اصولگرایان یا اصلاح طلبان؟ کدام مدافع مهاجرین بودند
در این دوره ریاست جمهوری ایران انتظار می رفت تا اصولگرایان اعتقادات را مبنی قرار داده تکریم مهاجرین را در اولویت قرار دهند اما چنین نشد و برخلاف شعارهایی که داده می شد، مهاجرین تحت فشار بیشتری قرار گرفتند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۲    ۱۳۹۶/۳/۹ کد خبر: 133840 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، شورای نگهبان ایران صحت انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تایید کرد. انتخابات پر شور و حداکثری همسایه دیوار به دیوارمان ایران را شاهد و شنونده بودیم که با گذشت قریب به 40 سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز هم مشتاقانه به پای صندوق های رأی می روند و برای آزادی و استقلال شان مبارزه می کنند.

جدا از تمام درس های بزرگی که باید از راهی که ایران طی سال های بعد از انقلابش سپری کرده است و رفته و بیراهه هایی که ما در دوران پر فراز و نشیب پس از انقلابمان رفته ایم پند بگیریم و در این مقال نمی گنجد؛ نگاهی داریم به سیاست های خارجی ایران نسبت به افغانستان و نسبت به مهاجرین هموطن در طول دوره های اخیر ریاست جمهوری این کشور.

در طی سال های 1384 تا 1392 که دولت های نهم و دهم اصولگرایان به ریاست محمود احمدی نژاد بر سر کار آمد مشکلات عدیده ای برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران پیش آمد که از جمله ی آنها می توان به ساقط شدن اعتبار کارت های شناسایی، تمدید هر 6 ماه یکبار آنها، تحمیل هزینه های مختلف برای تمدید اقامت و نیز تحصیل دانش آموزان، رفتارهای تند و بعضا تبعیض آمیز کارمندان و مسوولان ادارات دولتی مرتبط با مهاجرین، اخذ وجوه اجباری برای امور زندان ها و عوارض شهرداری، ممنوعیت کار در سطوح متوسط و بالا و محدود شدن به مشاغل درجه چند و سطح پایین، محدودیت تردد و تحصیل در برخی شهرها، اعمال کارت کار و هزینه های مخصوص آن و امثالهم اشاره داشت.

در این دوره ریاست جمهوری ایران انتظار می رفت تا اصولگرایان اعتقادات را مبنی قرار داده تکریم مهاجرین را در اولویت قرار دهند اما چنین نشد و برخلاف شعارهایی که داده می شد، مهاجرین تحت فشار بیشتری قرار گرفتند.

تنش ها در مرز میان دو کشور بدلیل رفتار متعصبانه و تند مرزبانان ایرانی با ورود غیر قانونی برخی اتباع افغانستانی از مرز دوغارون و نیز اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران، مسدود شدن راه آبی هیرمند و دیگر اقدامات اینچنینی تاحدودی دو کشور را از حسن همکاری های دهه های قبل دور ساخته بود تا اینکه...

تا اینکه با روی کار آمدن اصلاح طلبان میانه رو، رفته رفته تعدیل هایی در خصوص شرایط تحصیل، تکریم ارباب رجوع های مهاجر در دستگاه های دولتی، تمدید یکساله ی کارت های اقامتی و نیز تسهیل رفت و آمد های بین شهری صورت گرفت؛ به عبارت دیگر محمد جواد ظریف و حسن روحانی همگام با گشودن درهای ارتباط با دنیا، دست دوستی مجدد بسوی افغانستانی ها دراز کردند.

هرچند منافع ملی برای اصلاح طلبان مهمتر از هرچیز دیگری بود و انتظار می رفت تا در دولت آقای روحانی فشار بیشتری بر مهاجرین وارد آید، اما توجه خاص رهبری ایران و توصیه های موکد ایشان بر تکریم مهاجرین و تسهیل در امور آنان باعث گردید تا دولت آقای روحانی نیز انعطاف نشان داده رفتار اسلامی را در برخورد با مهاجرین لحاظ کند.
نمونه بارز این موضوع، ثبت نام همه فرزندان مهاجر هموطن حتی افراد بدون مدرک شناسایی در مدارس ایرانی بود که پس از سال ها جامه عمل پوشید.

ناگفته پیدا است که دولت تدبیر و امید با توصیه های رهبری ایران توانسته است امید های مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را در سه نسل زنده نگه دارد بگونه ای که پیروزی مجدد رییس جمهور کنونی ایران را باید هم به اصلاح طلبان و میانه روهای ایرانی تبریک گفت و هم به مهاجرین افغانستانی! باشد که با کمی سیاست و عبرت گرفتن ارگ از گذشته و مناسبات نابخردانه با دولت های مختلف منطقه و غرب، زمینه تعامل و ارتباط دیپلماتیک هرچه بهتر و بیشتر با جریان های معتدل و درپی ترمیم اوضاع سیاسی را فراهم آورند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   حسن نیت رهبری ایران نسبت به مهاجرین بر همگان آشکار شد و نمونه عینی آن در ثبت نام همه دانش آموزان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران بود.
شیما از کابل

>>>   دولت های ایران اصولگرایان و اصلاح طلبان ندارد هردوشان طرفدار اخراج مهاجرین بودند و اقداماتی نیز در این زمینه انجام دادند اما در این میان فقط رهبری ایران بود که همیشه مدافع مهاجرین بوده است و این از نظر اعتقادی تاثیر مثبتی بر مهاجرین داشت.

>>>   اگر سختگیری های دولت های ایران نمی بود اکنون چند میلیون افغانستانی در اروپا و امریکا نبودند بلکه در کشور اسلامی همسایه شان بودند.
نجیب الله از المان

>>>   خاطرات خوبی از ایران ندارم
فرزند همسایه خانه ما با بجه من دعوا کرده بود انها از ما شکایت کردند و مرا به کلانتری بردند و از انجا به دفتر اتباع و بعد از ایران اخراجم کردند و من بناچار راهی هالند شدم و اینک در کنار دیار کفار نه اختیار دخترم را دارم و نه زنم را و این همه تقصیر دولت ایران است.
شهرام حکیمی از هالند

>>>   شعار اسلام بود و دولت اسلامی اما تمامی برخوردها غیر اسلامی بود در باره مهاجرین

>>>   فعلا رویکرد ایران نسبت به مهاجرین به توصیه رهبری این کشور مثبت شده است
فریبا دانشجو در تهران

>>>   به مشکلاتی که مهاجرین افغانی برای ملت ایران ایجادمیکنند هم باید رسیدگی شود.
مشهدی

>>>   افاغنه ازمملکت ما خارج شوند تابرایشان مشکلی وجودنداشته باشد .
حسین بیرجند

>>>   افغونی ها تا کی باید برای ملت ایران مشکل ایجاد کنند ؟چرابه کشور خودشان نمی روند؟ چراملت ایران باید هزینه حضور افاغنه راپرداخت کند؟
توفیقی تایباد

>>>   ای کاش بعداز گذشت چهل سال فکری برای بازگشت مهاجرین افغانستانی می شد....

>>>   باسلام.من 1پیشنهاد دارم. مگر باایرانیها هم زبان نیستیم مگر هم کیش نیستیم مگر تاچند سال پیش یک کشور و هموطن نبودیم چه شده که این شده ؟؟ بنظرم دلیل اصلیش جدا شدن افغانستان از ایران است..از زمان جدایی افغانستان از ایران زمان زیادی نمیگذرد ولی ایران هر چه پیشرفت و افغانستان هر چه پس رفت. منطقه کریمه هم به همین نتیجه رسیدن و به آغوش سرزمین واقعیشون برگشتن وبه روسیه پیوستن،بیایید به ایران بپیوندی. ایران برای افغانستان امنیت می‌آورد،شغل می‌آورد،پیشرفت می‌آورد،سربلندی می‌آورد تمام مشکلات این سرزمین حل میشود ایرانی ها با آغوش باز میپذیرند

>>>   به امید روزی که همین اندازه و بلکه بیشتر از برادران افغانی در دانشگاه های ایران تحصیلات عالیه را پشت سر بگذرانند و به هم وطنان خود خدمت کنند.
از ایران

>>>   درود بر رهبر عزیزم که تنها دل خوشی ما در نظام سیاسی ایران اوست
ایراندخت

>>>   خداوند به حکومت ایران خیر عطا کند.

>>>   اونوقت اروپا به ده هزار نفر از مهاجرینی که رفتند جمع شدند اونجا اقامت نمیده و میخواد برشون گردونه
این همه دم از حقوق بشر و غیره و غیره میکردن حالا در عمل هیچی نیستن اروپا و امریکا
اما ایران با وجود این همه مشکل بازم در کنار مردم افغانستان هست.

>>>   افغانی های ایران با خانواده اگر همگی کار کند می شود همان 98% معمولادر خانواده های افغانی یک زن ومرد دست کم 5 بچه دارداگر همه را شاغل حساب کنیم آمار درست است واگر نه با چه عقلی این آماراداده است دروغ شاخ دار بسیاری از این مر دوم صبح زود بعد از نماز از خانه می زند بیرون به امید لقمه نانی هیچ کار از قبل مشخص شده ندارد روی این حساب کاری را می کند که بسیار شاق است ..

>>>   خواهش میکنم به افغانستان برگردید . افغانستان وطن شماست .
لطفا برگردید.

