چرا تاجیک و هزاره به ریاست جمهوری نمی رسد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۶/۴/۲۴ کد خبر: 135869 منبع: پرینت

تاجیک ها یگانه رقیب جدی سیاسی پشتون ها هستند. از نگاه اقتصادی و نظامی هم می توان گفت که هم پله پشتون ها هستند. در سه انتخابات ریاست جمهوری با اینکه نماینده جمعیت اسلامی رای کافی به دست آورد، اما نتوانست کرسی ریاست جمهوری را تصاحب شوند. اینجاست که سوال مطرح می شود که چرا تاجیک ها نتوانستند جایگاه اول را در سیاست از آن خود کنند؟

نخست
پس از سقوط طالبان تاجیک ها با رسیدن به قدرت بیش از حد، فراموش کردند که از همین حالا از قدرت استفاده کرده دوستان خوبی را دور هم جمع کنند. ازبیک ها را به جای اینکه در کنار خود بگیرند، با آنها سیال داری را شروع کردند. خصوصا عطا محمد نور که در شمال یک قدرت بود، جنبش ملی را یک مزاحم در قلمرو خود می دید. اینجا بود که ازبیک ها در انتخابات ها در کنار تاجیک ها ایستاده نشدند. همچنین حمایت قاطع از هزاره ها نکردند و هزاره ها را به حال خود شان رها کردند و عده ای از هزاره ها در انتخابات از کرزی و غنی حمایت کردند. با تقسیم 50 فیصدی در حکومت وحدت ملی باز هم از طرف عبدالله یک سفیر هزاره ها مقرر نشد و احمد بهزاد بار ها از بی مروتی داکتر عبدالله یاد کرد.

دوم
احمد شاه مسعود تقریبا سه دهه قبل توانسته بود در سطح جهان رابطه برقرار کند ولی متاسفانه بعد از او هیچ یک از سران تاجیک نتوانستند که یک لابی قوی خارج از افغانستان درست کنند. همه سران تاجیک دنبال سرمایه رفتند و پلان های جدی آماده نتوانستند. برعکس تاجیک ها، پشتون ها همیشه به دنبال حامیان خارجی بوده اند. از شاه شجاع گرفته تا اشرف غنی همه با پشتوانه خارجی آمدند. شاه شجاه به کمک انگلیس، خلق و پرچم به کمک روس، طالبان با کمک اعراب و پاکستان، کرزی و غنی به کمک آمریکا به قدرت رسیدند. متاسفانه در این قسمت تاجیک ها نتوانسته اند تا حالا جامعه جهانی را بقبولانند که آنها هم می توانند شرکای مهم انها باشند.

سوم
هیچ یک از سران تاجیک بدون لطیف پدرام کدام برنامه درست حکومت داری در دست ندارند. این سبب شده که نتوانند برای خود هدف تعیین کنند. هرگاه هدف داشتی برای رسیدن به آن ستراتجی هم می سازی و این یکی از نقاط ضعف تاجیک ها بوده است.
پانوشت: این مطلب را بخاطر گله و شکوه از تاجیک ها ننوشته ام بلکه امیدوارم از گذشته چیزی بیاموزیم.

جاوید نسیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
تاجیک
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   باز هم تبعیض، نام ازبک ها گرفته نشد چون شما نمیخواهد ازبک هم بلاخره روزی رئیس جمهور شود.

>>>   تاجک های که موتر شوی وبنچر مین باشد هیچ وقت به مقام های بلند نمی رسند با هزاره ها که انسانیت دارند بدماش نیستند ونیز حق مردم را نخوردن زمین های مردم را چور نکردن انها باید به قدرت برسند یگانه مردم که هیچ شرافت ندارند همین موتر شوی ها استند که مردم را به بینی اوردند حق مردم را خوردن حال موضوع تاجک وهزاره را به میان اوردن شما مردم را همگی میشناسد و هیچ وقت بازی نمیخورند اینرا بدانید

>>>   .... را ملت را بگیرید به ریاست جمهوری برسید.
زلمی

>>>   دولت میراث پدر اشرف غنی نیست- او زمان ها را گاو خورد-
kabuli

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.
wali

>>>   دیگران چوکی های دولتی را مل پدر کلان خود میدانند
khan

>>>   سيصد سال از دست همين ....فروش ها به يك كشور وحشت و دهشت و انتحار تبديل شدهatjan

