نژادپرستى آشكار در تلويزيون به اصطلاح ملى
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۶/۴/۲۷ کد خبر: 136035 منبع: پرینت

با یکی از کارمندان تلویزیون ملی افغانستان صحبت می‌کردم. او از روش استخدام کارمندان در این اداره شکایت داشت. می‌گفت که زرین انزور، رییس رادیو تلویزیون ملی افغانستان بخش زیادی از کارمندان این اداره را از یک ولسوالی ننگرهار انتخاب کرده است.

به گفتهٔ این کارمند رادیو تلویزیون ملی افغانستان، کسانی که از سال‌های طولانی در این اداره کار کرده‌اند و دانش کارِ رسانه را نیز دارند، از بهر تعلقات قومی و زبانی به حاشیه رانده شده‌اند.

او می‌گفت، شمار زیاد کسانی که تازه در رادیو تلویزیون ملی افغانستان استخدام شده‌اند، به زبان فارسی آشنایی ندارند اما در بخش‌های تولید و ارزیابی برنامه‌هایی که به زبان فارسی ساخته می‌شود، گماشته شده‌اند.

وقتی صحبتم با این کارمند رادیو تلویزیون ملی افغانستان تمام شد، یکی از گزین گویه‌های محمداشرف غنی به خاطرم رسید که می‌گفت، در دورهٔ حکومت‌داری‌اش می‌کوشد تا تلویزیون ملی را به آیینهٔ تمام شهروندان کشور تبدیل کند و کیفیت نشرات آن را هم سطح بی‌بی‌سی سازد!

هارون مجيدى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تلویزیون ملی
نظرات بینندگان:

>>>   مردم ننگرهاکه اکثریت شریف دارند و نیز در خباثت ، شراندازی، حلیه، جواسیس بودن، دزدیهای میلیونها دالری، نشرو پخش تعصبات قومی ولسانی، سیاستهای دو رویه ودیگر خباثت نیز مقام اول را دارند. اگر به حساب وزارت مالیه و به بانکها و مراکز تجارتی مروری داشته باشیم این مردم گماشته شده اند. اکثریت اینها در پشاور و مناطق پشتونخوا پاکستان خانه دارند.به مردمان خوب و وطندوست شان احترام و سلام باشد ولی به اکثریت خاین و مرتج شان هلاکت و بربادی میخواهم. انشاالله این کثیفهای وطنفروش هلاک خواهند ش.
برکات

>>>   آيا گاهى از خود پرسيده ايد كه چرا وزارت دارايى (ماليه) از بدوِ تأسيسِ دولتِ موقت تا حالا در گرو يك گروهِ خاص - حزب افغان ملت و يا اشخاصِ پيرو تفكرِ افغان ملت - قرار دارد؟!
تمامِ دزدى هاىِ ميليون دالرى و حيف و ميل دارايى هاىِ مردم بگونه ىِ سازمان يافته در همين جا صورت مى گيرد.kabuli

>>>   Anthropology Historical
وزارت مالیه چون مجرای کلیدی در آمد ساز کشور است در طول تاریخ در خدمت قوم پشتون است که بوسیله آن واز در آمد آن برای حفظ وبقای قدرت وسرکوب دیگر اقوام وتداوم استبداد وقلدری استفاده کرده اند ومیکنند وطوریکه همه حساب وکتاب وخرج ودخل نزد افغان ملتی هاست وبه هیچکس اجازه نمیدهند که از حساب وکتاب آن سردر بیاورند واز15 سال گذشته که صفحه سیاسی افغانستان تغییر کرده واستبداد پشتونیزم بالاجبار وناچارمیخواهد به شیوه دموکراتیک خودش را عیار سازد از وزارت مالیه وعوایدش به نفع کاندیدای پشتون وتقویت پشتونیزم استفاده خواهد شد بدون شک.