>>>   انتظار چی رو دارید؟انتظار دارید ایران به همه افغانها در ایران شناسنامه بده ؟ مگه میشه؟ مگه ایران باید برای اتباع افغانی کار ایجاد کنه؟ مسولیت افغانها به عهده افغانستان است نه ایران .

>>>   امیدوارم به زودی دولت ایران ختم پناهندگی را اعلام کند . چون با توجه به شرایط نسبتا امن و مناسب افغانستان بر اساس تعاریف حقوق بین الملل شرایط پناهنده جنگی بر مهاجران افغان صدق نمیکند. بلکه مهاجرین کاری و شغلی هستند

>>>   ده درصد!!
یه جایی مثل ورامین و قرچک و بومهن 80 درصد افغانی سکونت داره .
بعضی مناطق ایران افغانی نشین شده . خونه خودتونه !!!!!! اجازه لازم ندارید !!!!بیایید و بمانید!!!!!مهم هم نیست که من ایرانی راضی نیستم !!!!!

>>>   در اکثر خیاط خانه های تهران زن و مرد و افغان خیاطی می کنند در حالی که خیلی از خیاطان ایرانی بیکارند.آیا خیاطی شغل پایینی است؟ نه نیست.

>>>   افغانی برگرد افغانستان . ممنون

>>>   متاسفانه شهر قم پرشده از مهاجرین افغان وعرب که هم باعث کم شدن بازار کار برای کارگران ایرانی شده وهم چهره شهر را به یک شهر مهاجر خیز تبدیل کرده است

>>>   من دراصفهان زندگی میکنم شهری که تمام مشاغلش مدارسش منازلش معابرش فضای سبزش توسط افغانهااشغال شده شایدشمامیخواهید با هم بجنگید. تکلیف ماچیه ؟

>>>   لطفا به کشور خود برگردید و تمامی تلاشی را که به قول خودتان تا الان برای آبادی ایران می کردید مصروف آبادی کشور خود کنید که ما سخت به همسایه ای آباد و آزاد محتاجیم.
هر کاری هم در ایران کردید مزدش را تمام و کمال گرفتید و مجانی کار نکردید پس منتی بر سر ایران نگذارید

>>>   اره عزیز برگرد به افغانستان این برای هر دوی ما بهتره اینطوری نه ما با شما مشکلی داریم نه شما با ما موفق باشی

>>>   مهمان گرچه عزيزاست همانند نفس** خفه ميسازد اگر آيدو بيرون نرود*** تا كي بايد افغانها در كشور ما باشند واز امكانات كشور استفاده كنند و بار مالي رابدوش ملت ما بگذارند .
محمد

>>>   همون شاعر محترم افغانی که سروده پیاده آمده ام پیاده خواهم رفت و مثلا کلی اشک انداخت تو چشم بعضی ها
و خیلی هم معروفه و همه میشناسیمش
حالا دنبال تابعیت ایران هست
باید شعرش رو عوض کنه و بگه
-------پیاده آمده ام سواره خواهم ماند------
حتما نشان بده و سانسور نکن.

>>>   این از بیکفایتیه دولت افغانستان هست که مردم و توجیه نمیکنه که ورود غیر مجاز به ایران نداشته باشن و در هر حاضر بالای 2میلیون غیر مجاز تو این کشور وجود داره.
هیچ کشوری حتی تو مهد دمکراسی هم که باشه این همه مهاجر "غیر قانونی" و نمیتونه تحمل کنه.همین "غیر قانونی ها "هستن که "قانونی ها"رو هم با مشکل مواجه کردن و الان مردم و دولت ایران همه افغانها و به یه چشم میبینن.

>>>   درایران مهاجرین درست است که کار میکنند ولی با کمترین دست مزد ومزایا دولت ایران یکی از راسیسترین دولتهای دنیا هست اگر یک افغانی هر مقداری که حقوق بگیرد دولت ایران بصورت بیمه وعوارض شهرداری و حق ثبتنام اطفال وتمدید کارث زورگیری نیروی انتظامی واجاره خانه ووووووووپس میگیرد اگر در ایران افغانی صد سال هم زندگی کند باز هم بیگانه و افعی میگویند

>>>   * 1500 دلار در سال ، هزینه تحصیل هر دانش آموز اتباع بیگانه در ایران است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل حدود 330 هزار دانش آموز اتباع افغانی و عراقی در مدارس جمهوری اسلامی ایران در سال 92 افزودهزینه تحصیل سالانه هر دانش آموز اتباع بیگانه در جمهوری اسلامی ایران 1500 دلار است.با این محاسبه ، فقط تحصیل 330هزار دانش آموز اتباع بیگانه در 13 هزار کلاس درس در کشور سالانه 495 میلیون دلار هزینه دارد .
از هر دانش آموز افغان هم سالانه حدود 100 الی 200 هزار تومان برای ثبت نام گرفته میشود که بسیار جزیی است و البته بیشتر دانش آموزان افغان از پرداخت همین مبلغ جزیی هم معاف میشوند.
در حالی که در سیستان و چهارمحال و خیلی جاهای دیگر برخی دانش آموزان ایرانی در کپر و چادر درس می خوانند.
سازمان ملل هم فقط 4 میلیون دلار در سفر اخیر به دولت ایران کمک کرد.

>>>   جای تامل دارد اما واقعیت است . استان البرز افغانستان دوم شده است
استان قم افغانستان دوم شده است

>>>   با تشکر فراوان از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران
بالاخره
غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت
پیاده آمده بودم پیاده خواهم رفت
اما آمدن و رفتن ما چه فایده دارد
ما که از شدت تحقیر روانی شده ایم
جوانانی که در ایران متولد شده و بزرگ شده اند رد مرز می شود
و در دام چه کسانی که نمی افتد

>>>   "افغانی بگیر" گفت: " دوباره افغانی بگیر شروع شده، سر "شهرک شهید رجایی مشهد" می گیرند، در "گلشهر" می گیرند. حتی چند زن را هم گرفته اند و تا مدارکشان را نبرده اند، آزادشان نکرده اند. حسن پسر ننه رضا را هم گرفته اند. خوب است که تو اینجا نیستی..." امشب با مادرم گپ زدم و او دلش پر بود و من دوباره برگشتم به همان کوچه های تنگ و تاریک اطراف مشهد و ورامین و یزد که هموطنانم سعی می کردند در سایه راه بروند، زیاد دیده نشوند. در اتوبوس اگر کسی فحش می داد "افغانی کثافت"، به حساب یک شوخی بگذارند و سرشان را خم کنند و بروند سر کار. از سر کار هم تا آنجا که می توانند دیرتر برگردند تا مبادا سربازان ...به سراغشان بیایند. البته همه ی سربازان ...هم بد نبودند. با بعضی هاشان می شد کنار آمد، زاری کرد، چیزی گفت تا لبخندی بزنند و شاید گیر ندادند که چرا کارت هویتت همراهت نیست. برای من هنوز مشهد مثل خانه است، وطن است. جایی خوانده بودم " آدمی متعلق به سرزمینی است که کودکی اش را در آن زیسته باشد" و من کودکی و نوجوانی ام را در ایران زیسته ام. هنوز دوستان عزیزی در آن شهر و دیار دارم که دلتنگشان می شوم بسیار و دلتنگم می شوند. همسایگانی که در غم یکدیگر شریک بودیم. اما از اینکه دیگر ساکن آن شهر و آن کشور نیستم، نیز حس ِ خاصی دارم. حسی بین خوشی و غم که خوشی اش بیشتر است. به آن روزها که فکر می کنم همه چیز را خاکستری به یاد می آورم. مثل فیلم های قدیمی که در آن یهودیان سعی می کردند آرام آرام راه بروند. در چشمهایشان ترس بود و یاس و تنهایی. و من خوشحالم از اینکه اگر به آنجا برمی گردم تنها مسافرش هستم. اینکه مجبور نیستم در مدرسه هویتم را پنهان کنم تا طرد نشوم. اینکه دیگر تحقیر نمی شوم یا تحقیر هموطنم را نمی بینم. تحقیر کودکان هموطنم را بخصوص که هر کدام نان آور خانواده ای هستند و دستفروشی می کنند یا کفشهای عابران را واکس می زنند. بین آنها یاد پسرکی می افتم که "سلام" نام داشت. محجوب و متین و زیبا بود. همسایه ما بود. بارها در اتوبوس به هم برخورده بودیم و با هم رفیق شده بودیم. دوستان واکسی زیادی داشتم البته اما "سلام" نازنین ترینشان بود. معمولا مسافرها و بخصوص راننده اتوبوس و مینی بوس ها تحقیرشان می کردند چرا که لباسهایشان پر از چرب و روغن بود و بیشتر وقت ها اجازه نداشتند روی صندلی بنشینند. آنوقت ها اگر ماموران .... از اتوبوس بالا می آمدند و می گفتند " افغانی ها پیاده شوند"، سلام و دوستانش پیاده نمی شدند. آنها فقط شاهد ماجرا بودند چرا که هیچ کدامشان بیشتر از 12 یا 13 سال نداشتند. آنها هنوز نیمِ افغانی بودند. حالا اما 7 سال از آن روزها گذشته است و حتما "سلام" جوان رشیدی شده است. دیگر نمی تواند پشت صندلی پنهان شود یا به جثه ی کوچکش رحم کنند. او حالا یک افغانی کامل شده است که باید از اتوبوس پیاده شود. به پاسگاه برده شود و صبح فردایش به اردوگاه "سفید سنگ" فرستاده شود. تا آنوقت اگر خانواده اش خبردار شوند و اگر مدرک درستی داشته باشند، به سفید سنگ بروند و با پرداخت جریمه آزادش کنند و اگر نه در همان سفید سنگ می مانند برای روزها و گاهی ها تا ماهها تا اینکه "کلاغ پر" از مرز اخراج شوند. وقتی می گویم کلاغ پر، زانوهایم درد می کند و مطمئنم زانوهای بسیاری دیگر از مردان هموطنم به درد می آید.من هم در "سفید سنگ" بوده ام و کلاغ پر از ایران اخراج شدم، (نه سال پیش). مهاجران بی مدرک را وقتی به سر مرز می برند، دستور می دهند بنشینند و کلاغ پر از مرز بگذرند. کسی حق ندارد ایستاده بگذرد. دیگر جایی برای گلایه از سنگینی بار و خستگی و بیماری و پیری نیست. یادم هست پیرمردی بود که برایش سخت بود و چند بار زاری کرد که بمانند ایستاده بگذرد اما سربازان ....فقط به او خندیدند و ما فقط به او نگاه کردیم. مادرم گفت و بسیار گفت و من خاطرات دوری در رگهایم زنده شد اما احساس ناتوانی کردم بیشتر از همه. اینکه چگونه یک تکه کاغذ مرا از برادر کوچکم عبدالله و میلیونها هموطنم جدا می کند. و تازه اندکی درک می کنم احساس خفگی ای که عبدالله دارد ... عکس زیر برمی گردد به سالها پیش، زمانی که برای اولین بار به ایران آمدیم. من و برادر بزرگترم نورالله. او حالا البته جایی در اطراف تهران کار ساختمانی می کند اما هم کارش جرم محسوب می شود و هم بودنش در ایران. چرا که چند سال پیش، در یکی از "افغانی بگیری ها"، یکی از ماموران ... از او خوشش نمی آید و کارت هویت اش را قیچی می کند و از آن روز به بعد او "غیرقانونی" می شود.

