دوستم در انزوا بماند!
دیگر از رهبر بااقتدار میدان های جنگ تنها نامی مانده با مقامی تشریفاتی در تبعید و ارگ به دنبال کوچکترین بهانه حتی با سفری به سرانجام نرسیده برای به آشوب کشاندن بلخ همیشه آرام 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۴    ۱۳۹۶/۴/۲۸ کد خبر: 136102 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رقبای دیرینه ای که هر یک خواهان تسلط به شمال افغانستان بوده اند در دورماندن از قدرت به متحدانی بدل شده اند که اکنون در هماهنگی یکدیگر به رد سفر جنرال دوستم به مزار شریف می پردازند.

جناح های درگیر در سرزمینی که هر روز شاهد تغییرات چشمگیر سیاسی می باشد نه می توان دشمن بمانند و نه دوست و نه امیدی به پایداری اتحاد ها داشت اما اکنون برای ایتلاف نجات که تداعی کننده جبهه شمال است تقلا برای مقابله در برابر ارگ حکم حیثیت یافته است.

دوشنبه شب هواپیمایی که بنا به گزاش برخی خبرگزاری های خارجی و داخلی حامل معاون اول ریاست جمهوری بود اجازه نشست در فرودگاه مزار شریف را نیافت و عازم عشق آباد و سپس ترکیه شد.

هرچند دفتر جنرال دوستم و عطا محمد نور این خبر را تکذیب کرده و والی بلخ گفته است که معاون اول ریاست جمهوری در صورت سفر به افغانستان هیچ گونه ممانعت قانونی ندارد در حالی که همچنان پرونده اتهام ایشچی در دادگاه عالی باز و برای ارگ تبدیل به هرم فشار در موارد یکه تازی های دوستم شده است.

حال با وجود گذشت یک و نیم دهه از دوران جدید افغانستان و تجربه دو حکومت و حضور رهبران جهادی در قدرت نمی توان گفت که حضور و یا عدم حضور رهبر و مقام قدرتمند اقوام در جهت منافع ملی بوده است بلکه به مانند روزگار گذشته هر یک بر مبنای منافع قومی و حزبی عمل کرده و وارد معامله و امتیازهای راس قدرت شده اند.

جنرال دوستمی که به رهبر با اقتدار میدان های جنگ شهرت دارد و با نفوذ در میان توده های مختف مردم است بزرگترین اشتباه سیاسی خود را زمانی انجام داد که با حمایت از اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به صندوق رای وی شد.

مقامی که در چهاردهه گذشته در جریان های سیاسی شامل بوده و همواره در پی به دست گرفتن قدرت منطقه شمال افغانستان، برای مطالبه حقوق مردم و به ثبات رسیدن کشور نتوانست قدم ماثری بردارد.

بازگشت جنرال دوستم به افغانستان و با ترک همیشگی کشور و در انزوا مانده برای مردمی که بارها ناامید از اعتماد به رهبران شده اند نه دردی از بحران های سیاسی دوا می کند و نه چاره ای برای پایان گرفتن درگیری های قومیتی در افغانستان است.

عمق اختلاف های قومیتی چنان در افغانستان به لطف حضور رییس جمهوری چون اشرف غنی عمیق شده است و بی اعتمادی های سیاسی، گسترده که هر حرکت سیاسی مقام های به دور مانده از قدرت به کاهش تنش ها کمک نکرده بلکه سبب افزایش صف بندی های سیاسی و برهم خوردن امنیت های نیم بند مناطق به اصطلاح با ثبات می شود.

شمال افغانستان اگرچه درگیر با جنگ طالبان و داعش است اما همچنان ولایت بلخ و بخصوص شهر مزار شریف زیر حاکمیت عطا محمد نور جز امن ترین مناطق می باشد که با حرکت های چون سفر از قبل اعلام نشده جنرال دوستم به این شهر می تواند سبب بروز تنش های سیاسی و فرصتی برای ناامن کردن آن شود.

