بیشتر مردم کابل با تظاهرات موافق هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۶/۴/۲۹ کد خبر: 136140 منبع: پرینت

هفتاد و شش درصد از باشندگان کابل موافق برگزاری تحصن و تظاهرات مدنی برای رسیدن به خواسته هایشان هستند.

پژوهش تازه انستیتوی صلح، رسانه و حکومتداری خوب درخصوص رویدادهای اخیر در پایتخت و دیدگاه های شهروندان از عملکرد دولت نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد اشتراک کننده ها معتقد هستند که راهپیمایی یک ارزش مشترک است که نباید تخریب می شد.

اشتراک کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که اگر شما جای رییس جمهور بودید، چه اقدام می‌کردید؟، 85 درصد پاسخ داده اند که چهار مورد از جمله تامین عدالت در استخدام‌ها، گفتگو و مذاکره با معترضان، اصلاحات در تمامی بخش‌های حکومتی و تقویت وحدت ملی را انجام می‌داده اند.

این نهاد پژوهشی همچنان بر بررسی‌ها روی طرح تازه قانون اعتراض‌ها و اجتماعات مدنی که دو روز پیش در نشستی به رهبری سرور دانش، معاون رییس جمهور به تایید رسید، تاکید دارد.

در این نظرسنجی 510 نفر از اقشار و طبقات مختلف در کابل شرکت کرده بودند.
مسوولان این نهاد به دولت پیشنهاد کردند که همراه با جامعه جهانی زمینه گفتگوهای سازنده میان گروه های مختلف را با حکومت فراهم کنند و آمادگی و تدابیر لازم برای مدیریت و انسجام بهتر در تظاهرات بگیرند و با توجه به خواست های برحق مردم از رفتارهای میانه رو و اصلاح طلبانه و روی بسترهای فرهنگی و اجتماعی کار کنند.

نتایج این نظرسنجی در موافقت با برگزاری تظاهرات درحالی نشر می شود که نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله عملکرد نیروهای امنیتی بویژه پولیس را مطابق با قانون گفته بود و بیان کرده بود که نیروهای نیاز به آموزش بیشتر دارند و البته مواردی به آنها گوشزد شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   شما به مثلی آنانی هستید که نیمی از قرآن کریم را قبول می کنند اما نیمی دیگری را نه.
چرا شما درین گزارش تان به آن سوالی که در رابطه به رضایت و یا عدم رضایت مردم کابل از تحصن ها و تظاهرات اخیر بویژه در ماه مبارک رمضان مطرح شده بود، چیزی نگفته اید؟!
چرا که جواب آن سوال از بیشتر اشتراک کننده گان این سروی عدم رضایت و مخالفت شدید بود.
پ ن از کابل

>>>   این بی وجدانها کیها هستند که با مردم مصاحبه میکنند؟ یک روز روی ... آنهارا ندیدیم و نه هم پرسید که ما چه نظر داریم؟ تمامش دروغ و صرف برای مغشوش ساختن اذهان مردم ازین حربه استفاده میشه

>>>   و موقف رستاخیز تغییر!
دوستان بسیاری لب به شکوه و شکایت گشوده اند که :
1- چرا چهار راه زنبق به نام یکی از شهدای جوزا نام گذاری شده و نسبت به متباقی شهدا بی توجهی صورت گرفته است ؟
2- چرا داکتر عبدالله ی که شریک جرم و عامل اصلی کشتار جوانان معترض است برای افتتاح چهار راه محمد سالم ا یزدیار می آید و رستاخیز تغییر تماشاگر است ؟
3- اساسا چه ارزشی دارد این نام گذاری از طرف رژیم که به دستور او معترضین شهید و مجروح گردیده اند ؟
4- آیا این به معنای معامله و حق السکوت برای رستاخیز تغییر نیست ؟
عرض شود که برای رستاخیز تغییر همهء شهدا جایگاه مساوی داشته و نام گذاری موجود به اثر سعی و تلاش شخص معاونیت محترم مجلس سنا (پدر سالم شهید ) از طرف حکومت صورت گرفته و این چهار راه تنها به نام محمد سالم نه بلکه همهء شهدای ماه جوز ای سال جاری ست .
چون برنامه و تشریفات مربوط به آن دولتی بود ، رستاخیز تغییر دخل و تصرفی در آن نداشته و به خاطر احترام به شهدا با حضور عبدالله در محل واکنش نشان نداد و البته پیشتر از آن و در حضور عبداالله و ا راکین عالی رتبهء دولتی نمایندهء رستاخیز تغییر با خوانش متن مطالبات رستاخیز تغییر که در راس همه استعفای غنی و عبدالله بود بر موقف خویش تاکید کرد.
البته به مشورت اعضا و به خاطر احترام به خانواده های شهدا یک نفر به تالار مرکز رسانه های حکومت از جانب رستاخیز تغییرحضور پیداکرد .
سوم این که در راس حکومت و نظام چه کسی قرار دارد ، هم مهم نیست و هم دائمی نیست . مهم و دائمی این است که نهاد رهبری کنندهء حکومت و نظام (ریاست جمهوری ) جایگاه ویژهء سنتی و قانونی خود را داراست و این که محل و مکانی به اسم شخص یا اشخاصی به لزوم دید این آدرس نام گذاری می شود ارزش خود را دارد . نام گذاری این محل برای شهدای رستاخیز تغییر ، هم حق شان بود و هم تکلیف نهاد های عالیهء دولت به جهت امتیاز دهی به آزادی خواهی و عدالت طلبی.
و حرف اخیر این که رستاخیز تغییر جریانی نیست که نسبت به قضایا سرسری نگاه بکند و نسبت به اهداف خویش مقطعی بیاندیشد . اهداف و مطالبات روشن اند و هیچ کسی از روی آن ها عدول کرده نمی تواند که در نهایت این اهداف و مطالبات، تغییر قرار می گیرد که به صورت بنیادی و در نهایت سعادت و رفاه کل کشور را در خود دارد.
کمتر عضوی از اعضای ارشد رستاخیز را داریم که از نظر درجهء تحصیل لیسانس داشته باشد بلکه اکثرا ماستری و د وکتورا دارند و از نظر تجربهء سیاسی هم خام و نه پخته نیستند .
عده یی تصور شان این است که رستاخیز تغییر به روی عقده و کین و بر آورده کردن توقعات روز مرهء اعضای خود به خیابان آمده و شکل گرفته است ، این طور نیست بلکه هدفمندانه و برنامه محور به وجود آمده و گام بر میدارد .
سرفراز ، شکوهمند و مستقل منحیث حنجرهء صاف و صدای رسای عدالت خواهی در جامعهء نیازمند افغانستان عمل میکند و در تلاش است تا برای عبور از بن بست های خسته کن موجود راه و چارهء بیابد .
حکومت در صدد ایجاد ممانعت از دادخواهی رستاخیز تغییر است چون در گام نخست رستاخیز تغییر از حکومت موجود، عاملان کشتار شهدای خویش را می خواهد واگر چنین نه شود خواهان به پاسخگویی کشانیدن خود رهبران حکومت وحدت ملی ست .
و به نظر رستاخیز تغییر این قدم اول تغییر می تواند تلقی شود و ما :
برنا صالحی
تا تغییر نمی ایستیم !

