افغانستان در رویکرد منطقه ای آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۶/۳/۲۷ کد خبر: 134653 منبع: پرینت

ارایه استراتژی امریکا برای افغانستان چنان به درازا کشید که برخی کشورهای منطقه در پی آزمون و خطا در ورود به مناسبات کشور بودند در حالی که دونالد ترامپ با سران عربستان به رقص و پایکوبی مشغول بود سلاح های امریکایی در انبارهای ریاض رهسپار تروریستان شد.

طالب و داعش و یا هر گروه تروریستی در این خاورمیانه پرآشوب رابطه مستقیم با شیوخ عرب دارد و چه کسی می خواهد عمق نفوذ و منابع مالی عربستان را بر تروریستان انکار کند، اسلام آباد یا واشنگتن؟

به تازگی وزیر دفاع امریکا از رویکرد منطقه ای ترامپ در جنگ افغانستان سخن گفت که با سیاست جدید در پی تغییر رویکرد رکود به پیروزی می باشد.

حال این سوال ها به وجود می آید که اگر امریکا با رویکرد منطقه ای در جنگ افغانستان است نقش پاکستان به عنوان تمویل کننده اصلی تروریستان در کنار متحد عربستانی خود چه خواهد بود، پایگاه های طالبان در خاک این کشور بمباران می شود و برای کاهش جنگ افغانستان، فشارها بر اسلام آباد افزایش می یابد؟

از سوی دیگر، امریکا برای کاهش تنش های منطقه ای با رویکرد مصالحه با کشورهای روسیه و ایران در پی تعامل است یا برای کنترل رقبای خود آتش جنگ و ناآرامی در افغانستان همچنان شعله ور خواهد بود؟

کشورهای مختلفی که در مناسبات سیاسی افغانستان حضور دارند دو میدان رقیب را با امریکا به وجود آورده، از یک سو متحدان منطقه ای که منافع مشترک فراوانی با واشنگتن دارند و از جانب دیگر رقبای قدرتمند که در بی اعتمادی عمیق با این کشور به سر می برد.

و اگر منافع امریکا به مانند یک و نیم دهه گذشته بر مبنای جنگ و ناامنی استوار باشد، باید شاهد رقابت شدیدتر رقبا در میدان افغانستان باشیم و گزینه تهدید با نام رویکرد منطقه ای روی میز ترامپ.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
دل به سیاستمداران خنثی شده و ورم کرده با دالر نباید بست. دیده شد که یکی را پدر کشتند و پسر را تطمیع کردند و یکی را پسر کشتند و پدر را، دیگری را برادر کشتند و برادر را. اینها نسل افسون شده دالر اند. اینها حاضر نیستند چیزی در راه مردم از دست بدهند بلکه هزاران بار مردم و منافع و آرمانهای شان را میفروشند تا چوکیهای شان را نگهدارند و جریان پول را به حسابات بانکی خارج و داخل شان تداوم دهند. اینها را فراموش کنید. دلیل و برهان و توجیه و توضیح شان حفظ وضع موجود است. پانزده سال به اینها دل بستیم و حاصلش همین حکومت فاشیست هارِ دم و گوش بریده است.
خیمه ها را قایم باید کرد و به دفاع از مواضع آن با هر امکان و هر وسیله یی باید شد. وقتی خون شما روی جاده می ریزد انتخاب وسایل و شیوه های دفاع نیز حق شماست. هر گزینه ایی را اهداف برحق و مردمی تان توجیه می کند. همان گونه که دولت طراز فاشیستی غنی - عبدالله از هیچ گزینه یی برای از میان برداشتن و سرکوب جنبش دریغ نمیکند، جنبش نیز نباید هیچ گزینه یی را از روی میز بردارد.
با اینهمه، روی آوردن و اعتماد به معامله گران بیغیرت و بیخاصیتی که شماری به غنی و شماری به کرزی سر و دم می جنبانند و دنیا را تنها از دریچه منافع شخصی شان می نگرند، هرگز نمیتواند یکی از گزینه هایی باشد که یک ملت به پا خاسته د خردمند به آن دست یازد
راهکار هاو راهبردهای دیگر چیست؟