رهبری چون عطا محمد نور که به عنوان یک "شهرآفرین" در افغانستان شهرت دارد و توانسته در 15 سال گذشته با وجود حاشیه های بسیار، ولایت بلخ را به منطقه سازندگی و رونق بدل کند باید هوشمندانه در خصوص جریان های سیاسی عمل کرده و نگذارد در اختلاف های درون حکومتی امن ترین ولایت در باتلاق ناامنی فرو برود.

اشرف غنی و حلقه خاص ارگ طی دو سال و نیم گذشته نشان داده اند که هیچ ابایی از به آشوب کشاندن مناطق مختلف افغانستان برای رسیدن به اهداف انحصار طلب خود ندارند و تمامی تلاش خود را معطوف به حاشیه راندن رهبران حزب تازه تاسیس نجات می کنند و با رصد کوچکترین حرکت آنان به مقابله می پردازند.

جنرال دوستم هرچند وزنه سیاسی سنگینی به عنوان مخالف سیاست ارگ می باشد اما با وجود شامل بودن آنهم در یکی از بلندپایه ترین پست های حکومتی نتونست برای به امنیت رسیدن افغانستان رویکرد مثبتی داشته باشد و در صورت بازگشت نیز به همان راهی می رود که در گذشته رفته است: ارجحیت منافع قومی و حزبی بر منافع ملی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   عطا محمد نور در بازگشت از ترکيه، طی سخنرانی اخيرش در شهر مزار اظهار داشت که اگر حکومت اصلاح نشود، برای اصلاح آن از هر کشور بيگانه کمک خواهد خواست. اين سخنان آقای نور که با ارزش های ملی و غرور افغانان منافات دارد، با واکنش های سخت و تُند از جانب نزديکترين دوستان و هواداران او مواجه گرديده و آنرا مايهء شرمساری گروه خويش جمعيت اسلامی دانستند.

>>>   وطن فروشان حداقل به قانون پایبند باشند و با مجرمی مانند دوستم قانونی بر خورد کند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   سلام من بشخصه دوستدار اغای دوستم هستم او مردی شجاع و دلاوری بود و هست اسم و هویت ازبک هارا زنده کرد اکنون درجامعه ای که قومیت حرف اول را میزند افتخارات قوم اربک مدیون اغای دوستم است استبداد قومی خیلی از دوران های قدیم در. افغانستان جاری بوده و تا کنون. ادامه داردد تاقبل زمان داود خان اقوام هزاره،ازبک، تاجیکک به اقوام درجه دو مملکت بحساب میا مدن پادشاهان یکی. پشت سرهم. تبدیل و عزل میشد دیگری پادشاه میشد دیگدی رییس جمهور میشد ازبک ها، هزاره ها و تاجیک ها کارهیی نبودن که نظر بدن. یا حتی حقی اعتراضی نداشتن ولی ازبرکت شهدای که درین چند سالی پسین دادند به حق و حقوی رسیدن حالا برا ما جوانان است که از ارش ها و دستاورد های خود پاسداری نماییم ارگ فقط بفکر تک قومیتی کردن سیستم حکومت است هوشیار باشیم

>>>   جنرال دوستم هر چند که تامین کننده حقوق ازبک ها است با خصورش میتواند وزنه قدرت را به 4یک طرف بکشاند.هر چند که دوستم از سواد کافی برای حکومت داری برخودار نیست در طی مدت حضورش در پست های دولتی بدون امتیاز طلبی کاری انجام نداده است .
متاسفانه که همه رهبرآن فکر معامله در سر دارند برای منافع مردم اگر به اندیشند، ایستادگی از خود نشان میدهند و در برابر ظلم و کم کاری حکومت صدا بلند میکنند .