>>>   دوستان خوب افغان من امکانات ایران محدود است. چرا درک نمی کنید . امکانات ایران محدود است
در تمام محلاتی که افغانی فراوان است کرایه خانه بالا رفته به علت تقاضای زیاد و در نتیجه مردم ایرانی دچار مشکل شده اند.
اگر برگردید و با عزت در وطن خود کار کنید برای هر دو طرف بهتر است.

>>>   ای خدا این جوری نمیشه . باید هر دو طرف مشکلات هم را قبول کنند . چرا افغانها فقط ایران و ایرانی را متهم میکنند؟

>>>   ایران از ورود مهاجران ناراضی است و میگوید نیایید انوقت کسی که به صورت قاچاق خودش امده اما اصرار دارد بماند از ایران طلب دارد؟

>>>   خب چرا هر خانواده افغانستانی دستکم 5 فرزند دارد؟
افغانستان فقیر است
افغانستان نوپا هست
افغانستان سالها راه پیش پا دارد تا جان بگیرد
رشد بالای جمعیت در افغانستان بسیار مشکل زا هست
این همه بچه کار میخواهد نان میخواهد
چرا کسی به خانواده های افغانستانی آموزش نمیدهد تا فرزندان کمتری بیاورند؟
افغانستان کمبود شغل دارد
افغانستان کمبود خانه دارد
افغانستان مدرسه و بیمارستان کم دارد
خیلی جاها خشکسالی هست
چرا مردم افغانستان همکاری نمی کنند
اگر هر خانواده افغان تنها سه بچه داشته باشد افغانستان در آینده موفق خواهد بود
اما خانوادهای شلوغ و فقیر و پرجمعیت بسیار خطر دارد.

>>>   قسم می خورم تا حالا نه دیدم و نه شنیدم که یک ایرانی به افغانی فحش بدهد . من کلی افغانی می شناسم با همه دوستانه رفتار کردیم . نمیگویم کسی نگفته شاید گفته باشند اما تعدادش خیلی کم بوده و من تا حالا خودم ندیدم و نشنیدم . در این سایتها این موضوع چنان برجسته گفته میشود که انگار هر ایرانی به هر افغانی فحش میدهد!!!!

>>>   اگر فکر میکنید ایران تحقیرتان می کند( که 99 درصد نکرده و خدا شاهد است این جمعیت زیاد هر جا باشند مردم آن کشور اعتراض می کنن)
1- چرا باز هم مهاجر جدید به ایران می آید؟مگر نمی گویید تحقیر میشوید؟
2- چرا مهاجران قبلی از ایران نمیروند؟

>>>   کسی که داستان افغانی بگیر را تعریف کردی خداوند شفایت دهد و انصاف عطایت کند. ضمنا همه کشورها مرز دارند . مگر من میتوانم بدون ویزا به افغانستان بروم؟

>>>   افغانها در ایران خانوادگی کار می کنند . در روستاها زن و مرد و کودکان افغان میوه چینی می کنند و درآمدهای عالی دارند
در شهرها زنان و کودکان افغان کار در منزل میکنند .بله افغانها جمیعا در ایران کار میکنند .

>>>   اگر دولتمردان افغانستان زره ازننگ وغيرت داشته باشند مرگ شان بهتر أزين زنده گي است
ايراني ها گنجايش پزيرايي مهمانان ناخوانده را براي يك عمر نميتوانند داشته باشند

>>>   از افغانی ها می خوام که به کشورشان برگردن. اگر وطن پرست هستید برگردین. چون شماها خیلی ادعای وطن پرستی می کنید!

>>>   ... من افغانم و در ایران سال 61 متولد شدم تمام فرهنگ و رسوم و اصول و فروعم براساس ایران است . الان چگونه می توانی به راحتی بگویی برو به کشورت . واقعا که ...

>>>   با سلام به تمام برادران عزیز با قضاوت از روی وجدان و انصاف و بدون حب و بغض باید از زحمات برادران و خواهران انصار ایرانی مان تشکر کرد که سالهای سال مارا در کشور خویش پذیرا بوده است و از سوی هم مشکلات فراوان مهاجرین را نباید از نظر دور انداخت بنابر این برای این که بدانیم حق با کدام از یکی دو طرف منازعه است
1- بهتر است هریک از دوطرف در عالم فکر و ذهن جای همدیگر را عوض نموده و خودرا به جای همدیگر قرار دهیم.
2- هیچ وقت کلی نگری نداشته باشیم و گناه بر خورد برخی ایرانی ها را و نیز اعمال برخی افغانی ها به تمام افراد این دو کشور نسبت ندهیم.
3- یا کا ملا نگاه مان انسانی اسلامی باشد و یا این که کاملام مادی و پولی باشد نه این که هریک با توجه به اندیشه خود قضیه را تحلیل کند.
با توجه به این سه نکته مسئله قابل حل است. البته بنده به حیث یک افغانی از تمام ایرانی ها و حلم و صبوری شان تشکر می نمایم و از برادران مهاجر عزیز خود نیز تقاضا مندم که دو مسئله را در نظر داشته باشید 1- تعداد ما خیلی در ایران زیاد است 2- باید توجه داشته باشیم که بیشتر مردم ایران انسانهای مهمان نواز است و یک عده قلیلی است که نسبت به مردم ما جفا نموده و می کند.

>>>   ایران در حق مهاجرین ظلم کرده......چرا برادران ایرانی که نظر میدهند بدون اطلاعات حرف میزنند.؟؟ من چه گناهی کردم که متولد ایرانم ؟اما هیچ حقی از جمله تحصیل. کار. حق سوار شدن حتی موترسیکلت ندارم...
در قانون ایران آمده کسی که در ایران بدنیا آمده و 18 سال در ایران بماند تبعه قانونی ایران است اما دولتمردان ایران به قانون خودشان عمل نمیکنند
علیرضا مشهد

>>>   جوان افغانی به نام مرتضی- ب / که در ایران متولد شده (فرزند آخوند است)
کارت شناسایی شان را (جامعه المصطفی العالمیه - یا همان مدرسه آخوندهای غیر ایرانی) به گذرنامه تبدیل کرده اند
بعد از رسیدن مرتضی- ب/ به سن 22 سالگی، گذرنامه ی ایشان را اقامه نداده اند
ایشان الآن دور از خانواده و مدرسه در یک کارگاه ساختمانی با افراد سیگاری و قلیانی و... در تهران کار می کند
این قانون باید از طرف (جامعه المصطفی العالمیه) مورد بررسی قرار بگیرد که چرا به فرزندان آخوندهای افغانی که متولد ایران هم است بعد از 22 سالگی اقامه داده نمی شود

>>>   افغان عزیز، افغانستان وطن توست... بیا به کشور و افغانستان را نجات بده... ایران را ایرانی خواهد ساخت تو باید وطن خود را بسازی نه آمریکا و نیروهای ناتو... برگرد پشیمان می شی آخر...

>>>   دست روى دلم مگذار…!
میسوزى
داغ خیلى چیزها بردلم مانده
افغان بی وطن

>>>   سلام ایران ۷۵،۰۰۰،۰۰۰میلیون جمعیت دار...به علاو...۱۰٪درصد ۸۲،۵۰۰۰،۰۰۰میلیون ، یعنی مهاجرین افغانستان ۷،۲۵۰،۰۰۰نفر..