>>>   Raheel
چه کسی فیصله کرده است که باید لوایح راهها و چهارراهی های شهر، آن هم شهر کابل، تنها به زبان پشتو باشد؟
این خود سند انکار ناپذیر شوونیزم/فاشیزم قومی و زبانی است.

>>>   ما افغان نيستيم
حمدالله_محب سفیر اوغانستان در امریکا به فاکس نیوز :
#تاجیکان مهاجر هستند در افغانستان.

>>>   Agha Juyan
اتحاد و همدلی تاجیکان، هزاره ها، اُزبک ها و دیگر اقوام نجیب خراسانافغانستان، فاشیزم و دار و دسته اش را بسیار وارخطا ساخته است.
و اگر این اتحاد و همدلی پیش برود و به ثمر برسد، فاشیزم رو سیاه و مردم ما سربلند و آزاد خواهند شد و به عدالت اجتماعی خواهند رسید.

>>>   تاجیک ۴۲ فیصد
پشتون ۳۴ فیصد
هزاره ۱۴ فیصد
ازبک و ترکمن ۷ فیصد
و دیگران ۳ فیص

ترکیب ملیت ها در سال ۱۹۷۹
براساس نفوس شماری حکومت وقت کابل به رهبری نور محمد تره‌کی وحفیظ الله امین ، در سال 1979 میلادی ترکیب قومی ملیت های ساکن کشور ما به قرار ذیل ارائه شده بود.:
ــ تاجیکان 42 درصد
ــ پشتون ها 34 درصد
ــ هزاره ها 14 درصد
ــ ازبکها وترکمانها 7 درصد
ــ دیگران 3 درصد (1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ــ رجوع شود به کتاب :
" مناسبات شوروی با افغانستان از همکاری تا اشغال (1947 تا 1984 میلادی) "
نویسنده : پیرمیژ (PIERRE METGE) فرانسوی ، (CIERPES , Paris , 1986) ، ص 28 .

روگرفت از: دکتر کامجو.

>>>   Qadiry
یا با ماستی یا علیه ما؟!

با ما: بی‌خار بی‌گرد و هیچ محدودیتی نداری!

علیه ما: دوسیه سیاسی، فشار رسانه‌ای نفوذی‌های ما و ... شبیه سایه دنبالت می‌آیند

با ماستی همه چیز از جمله منافع ملی تامین است

با ما نیستی مخرب، جنگ‌سالار، فاسد، ناقض معرفی‌ات می‌کنیم

با ماستی دنیا گل و گل‌زار است

با ما نیستی دنیا را سرت تاریک می‌کنیم

حالا بگو با ماستی یا علیه ما؟!

>>>   در کدام بند و قانون افغانستان آمده است که همیشه وزیرمالیه و بانکها در خدمت پشتونهای که کاملا متعصب و خاینین هستند قرار داشته باشد. آیا هزاره، تاجک و ازبک حق ندارند که وزیر مالیه باشند. ایکاش به پشتونهای وطندوست و صادق سپرده شود. اطلاع داشته باشید که به صدها میلیون افغانی بطور ماهوار از وطندار به وطندرا(اکلیل حکیمی به حنیف اتمر) از مال ملت بنام معاش سوپرسکیل،ترمیم وسایط و دیگر اجراآت پرداخته میشود او ملت خواب در غفلت. تنها مصرف که تعمیر برای اتمر و مجهز با وسایل تخنیکی گردید 123 میلیون افغانی در ماهای اول به مصرف رسیده است.
برکات

>>>   بگيرش كه نگيرت ههههههشرمت باد...
حمدالله محب سفیر اوغانستان در امریکا امروز یک بد کلان کرد. این بیسواد و بدبخت که الف در جگرش نیست با خبرنگار فوکس نیوز میگوید:
تاجیک ها مهاجر اند.