>>>   جنرال دوستمی که پیهم توسط سیاسیون موجود در صحنۀ دهه ها اخیر افغانستان برای رسیدن به قدرت مورد استفاده قرار گرفته بود حالا به دورۀ انقضاء رسیده است! یعنی تاریخش تیر شده است! جنرال دوستم آن لنگ حمامی است که در طول سه دهه در کمر چند ریس جمهور بسته شده و حالا متروک گردیده که دیگر قابل استفاده نمی باشد! جنرال دوستم آن عنصر بیثباتی است که به هیچ قاعده برابر نیست جز اینکه خود، خانواده و در نهایت قوم مربوط قریه خود را به سرمایۀ حرام رسانده است! جنرال دوستم در زمان قدرتش بیشترین ضربه را به قوم بیچارۀ ازبک و ترکمن رسانده است، کشتن عاشور پهلوان از نخبه گان ترکمن، بقتل رساندن رسول پهلوان از فرماندهان بیباک ازبک و قتل صد ها سرگروپ ازبیک و ترکمن از نشانه های جنایت دوستم به ترکتباران بوده که تاریخ آنرا در صفهات خود دارد، برخورد غیر انسانی دوستم با محترم اکبر بای و بی ادبی دور از انسانیتش با احمد ایشچی از کارنامه های جنایتکارانۀ اخیر شان در برابر قوم ترکتبار افغانستان میباشد که دنیاه را به حیرت انداخت! اینکه جنرال دوستم در برابر سایر ملیت ها چه کرده، خداوند بیشتر میداند، در عام جنرال دوستم کسی است که برای اولین بار شعار (سرش از من و مالش از تو) را شامل قواعد جنگ خانمان سوز افغانستان نموده و بهر طرفیکه نیرو های جانی اش رو میآوردند همین شعار را عملی میکردند.
میهن زرغون

>>>   بزودی از راه حیرتان میرسد

>>>   آنقدر که از قدرت معلم عطا تعریف و توصیف اظهار داشته اید. آیا او نمیتوانست طیاره عامل دوستم را به میدان هوایی مزارشریف اجازه نشست دهد ودر حالیکه به دروغ اظهار داشت که دوستم در طیاره نبوده ،اما برعکس همه منابع مؤثق بودن اورا وموجودیت این آدم قومی را تاّید میکنند ،فلهذا کفته میتوانیم که کلیم این کلیم جمع از افغانستان کم شد. وامید است که در افغانستان یک دولت مقتدر وبه اساس قانون به میان أید که بتواند هر س کشی را به راه بیاورد ،از ظلم وظالم دفاع کردن گناه است وامید روزی غنی هم سر عقل آید این همه بی عدالتی وخودنمایی را کنار گزارد وبه اساس قوانین مملکت رفتار کند. .
عبدالله ریحان

>>>   اين جنايتكار قرن قاتل هزاران إنسان بيكناه را ريس صاحب ولسى ًجركه مى كوهيد بيكناست ويك مثال أن دشت ليليست . وأين ريس ولسى ًجركه خوداش هم حتماً از دارو دسته وى است .

>>>   طالبان به فاريابيان: جان، مال و ناموس تان را به ما بسپاريد!
فايق: 'حداقل در سه روز گذشته ٢٠٠ تن در فارياب كشته و زخمى شده اند، ٨ تانك از بين رفته و ده ها پوسته مهم در ٥٠ روستا به دست طالبان سقوط نمود.
طالبان به مردم گفته جان، مال و ناموس تان را به ما بسپاريد، مردم تباه شدند، چه وقت از اين مردم دفاع خواهد شد؟
مى خواهيم فرياد بكشيم كه مردم تباه شدند، تباهى كه در چهل سال انقلاب كسى اينگونه شاهدش نبود.'
#مسلم_شيرزاد