>>>   سلام دوستان بنده على هستم و از سوئد من هم افغانستان را دوست و همشه در قلب من است روزى شود تا برايى وطن خودم خدمت كنم .
من هم در ايران زندگى مى كردم اما اين رفتار ايرانها ... من را واداشت تا ايران ترك نموده
و به كشور عزيز يعنى سوئد مهاجرت كنم.
فعلا هم در رشته اقتصاد هستم و از حقوق شهروندى خوبى بهرمندم...

>>>   تعداد افغانها در ایران خیلی زیاد است

>>>   انتقاد جـــــــــــــــــدی دارم
شما دوست افغان که میگویی در ایران متولد شدی و همه اصول و فروعت مثل ایران شده و نمیتوانی برگردی سوال دارم؟
پس چرا زاد و ولد خانواده های افغان در طول سی سال عوض نشده؟
خانوادهای ایرانی متوسط دو و سه بچه دارن . همه خانواده های افغان 7 - 8 بچه دارن
میدانی اگر خانوادهای افغان هم تنظیم خانواده را در ایران رعایت میکردند هم دید مردم و هم دید دولت ایران بهشان عوض میشد؟
الان هم بسیاری از مردم دولت ایران به خاطر زاد و ولد بالای افغانها در ایران اعلان خطر میکنند.
شما حتی حاضر نشدید در تعداد فرزند آوری فرهنگ و شرایط ایران را رعایت کنید
ان وقت در چه چیزی اصل و فرعتان مثل ایران شده؟
اگر یگوییم دو سه بچه کافی است میگویید فرهنگ افغانی با شما فرق دارد .
پس چرا در محلاتی که من می شناسم فرهنگ ما و افغانها با هم خیلی فرق دارد؟ اتفاقا اگر یه سری الزامات ایران را رعایت کرده بودید این جور نمیشد
شما برو به قم . هر مرد افغان که وارد حرم میشه 5 - 6 تا بچه داره یکی بغل 5 تا در دستاش .
این چه تصویری روی من ایرانی و مسوول ایرانی داره؟
شما فقط خودتون رو می بینید.
وقتی در اداره مربوطه در ایران مسوولی و هر چی افغان میاد دورش پر بچه هست فکر میکنی تصویر خوبی داره؟
در ایران هم ضرب المثل ساخته اند برای افغانها ( چون خیلی بچه دارن)
افغانی که خودش در ایران مهاجره و وضعیتت مشخص نشده چرا 5 تا بچه میاره؟
آقا در ایران فرهنگ در بچه کم داشتنه کسی که بچه بیشتر از سه تا داشته باشه تقریبا همه بی فرهنگش میدونن .
نگاه نکنید الان بعضی ها میگن جمعیت بشه 150 میلیون . اونا اقلیت هستن . اما فرهنگ مردم ایران روی بچه کمه .
خب عزیز چرا شئونات ایران را رعایت نمیکنی؟
بچه زیاد دوست داری برو مملکت خودت هر کاری دوست داری بکن
اما اینجا وطن شما که نیست که هر کاری دلتان میخواد میکنید!

>>>   من جوانان زیادی را می شناسم که از ایران به سمت سوئد رفته اند یا بهتر است بگویم فرار کرده اند
هر روز در وب کم شان می گوید به گفته ی سید جمال:
در شرق اسلام است اما خبر از مسلمانی نه
در غرب مسلمان است اما خبر از اسلام نه
درست است که در غرب در اوقات شرعی گوش های مردم از شنیدن صدای اذان محروم است اما رفتارها کاملاً دینی است و مردم کماکان در حسینیه ی که به نام مرکز فرهنگی است جمع می شوند و شعایر دینی خود شان نیز گرامی می دارند
اگر باور نداری شماره تماس شان را می نویسم

>>>   سیاسمتداران بزرگی مثل هاشمی رفسنجانی می توانند مشکلات مهاجرین را حل کنند
بهتر است در این خصوص تفصیل قائل شد
بین افغانی های که در ایران سی چهل سال زندگی کرده و در آنجا متولد شده اند و با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی بزرگ شده اند
و بین افغانی های که به صورت قاچاق هر روز وارد ایران می شوند
مع الاسف تا کنون این مسئله تبیین نشده است و همه با یک چشم دیده می شود و همه با یک چوب رانده می شود

>>>   اگر ایران ختم پناهندگی رو اعلام کنه و هیچ پناهجویی در ایران نباشه که شما هم باید بی خیال پول یارانه هاتون بشید. پول هایی که جامعه جهانی به ایران بخاطر مهاجرین کمک می شه فکر می کنید کجا می شه؟

>>>   سلام. تمام ملت شریف ایران و خصوصا طبقه فقیر که ما افغانها بار دوش این طبقه هستیم. ایا کسی از خود پرسیده که چرا افغانیها اواره هستند در ایران و پاکستان. چرا مواد مخدری که در افغانستان کشت میشود دیگر مردم دنیا را رنج میدهد. فقط بخاطر دخالت سیاست مدارهای کشورها هست بخاطر منافعشان.
اگر افغانستان امنیت شود که دریای کنر آبش قطع میشود و به پاکستان نمیرود.
اگر افغانستان امنیت شود که آب دریای هلمند قطع میشود. اگر دشت بکوا چاهای عمیق بزنند ابهای زیرزمینی مشهد خشک میشود.
اگر افغانستان امنیت شود که دریاچه آرول ازبکستان خشک میشود.
اگر افغانستان امنیت شود که آب دریاچه مرغاب قطع میشود برای ترکمنستان.
تنها کشوری که از امنیت ما ضرر نمیکند فقط تاجیکستان است.
مگر سران کشورهای همسایه را شما اینقدر ساده لوح فکر کردید که به ضررشان کار کنند.
نفع سیاست مدارها فشار به طبقه فقیر تمام ملت ها است.
و السلام.

>>>   دوست افغان شما برگرد افغانستان کمکهای قطره چکانی سازمان ملل هم برای خودت .
برو شما افغانستان و کمکهاس سازمان ملل را هم در افغانستان خودتان بگیرید
شما دلت به حال ما نسوزد
ایرانی ماهی سه میلیارد دلار یارانه به مردمش میده
سه میلیارد دلار میدونی چند تا صفر داره؟
این پول کجا 5 - 10 میلیون دلار سالانه که بابت شما به ایران میده که حتی اندازه هزینه ایران برای درس بچه های افغانی در مدارس ایران نیست کجا ؟
شما برگرد پول ملل هم برای خودت
آدم خندش میگیره از فکر بعضی ها . از حرف بعضی ها .
با این حرفهای کوچک خودتان را پایین نیاورید.

>>>   وای بر افراد بی جنبه وبی ظرفیت بعضی مزخرفات نه شرعیست ونه حقوق بشری...

>>>   همین الان یه خبر روی افغان پیپر هست
(بازگشت اجباری پناهندگان افغان از اروپا به افغانستان)!از سوئد برای ما میگی؟ چند تا افغانی در سوئد هست؟

>>>   اولا اینکه 98 درصدمشغول کاراست جای تامل دارد ثانیا اینها درکارهای بسیار سخت مشغول اند ودرامد بسیارپاین دارند وحد اقل 40 درصد درامداینها دوباره به جیب دولت ایران صادرمی شود ازپول مدرسه تاعوارض شهرداری وپول کارت کارگری وپول دفترهای کفالت ونیروی انتظامی ...

>>>   دقیقا مشکل دولتمردان و رسانه های افغانی هستند که مهاجر قانونی و غیر قانونی و پناهنده افغان را به یک چشم می بینند و اگر ایران مهاجر غیر قانونی افغان را اخراج کند سریع اعتراض می کنند که شما پناهنده و مهاجر بیرون کردید
در حالی که فرق است بین مهاجر غیر قانونی و پناهنده.
فقط زورشان به ایران میرسد

>>>   هرمهاجرافغانیکه ازایران شکایت داردبخدا اصلاوجدان ندارد:
او برادرتوغیرقانونی آمدی حالاتجارت میکنی اصلابتوکی دعوتنامه فرستادکه توبه ایران بیایی انصاف توکجارفته برادرحداقل تشکرکه نمیکنی تهمت هم نکن واقعاافغانهابی انصاف است :
باتشکر امان الله قربانی باشنده ولسوالی المار ساکن شهرک مشیریه تهران:

>>>   اسلام مرز ندارد هرجا مسلمان است وطن ماست

>>>   من از همه برادرای ایرانی که برخلاف خیلی از سایت های دیگه حرف دلشان را بدون توهین و تحقیر گفتن ممنونم.

>>>   کسانی که قاچاقی وارد ایران می شوند حساب شان جدا است
بحث بر سر این است که کسانی که کارت دارند و متولد ایران هستند چرا نمی توانند حتی موتورسیکل ناقابلی را سوار شوند؟

>>>   در رابطه با افغانی های مقیم ایران یک مغالطه ی جدی وجود دارد
وقتی که ما از افغانی ها بحث می کنیم افغانی هایی است که قانونی در ایران زندگی می کنند نه کسانی که قاچاقی وارد ایران شده اند
آیا به نظر شما کسی که متولد ایران است و با فرهنگ و زبان ایران بزرگ شده است با کسی که دیروز قاچاقی وارد ایران شده است تفاوتی نیست؟
به نظر بنده در اینجا یک مغالطه ی جدی منطقی است که سیاست مداران باید به آن توجه نمایند تا همه ی افغانی ها با یک چوب رانده نشوند

>>>   اسلام مرز ندارد
(سید روح‌الله خمینی)

>>>   خطاب به تمامی ایرانی ها:
ایا میدانید افغانها با حضور در ایران باید چه مبالغ سنگینی به دولت می پردازد؟ساالانه هر خانواده5نفره حدود دو میلیون تومان باید به حسابهای مختلف دولتی واریز نمایند!!!!!!!
در ضمن از ایت ا... هاشمی هم تشکر مینمایم که همیشه پشتیبان مهاجرین بوده.
ایرانی ها این را هم بدانند که امام خمینی گفته بود :اسلام مرز ندارد.