>>>   فکر میکنم اگر این موضوع حقیقت داشته باشد مسول درجه اول چنین نابسامانی جناب فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ است چون تلویزیون ملی مستقمآ تجت قیادت ایشان است.
وکیلی

>>>   اصلا جای تعجب است که چرا روشن فکران در باره موضوع قومی بحث میکنند حال انکه میدانند فارسی زبانان تعداد بیشتری هستند در کشور و این حکومت و همه حکومت ها فقط از طرف جوجه های یهود وانگلیس گماشته میشود و تنها هدفش استفاده از قوم پشتون است چون انها بهتر برای یهود اله دست میشوند حالا هم اشرف غنی یک جوجه تربیه شده یهود است و فقط منافع انها و قوم گرای سرسخت است اصلا جای بحث نیست که در همه امور کشور اوقونهای بیسواد را حتی به مقام رسانده
امام نخبگان فارسی و ازبم وهزاره را بیکار کرده است هیچ درین جای بحث نیست همه روشن فکران میدانند فقط نمیدانم چرا مردم فارسی زبان و هزاره خاموش هستند و از حق خود دفاع نمیکنند.
البته قابل یاداورییست اینکه اشرف غنی ریشه اوفونها را از بیخ کند و همه مردم کشور و دنیا را با انها در تضاد کرد فقط چند ماه دیگر این امپراطور دکتاتور و زودگزر اشرف دوام خواهد داشت و بس. مردم همه اماده شدند و بزودی کودتا میشود و همه نسل کشان و قوم گرایان را زنده به زباله دانیها میاندازند.

>>>   Baha
فرهنگ کوچی گری یک افتضاح شرم آور دپلوماتیک
زمانی که اشرف غنی کوچی از طویله امرخیل این گوسپند را سفیر کبیر امریکا مقرر می کند، آیا چیزی از انسانیت و فرهنگ دپلوماتیک هم می فهمند ؟ این مایه آبروریزی و اوج حقارت کشوری است که رییس جمهورنژاد پرستش ، فرهنگ یک کشور چند ملیتی را فرهنگ کوچی گری و وحشت در جهان معرفی می کند. این سفیر دختران تیم روباتیک را در امریکا لباس کوچی پوشاند، که هیچ یک آنها کوچی نبودند و این خود یک تهاجم فرهنگی است.
آیا یک روان شناس ، یک حیوان شناس، یک آنتروپولوجست، در کشوراست یا نه، که بگوید اشرف غنی چه گونه موجودی است و به کدام سو روان است و از جان مردم چه می خواهد؟ به خدا سوگند به انسان بودنش شک باید کرد. به باور من باید مرده اش را در موزیم داروین برای پژوهش آنتروپولوجست ها گذاشت.
نوت : معلوم می شود که این سفیرک لنگوته دار همسر خارجی دارد، اما هنوز هم آدم نشده است.

>>>   مردم نیم افغانستان را برایتان میگویم
طالبان آمد همه بسویشان رفتن و در کنارش ایستاده شدن و گفتن مجاهدین هستند
بعد که طالبان را جمیت سقود داد و افغانستان را از چنگ پنجابی ها نجاد دادند و کرزی را آوردند باز همه بسوی وی رفتن و گفتن کرزی صیب خدمتگار واقعی است اشرف غنی آمد وقتی اشرف غنی آمد همه را به قوم گرائی دعوت کرد و به چشم دیگر اقوام خاک پاشید و به قدرت رسید همین مردم باز بسویش رفتن و گفتن قهرمان اصلی ما همین است دوسال نگذشته بود که گل بدین قصاب کابلیان را اتمر ستانکزی به کمک امریکا و انگلیس از شمشتو پشاور پاکستان به کابل آوردن باز هم همین مردم رفتن به دست بوسیش و گفتن قهرمان ملی است و پیرصاحب ما است جالبیش در اینجاست که هر خائن بابا و رهبر ملی اتل میشود

