هزاره باید از دید ایدیولوژیک به سیاست بنگرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۶/۴/۶ کد خبر: 135067 منبع: پرینت

جنرال دوستم به تبعید رفته است و عطا محمد نور و محقق ناراضی هستند. احتمال هماهنگی میان این سه وجود دارد و احتمال اینکه این سه در برابر دولت اشرف غنی وارد عمل شوند هم قابل پیش‌ بینی است.

اگر این سه وارد عمل شوند، تقابل سرنوشت‌ سازی در کشور شکل خواهد گرفت که برد و باخت آن تاریخی است. اگر اشرف غنی ببرد، سلطه تیم او بر افغانستان حتمی می‌ شود. بردی که شاید هم‌ وزن برد نادرخان در سرکوب شورش حبیب‌ الله کلکانی باشد اما اگر اشرف غنی ببازد، پروژه‌ ای به بن‌ بست می‌خورد که عمده‌ ترین دغدغه‌ آن بازگرداندن سلطه قومی به افغانستان است.

نسل جوان هزاره باید از دید ایدیولوژیک به سیاست دست بکشند و سیاست را به چشم بازی‌ ای ببینند که با حداقل مهره‌ های در دست باید بازی شود. روشنگری را از سیاست باید جدا کنند. ممکن است دشمن روشنگری، در بازی قدرت یک فرصت و تکیه‌ گاه باشد. ممکن است سیاه‌ ترین چهره مورد حمله روشنگری، در یک فضا و موقعیت تاریخی خاص، تنها امید برد بازی قدرت باشد.

نباید فراموش کرد که پدر سیاست مدرن، نیکولو ماکیاولی است. تنها کسانی می‌ توانند درک درست از سیاست داشته باشند که روح افکار علمی ماکیاولی را درک کرده باشند.

جعفر عطایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   مفهوم نبود

>>>   کشور را به سوی جنگ قومی نکشانید و برای بقای خود دست به کار های کثیف نزنید سالها است مردم افغانستان کنار یک دیگر با ارامش و صلح زندگی کردند . از روزی که حکمتیار به سیاست باز گشته است شما نا ارام شدید و به بهانه های مختلف به خیابان ها امدید و شعار جنگ سر دادید به سیاست های کثیف خود پایان دهید مردم به صلح و ارامش نیاز دارند حبیب الله یوسف زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است