>>>   افغانی ها باید بدانند ایران یک کشور فقیر با رشد اقتصادی پایین است و اینقدر نباید از ایران توقع داشته باشند

>>>   جمهوری اسلامی ایران از تک تک اعضای خانواده هنگام تمدید کارت شان مبالغ هنگفتی پول در یافت می کند
تازه این غیر از خرج مدرسه و ... بچه ها است
خلاصه هر افغانی در ایران نمی تواند پس اندازی داشته باشد هر چه در می آورد باید به حساب صاحب خانه یا حساب امور اتباع یا حساب مدرسه و دریافت نامه تردد و ... بپردازد بیمه هم که نیستند

>>>   مگر بدون ویزا میشود به افغانستان رفت؟؟؟چرا افغانستان مرزهایش را بر نمیدارد تا هر پاکستانی و بنگلادشی که دلش خواست به افغانستان برود؟

>>>   شما که میگویید مهاجر قانونی و غیر قانونی فرق دارد
بر رسانه های افغانی ایراد بگیرید
که اجازه نمیدهند ایران مهاجران بی مدرک را اخراج کند
اگر ایران مهاجران بی مدرک را اخراج کند زندگی مهاجران قانونی هم بهتر میشود

>>>   مرز ندارد یعنی اینکه اگر مسلمانی در افریقا کمک خواست کمکش کنیم و نگوییم در افریقا به ما چه البته در حد توان
نه اینکه همه بریزید ایران و مزاحم دیگران شوید
اسلام کلی حدیث برای مردم ازاری دارد
کلی حدیث برای مهمان دارد که باید رعایت میزبان را کند .
چرا احادیث دیگر را نمی بینید؟
خیلی بد است که حرف ما را نمی فهمید و فقط روی حرف ایستاده اید و لجاجت می کنید .
وای بر لجوج

>>>   اگر مهمان به خانه میزبان برود و میزبان راضی نباشد حکمش حکم دزد است .

>>>   ایران مرز دارد والسلام .
آن جمله را هم از گوش دیگر بیرون کنید .

>>>   فکر نکنم که مساله مهمان و میزبان در کار باشد
چون هیچ میزبانی از میهمان بابت میهمانی اش پول دریافت نمی کند!
اما ایران جدا از اینکه در قبال هر افغانی دلارها از سازمان ملل دریافت می کند، از خود مهاجرین افغانی بابت:
1) عوارض شهرداری
2) کارت کارگری کارهای پست که هیچ ایرانی حاضر به کار کردن در آن نیست.
3) ثبت نام در مدارس
4) مالیات
5) گرفتن پول های گزاف بابت صدور مجوز برای رفتن از شهری مثل قم به تهران چه رسد به شهر دورتر مثل مشهد
و...
پول دریافت می کند.
حال با این حساب سر انگشتی چطور می توانید از میزبان و میهمان سخن بگویید.
به راستی تا حالا از خودتان نپرسیدید که چرا افغانی ها بدون مجوز را بدون همسرانشان رد مرز می کنید؟
آیا به این خاطر نیست که شوهر و مرد خانه چون همسر و بچه هایش در ایران مانده مجبور است که برای آنها هم که شده دو باره به ایران برگردد.
این یک سکل چرخشی است که همچنان ادامه داره
مهاجرین افغانی برای شما مثل نفت و طلا ارزشمند است
بس کنید گزاف گویی و دروغ پراکنی را که دیگر این سخنان دروغ تان رنگی نداره

>>>   از کی تا حالا ثروتمند ترین کشور منطقه ایران شده

>>>   مطمئن هستم که از میلیون ها ایرانی که در امریکا و کانادا و استرالیا و سوئد و ... زندگی می کنند یک سوم شان غیر قانوی و بدون رضایت میزبان رفته اند
بر این اساس آیا به آن ها لقب دزد داده می شود؟

>>>   من دیده ام که در سوئد هزاران ایرانی زندگی می کند
آیا برای همه ی آن ها از طرف دولت سوئد دعوتنامه ی مهمانی فرستاده شده است؟
اگر باور نداری آدرس می دهم می گویم وب کم شان را روشن کند

>>>   چرا نباید تعداد افغان ها در ایران زیاد باشه؟؟
چطور هست در ایران اقوام غیر فارس به درستی ایرانی حساب می شوند اما افغان ها که تا همین 200 سال پیش 5000 سال صاحب این سرزمین بودند شده اند غریبه!!؟؟؟؟وقتی جمهوری اسلامی برای هر نفر از ما سالیانه کلی پول می گیره دیگه حرف های شما درباره هزینه و...اصلا درست نیست

>>>   عزیزجان برادر تو که گفتی مهمان وقتی بخانه مهمان برود و میزبان راضی نباشد حکمش دزد است. این نشانه بی سوادی تو است که الفبای فرایند مهاجرت در سرت نیست و دیدی کوچک داری خاک اسلامی را تشبیه به خانه ای خود می کنی چه قدر ایرانی مهاجر داریم همه اینها برایشان دعوت نامه از طرف مثلا اوباما و یا اولاند ... فرستاده شده؟ سری بزن به ترکیه چه ادمای هر روز بدون مجوز ایران را ترک گفته به سوی کشورهای اروپایی می روند حتی اساتید دانشگاه و حوزه هنرمندان کارشناسان که صحنه برایشان در این جا تنگ میشه بدون کدام پاسپورت و بدون اجازه وارد دگر کشورها می شوند از دید تو که نگاهی خیلی تنگ داری اینها دزد است اما از نگاه عرف بین الملل اینها مهاجرند و دارای حقوق شهروندی می باشد
امینی ازاصفهان

>>>   بخش از درامد غیر نفتی ایران از طریق افغان های آواره و مظلوم تامین می شود. هیچ اداره ای نیست که از افغانی ها پول نگیره: مدرسه، شهرداری، اتباع، نیروی انتظامی...

>>>   چقدر زشت است که شما افغانها انگار از ایران طلبکارید؟ متاسفم برتون.

>>>   عجب رویی دارید؟ به زور به ایران اومدید ایران رو خاک خودتون هم میدونید؟ تازه فهمیدم چرا بعضی ها میگن اگر افغانی ها رو بیرون نکنید دو روز دیگه ادعای خاک ایرانم میکنن

>>>   فکر میکنی کلا چند نفر ایرانی می تونن غیر قانونی خودشون رو به امریکا و اروپا برسونن ؟؟
نمیدونی نخبه ها و سرمایه داران ایرانی به اروپا و امریکا رفتن .
کسی رو که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
اروپا و امریکا همین بغل نیست که بشه میلیونی غیر قانونی رفت درش .
ایرانی های ساکن امریکا که بقچه به بغل مثل شما نیومدن ایران .

>>>   باشه . تو برگردد افغانستان همون پولی که میدی به ایران که به قول خودت درآمد غیر نفتی ایرانه بده به کشور خودت افغانستان که بیشتر احتیاج داره

>>>   اقوام غیر فارس ایرانی صدها سال ساکن ایران هستن با تو که خارجی هستی و بیشتر از سی سال نیست که ایران اومدی فرق دارن .
این حرفهای تفرقه انگیز شما در ایران دوزار به درد نمیخوره . چون ما ایرانی ها با هر قومیتی داریم کنار هم زندگی می کنیم و ایران جای شما نیست . البته بمونید اما انتظار نداشته باشید مردم قبولتون کنن .

>>>   مهاجران افغانی برای ایران طلا و نفت هستند؟
چرا؟؟؟؟
نخبه هستند؟
ماهر هستند؟؟
پولدارند؟
عده ای کارگر اکثرا بیسواد و کم سواد برای ما طلا و نفت است؟
که باید خودمان در ایران بفرستیمشان نعضت سواد اموزی سواد یاد بگیرن
یعنی افغانی نباشد ایران مثل افریقا میشود
اگر طلا و نفت هستید چرا اروپا مهاجران بی مدرکتان را اخراج کرد؟ خبرش روی همین سایت است .
خدایی این ادعاها خیلی خنده دار است .
اگر نفت و طلا هستید چرا کشورتان شما را روی هوا بر نمی گرداند
چرا کشورهای دیگر شما را نمی برند مگر نفت و طلا نیستید؟
اگر طلا و نفت هستید حیف است در ایران بمانید .

>>>   مهاجرت غیر قانونی به اروپا بسیار مشکل است . و با مهاجرت میلیونی افغانها کاملا فرق دارد .
ضمنا ایرانی ها برای رفتن به ترکیه ویزا لازم ندارند چون حذف شده است .

>>>   خبر اخراج مهاجران افغان را از اروپا بخوانید .
اروپا مهاجران غیر قانونی را اخراج میکند .

