تیتر روزنامه های افغانستان، یکشنبه 1 اسد 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۰    ۱۳۹۶/۵/۱ کد خبر: 136248 منبع: پرینت

**افغانستان
قانون گریزی درنهادهای تحصیلی خصوصی
رییس دبیرخانه مجلس نمایندگان به اتهام فساد به دادستانی معرفی شد
پزشکان بدون مرز فعالیت خود را در قندوز از سرگرفت
موافقتنامه عرضۀ خدمات از طریق «آسان خدمت» امضا شد
مجلس نمایندگان خواهان بررسی حمله نیروهای آمریکایی بر پولیس ملی در هلمند شد

**8 صبح
دختران ربات‌ساز برگشتند
رییس جمهوری: زعال سنگ نیازمند مدیریت است
معاون مجلس: مدیریت حکومیت بی حد ضعیف شده است
بیش از 30 تن از نیروهای خیزش مردمی و پلیس محلی در بدخشان تیرباران شدند
اردوغان محدودیت های اسراییل در قدس را غیرقابل قبول خواند
پیشروی نیروهای حزب الله لبنان علیه مخالفان اسد

**ماندگار
سربازان در تیررس طالبان و نیرو‌های امریکایی
استقبال گسترده از تیم ربات‌سازان
نماینده‌گان قندوز: جنگ در فصل برداشت میوه خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده است
مجلس نمایند‌گان: ریاست جمهوری در تلاش دسیسه‌سازی برای برخی جریان‌ها و شخصیت‌هاست
رییس اداره شناسنامه های الکترونیکی: روند توزیع شناسنامه‌ ها آغاز می‌شود

**اطلاعات روز
وزیر دفاع امریکا: اعلام استراتژی جدید در مورد افغانستان دشوار است
رهبران حکومت از دختران ربات ساز کشور تقدیر کردند
تشکیلات خودگردان فلسطین تمامی روابط خود را با اسراییل معلق کرد
ناوهای چینی در دریای بالتیک با روسیه مانور نظامی برگزار می کنند

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزنامه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
جنگ در غور، بغلان، فاریاب، کندز و تخار در خدمت پشتونیسازی شمال توسط طالب است. جنگ بدخشان را یه گونه روپوش مشتعل نگهمیدارند. جنگهای کنونی لشکر کشی جنوبیهاست به منظور اشغال شمال و اسکان هرچه بیشتر و هدفمندانه تر اقوام پشتون در این مناطق. انگیره جنگ در چشم لشکر بیسواد و وحشی طالبزده، مال غنیمت و غارتگریست- درست مانند غارتگری در شمالی توسط لشکر حشری جنوبی و وزیرستانی به امر نادرخان به قومتندانی محمد گل مومند.
اندین میان در ظاهر امر هزاره ها را در آتش بس قرار داده اند. اما این امر موقت است. به مجرد تامین حاکمیت مطلق پشتونی توسط طالب در مناطق تاجیک و ازبیک به زودی کمپاین و تهاجم علیه مناطق هزاره نیز از سر گرفته میشود.

سران تاجیک و ازبیک در اینلافی که کرده اند برنامه مشخص استراتژیک در برابر سلطه طلبی پشتونی ارگ که در تبانی با طالب و استتار ماهرانه اهداف اصلی خویش از نیروهای بین المللی صورت می گیرد، ندارند. چنان می نماید که انگیزه های اصلب تشکیل ایتلاف نجات را منافع شخصی سران آن بسازد. اینها آگاهی لازم از برنامه های ارگ و سپیدار و یا شهامت و توانایی طرح مساله و دلیل اصلی جنگ که همانا قومی بودن آنست را ندارند؛ با آحاد و اقشار آگاه جامعه پیوندی نداشته و در پیله نرم و راحتی از هواداران و نواله خوران دربار شان لمیده اند. به همین دلیل است که شوونیزم قومی در شانزده سال گذشته گام به گام و زیر دماغ همین رهبران، ناآرامی و جنگ، فرار دادن مردم، سلب هرگونه امکانات فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جابجایی مقدماتی پشتونها در شمال را پیاده کرده اند.

