آمریکا در دریای جنوبی چین، پکن را به چالش می کشد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۰    ۱۳۹۶/۵/۱ کد خبر: 136217 منبع: پرینت

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به نیروی دریایی این کشور برای گشت زنی آزاد و بیشتر در دریای جنوبی چین چراغ سبز نشان داده است ، اقدامی که می تواند به نوعی به چالش کشیدن پکن در این منطقه باشد.

[آمریکا در دریای جنوبی چین، پکن را به چالش می کشد]

دریای جنوبی از دیدگاه چین منطقه ای است که نزدیک به 80 تا 90 درصد آن تحت حاکمیت و جزو قلمرو ارضی و دریایی این کشور قرار دارد و ارزش تجارت کشتیرانی آن در سال به 5 هزار میلیارد دالر می رسد.

چنانچه آمریکا بخواهد گشت زنی های بیشتری در منطقه داشته باشد باید جنگنده ها و ناوهای بیشتری را به اطراف جزایری اعزام کند که چین در آنها یا مستقر است و یا تجهیزات خود را آرایش داده است .

بررسی ها نشان می دهد که دولت ترامپ برنامه مذکور را در نیمه اول سال جاری میلادی و مشخصا در ماه آوریل تنظیم کرده و در اختیار نیروی دریایی قرار داده است. دقیقا در همین زمان بود که ناوهای آمریکایی تحرکات خود را در این دریا و در اطراف جزایر شنی ساخت چین افزایش دادند.

روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ می نویسد که آمریکا می گوید خواستار اطمینان حاصل کردن از این است که آزادی کشتیرانی در این دریا تامین و تضمین می شود و باید نیروی دریایی این کشور حضور بیشتری در منطقه داشته باشد.

این در شرایطی است که وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که به چالش کشیدن چین در دریای جنوبی توسط نیروهای بیگانه و بخصوص آمریکا را نمی پذیرد و اگر منازعه ای هم باشد میان این کشور و همسایگانش است و واشنگتن نباید در آن دخالت کند.

یکی از راهبردهای اساسی آمریکا که از 8 سال پیش این کشور در حال اجرای آن بوده حضور پرشمار نیروی دریایی این کشور به منطقه آسیا و اقیانوس آرام است و احتمالا گشت زنی های بیشتر در دریای جنوبی بخشی از این راهبرد است.

با این وصف دولت باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا این راهبرد را اجرایی نکرد تا اینکه برای اولین بار نیروی دریایی آمریکا در ماه مه امسال یک فروند کشتی خود را راهی منطقه ای در 12 مایلی جزایر اسپراتلی کرد که چین، ویتنام، فیلیپین و تایوان بر مالکیت بر آن تاکید می ورزند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
چین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است