>>>   دیگران منتظر هستن که چی وقت ارگ یک توته استخوان برایشان می اندازد

>>>   پلان دستگیری جنرال دوستم خنثی شد
چرخبال های اکمال کننده طالب وداعش «مشکوک» اند یا طیاره جنرال دوستم؟
پایگاه های اطلاعات فضایی امریکا و ناتو طیاره حامل جنرال دوستم را از فرودگاه انقره رد گیری کرده و از قبل میان ارگ و امریکایی ها هم آهنگی شده بود که جنرال نباید در منطقه استراتیژیک شمال افغانستان درکنار عطا محمد نور سنگر بگیرد. فیصله به این بود که وی مجبور به آمدن به کابل شود تا آسان تر محاصره ، دستگیر و بی حیثیت ساخته شود. اما جنرال زیرک و روزگار چشیده، به موقع مسیر عشق آباد را در پیش گرفت و بدین ترتیب، سناریوی مشترک نیروهای بین المللی و محفل ارگ به هم خورده است.
منابع نزدیک به دوستم با تکیه بر دپلوماسی فعال، از تایید این خبر طفره رفته و اینک مقامات بلخ گفته اند که طیاره ترکی حامل مهمانان ترکی بوده و جنرال هنوز در انقره به سر می برد. این خبر متناقض و مظنون به نظر می آید. پیش ازین نیز هیچ گاه تردد طیارات ترکیه که به عنوان عضو باشگاه ناتو درافغانستان ثبت نشده است.
حضور یا غیابت جنرال درطیاره یک بخش مسأله است. اما به رُخ دیگر ماجرا توجه کنید:
یک مقام حکومتی که از ذکرنامش پرهیز کرده به رادیو آزادی گفته که اطلاع رسیده بود یک طیاره مشکوک ترکیه را به مقصد مزارشریف ترک کرده است.
درین شانزده سال، که جنرال دوستم ده ها بار به ترکیه سفر داشت، هیچ هواپیمای «مشکوک» از ترکیه به سوی افغانستان مورد پیگرد قرار نگرفته بود؛ حالا با تغییرآب وهوای سیاسی در ارگ، گپ به این جا رسیده که «مقامات» کابل که ازمرگ خود خبردارند نه از آمد وشد پرنده ها در آسمان افغانستان، نسبت به طیارات مشکوک ابراز مسئولیت می کنند. به گفته مقام مجهول ساکن ارگ، به خلبان هواپیمای جنرال دوستم سفارش شده بود که تا «روشن شدن حقیقت»، طیاره مشکوک به میدان هوایی کابل فرود بیاید. این مقام عضو محفل ارگ، دربارۀ گردش و انتقالات رسوا آمیز طیارات «مشکوک» در مناطق مختلف شمال و غرب که هماره در نواحی زیرنفوذ تروریست ها نشست می کنند، هیچ گاهی صدای خود را بلند نکرده اند.
گزارشنامه افغانستان

>>>   تورانیان
طالبان معلول اند ، علت جنگ افغانیت و افراطیت است ....

>>>   Motaref
برق كه نباشد شما تلويزيون نداريد، فيس‌بوک نداريد، تويتر نداريد... بالاخره از دنيا بی‌خبر مي‌مانيد؛ و اين برای حكومتی که مطالبات مردم با با گلوله جواب می‌دهد، خيلی خوب است.

>>>   Ayendagan
نظام متمرکز معادل است به نظام قبیله یی.....
بزرگترین مشکل کشور از ۳۰۰ سال به این طرف سیستم حکومتداری است ، نظام افغانستان متاسفانه در درازای تاریخ بزرگترین مشکل در پیشرف کشور و اتحاد مردم این سرزمین بوده که متاسفانه تا کنون ادامه دارد ،پس این مشکل را باید از بیخ و ین حل کرد ِتغییر نظام از متمرکز به غیر متمرکز بهترین گذینه بیرون رفت از این مشکل ۳۰۰ ساله است.

>>>   معاون اول پارلمان:
برای اشرف غنی منافع قومی اولویت دارد. پاسپورت امریکایش در جیبش است. هر وقت بحران به بیخ گلویش رسید به امریکا فرار میکند. مردم را در بین بحران و دربدری رها میکند. منافع ملی برای اشرف غنی هیچ ارزش ندارد.