>>>   نسیمی صاحب عزیز
اگر تاجک قدرت را بگیرد باز چه میشه به فکر تو افغانستان جور میشه ربانی تاجک نبود چه کرد در تاریخ یک دوره سیاه را بجا نگداشت باید متحد شویم یکجا کشور را اباد کنیم

>>>   نسیمی صاحب عزیز
اگر تاجک قدرت را بگیرد باز چه میشه به فکر تو افغانستان جور میشه ربانی تاجک نبود چه کرد در تاریخ یک دوره سیاه را بجا نگداشت باید متحد شویم یکجا کشور را اباد کنیم .
احمد از ترکیه

>>>   من یک تاجیک هستم اما واقعیت را گفت اینکه تاجیک ها چرا به قدرت نمیر سند دلایل اش را نویسنده در بالا ذکر کردند .اما سوال اینجاست وقتی آقای ربانی به قدرت رسید و ریس جمهور افغانستان منتخب گردید .فقط هر طرف چور و چپاول بود من شاهد هزاران هموطن سیک و هندو بودم که خانه های شان به زور و جبر گرفته شد این ها کی بودند یک قضاوت کنید بعدآ دعوای حکومت در اصل ما از حکومت کرده در چور خوشال هستیم.

>>>   ديدگاهى كوچك رهبران تاجيك باعث شده كه تاجيك ها در اين ١٦ سال منافع كوچك محلى خود را نسبت به منافع كلان قوم خوش ترجع بدهند .... معيار منافع در تاجيك ها محل است ولى در پشتونها معيار منافع قوم و زبان است اين است دليل برنده شدن انها

>>>   Ayar
امروز تاجيك و هزاره و ديگر مردمان با شرافت آن مرز ، خواستار راستى هستند و ديگر نمى توان با دروغ و خيانت آن ها را آرام نمود ..دولت میراث پشتون ها نیست- او زمان ها را گاو خورد-
دیگران چوکی های دولتی را مل پدر کلان خود میدانند

>>>   مسعود رابطه جهانى برقرار كرد؟؟ يعنى جه؟؟ مسعود جز جاسوس جند سره جيزى ديكر نبود!!! أو يك fraud بيش ديكر جيزى نبود!! أين واقعيت را تو هم بايد بدانى كه ديكر اقوام أقليت هستند أزاين رو انها هيج وقت به رياست جمهوري طولاني نمى رسند؟؟ تاجيكً هميش رول جوكى رياست جمهوري را برأي بشتونها بازى كرده و خواهد كرد!! ربانى يك مثال برازنده. بود وقتى يك بشتون روى صحنه امد ربانى دو دسته جوكى را تسليم صاحب اصلى آش يعنى كرزى بشتون كرد!!! إز عراس كه مبادا سرنوشت بجه سقو نصيبش نشود !!

>>>   من مطمئنم لطیف پدرام یا هر شخص استقلال طلب دیگه چه تاجیک چه هزاره هیچ وقت نمیتونه در افغانستان رئیس جمهور بشه اگر هم شد مثل احمد شاه مسعود او را ترور خواهند کرد.
لطیف پدرام معتقد به استقلال افغانستان و حقوق اقوام افغانستان است.
در حالی که کشور های صاحب نفوذ در افغانستان امروز یعنی امریکا و عربستان نفعی در اعطای حقوق اقوام تاجیک و هزاره ندارند چون به دلایل تاریخی و فرهنگی پشتون ها برای انها متحد بهتری هستند تا هزاره یا تاجیک.
ایا عربستان و امریکا و ناتو که توانسته اند افغانستان را در طول 16 سال گذشته به پایگاهی برای خود تبدیل کنند به راحتی میگذارند کسی که معتقد به استقلال افغانستان است بر سر کار بیاید؟
برای امریکا هیچ جای دنیا بهتر از افغانستان نیست چون از نظر جغرافیایی به کشور هایی چون روسیه چین و ایران و حتی هند میتوانند مسلط باشند.بنا بر این شک نداشته باشید انها دوست ندارند کسی در افغانستان قدرت بگیرد که مخالف حضور امریکا باشد.
فکر میکنید احمد شاه مسعود چرا 1 روز قبل از حمله به افغانستان ترور شد؟ چون امریکایی ها میدانستند تا مسعود زنده هست قدم گذاشتن بر خاک افغانستان ممکن نیست چون مسعود استقلال طلب بود و همانطور که قوای شوروی را بیرون راند میتوانست امریکا را هم شکست دهد.