>>>   آنهاي كه در ارگ و سپيدار به زور كشورهاي بيروني لميده اند بدانند كه رژيم هاي سركوب گر و مستبد در برابر صداي مدني مردم دوام نمي آورد. وقتي دوره اختناق و شكنجه هاشم جلاد و نادر غدار و خاديست هاي خلقي و پرچمي در برابر ملت تاب نياورد، شما كي استيد كه دوام بياوريد؟! يا به خواسته هاي اصلاح طلبانه ي مردم تن دهيد يا كنار رويد. سياست پوليسي و نظامي گري و سركوب در برابر مردم محكوم به شكست است.
هارون معترف

>>>   فدا محمد تورانیان
به غنی بگویید : دروغ نگو ، افغان ها هیچ تمدنی ندارند و نداشتند و اگر ابن سینا ، البیرونی ، فارابی و هر دانشمندی دیگر از جغرافیای افغانستان که جهان از آنها یاد میکند و از دستاوردهای علمی شان استفاده میکنند ، تاجیک و فارسی زبان بودند

>>>   وظيفه دولت حمايت از شهروندان سرزمينئ است كه خود در انجا حاكميت ميكند.
احترام به انسان و ارزش هائ مدنئ، حقوقئ و اخلاقئ شان و قبول كردن زنده گئ ازاد و دور از هر نوع تعصب، خشونت و زورگويي را بايد سرمشق سياست و عملكرد هائ خويش قرار داد.
اينكه جنبش "رستاخيزتغيير"مثبت است و يا منفئ و كئ ها از ان استفاده افزارئ ميبرند بحث جداگانه است اما مهم اينست كه با توسل به زور و سلاح انسان هائ كشته و زخمئ شدند و دادخواهئ شان زير شليك مرمئ و زنجير تانك حاكميت قرار گرفت.
ما حق نداريم اعتراض مردم را با خون و اتش جواب دهيم و از ان برائ بقائ ننگين خويش استفاده كنيم.
دموكراسئ، قانونيت و عدالت اجتماعئ را بايد احترام و بيشتر از پيش تامين و تروج كرد و با عملكرد هائ مثبت و فعال برائ دفاع از حق شهروندئ انسان سرزمين ما گام برداشت.
كجاست دموكراسئ و عدالت خواهئ غربئ ها كه از حنجره هايشان بار بار بخاطر مقام انسان صدا ها بلند ميشد و امروز در مقابل اعمال حاكميت بوسيده و ناتوان خاموش اند و با فرستادن سرباز و امكانات بيشتر نظامئ ، ما را به جنگ و ادامه انسان كشئ و نفاق تشويق و كمك ميكنند؟
كجاست وجدان بيدار حاكميت ع و غ كه خود رادر عقب ديوار هائ كانتينرئ چندين منزله پنهان نموده اند و توسط سرباز بيچاره و محتاج به يك لقمه نان، جوانان وطن را به كام مرگ ميفرستند؟
اخر ما هم انسان هستيم و حق داريم مثل همه ئ انسان ها ازاد و دور از هر نوع ترور و وحشت زيست و كار كنيم.
خشونت و ديكتاتورئ را بايد محكوم كرد...

>>>   وقتی شکریه بارکزی به صراحت ملا عمر را مجاهد خطاب میکند و در سوگ مرگش سیاه پوش می شود و اشرف غنی از مردم افغانستان میخواهد که همه بایداز طالبان معذرت خواهی کنند؛ به یقین که مردم افغانستان باید مبارزه با سازمان استخباراتی پاکستان ( ISI) را نه از سرحدات کشور بلکه از داخل کابل از ارگ خیلی ساده با تف انداختن به دو این صورت کثیف شروع کنند

>>>   ملتی هستیم که مهره های استخبارات پاکستان بر ما حکومت می کنند و میلیون ها شهروند در برابر یک مشت مزدور سکوت کرده ایم. اگر رهبرانی می داشتیم که لااقل مزدور مزدور نمی بودند شاید می توانستیم با امتیازگیری سیاسی از این وضعیت می رهیدیم.

>>>   Paryani
چرا اين حكومت مزدوراين همه سازو برگ نظامي خود را در برابر ترورستان استفاده نميكند؟

>>>   Paykar
این بیانیه نشان میدهد که ارگ بخاطر بقای قدرت؛ هیچ خونی برای شان ارزش ندارد و عملن به چشم جامعه جهانی و مردم خاک میزند.
و درد ناک تر از آن افرادی اند که از این امر پشتیبانی میکنند، اینها عملن وجدان خود را دفن می کنند.