>>>   فعلا که استرالیا مهاجران غیر قانونی را به جزار دور افتاده گینه می فرستد تا در بدترین شرایط زندگی کنن
در اروپا هم مهاجران غیر قانونی را به کمپ ها می فرستند که اجازه خروج هم ندارند

>>>   نه ثروتمندترین کشور منطقه افغانستان است
با سی میلیون جمعیت
سه میلیون آواره در ایران
سه میلیون آواره در پاکستان
چند میلیون آواره در دنیا
با عنوان اولین تولید کننده پناهنده در دنیا
اگر ایران بد است فقیر است چرا زور می زنید بیایید کشوری فقیری چون ایران؟؟

>>>   درآمدهای غیر نفتی ایران از طریق افغانها تامین میشود!
افغانها در ایران کار می کنند . شغلهایشان متعلق به ایران است . اگر ده میلیون در بازار کار ایران بدست میارن 500 هزار شاید بدن به دولت .
از جیب خودمان صد تا سیب در میارید در جیب دیگرمان یک سیب میگزارید بعد منت دارید؟
مگر ایرانی ها به دولت ایران مالیات نمیدن؟
برای ایجاد هر شغلی در کشور باید 50 میلیون سرمایه گزاری کرد
بازار کار ما سرمایه ماست .
در بازار کارمان کار می کنید و بعد ادعای طلا بودن برای ما را دارید؟

>>>   الان در ایران مدارس دولتی از دانش آموزان ایرانی هم شهریه میگیرند . در مدرسه خواهرم که دولتی است و دبیرستان از هر دانش آموز اجبارا برای مخارج مدرسه و نوسازی و غیره نفری 400 هزار تومان شهریه گرفتند. انقدر غر نزنید . اگر دادن این پولها به ایران برایتان درد دارد وسایل خود را جمع کنید و به افغانستان بروید.

>>>   آفرین بر امینی عزیز از اصفهان
میزبان جان !
دکتر مهاجرانی شما و جناب حسینی مجری تلویزیون شما و... نیز تقریباً مهاجر محسوب می شوند
اگر شما سری به شهر لس آنجلس امریکا بزنید می دونید که ایرانی ها مهاجر بیشتر از افغانی ها دارد
باور کنید که در همان لس آنجلس و اوهایو، انسانیت با (کارت ملی) تفسیر نمی شود

>>>   یک شاهد عینی می گوید:
درست در حوالی همان روزهایی که افغانی ها از مرغداری ها شبانه توسط نیروهای ... اخراج گردید قیمت تخم مرغ از کیلوی 1500 تومان به 4000 تومان و قمیت مرغ از کیلوی 2400 تومان به 6000 تومان رسید
درست در همان روزهایی که افغانی ها از سر کره ها اخراج شد
آجر از دانه 5 تومان به دانه 100 تومان رسید

>>>   در اقیانوس ایران،
انسانیت
یک وجب هم عمق ندارد
تا زمانی که به تو محتاج باشند، چاکرم و نوکرم شان گوش را کر می کند. اما همینکه احساس بی نیازی کنند ... رحم نمی کنند.
گول... اینها را نخورید.. در جلوی روی انسان می خندند و از پشت خنجر می زنند

>>>   با سلام و تشکر از همه کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان
من که خودم یک افغان متولد شده در ایران هستم، شخصا از این تحلیل کامل و جامع بسیار خوشم آمد و به درستی که اکثر مشکلات مهاجرین ما در این مطلب گنجانده شده است.
انشالله که هرچه زودتر این سوءتفاهم ها نیز بر طرف گردد

>>>   نباید منافع بیش از دو ملیون مهاجر را فدای چند نفر قاچاقبر کرد، کسانیکه در ایران اعدام می شوند، آنها قاچاقبران مرزی هستند که در حین انتقال مواد دستگیر شده اند.
شما این ..... را ندیده اید، اینها اکثراً جنایتکار و شریر هستند، اینها کسانی هستند که در زمان های گذشته به ...... انتقال داده شده اند، ناقلین هستند و همینطور به قانون شکنی و کار خلاف عادت دارند.
حساب اینها باید از مهاجرین جدا باشد.
خداوند تخم قاچاقبر و مواد فروش را از دنیا نابود گرداند.

>>>   حقوق بشر هیچ کس را به جرمی که ارتکاب شده کس دیگری را مجازات نخواهد کرد من خود از جمله کسانی هستم که در وزارت تحصیلات عالی علف زیر بایم سبز شد و با هرگونه تحقیر روبرو شدم م خاطره خوشی از این کشور ندارم و این عقده تا اخر عمرم برای من باقی خواهند ماند راه خوشبختی از مدرسه میگذرد وقتی سرنوشت اکثر کسانی که به جایی رسیدند نگاه میکنی میبینی که در فلان دانشگاه در این رشته تحصیلی درس خوانده ایا بدون تحصیلات دانشگاهی میشود یک اینده خوب داشت فقط خدا به دادمان برسد با این تصمیمات دولتمردان

>>>   سلام خدمت تمام دوستان !
هر کشور از خود قانون اساسی دارد که قانون اساسی مادر قوانین به حساب می اید بنا احترام به قانون اساسی جز اولو یت های مهم شناخته می شود بنا اگر واقعا ایران به این تعداد زندان های افغان را محکوم به اعدام ساخته اند کاری درستی نیست باید کسانی که این جرم را مرتکب گردیده اند ریشه های اصلی انها در هر کجای دنیا که باشند نابود گردند ولی متاسفانه که سیاستمداران افغان خارجی های را که در قندهار به جرم حمله انتحاری به جان والی ان ولایت اقدام کرده بودند بس ار جند روز رها نموده و اعلامیه بخش می نمایند که برتانوی ها هیج گونه کار خلافی نکرده اند و بی گناه می باشند .
اگر قانونی یک کشور در تناقص باه قانون کشور دیگر قرار بگیرد به قانون اساسی خود ان کشور ارچحیت داده می شود بنا باید این اشخاص که به جرم قاجاق مواد مخدر از طرف دولت ایران گرفتار گردیده اند باید محکمه عادلانه در قبال انها صورت بگیرد چون قاجاق یکی از جرایم بین اللملی و علیه امنیت ملی یک کشور تلقی می گردد بنا اگر واقعا این اشخاص به این جرایم دستگیر گردیده باشند باید به محکمه ها گ معرفی شوند ویا در خود افغانستان زمینه محکمه عادلانه برای اینها صورت بگیرد در غیر ان این تمام اعدام ها خلاف موازین بین اللمی می باشد چون ایران یک کشور مسلمان و همسایه افغانستان است وبایدا هر چه زودتر دست از اعدام افغانها کشیده و افغانها مجرم را به وطن اصلی شان فرستاده تا در خود کشور انها بصورت عادلانه محکمه شوند ورنه این یک جنایت است نابخشنودی و خلاف تمام موازین و میثاق های بین اللملمی .
حنیف رستم

>>>   سلام به کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان
ایرانیان مشکلی که با افغانها دارند به این سادگی ها قابل حل نیست اینها تاکنون هزاران افغان بیگناه را کشته و از بین برده اند که همگی یا در اردوگاهها و یا بازداشتگاههابوده است بنابرین نباید زیاد نگران چند قاچاقچی که با مواد مخدر و مدرک جرم دستگیر شده اند اظهار نگرانی کرد.
شاملو
ایران

>>>   باسلام و احترام صمیمانه از کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان قدردانی مکنم!

>>>   مطلب فوق کاملا درست است ولی آنچه البته به جای نرسد فریاد است .
دولت افغانستان در این زمینه مسؤلیت بسیا رسنگینی دارد ولی متأسفانه دولت درموضوع مهاجرین مستقر درایران هیچ گاه توجه جدی انجام نداده ودلیل آن نیز می تواند مسایل مذهبی وقومی باشد که دولت مردان افغانستان را این گونه نسبت به مشکلات مهاجرین درایران بی میل نموده است .
امید واریم دولت ما لااقل غیرت وتعصب افغانستانی خودرا یک بار هم که شده بروز داده وشجاعانه به نمایش بگذارد.
حسینی -سیدمحمدعلی.

>>>   دو سه هفته است که دست به کار شده و دوباره شروع به اخراج مهاجرین کرده.

>>>   مهاجرین افغانی و یا مها جرین افغانستانی ؟
تشکر

>>>   تحليل بسيار بجا و منطقي بود .
متاسفانه بعضي از دوستاني كه بسيار هم تندرو هستند به اينگونه افراد همچنين نظير شما كه به صورت منطقي و با اخلاق خبرنگاري ، اين گزارش را تهيه نموده ايد ، برچسب مزدور و يا جاسوس ايراني مي زنند .
بنده نيز مطالبي در اين مورد نوشتم كه چندين نفر مرا مزدور ايران خواندند .
جاي تاسف است كه هنوز عده اي بسيار قليل و انگشت شمار اين تفكر غلط ،‌ جاسوس و مزدور خواندن مخالفين خود را هنوز دارند .
به عنوان يك مهاجر مقيم ايران از اين مقاله و خبر كمال تشكر و قدرداني را دارم .
در پناه حق پايدار و پيروز باشيد .

