شرایط اعطای تابعیت در 10 کشور اروپایی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۹۶/۴/۱۹ کد خبر: 135668 منبع: پرینت

قانون اصل خاک و اصل خون جزئی مهم از اصول و ارزشهای اروپایی است. اما این دو قانون در کشورهای مختلف اروپایی تعاریف متفاوتی دارد.

نگاهی به روند قانونی دریافت ملیت در برخی از کشورهای اروپایی می اندازیم.

آلمان:
در آلمان از سال 2000 یکی از والدین مهاجران باید دست کم سه سال بصورت قانونی زندگی کرده و دست کم سابقه هشت سال حضور در آلمان را داشته باشد. فرزندان والدین مهاجر زمانیکه به هیجده سالگی می رسند می توانند انتخاب کنند آیا می خواهند ملیت پدر و مادر را حفظ کنند یا اینکه می خواهند آلمانی شوند.

انگلیس:
در بریتانیا فرزندی که در خاک این کشور بدنیا می آید و پدر و مادر او بصورت قانونی در این کشور هستند بطور طبیعی و خود به خود بریتانیایی می شود. افرادی که بالای هیجده سال دارند پس از دست کم ۵ سال زندگی قانونی در این کشور می توانند درخواست ملیت بریتانیایی بکنند. از سال ۲۰۰۵ متقاضیان ملیت بریتانیایی باید ثابت کنند که در سال های اقامت خود در این کشور درآمد قابل قبولی داشته اند.

فرانسه:
در فرانسه در صورتیکه یکی از والدین فرانسوی باشد فرزند هم خود به خود فرانسوی می شود. البته این قانون در یکی از استان های فرانسه در اقیانوس هند، جزیره مایوت، اعمال نمی شود. به جز در این جزیره و مستعمره سابق فرانسه، کودکانی که در فرانسه بزرگ شده اند می توانند از هیجده سالگی به بعد فرانسوی شوند. افراد بالای هجده سال هم اگر پنج سال از دوران اقامت خود در خاک فرانسه را بصورت قانونی سپری کرده و درآمد و قرارداد کاری داشته باشند می توانند درخواست ملیت کنند. در صورت ازدواج با یک فرانسوی نیز می توان متقاضی ملیت شد اما تحقیقات و روند کسب گذرنامه فرانسوی از دو تا ۵ سال طول می کشد.

ایتالیا:
در ایتالیا مهاجرانی که اقامت قانونی داشته اند پس از هجده سالگی می توانند درخواست ملیت کنند. ازدواج با یک ایتالیایی شانس دریافت ملیت ایتالیایی را زیاد می کند. اما برای دریافت گذرنامه باید دست کم دو سال انتظار کشید. برای کسب ملیت ایتالیایی برای مهاجران با ملیت اروپایی دست کم ۴ سال اقامت در این کشور کافی است، برای شهروندان غیراروپایی اقامت ده ساله اجباری است.

اسپانیا:
در اسپانیا کسانی که در این کشور از والدین مهاجر بدنیا می آیند بعد از یکسال اقامت ملیت اسپانیایی می گیرند. برای مهاجران عادی اقامت دست کم ده ساله و قانونی در این کشور اجباری است.

پرتغال:
در پرتغال قوانین حق خاک و ملیت از سال ۲۰۰۶ سخت تر شده است. برای فرزندانی که در این کشور بدنیا می آیند به شرطی که یکی از والدین پرتغالی باشد یا دست کم ۶ سال در این کشور مقیم باشد این فرزندان بطور طبیعی پرتغالی می شوند. برای افراد بالغ دست کم باید شش سال مقیم این کشور بود و درخواست ملیت پرتغالی کرد.

بلجیم:
در بلجیم فرزندانی که یکی از والدین آنها بلجیمی باشد یا بیش از ۵ سال مقیم این کشور بوده باشند بطور طبیعی بلجیمی می شود. در صورتی که پدر و مادر هر دو ملیت جز بلجیمی داشته باشند با ارایه یک شهادتنامه به دادگاه فرزند آنها از دوازده سالگی می تواند ملیت بلژیکی را خود به خود از آن خود کند. مانند دیگر کشورها مهاجرانی که بیشتر از هیجده سال دارند باید دست کم ده سال بصورت قانونی در این کشور زندگی کرده باشند تا ملیت بلجیمی بگیرند.