>>>   Motaref
برق كه نباشد شما تلويزيون نداريد، فيس‌بوک نداريد، تويتر نداريد... بالاخره از دنيا بی‌خبر مي‌مانيد؛ و اين برای حكومتی که مطالبات مردم با با گلوله جواب می‌دهد، خيلی خوب است.

>>>   510 تمام ان پودری ویا قماربازان سر کوتل بود. قما ر باز ویا پودری خوش است که مظاهر کنند بخاطر یکدوقمار ۵۰۰ افغانی ویا چندروز پودری را کفایت میکند.

>>>   برای اشرف غنی منافع قومی اولویت دارد. پاسپورت امریکایش در جیبش است. هر وقت بحران به بیخ گلویش رسید به امریکا فرار میکند. مردم را در بین بحران و دربدری رها میکند. منافع ملی برای اشرف غنی هیچ ارزش ندارد.

>>>   Motaref
نمونه اي از دسپلين و فرهنگ حكومت داري!
وزير در سفر به خارج از كشور به سر مي برد، يك مامور ارگ (مشاور شوراي امنيت) از فرصت استفاده كرده و ٩٠ تن از افسران بلندرتبه اين وزارت را بدون اين كه وزير در جريان باشد، بركنار مي كند. به اين فرهنگ و دسپلين مسخره حكومت داري نگاه كنيد. از نظر سلسله مراتب اداري و حقوقي، وزير يك جايگاه حقوقي و تعريف شده در قانون دارد، اما چيزي به نام مشاور شوراي امنيت فاقد جايگاه حقوقي است و نهايتا يك مشاور براي رييس جمهوري است، نه رييس سه نهاد امنيتي. مشاور شوراي امنيت وظيفه دارد تا جلسات شوراي امنيت را تنظيم كند و به رييس جمهور مشورت بدهد، نه اين كه در كار وزارت خانه ها دخالت كند. چيزي كه در حكومت وحدت ملي شاهد آن هستيم، ساختارشكني و بي اعتبارسازي نهادهاي قانوني و جايگزين ساختن نهادهاي فراقانوني و سليقوي به جاي آن هاست. و هيچ كس هم در برابر اين قانون شكني ها و رفتارهاي فراقونى صداي خود را بلند نمي كند.

>>>   خواهران ما و خواهران قوم درجه یک
یکی افتخارش بیشمار است
یکی افتخارش انتحار است
یکی در غنا یکی در فنا
یکی در صفا و یکی در خطا
دوستان شما این دستکاری در شعر عطار نیشابوری را ادامه دهید

>>>   ای مردم کابل وتمام مردم افغانستات علیه آمریکا تظاهرات کنید. ناامنی دلیل حضورامریکا برای غارت اورانیوم کشور میباشد. حتی بااکمال کردن تروریست ها این ناامنی راایجادکرده ودلیل حضورش را موجه سازد.

>>>   مردم دیگر از تظا هرات هم ترسیدن

>>>   هههه ... نام کابل و مردم کابل را بد نکنید ... اینها همه اطرافی ها اند که کابل را چور کردن در دوره کرزی اگر نه از مغاره های اطراف آمده اند زن و مرد شان کابل را مردار کردن ... بروید گم شوین ولایت خود را بسازید

>>>   ای بنچرمین ها این امریکاه را که خودتان اوردید ونیز ۱۴ سال حکومت کردین وحال که منافعه های شخصی تان در خطر است این حرف ها را میزنید ونیز به تظاهرات جز چند موتر شوی دیگر کسی خوش نیست حتا ما تاجک های کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است