>>>   Badry

50 minuten ·
دوستان ورجاوند درود بر شما !
یکی از آهنگ های ناب میهنی هموطنان اوغان ما که خان اولمیر خان آنرا خوانده ، آهنگ ( ای زما وطنه ) است که حتی استاد سلیم سرمست آنرا با ارکستر رادیو تلویزیون وقت هم اجرا نموده است . از قضاء یک هموطن غیرتی این آهنگ را برآیم فرستاد و ادعا کرد که ما اوغان ها در وطنپرستی خود جوره و مثال نداریم ، بشنو این آهنگ را . این آهنگ را بار ها شنیده بودم ولی دقت به اشعار و محتوای این سروده نکرده بودم . اینبار این آهنگ را سراپا شنیدم و نزدیک بود غش کنم ، چون دانستم که بنیاد وطنپرستی اوغان ها در کجا گذاشته شده است . هر بیت این آهنگ را علیده نوشته تبصره خواهم کرد . خان اولمیر خان می سراید :
"ای زما وطنه ! دلالونو خزانې زما"
" ای وطن من ، ای خزانه لعل های من " پس معلوم شد که شاعر اوغان عاشق دارایی ها و خزانه های لعل و زمرد است نه عاشق میهن خود ، تا می سرود ، وطن عشق تو افتخارم .
توجه کنید در بیت دوم ،
"ستا هره دره کي دي دتورو نښانې زما"
به هر دره تو نشان شمشیر من است ، درین بیت شاعر بر وطن خود افتخار می فروشد که به هر دره و کوهسار تو نشان شمشیر من است . کدام شمشیر است به جز شمشیر وطنفروشی و شمشیر خودکفان ها ؟ جنگ نادر خان با انگلیس را فراموش کرده که با دو صندوق طلای جعلی جبهه را به انگلیس ها فروخته بود ؟

"زه ېم ستا دخاوري ته زما دمېني جوړه يې"
من خاک تو هستم و تو آبادی عشق من هستی ، یعنی چی ؟ شاید هدف شاعر خاک شدن در عشق میهن باشد ، ولی چنین نیست، هدف و مرام خود را در بیت دوم به شنونده می رساند ،
"ته می دغېرت اودپښتو رنګېني جوړه يې"
تو غیرت من هستی و آبادی رنگین پشتون هاستی ، بدین معنی که وطن برای شاعر غیرت است و خانه و آبادی پشتون هاست . این شاعر شوونیست تنها اوغان ها را صاحب وطن می داند و دیگران را به پشیزی محاسبه نکرده است . در بیت سوم اوج غیرت اوغانی را سروده است :

"ته مي دنېکه او دبابا دويني جوړه يې "
تو آبادی خون نیکه و بابای من هستی ! خون کدام نیکه ، کدام بابا ؟ همه نیکه ها و بابا های شاعر که به خاطر گرفتن پادشاهی ، برادر خود را کور نموده ، یا پدر خود را کشته ، خون کدام نیکه و بابایش در کدام جبهه آزادی خواهی ریخته است ؟ شاید هدف شاعر همان نیکه و بابایش باشد که نیم سرزمین خود را به انگلیس ها فروخته؟ یا همان نیکه و بابا که با روسها قرار داد بست ؟

"ستا زړه کی وېدې دي ټولي تللی زماني زما"
درین بیت شاعر با مباهات و افتخار بر وطن خود می سراید که " در قلب تو تمام زمانه های گذشته من خوابیده است ". کدام تللی ؟ کدام گذشته ؟ در گذشته های که پشتون ها در کوه سلیمان بودند و مصروف جمع کردن سرگین و کهگل کردن آخور ، در کوه های سلیمان خزانه لعل و کان جواهر از کجا شده که دهن خواننده و شاعر کف نموده وطن خود را صاحب کان های لعل و جواهر جا می زند ؟

ای زما وطنه دلالونو خزاني زما ! هههههههه
ادامه دارد .......

Read more:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است