رویدادهای ترکیه در شنبه سوم سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۶/۴/۴ کد خبر: 134992 منبع: پرینت

** عصمت ییلماز وزیر آموزش ملی ترکیه، با بیان این موضوع که در تاریخ جمهوری ترکیه هیچ وقت چنین دوره سختی پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته رخ نداده و پاکسازی دولت از عناصر وابسته به فتح الله گولن کار بسیار دشواری است، از اخراج 33 هزار معلم مدارس ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 خبر داد.

** سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی های لبنان اعلام کرد که ابتکار تهران، مسکو و آنکارا برای سوریه، تلاش های آرامش بخش و صلح جویانه در این کشور را تقویت کرده است.
به گفته وی، تلاش ها برای برقراری صلح و آرامش و حل و فصل سیاسی مسایل سوریه همچنان جریان دارد و با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس و ایجاد محدوده های کاهش تنش پویایی تازه ای یافته است.

** وزیر دفاع ترکیه معتقد است که ارسال سلاح از سوی آمریکا به گروه های جنگجو و تروریستی در منطقه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) سبب تشدید بحران جنگ داخلی در سوریه می شود.
فکری ایشیک با اشاره به نگرانی جدی ترکیه درخصوص پیامدهای ارسال سلاح و حمایت از گروه های تروریستی در سوریه، همچنین قول آمریکا مبنی بر بازپس گیری سلاح های تحویلی به گروه های جنگجوی منطقه پس از سرکوب داعش؛ اعلام کرد که ترکیه خواهان مکانیسم مشترک با آمریکا برای بازپس گیری تجهیزات نظامی از نیروهای کردی سوریه است.

** رییس جمهوری ترکیه، جهان اسلام را بازنده واقعی جنگ داخلی سوریه دانست، چرا که در مقابل کشتار آن همه مسلمان واکنش لازم را نشان نداده است.
رجب طیب اردوغان شب گذشته در یک ضیافت افطاری، گفت که جهان غرب مجری ایده‌ نادرستی است که بر مبنای آن یک قطره نفت را ارزشمند‌تر از جان یک بشر می داند و ابزار این ایده شدن برای هیچ مسلمانی شایسته نیست.
جامعه جهانی شاهد کشتار یک میلیون نفر در سوریه بوده و همچنان برخی نیروهای حامی این رژیم سکوت کرده اند.

** شکری اوندر نماینده سابق حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه و از یاران سابق رجب طیب اردوغان رهبر کنونی این حزب و رئیس جمهوری این کشور به اتهام همکاری با گروه فتح الله گولن روز گذشته روانه زندان شد.
شکری اوندر در دادگاه به اتهام همکاری با جماعت گولن و ارتباط با سایر اعضای این تشکیلات از طریق نرم افزار بایلوک محکوم شناخته شده و به حکم دادگاه راهی زندان شد.

** براساس اطلاعیه منتشره از سوی وزارت دفاع ترکیه، در پی مسمومیت متوالی بیش از 700 سرباز در پادگان آموزشی مانیسا و اثبات آلوده بودن مواد غذایی مصرفی سربازان توسط وزارت بهداشت، سرهنگ شفیق گوونچ فرمانده این پادگان آموزشی با دستور فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه از کار برکنار شد.
شنبه شب 530 نفر از نظامیان در شهر مانیسای ترکیه در پی صرف شام مسموم شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

** رییس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از آمادگی مسکو برای صادرات گاز به اروپا از طریق این کشور خبر داد.
ولادیمیر پوتین دیروز دستور ساخت بخش دریایی خط لوله انتقال گاز 'جریان ترک' این کشور و از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس مقصد نهایی اروپا را صادر کرد.

** وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه ای ضمن تایید ورود جدید نظامیان ترکیه ای به خاک این کشور، اعلام کرد که دومین گروه از نظامیان ترکیه ای برای ملحق شدن به نیروهای های مستقر در دوحه، وارد پایگاه هوایی العدید شدند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است