>>>   درود!
دو احمد زی با یک اشتباه همسان....
حالت سیاسی فعلی افغانستان درست مانند آخر حکومت داکتر نجیب است ، داکتر نجیب هم با تشویق مستقیم تعدادی از قومگرا های افراطی اطرف اش دست به تصفیه قومی در نهاد های دولتی به ویژه نهاد های نظامی زد و کدر های دولتی غیر پشتون را منزوی نمود که با خشم نظامیان غیر پشتون روبرو گردید که در نهایت باعث سقوط حکومت اش گردید ...بدون شک غنی احمدزی هم با تشویق گلبدین و تعدادی از فاشست ها در حال تکرار چنین اشتباه است که مطمینن با سرنوشت داکتر نجیب گرفتار خواهد شد دیر یا زود.
— met ‎افغان هویت جعلی‎.

>>>   جزاي قروت آب گرم، همه شان بعد از .... ميخواهند چهارزنو زنند، اين ائتلاف ها نتيجه ندارد، ده نَفَر هم حاضر به رهبريت اين سه نَفَر نخواهد شد.

>>>   Magazine
فروش افغانستان در مقابل ( 70 ) هفتاد میلیون دالر به ISI توسط سه تن از سیاستمداران فعلی (اتمر، استانیکزی و غنی) خاینین .
در این قسمت 40 میلیون دالر را یک نفر 20 میلیون دالر را شخص دیگر و ده میلیون دالر را عالی جناب دیگر از آی اس آی گرفته و افغانستان را فروختند .
پ: ن . ما ناحق فریاد میزنیم که به نیروهای امنیتی مان در کندز کمک ها صورت نگرفت

>>>   توطئه تازه
شوراى امنيت اتمر و احمدزى
به تمام نظاميان مستقر درشمال بخصوص ولايت فارياب دستور خصوصى صادركرده است تا : پوسته هاى شان را باتمام تجهيزات جنگى به طالبان واگذارشوند .
منظورشوراى امنيت ازاين دستورمحدود ساختن ساحه تسلط دوستم و سركوب قوم ازبيك توسط طالبان ميباشد .
لطفاًبهم رسانى كنيد .
از صفحه ع همدرد

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
روزنامه واشنگتن پست: "افغانستان مملکت نیست، مرض خانه است"
چند سال پیش روزنامه نامه مشهور انگلیسی گاردین هم نوشته بود: دو صد سال است که اینها از راه گدایی نان میخورند ولی افتتخار میکنند که "قبرستان امپراتوریها" اند.
راستی، وقتی متفکردوم این ملت و مفسر قران آن (حکمتیار) پس از چهل سال تحصیل و اسلامبازی باز سر به آخور قبیله میکنند، مگر این دو روزنامه دروغ میگویند! مگر دنیا ملامت است؟!

>>>   من یک ایرانی هستم عاشق کشور و فرهنگ افغانستان هستم و معتقدم برادران افغان دوست و برادر ایران و ایرانی هستن و هرچی نباشه هم وطن های باستانی هستیم. میدونم مردم مظلوم افغانستان در طول تاریخ خیلی زجر کشیدن. ولی قلبم میشکنه واقعا قلبم میشکنه میبینم بجای اتحاد و هم دلی بر قومیت و قوم و قبیله و اصل و نصب تکیه دارید دقیقا این همان خواسته دشمنان کشورتونه. همه افغانی هستید. همه. مهم نیست قوم قبیله.یاشهر یا اصل و نصب. واقعا مهم نیست. ارزومه ابادی و پیشرفت افغانستان را ببینم.
در پناه حق....
سام از تهران