آگر سران اینلاف هرچه زودتر به طرح صریح مشکلات ناشی از برنامه های قومی و شوونیستی ارگ و سپیدار نپردازند و برنامه های مشخص مدنی، اجتماعی، سیاسی و نظامی خود را طرح نکنند، باید نخبگان جامعه و تمامی آنهایی که خواهان ثبات و عدالت در جامعه اند پا پبش بگذارند و با عبور از سد لاف و پتاق دست به حرکتهای مشخص بزنند. ورنه دیر خواهد شد و مردم برای برداشتن سلطه قومی هزینه های بس بزرگی خواهند پرداخت

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
چه چيزي مي تواند به جنبش روشنايي قناعت دهد كه دست از مبارزه بكشند؟ آيا بركناري أتمر يكي از شرايط اين جنبش نبود؟ آياعدالت يكي از خواست هاي اساسي دوستان مان در روشنايي نبود؟ آيا لين برق را دولت قبول خواهد كرد؟ به همه حال رستاخيز تغيير روز پنجشنبه دوباره به خيابان مي ايد و ما تا نهادينه شدن تغيير، استعفاء مسؤولين نهادهاي امنيتي در صف مبارزه مردمي و دادخواهي مان هستيم.

>>>   غور دردمند. غور كه مردمش مثل آينه و آب زُلال اند. غورِ دور افتاده و محروم. غورِ كه تنها در انتخابات ها ياد نامزدان يا بهتر است بگويم (نامردانِ) عوام فريب ميايد. غورِ دردمند كه سالها طعمه سياسون پوپوليست شده. غورِ كه از انكشاف و تسهيلات اجتماعى بى رحمانه محروم نگهداشته شده. غورِ دردمند كه ديروز خواستگاه سلاطين نامدار و با عزت بود، امروز چه بى رحمانه در انزوا و حاشيه قرار داده شده و به متروكه اى تبديلش كردند. ويران گرانِ غور با اين همه جفاى تاريخى كه در حق اين ولايت روا داشتند، هنوزم اكتفا نكردند كه اينك طرح قتل عام مردم غور را عملى كردند. شرف باخته گانِ نا انسان امروز ده ها انسان بى گناه غورى را شهيد كردند و حتا به بيماران و پزشكان هم رحم نكردند. مردم هر روز بهاى بى مسؤليتى حكومت فاسد و خائين را مى پردازد. حكومت، مسؤل ناامنى و جنايات اخير در بدخشان، كندز بغلان، غور و .. است. مردم نسبت به اين همه جنايات بى تفاوت نخواهند نشست. رستاخيز تغيير، جنبش گذار، جنبش روشنايي ، ايتلاف نجات افغانستان در هماهنگي با توده ها اجازه نخواهند داد تا خون انسان هاى بى دفاع بى پاسخ بماند. قاتلين مردم منتظر پاسخ مردمي باشند. صبر و حوصله اى مردم به سر رسيده است.
هارون معترف

>>>   هر دردی که ما را رسید بر خود پیچیدیم و همه را دشنام دادیم... حال نوبت خودمان هست.
لعنت بر ما که در این زمان زاده شده ایم و دست ما هم نمی‌رسد در حالیکه کارد دشمن بر استخوان ما رسیده.
#غور

>>>   لطیف_پدرام
"#اقوام_تاجیک_هزاره_و_اوزبیک - برای دفاع از مناطق تان و گرفتن انتقام قتل عام #تیوره و #لولاج آماده باشید."

>>>   مردم نیم افغانستان را برایتان میگویم
طالبان آمد همه بسویشان رفتن و در کنارش ایستاده شدن و گفتن مجاهدین هستند
بعد که طالبان را جمیت سقود داد و افغانستان را از چنگ پنجابی ها نجاد دادند و کرزی را آوردند باز همه بسوی وی رفتن و گفتن کرزی صیب خدمتگار واقعی است اشرف غنی آمد وقتی اشرف غنی آمد همه را به قوم گرائی دعوت کرد و به چشم دیگر اقوام خاک پاشید و به قدرت رسید همین مردم باز بسویش رفتن و گفتن قهرمان اصلی ما همین است دوسال نگذشته بود که گل بدین قصاب کابلیان را اتمر ستانکزی به کمک امریکا و انگلیس از شمشتو پشاور پاکستان به کابل آوردن باز هم همین مردم رفتن به دست بوسیش و گفتن قهرمان ملی است و پیرصاحب ما است جالبیش در اینجاست که هر خائن بابا و رهبر ملی اتل میشود

>>>   گيرم كه غنى بر سر شما دست كشيد و شفاهى توافق كرد، مگر در پاى چنين حكومتى تك قومى و فاشيست افتيدن و حق را گداى كردن ، مى تواند افتخار باشد ! اين اوج ذلت است نه عزت .

>>>   خاك بر سر رئيس خود گردان فلسطين به خاطر اينكه اونها اصلا نبايد با اسرائيل رابطه داشته باشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است