هالند:
در هالند هیچ قانونی برای اهدای ملیت خود به خود برای فرزندانی که در این کشور بدنیا می آیند وجود ندارد. برای مهاجران بالغ و بالای هیجده سال به این کشور باید دست کم ۵ سال اقامت قانونی در این کشور ثبت شده باشد تا این مهاجران بتوانند درخواست ملیت کنند.

یونان:
در یونان قوانین دریافت ملیت از سال ۲۰۱۵ بسیار سخت تر شده اند. دلیل آن هجوم موجی عظیمی از مهاجران غیرقانونی به این کشور است. فرزندی که والدین او مهاجر باشند اما یکی از آنها بیشتر از ۵ سال در یونان مقیم بوده بطور طبیعی یونانی می شود. کودکی که در خاک این کشور بدنیا نیامده اما پدر و مادر او پنج سال بصورت قانونی در یونان زندگی کرده باشند هم ملیت یونانی می گیرد.

مجارستان:
در مجارستان اگر یکی از والدین مجار باشد جدا از اینکه فرزند آنها در خاک این کشور یا جای دیگری بدنیا بیاید او ملیت مجار می گیرد. در غیراین صورت افراد بالغ باید دست کم هشت سال بصورت قانونی در این کشور زندگی کرده باشند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تابعیت اروپا
نظرات بینندگان:

>>>   در مورد دیگر کشور ها را نمیدانم، اما در مورد آلمان باید یک پناهنده قبول شود و هشت سال کار رسمی انجام دهد و از دولت کمک اقتصادی نگیرد و خودش سر پای خود ایستاد شود. سابقه جرمی نداشته باشد. کورس های زبان آلمانی را خوانده باشد و امتحان زبان آلمانی را بدهد و به سوالات مختلف که شامل بخش های مختلف زندگی و قوانین و ارزش های کلتوری و فرهنگی کشور آلمان میشود، در امتحان جواب داده شود و پابندی به قوانین و مقررات و ارزش های کلتوری و فرهنگی آلمان داشته باشد، درینصورت میتواند تابعیت کشور آلمان را بدست آورد.

>>>   شرایط تابعیت در افغانستان:
به کسانی که در افغانستان توانایی تحمل جنگ و انفجار و انتحار و بیکاری و فقر و گرسنگی و فساد اداری و رشوه و اسطه و سؤ استفاده از موقف دولتی و دیگر پدیده های منفی درین کشور را نداشته باشند، تابعیت داده نمیشود.

>>>   شرایط تابعیت افغانستان درتمام جهخان مشکلترین است یعنی چنجهزار سال هم سابقه سکونت داشته باشد بازهم مهمان خوانده مکیشود ومیگویند از فلان جای آمده

>>>   من در المان دوستانی دارم که بیست وهشت سال انجا با خواری وحقارت زندگی میکنند و قبول شده ماده شانزده هم هستند اما برایشان پاسپورت تابعیت داده نشده.

>>>   درافغانسنات یک شرط است برای تابعیت به زبان پشتو صحبت کردن دیگه نه پاسپورت کار داری ونه هم کدام اسناد دیگر معتبرترین پاسپورت صحبت کردن به زبان پشتو است پس هرکس پشتو صحبت کند ملیت افغان را بدست می آورد درغیر آن هزار سال هم که سکونت قانونی داشته باشد فایده ندارد.
امیر داد سروری غزنی

>>>   به نظر دهنده چهارم!
قسمی که نظر دهنده اول معلومات داده است، گرفتن تابعیت کشور آلمان تنها مقید به زمان بود و باش پناهنده در آلمان نیست، بلکه تمام شرایطی که نظر دهنده اول بیان داشته است، باید موجود باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است