>>>   ساختار زنده گی قبیلوی و طایفوی خیلی بهم فشرده است چون بشتر منشاء زنیتیکی در میان قبیله اساس است بدین اساس گروه نهایت فشرده و متحد است اعضای قبیله اشخاص غیر قبیله خود را بیگانه و دشمن می دانند و همیشه می کوشند زنده گی این چنینی خود را حفظ کنند رهبران شان هم همین فکر قبیلوی شانرا دارا هستند ،نجیب و غنی با وجود تحصیلات عالی دارای مفکوره قبیلوی بوده و هستند ازین هر دو بیک راه می روند و عین اشتباه را انجام می دهند.یک قبول کنیم دوستم مجرم است ،نبیل ،سیاف ،همایون وووو .... از برادر های پشتون ما است آنها هم مجرم است؟ قندهاری ها هم مجرم هستند ؟،ننگرهاری هم مجرم هستند ؟ یکبار درمیان مردم بروید و از تک تک افغانها بپرسید همه نارضائیتی خود را بیان می کند .آیا همه مجرم هستند؟ رئس جمهور غنی طوریکه خودش فکر می کند جامعه افغانی را به پیش هدایت داده نمی تواند.چون دانشمند است اما رهبر نیست همه امور را از دید اکادمیک می بیند و آنچه را که در تیوری خوانده و آموخته به آن عمل کند .رهبریت عمل کار است و مردم کار است!رهبریت یک هنر است که شما با استفاده از تمام توانایی های خود چگونه می توانید اعتماد مرد و ولس کسب کنید و آنهارا بدنبال خود بکشانید و به پیش حرکت کنید؟ ازهمین خاطر است حتمی نیست که هر رهبر دانشمند باشد و یا همه دانشمندان رهبر باشند در تاریخ به تکرار دیده شده رهبران مقتدری بودند که تحصیلات اکادمیک اندکی هم نداشتندو دانشمندان بزرگی هم بودند کهحتی رهبر یک قریه نبودند. من فکر می کنم اشرف غنی و دولتش ناکام است و اگر خودش (چون استاد بود)برای کارهایش نمرهدهد شاید نمره کامیابی گرفته نتواند.
ف-ش

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
اشرف غنی واپسین میخ را بر تابوت حکومت وحدت ملی زد. جناب با افزایش صلاحیتهای مشاوران اش کابینه موازی را در کشور شکل داده است که با این کار شمار زیادی از وزیران به مشاورانی چون همایون قیومی مشاور امور زیربناها ، اجمل احمدی مشاور امور اقتصادی، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و چند مشاور نزدیک به او گزارش میدهند. هیچ وزیری بدون امر این مشاوران عالی رتبه حق تف کردن نسوار خود را ندارد. طرفدران میگفتند غنی کجا خلاف قانون عمل کرده.