>>>   امیدوارم که ایران مهاجران افغانی را سازماندهی و به دغدغه روحی و اجتماعی این قشر بزرگ پایان دهد.
سوئد.مصطفی

>>>   آقايان مدعي حمايت از مهاجرين :
در قبال لت و كوب مهاجرين مقيم يونان چه كرده اند؟
در قبال اسير و زنداني صدها مهاجري كه به قصد عتبات عاليات عراق وارد اين كشور شده اند و اكنون صدها نفرشان مدت 6 سال است كه زنداني هستند چه كرده اند؟
در قبال اخراج ها و لت و كوب هاي مهاجرين مقيم پاكستان توسط دولت اين كشور ، چه كرده اند ؟‌
در قبال اعدام چندين قاچاقچي كه در عربستان ، گردن زده شدند چه كرده اند ؟
در قبال وضعيت بسيار بغرنج و زجر آور مهاجرين غيرقانوني در كمپ هاي انگليس چه كرده اند ؟
در بيشتر كشورها قاچاقچي و قاتل را اعدام مي كنند و اين رويه هم در افغانستان و هم در پاكستان و عراق و عربستان وايران نيز وجود دارد .
پس چرا بي جهت مهاجرين مقيم ايران را قرباني نابخردي خودمان مي كنيم .

>>>   شماخیلی محترمانه برخی ازمشکلات مهاجرین افغان مارادرایران مطرح کردیدکه قابل قدراست وسپاس،اماازحکومت .....ایران برخوردانسانی آنهم درقبال مهاجرین آواره نشاید.
نمی بینیدکه مدیرکل اتباع وزارت خارجه چه مبرانه وانسانی درقبال مهاجرین عکس العمل نشان میدهد؟؟!!

>>>   آقایان محترم که ایران را محکوم میکنید!
مگر مردم افغانستان را ایران دعوت کرده به مهمانی خواسته سی سال است که مردم ایران تمام مشکلات بیش از سه میلیون مهاجر را تحمل کرده باز هم شما از ایران ناراضی هستید، متاسفم برای شما آدم های ناسپاس.
اگر یک هم وطن ماو شما از ولایت خودش به ولایت شما بیاید از حسد و بخیلی نزدیک است منفجر شوی در حالیکه هم افغانستانی هستیم، ایران که یک کشور دیگر است باز هم دولت و مردم ایران موفق باشد که سی سال است آنها را حمایت کرده اند افغانستانی ها تمام امکانات آنها استفاده میکنند.
دیده از مزار

>>>   دستبندي خوبي از مشكلات مهاجرين درايران شده است، اميد ميرود كه مسئولين سايت در باره مهاجرين خود ايراني هم در بقيه كشورها تحقيقي داشته باشند اصلا قانون مهاجرت در مورد مهاجرين درايران به چه قسم است ما كه نفهميديم.
باتشكر

>>>   عده قلیلی که مدرک شناسایی دارن به بهانه های مختلف مدرکشان را دولت ایران باطل میکند مثل همین دانشجوها که خانواده شان در ایران اقامت دارند و دارای مدرک به اصطلاح قانونی هستند.ترای ورود به دانشگاه مذرک اقامتی باطل میشه و پاسپورت صادر میشه بعد از اتمام تحصیل عملا بی مدرک می شوند و به عبارتی مهاجر غیر قانونی عده ی زیادی از این دانشجوها خانم هستند که چاره ای جز ماندن در ایران در کنار خانواده ندارند و بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی به شدت نفله میشن.اینو جدی دارم میگم!

>>>   با سلام
بهتر است منصف باشيم و كمي هم در مورد خدمات ايران به پناهندگان افغان در سي سال گذشته بنويسيد.
فكر كنم در حدود 100 ايراني در زندانيهاي مختلف افغانستان هستند كه در شرايط غير انساني بخاطر تجاوز به خاك افغانستان زنداني هستند. دو ميليون افغان در ايران بصور غير قانوني زندگي مي كنند مناسب است شرايط انها را با شرايط و برخورد خودتان به ناقضين به خاك كشور مقايسه كنيد.
در روانشناسي افغانها يك نكته قابل توجه است كه همواره همه مشكلات را به گردن ديگران مي اندازند. بهتر است كمي بيشتر فكر كنيم و بجاي توهين و عبور از خطوط قرمز ديگران و آتش زدن عكس اين و آن و اتهام زدن به همه ، از خودمان شروع كنيم و به اصلاح خودتان بپردازيم .
علي احمدي - تهران

>>>   سلام هردو طرف درست می گویند البته بصورتنسبی نه مطلق

>>>   من طبق ایات قران گب میزنم از نظر قران کسی که به شخصی کمک کند اگر از ان شخص منت گرفت یا او را اذیت کرد کمکش به او باطل است یا ایها الذین امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذی كالذی نیفق ماله رئاء الناس و لا یومن بالله و الیوم الاخر فمثله كمثل صفوان علیه تراب فاصابه وابل فتركه صلدا لا یقدرون علی شیء مما كسبوا و الله لایهدی القوم الكافرین." ( بقره /264)
" ای كسانی كه ایمان آورده اید، صدقه های خود را با منت و آزار، باطل مكنید، مانند كسی كه مالش را برای خود نمایی به مردم، انفاق می كند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد. پس مثل او همچون مثل سنگ خارایی است كه برروی آن، خاكی – نشسته – است، و رگباری به آن رسیده و آن – سنگ – را سخت و صاف بر جای نهاده است.
آنان – ریاكاران – نیز از آنچه به دست آورده اند، بهره ای نمی برند؛ و خداوند، گروه كافران را هدایت نمی كند."
برطبق این ایه هیچ کمکی به افغانها نشده است زیرا تمام انها با منت و ازار واذیت باطل شده است وچیزی که باطل شده است کانه انجام نشده است حال نویسنده باید توضیح دهد از چه کمکی صحبت می کند اگر باز بر موضع خود اصرار کند گویا این ایه قران را تکذیب کرده است که برطبق قران « والذين كفروا وكذّبوا باياتنا اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون . ترجمه : و آنهائيكه كافر شدند و تكذيب كردند آيات ما را آنها اهل دوزخند و در آتش آن هميشه معذّب خواهند بود . بقره / 39 »

>>>   سلام آرزوی خوش بختی میکنم برایکاربران شبکه اطلاع رسانی در افغانستان
(اسد )

>>>   طبق قوانین بین الملل ورود غیر قانونی هر شخص به خاک دیگر بدون اجازه ان کشور ممنوع و پیگرد قانونی و علاوه بر اخراج میتوانند بازداشت کوتاه مدت روی اتباع غیرقانونی به عمل درارند
خوب جیگر من علت را دنبال باش چرا ایران زیاد با غیرقانونی ها مبارزه میکنه؟ بعضی از این دوستان میایند یک سری جرایمی را خواسته و ناخاسته مرتکب میشند انوقت گردن همه میفتد بطور مثال ان دوستی که کارت اقامت داره و مالیات و عوارض و کلی هزینه های اقامت میده با اونی که هیچی نمیده فرقی نداره؟فکرکن همه یک ساعت توصف نانوایی هستید یکی بخواد بدون نوبت نون بگیره شما چه عکسالعملی نشون میدید. عیب ما مهاجرین اینه که جلوی اینا بلد نیستیم از حقوق خودمون دفاع کنیم ومیاییم پشت سرشون تقاضاهای زیادی میکنیم
انصاف کجاست؟ الان زمانه ای شده که این برادر افغانی از ان یکی فکر میکنه بالاتره چرا ؟
منم اول فکر میکردم تو کشورهای دیگه 1سال بمونی بهت زن میدن ماشین و خونه و اقامت دایم میدن شهروند اونجا میشی
اما ما حالا در هر کشوریکه باشیم تابع قانون اونجاییم اگه دلمون نمیخواد میتونیم بریم لس انجلس کاباره بزنیم یا بریم تگزاس هفت تیر کشی کنیم اما ما حالا در اینجاییم...............
من نمیخوام از ایران دفاع کنم ایران کلی مشکلات داره بیاد خودشو درست کنه یا مشکلات افغانی ها چطور بعضی ها در کشور های مختلف جنگیدند تا اینده از ان فرزندانمان باشد ایا ما هم برای ایندگان تلاش میکنیم؟ مافقط میگیم خودم و هیچ کس دیگه تو بیا برادری و پاک بودنت راثابت کن تا در اینده فرزندانت اون امکاناتو داشته باشه.چندین سال متوال اس که تکیه قنداریها مقیم یک شهر؟ با خودشون سر هیچ و پوچ دعوا میکنند در روز عاشورا ایا میدانید که اگر قانون بفهمه همین دعوای احمقانه را چه محدودیتهایی برای سایرین اعمال میکنه.
مشکل اینه که ما زیاده خواهیم.ما فکر میکنیم حتی مقام اجتماعی مان از یک شهروند ایرانی بیشتره
دوست دارم روزی برسد همه روشن فکران کشور عزیزمان را بسازد
دوست دارم همه دارای همه امکانات باشند
دوست دارم همه مهاجرین غیر قانونی با زن و بچشون هیچ موقع نیان یه کشور دیگه که اگه بگیرتشون زن و دخترش مجبور باشند خودشونو بفروشند برای یه لقمه نون
دوست دارم برادران هزاره و قندهار و فارس و پشتو پشت هم باشند نه مقابل هم
دوست دارم این همه کمکهایی که از سازمان ملل و سایر کشورها میرسه مستقیما خرج ابادانی بشه با این همه پولی که سایر ممالک میدهند افغانستان میشد لندن پس چرا نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انشاالله خدا همه مارو به راه راست هدایت کند