>>>   Badry
زیرا تمام اوغان ها یا با طالب هستند یا با گلبدین ! امروزه روز هم طالب انسان این سرزمین را می کشد و هم گلبدین .

>>>   Motaref
دومين پرونده سنگين فساد ارگ پس از فروش زمين به الكوري نه نرخ كچالو. دادن قرارداد اعمار كمپلكس اداري دارالامان به شركت از بستگان رولا غني بدون انجام داوطلبي.
حالا شما بگوييد قلب فساد كجاست؟

>>>   Salam
پليس ، افسر و عسكر كه در خدمت اين نظام قرار دارد و كشته مى شود ، نمى تواند شهيد باشد . چگونه مى شود پليس و نظامى يك حكومت دست نشانده يى خارجى را شهيد خواند!
من حق فتوا ندارم ، اما معناى شهيد را مى دانم. اگر قرار باشد نظاميان مرده يى اين حكومت مزدور شهيد باشند ، بايد كشته شده گان حكومت هاى تحت الحمايه شوروى سابق را هم شهيد ناميد ، زيرا آنها بدون مزد و براى وطن شان مى جنگيدند و هيچ دست مزدى هم نداشتند.

>>>   Noori
احمقانه ترین گپ مفت بعضی از متعصبین و دروغ گویان قرن ۲۱
غنی و عبدالله بدیل ندارند ؟
چی دارند که بدیل ندارند

>>>   Salehzadh
دلم به ترقيدن امده
خدايا اگر امريكا از تو بزرگتر و زورتر است خو واضح و پوز كنده اعتراف كن كه امريكا را جاي تو بپرستيم
اگر تو خالق همه هستي استي پس اي بندهگان بي خدايت چرا از ترس امريكا لب به دهن نميگشايند؟
از اول روزه تا حال بيش از پنج صد نفر ما كشته و مجروح شدند صدايي نبرايد..

>>>   مردم فکر میکنندامپریالــزم جهانخوار عاشق مردم درجه سه افغانستان شده است به همین سبب شاید خشمش پاکستان را ازنقشه جهان وسطح کره زمین محو سازد ، و آن وقت افغانستان برای ما به جنت تبدیل مگردد ،شدید ترین عمل راکه امریکا درمورد پاکستان احتمال داده تغیر جهت کمک هابه پاکستان یعنی به بخش نظامی نه به عرصه ملکی بلی ! ازدیاد پرواز های بی پیلوت که آنهم صرف درامتداد دیورند صورت میگیرد ،مدارس ومراکز ترورست پروری درشهر های اسرائیلستان هست
ما نمیدانیم پاکستان از ما چی می خواهد؟
ما از پاکستان صرف نیم ازحاک شانرا می خواهیم ،
جهان از ما چی می خواهــد؟ اینکه دزدی وفساد نکنیم !
ما از جهان چی میخواهیم ؟
همه چیز را امریکا واروپا جاپان هند چین برای ما بسازند و وظیفه ما صرف خوردن و اختلاس وغصب تقسیم چوکی هاباشد ، اگر سرتقسیم چوکی باهم نساختیم جهان باید صد ها ملیون دالر مصرف کنند وبرای ما یک حکومت موقت دیگر بسازند تا بدینوسیله اینبار کسانیکه چوکی وقدرت نداشتند حاصل کنند ، درمقابل دهقانان مابرای شان ملیون ها تن مواد مخدر درجه اول تهیه میکنند وسران وسیاستمدار نماهای ما درمقابل پول حاضرند برای هراداره جاسوسی ووطن فروشی کنند برای اینکه امور بهتر روبراه شود علما !! ورهبران تنظیمی به کشور های ترورست زا ی عرب پاکستان مزدوری کنند و تکنوکرات نماهای غربی نما ی ما مزدوری به اروپا و امریکا رابین خود تقسیم کنندو با استفاده از فرصت بکس های خالی راکه باخود آورده اند پُر سازند
مقاومت گران ما که درمقابل نشر عد الت وقانون مقاومت میکنند باید ریکورد فساد را درسطح جهان قایم نمایند وهریک به فرعـــون عصر خود تبدیل گردد وهر قدر که دزدیده اند را دربانک های دبی ذخیره سازند ، ماغیرت داریم ،

ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است