>>>   زنده باشی خوب نوشتی

>>>   اوغان ها چاپلوس ..نوکر پاکستان و بوت پاک های خارجیان
و بیگانگان هستند..چون سر نوشت مملکت به دست خارج است
لزا خارج مردمان نادان احمق لوده اوغان را به کار میگیرند که
در مقابل شان گوسفند باشند و هر چه بگویند،آغا بلی بگویند..
اما تاجک ها چون وارث اصلی این کشورند .به خارجی ها وقت
نمیدهند که مداخله کنند.وآزاد هستند.ازآن جهت به مقام های بالا نمیرسند...

>>>   تنها قوم که در افغانستان خیلی خیلی قدرت منزلت را دوست دارد پشتون هاست این هاحاضر اند بسیار چیز های را فدای این قدرت لعنتی کنند احمد شاه بابا یک شخصیت ملی بود احترامش محفوظ است اما منبعد پشتونها حاکم شدن تا حالا قبل از آن قدرت دست فارسی زبانان بود از تیموریان گرفته تا نادر شاه افشار همین نادر شاه افشار بود که رسم و رسوم پادشاهی را به این ها یاد داد

>>>   پنچرمین و موترشوی اگر مکاتبرا در این چندین دوره های که پشتونیزم پاچایی کردن میساختن و سواد و علم اموختنه برای ملت رایج میساختن کشور کشور موتر شوی و پینچرمین برای ملت به عرضه نمیگذاشت وتقدیم نسل اینده نمیکرد.
ولی باز هم پشتونها کاش پینچرمین و موترشوی میشدن حداقل خدمتشان و خیرشان بری مردم دیگه خو میرسید اما انتحاری ره بگو چی یک خیانت و کفر و بیغیریتی توبه توبه .........
شرم کنین ای بد بختهای فاشیست

>>>   امریکا یک خطر بزرک از سر گذراند اگر مسعودبود امریکا دیگر در جهان نبود کشور ما دیگر اباد شدنی نست یگانه ابدگر یگانه ازادگر در مییان مانست یحیا

>>>   بعد از اين اوزبك ها قدرت مي كنند اصلا تاجك ها ظرفيت رياست را ندارند
دكتور صديقي المدينة المنورة

>>>   یک مثال است که میگویند
اوخو کی اوخو یه
هزاره که هزاره
همین تاجیک کویی کیه

>>>   فعلا شما هم به مثل طالب و داعش در مقابل دولت ایستاده اید فرق شما و داعش چی شده که شما داعش وطالب را را نام می برید اول خود را نام برید انها به جهر می جنگد شما در پشت پرده که شما از انها هم خطرناک هستید دشمن از دوست بی وفا کرده خوب است و شما بسیار تبغیض میکنید شما در رسانه ها ببینید هیچ پشتون ازبک هزاره و غیره از تبعیض و دولت شکایت نمی کند غیر از شما و دولت به خوش ما و شما نسیت بلکی به خوش و اراه مردم تعین گردیده است خدا کند که قناعت کنید و مردم افغانستان را ازار نکنید و از سخنان بی هوده چیزی جور نمیشه

>>>   تاجک هارا دزد های شمالی وپنشیری بدنام ساختند حالا سایر اقوام فکر میکنند شاید همه تاجک ها دزد هستند ، درحالیکه اصلا آنطور نیست

>>>   جان جان ایا همی مسعود پنچرمین در اول جاسوس ای اس ای بعد جاسوس و پرو تو کولی کاجی بی شد شرم است یک دزد ورهزن را قهرمان میسازی یک کمی سر در گریبان کن همی مسعود نبود که به زور تانکهای دوستم و ازره های وحدتی سینه بر به کابل داخل نشد وا الله اگر پدر پنچرمین سقو به کابل درامده میتوانست در اخیر دیدید که با ملیشه های گلم و ازره های میخکوب جی کرد همی ازره های چنانی بی غیرت اند که در ابشار سیلو چنان تجاوز با زنان اینها از طرف ملیشه های شورای نظار شد که در تاریخ کسی نکرد اما باز هم ای بی غیرتان سر از گریبان سقویان کشید

>>>   به امید روزی که هموطنان هندو وسیک ما درمطابقت با قانون اساسی کشور بتوانند به رهبری مملکت برسند ، همانطوریکه درهندوستان دریک برهه زمانی رئیس جمهورازاقلیت مسلمان وصدراعظم هم ازاقلیت 15 ملیونی سیک بود!!
برادران نا امید نباشید ، شاید روزی برسد که انسان ها صرف به خاطر انسان بودنشان ارج گذاشته شوند ، نه به اساس رنگ پوست ویا زبانی که صحبت میکنند.