>>>   ازنخستین روزهایی که سناریوی احمد ایشچی و جنرال دوستم روی صحنه رفت، برخی رسانه های گروهی این سناریوی مضحک را به نمایش گذاشتند؛ دو نوع برداشت وجود داشت و هنوزهم دارد.
یکی برداشت کسانی است که ماجرای ایشچی و دوستم را به چشم یک واقعی می بینند که اتفاق افتاده و جنرال دوستم در ایجاد و شکل دادن چنین سناریویی رسما دخالت کرده است، چون این سناریو را عاری از هر تخیل و پیش زمینه می بینند، بدین باور هستند که این ماجرا باید از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و سرانجام جنرال دوستم به پنجه قانون سپرده شود!
چنین به نظر می آید که این طیف آدم ها از این واقعیت بی خبرند که بسیاری از رویدادهای کنونی ریشه در گذشته دارد، کسانی که گذشته این گونه ماجراها را نمی دانند گمان می برند که رخداد کنونی در همین زمان رخ داده عامل یا عاملانی دارد.
نکته دوم آنست که در افغانستان قانون هیچ وقت "پنجه" نداشته اگر پنجه ای تراش خورده ای هم بوده در اختیار سیاست مداران و ارباب قدرت قرار داشته وهیچگاه در خدمت برقراری عدالت نبوده است. این که عاملان این حادثه به پنجه قانون سپرده شود از همان حرف های خنده داری است که تا هنوز بارها اظهارشده است.
طیف دیگر از تحلیل گران نیز وجود دارند که این رخداد را سناریویی می دانند که طراح آن عوامل داخلی و خارجی بوده و هستند. این حادثه سر درازی دارد، درست دریافته نخواهد شد مگر اینکه ریشه ها، انگیزه ها و پشت صحنه های آن مورد دقت ورزی قرار داده شود.
اگر این نکته مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد که هر حادثه ای ریشه های تاریخی دارد و بدون آن ریشه ها، یافتن ریشه رخدادهای کنونی دشوار است تحلیل این رخداد را آسانتر می کند. سابقه احمد ایشچی و جنرال دوستم این نکته را روشن می کند که هر دو وابسته به حکومت حزب دموکراتیک خلق بوده اند؛ اما جنرال دوستم در آخرین سال های حکومت داکتر نجیب(اوایل دهه ۹۰) به آن حزب و رژیم پشت کرده روی به سوی مردم آورده و با مجاهدان زمان خود همکاری کرده، در شکست حزب دموکراتیک خلق که در زمان رژیم نجیب به حزب "وطن" تغیر نام یافته بود دخالت داشته است.
احمد ایشچی نیز عضو آن حزب بوده و در قالب آن حزب فعالیت کرده اما از همان گذشته های دور با جنرال دوستم مخالفت(رقابت) داشته است؟ این پرسش مطرح می شود که آیا مخالفت های گذشته ایشچی با جنرال دوستم هیچ نقشی در ایجاد ماجراهای کنونی نداشته است؟
گرچه آمار و ارقامی که بتوان بر آن اتکا کرد و رخداد کنونی را بر آن متکی دانست وجود ندارد؛ اما بی تردید کینه های گذشته نمی تواند به کلی از ذهن ایشچی پاک شده باشد و او با حسن نیت با جنرال همکاری کرده باشد.
همین که هر دو در حزب دموکراتیک بوده اند و هر دو نیز فعالیت سیاسی داشته؛ اما جنرال به عنوان مرکز ثقل اقوام ترکتبار افغانستان در آمده و زبان گویای آن قوم به حساب می آمده خود دلیل خوبی است که حسادت و دشمنی احمد ایشچی را بر انگیخته باشد تا مترصد فرصت ضربه زدن به او بماند یا تلاش کند با او از در مخالفت در آید یا چنان در این زمینه در بند تعصب فرو افتد حتا از آبروی خود بگذرد تا رقیب سیاسی خود را بر زمین زند.
ادعایی که از سوی طرفداران جنرال دوستم مطرح شده آنست که ایشچی در این اواخر مواضع طالبان را مورد تایید قرار داده به نفع طالبان وارد عمل شده است و جنرال دوستم را متهم به کمونیست بودن کرده است. ادعاهایی که هیچ گاه از سوی رسانه های گروهی و مقام های قضایی مورد پرسش قرار نگرفته است.
در حالی که قدر مسلم است که احمد ایشچی متدین تر از جنرال دوستم نیست و این را گذشته هر دو نشان می دهد، و تنها علتی که ایشچی را وادار کرده است که به طرفداری از طالبان لب بگشاید، رقابت ها، ضدیت ها و حسادت هایی بوده که او با شخص جنرال داشته است.
یکی از انگیزه های حسادت او با دوستم آنست که بعد از شکست حکومت نجیب، نام و آوازه دوستم تمام دنیا را تسخیر کرد، او به عنوان یک فرد ملی و میهن پرست شهرت جهانی یافت، این لقب و عنوانی بود که او را محبوب مردم قرار داد و هم به او مصؤنیت بخشید؛ اما این عنوان مطنطن هیچگاه به احمد ایشچی و سایر هم قطاران جنرال داده نشد.
این عقده های حقارت می تواند مبنای مخالفت با جنرال باشد، برای این که این رقیب دیرینه را واداشته باشد تا هر نوع اتهامی را به او وارد آورد تا از چشم مردم بیاندازد.
با قطب بندی های جدید بین المللی و رو در روی قرار گرفتن قدرت های جهانی، مثل روسیه و کشورهای غربی، پشت صحنه های دیگری شکل گرفت که می تواند از علت های بسیار مهم دیگری باشد که به عنوان شکل دهنده این ماجرا مورد توجه قرار گیرد؟
این که حکومت های غربی طرفدار حقوق بشر باشند و با این ایده به اتهام های وارد آمده بر جنرال دوستم نگریسته شود سخن مضحکی بیش نیست، هر انسان آزاد اندیشی می داند که حقوق بشر در روزگار کنونی بیش از یک ابزار سیاسی در دست حکومت گران غربی نیست. وقتی بیش از ده سفیر کشورهای غربی از احمد ایشچی پشتیبانی می کنند و از حکومت افغانستان می خواهند که این ماجرا را پی گیری کنند، نشان می دهد که جهت گیری های سیاسی و نزدیکی دوستم به روسیه از مبناهای اساسی فشارهای سیاسی غربی ها بر جنرال دوستم است.
پشت صحنه ای که جنرال را در منگنه قرار داده آنست که غربی ها برای ضربه زدن به روسیه کمر بسته اند؛ زیرا روسیه ابتکار عمل غربی ها را در سوریه ستانده و در موضع انفعال قرار داده است. چنانچه غربی ها در سمت و سو بخشیدن آینده سوریه در مواضع واکنشی قرار داده است.
بنابراین ضربه بر روسیه نیامند زمینه سازی ابتدایی است، این زمینه ایجاد نمی شد مگر این که موانع اولیه از راه سیاست های غربی در منطقه برداشته شود، وجود و حضور دوستم در شمال افغانستان و در مرزهای روسیه یکی از موانع مهم است.
حضور داعش در افغانستان جنرال را وادار به واکنش خواهد کرد، او برای دفاع از مردم خویش دست به اقدام خواهد زد که این اقدام احتمالی جنرال می تواند مانع مهم در راه رسیدن داعش به مرزهای روسیه باشد.
بنابراین ماجرای کنونی جز با در نظر داشت مجموع پیش زمینه هایی مطرح شده قابل تحلیل نیست.
کسانی که بدون پشت صحنه ها این ماجرا را تحلیل می کنند یا بی خبراند یا آگاهانه به نام آزادی و آزادی رسانه ها، تلاشی در جهت رسیدن اهداف صرف مادی خود

