چین از اقتصاد تا امنیت افغانستان
پکن از یکسو با ادغام افغانستان در جاده ابریشم خواهان رسیدن به جهانی شدن است و از جانب دیگر در میانه جدال اسلام آباد و کابل به دنبال حفظ منابع بزرگ خود در پاکستان می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۰    ۱۳۹۶/۴/۵ کد خبر: 135028 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نگاه منطقه ای به افغانستان که استراتژی جدید امریکا نیز هست را می توان در عملکرد تمامی کشورهای دخیل در مناسبات کشور جستجو کرد از اسلام آباد همیشه متجاوز گرفته تا چینی که مبنای آن بر تجارت و ایجاد فرصت است.

کشور چین جدای از کشوری همسایه از دل تاریخ با افغانستان مناسبات تجاری، سیاسی، اجتماعی و ... با جاده ابریشم تجربه کرد و حال با چنین پتانسیل عظیمی که در افغانستان وجود دارد تلاش می کند که سهمی را به خود اختصاص دهد اما حساسیت منطقه ای سدی در برابر هر روزنه پیشرفت در کشور شده است.

پکن از یک سو خواهان احیای جاده ابریشم با هدف ادغام افغانستان برای رسیدن به جهانی شدن می باشد و از جانب دیگر در میانه جنجال اسلام آباد و کابل خواهان حفظ منافع بزرگ خود در پاکستان است.

اشرف غنی با وجود اعتراض های گسترده پس از رویداد کابل در نشست شانگهای شرکت و تلاش کرد تا از طریق جلب توجه کشورهای خارجی بویژه چین از فشارهای اقتصادی پاکستان کم و از سوی دیگر چاره ای برای اقتصاد به گل نشسته کشور جستجو کند.

وزیر خارجه چین در سفر به افغانستان به دنبال تحکیم و توسعه روابط دوجانه در کنار میانجیگری برای پاکستان و افغانستان می باشد در حالی که همواره افغانستان زیرفشار و ناامنی های اسلام آباد حکم قربانی را داشته است و طی چند سال گذشته نیز با بی کاری گسترده و اقتصاد فلج دسته و پنجه نرم می کند.

این کشور پس از دوران حاکمیت طالبان در تلاش برای سرمایه گذاری در افغانستان بوده که به دلیل اوضاع امنیتی دوام دار به یک ناامیدی بزرگ بدل شد، هرچند معاون مدیر تحقیقاتی چین گفته بود که افغانستان پتانسیل بزرگی برای این کشور از جهت توسعه استخراج معادن می باشد.

این در حالی است که برای کشوری چون چین که از هیچ فرصتی برای سرمایه گذاری و اقتصاد روگردان نیست خطراط امنیت افغانستان نگران کننده می باشد و تاکنون تلاش ها در همین راستا بیشتر معطوف به موفقیت های کوچک بوده تا ایجاد زمینه های بزرگ اقتصادی.

از سوی دیگر، این کشور هم خواهان به ثبات رسیدن افغانستان برای سرمایه گذاری و حفظ مرزهای خود می باشد و از جانب دیگر نمی تواند بر منافع کلان خود در پاکستان چشم بپوشد و برهمین مبنا وزیرخارجه چین در سفر به کابل خواستار کاهش تنش ها میان دو کشور و به عبارتی عقب نشینی افغانستان شده است.

تعامل چین در افغانستان به هر میزان که افزایش یابد برای این کشور فرصت اثرگذاری بر اوضاع امنیتی و سیاسی کشور خواهد داشت، هرچند که در ظاهر ساده به نظر می رسد اما پیچیدگی های بسیار دارد که سبب دورمانده افغانستان از رشد اقتصادی و تردید چین بر سرمایه گذاری شده است.

پکن با سرمایه گذاری کلان در پاکستان خواهان تاثیرگذاری بر افغانستان است در حالی که همواره اسلام آباد و کابل در تنش های طولانی مدت و بهبود روابط کوتاه مدت به سر می برند.

اگرچه پاکستان برای به حاشیه رانده هند بیشتر متمایل به نفوذ چین در اقتصاد و به طبع آن در امنیت و مناسبات سیاسی افغانستان می باشد و از جانب دیگر هیچ گاه خواهان خودکفایی کشور در هیچ زمینه ای نیست تا بتواند در کوچکترین موارد از اهرم فشار اقتصادی سود ببرد.

حال با وجود پیچیدگی های مناسبات سیاسی افغانستان و رویکرد منطقه ای دخیل، شاید بتوان به چین به عنوان فرصتی برای رهایی از رکود اقتصادی نگریست اگرچه رقابت های سیاسی همواره در اولویت کشورهای منطقه بوده و از این حکومت نمی توان انتظار به بار رساندن فرصت ها را داشت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر پاكستان كشور دمكراتيك و اسلامي و همسايه
و معقول
دشمنان عقده اي پاكستان راه به جايي نمي برند
افغانستان هم خيال رسيدن به درياي آزاد را با طرح
ادعاهاي سرزميني به كشور پاكستان به كنار بگذارد

>>>   نظر دهنده اول
تو یک داعشی هستی که به کشور تروریست پرور نام اسلام را میدهی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است