>>>   ریاست جمهوری بارٱی مردم امکان پذیراست، وقتی رهبران متحدنباشند به پیروی ازآنان مردم آنان نیز به فرد غیراز قوم خود رای نخواهد داد، این مساوی است با پراکنده شدن رای ها به افراد مختلف، درحالیکه پشتون متحدانه حتی ازاقوام دیگرنیزرٱی جمع میکند ودرنتیجه رای بیشترکسب کرده ودرنیجه ریاست را کسب می نماید، حال سوال این است که چرا اقلیت های قومی متحد نمی شوند؟ پاسخ این است که رهبران اقوام اقلیت ها نسبت به یکدیگر اعتماد ندارند، ازگذشته های دور تا به امروز بعضی ازرهبران قومی باوجود اتحاد و هم پیمان شدن بادیگر اقلیت ها ناجوانمردانه پیمان شکنی کرده تمام امتیازات بدست آورده را درسایه اتحاد ازآن شخصی خود خوانده وآن را مصادره کرده ومتحدانش را نادیده گرفته است، این موضوع باعث شده است که هریک ازاینها به هم پیمانانش اعتماد نکرده وحاضرند برای شرکت در بدنه دولت پشتویزم به هرقیمتی وبه هرخفت وخواری که شده سهم بگیرند، امیدوارم که رهبران پیمان شکن ازگذشته عبرت بگیرند که جزبا اتحاد دائمی به تنهایی کاری ازپیش نخواهد برده ودر دهلیز دولت باقی خواهد ماند، صداقت دراتحاد علاوه برضرورت ونیازسیاسی اقلیت های قومی یک اصل انسانی می باشد. به امید دستیابی به اتحاد صادقانه. صادقی

>>>   بخاطریکه نه استعدادش را دارند و نه جرات اش را

>>>   هزاره را نمیدانم هرچه تاجک بی عقل لسیار مغرور وحود غرض است مزذوری وغلامی را قبول ندارد البته منظورم از تاجک قوم تاجک است دیگرانبخاطر کرسی وپول ومنصب های دنیوی هرچهیزی خودرا میدهند ایمان وجدان و...اگر بپرسی که در تاجک هم غلام ومزدور کم نیست قانونی صالح واسپنتا و... درست است من با شما هستم درینجا مراد اکثریت معتبر است اقلیت های ناروا وبی خاصیت در هر کجا یافت میشوند
فضل احمد معنوی

>>>   به امید عدالت

>>>   ... به آن کس که مثله نژاد و زبان را بمیان میاورد .هر انسان که در افغانستان زندگی می کند. مربوط به افغانستان است این ها حق دارند که آزاد زندگی کند.میخواهد یا به شکل گدا ویا هم به شکل شاهزاده . این که بین انسان ها فرق می گذارد. اول دشمن خدا است و دوما خبیث. خودخواه .تنها خور .میباشند. قدرت در کشور ما نباید خانه دانی باشد مادر کشور ما انسان شریف تحصیل کرده باسواد داریم که لیاقت اداره نمودن این کشور دارد آما افسوس که انسان های چاپلوس و اجاره ای میراثی اش کردند که همیشه مانعی پیشرفت کشور ما و ارتقا ملت شدن

>>>   اشتباهات از ابتدا درکشور ما وجود داشته واگر 10 دفه در این سرزمین کودتا. آشوب. و کشت و کشتار براه انداخته شود باز هم هیج کسی از آن پند نمیگیرهد.در کشور عزیز ما اقوامهای زیاد زندگی می کند . آرزو دارند که حق و حقوقی مساوی داشته باشند. و عدالت یکسان همیشه برقرار باشد.. واقعا اگر عدالت و مهر و برادری وحقوق مساوی در افغانستان حاکم باشد . هیچ وقت کسی به تشکیل احزاب .جناح بازی . واهتلاف قد علم نمیکنند . افسوس بر آن که انسان های خودخواه با نادیده گرفتن موضوعات کشور. وارزش قائل نبودن به حقوق مساوات ملت ما. افغانستان عزیز ما را به لبه پرتگاه می رساند که در گذشته شاهد بودیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است