انجنیر اسلام الدین (حنیف

>>>   ضمن عرض سلام واحتامات خدمت خواننده گان گرامی هموطنان عزیز بخدا قسم اینها هیچ ارزشی این همه بحث را ندارند همه مردم حالا به شعور سیاسی رسیدند از بی سواد گر فته تاپوهنتونی ها:اگر میگویید غیر این است از جناب حکمتیار یکی از دلایل موثق آن است که جهاد ما تا بودن خارجی ادامه دارد یعنی اسلام وجهاد 2 کلمه مقدس ولی در کشور ما عوام فریبانه عمری تجارت شده به همین 2 نام دومین دلیل حزب آقای دوستم روزی که حکومت مجاهدین به قولی افغانستان را فتح میکنند همین ایشان میایند نام جنبش ملی به اضافه اسلامی را ایجاد میکنند تابه فعلاچند صباحی است بر گرده ملت سوارند وحکومت میکنند ائتلاف 3حزب رانده شده از حکومت چی معنی دارد هزاران بار شماها را آزمودیم فقط معجزه کار ساز است غرب شرق شمال جنوب حزب دموکراتیک مجاهدین طالبای کرام تکنوکرات ها یا همین حکومت زیر مجموعه غربی ها همه وهمه فقط به فکرمنافع شخصی خود اند هیچ امیدی به هیچ کسی یا مملکتی نیست خداوند کریم به داد ملت افغانستان برسد

>>>   این حکومت قبیلوی فاشیستی اوغان ها کوچی جنرال دوستم را در انزوا برده نمیتواند۰ جنرال شاید درین حکومت غیر قانونی دیگر نباشد ولی هیچگاهی در انزوا سیاسی نخواهد بود۰
کابورا آسمائی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است