>>>   متاسفانه تا کنون مرا در ایران اتباع بیگانه می گویند
در حالیکه اینجا بدنیا امدم و با شادی های شان شادی کردم و یا غم های شان غصه خوردم و در جنگ شان همراه شان بودم و در راهپیمایی های شان همیشه شرکت داشتم اما هنوز اتباع بیکانه ام می خوانند.
علی سینا از مشهد
>>>   دوستان عزيز ، قوانين تابعيت بر اساس معيارهايي است كه كتأسفانه احساسات و عواطف و مسائل شخصي افراد در ان دخيل نيست ، قانون تابعيت ايران بر اساس " خون " مي باشد ، يعني اينكه اگر يك نفر از پدري ايراني در خارج از ايران هم بدنيا بيايد و سالها هم در خارج از ايران زندگي كند تابعيت ايراني بصورت اتوماتيك بر وي مترتب هست، حتي اگركسي بتواند ثابت كند كه اصالتاً ايراني هست از نظر دولت ايران شهروندايراني لحاظ ميشود، بين حقوقدانان فقط مسئله مادر و پدر هر دو در "خون" محل بحث هست كه بعضاً خون را از پدر ملاك ميگيرند... در بسياري از كشورها خاك را ملاك هويتي در تبعيت مي دانند و در بعضي همزمان خون و خاك و در بعضي مثل ايران خون.... خواستم اينو بگم كه قانون چيز ظالمان شايد براي شما باشد ولي براي يك ملت همانچيزي هست كه داشتن ر پاسداشت از حقرقش هست... احترام به قوانين يك كشور كه در آن هستيد شرط نخست سلوك هست و به اين مطلب بايد احترام بگذاريد،، اگر روزي اين قانون بخواهد عرض شود فقط ايرانيان ميتواند در مورد ان نظر و رأي بدهند و اين حق طبيعي شهروندان ايراني است و نه مهمانان و مهاجرين .. وقتي قانون عرض شد انوقت ...

>>>   خداوند طول عمر و عزت بیشتر به آیت الله خامنه ای عطا فرمائید .آمین . عایشه از ایران

>>>   البته هیچ کشوری برای ما افغانستان نمی شود. خود مهاجرت و آوارگی نقصی است که مهاجران باید آن را بپذیرند. البته در جمهوری اسلامی ایران دوران هشت ساله خاتمی بهترین دوران برای مهاجرین افغانی بود و دوران هشت ساله احمدی نژاد سیاه ترین دروه بود. و در دوره اقای روحانی مهاجرین افغانی دوباره یک کمی نفس راحت کشیدند.در کل سیاست دولت ایران در قبال مهاجرین با سیاست کشورهای غربی بسیار تفاوت دارد.

>>>   به نظر من هم کسی که توی ایران به دنیا اومده اخه چطور میشه گفت اون ایرانی نیست؟؟؟

هیچ کجای دنیای یه همچین چیزی نیست.بنده خداها خیلیاشون اصلا تو ایران به دنیا اومدن بزرگ شدن اصلا میگی افغانستان میگه کجا هست اصلا اونجا چرا نباید این ها رو ایرانی دانست؟؟

درسته تو خیل از جرم و جنایات افغانی ها پای ثابت هستند اما نباید همه رو به یه چشم دید به نظرم دولت ایران باید تمام سابقه داران و افغانی هایی که تهدید هستند بلافاصله برگردونه به خود افغانستان تا بقیه جمعیت مهاجرین چوب بدنامی این عده متجاوز رو نخورند.

(( باسلام.من 1پیشنهاد دارم. مگر باایرانیها هم زبان نیستیم مگر هم کیش نیستیم مگر تاچند سال پیش یک کشور و هموطن نبودیم چه شده که این شده ؟؟))

در جواب این دوستمون هم بگم که به این سادگی ها نیست.اکصریت جامعه افغانستان دید خوبی به ایران ندارند بر عکس تاجیکستان

>>>   این همه از مهاجرین که بخاطر منافع ایران در سوریه کشته شده ومی شود چه؟؟؟؟

>>>   کیوان
یک ایرانی ۱۸ ساله
میخوام در مورد زندگی مهاجرین افغانستان در ایران اون چیزی که خودم دیدم رو بگم
باید بگم در مورد رفتار ایرانی ها با افغانی ها تا جایی که من دیدم رفتار خوبی بود البته. اینم باید گفت که بعضی افراد هم هستن که با مهاجرین رفتار خوبی ندارن که تعدادشان زیاد نیست ولی متاسفانه وجود دارند
در مورد اقتصاد هم باید بگم که ایران خودش کلی مشکل داره و وضع معیشتی مردم ایران اصلا خوب نیست و از اینکه هنوز مهاجرین افغانی وارد کشور ایران میشن تعجب میکنم که چرا به ایران میان
در مورد شغل هم باید بگم افغانی ها در ایران بیشتر به کارگری که یه شغل آزاد محسوب میشه مشغولن که درامد چندان خوبی نداره اما این نکته رو هم باید در نظر گرفت که تا جایی که من دیدم حقوق کارگر افغانی و ایرانی تقریبا برابر بود و کارفرما ها هم علاقه بیشتری به کارگران افغانی دارن چون بیشتر از کارگران ایرانی کار میکنن
در مورد تحصیل هم من تبعیضی داخل مدرسه از سمت معلم ها ندیدم اگرچه بعضی دانش آموزان یه حرف هایی رو میزدن البته تعدادشون خیلی کم بود و به خاطر سن کمشون بوده و این نکته رو هم باید ذکر کنم که دانش آموزان افغانی تلاش زیادی دارن و میشه گفت جز دانش آموزان باهوش مدرسه ما محسوب میشدن
در مورد امنیت قضایی هم تا جایی که من شنیدم عادلانه باهاشون برخورد شده البته فقط یک بار بحثش پیش اومد
در مورد گواهینامه و حق مالکیت هم من برای اولین بار داخل نظرات همین سایت خوندم که افغانی ها نمیتونن گواهینامه داشته باشن و یا اینکه سند به نامشون باشه که خودم هم دارم تعجب میکنم چرا چنین چیز نادرستی وجود داره
اینم باید ذکر کنم که این چیزایی که من دیدم مربوط به حدود ۴ سال پیش هست و فقط مربوط به یک شهر کوچک با حدود ۶۰۰۰۰ جمعیت هست چون متاسفانه داخل شهر ما حدود ۵ سال هست که ورود اتباع خرجی ممنوع شده و افغانی ها مجبور شدن به شهر های همجوار برن

در مورد وضع زندگی افغانی ها در سایر شهر ها و سایر مناطق اطلاعی ندارم

از اینها که بگزریم به نظر من دلیل اینکه افغانستان نتونسته اونجور که باید و شاید پیشرفت کنه فقط نبود اتحاد مردم و از همه مهمتر نبود امنیت هست چون در سایه امنیت امکان رشد و پیشرفت اقتصادی وجود داره و مردم باید تلاش کنن که یک دولت مرکزی متحد داشته باشن تا بتونه امنیت و پیشرفت رو براشون تامین کنه

من داخل کتاب دین و زندگی سال چهارم دبیرستان خوندم که برای دست یابی به اهداف تمدن بزرگ اسلامی باید در چهار زمینه فعالیت کرد
)۱ تقویت توانایی های فردی
۲ تحکیم بنیان خانواده
۳ تقویت بنیان های جامعه
۴ حضور موثر و فعال در جامعه جهانی)
که هر کدوم از موارد بالا چندین بخش داشت که مهمترینش که الان مردم افغانستان باید انجام بدن گزینه شماره ۳ هست که شامل موارد زیر هست
)۱ همراه کردن دیگران با خود
۲ تلاش برای پیش گام شدن در علم و فناوری
۳ استحکام بخشیدن به نظام اسلامی
۴ تقویت عزت نفسس عمومی)
اینم بگم که یکی از مهمترین دلایلی که متاسقانه در ایران و سایر کشور های جهان آنچنان که باید به مردم افغانستان احترام نمیزارن این است که افغانستان یک حکموت مقتدر و قدرتمند نداره به طوری که در توضیح بخش شماره نوشته بود که
)استحکام و و اقتدار نظام حکومتی یک کشور مهمترین عامل برای حضور کار آمد در میان افکار عمونی جهان است ......)
که این استحکام و اقتدار هست که برای مردم اون کشور احترام به همراه میاره
به امید موفقیت و پیشرفت مردم افغانستان و تمامی مردم جهان و برقراری صلح و دوستی در میان تمام کشور ها با هر دین و نژاد و فرهنگی

>>>   واقعا در شگفتم از بعضی از نظرات دوستان افغان .غیر متطقی و حرف های بی سند و مدرک .
ایران زیبا

>>>   مهاجراگه سر بار ایرانه موقع جنگ تاج سر ایران بود وقتی پای جنگ میشه همه خوب برادر دینی واسلام مرز نداره وقتی توی ادارات و درس میشه اقا مهاجران حق ندارن درس بخوانن حق ندارن فلان رشته برند بعد هر سال عوارض شهر داری مالیات وووو رو باید بده میدونی جزو سیاست های کلان این کشوره که افغانی باید کارگر باشه نباید پیشرفت کنه باید توسری خور باشه به لطف خدا همه مهاجرین به این مهم واقف شدن و تا تونستن پیشرفت و هدف قرار دادن و الان بهترین ها در همین کشور دارن در رده علمی بالا به هم ولایتی هایشان خدمت میکنن
سید عباس حسینی

>>>   اميدوارم برای يک بار هم که شده افغانستاني ها خودشان غيرت و مسئوليت به خرج دهند و بفکر آباداني مملکت خويش باشند و منتظر نباشند ديگران اين کار را بکنند.افغانستاني ها بايد دست از تعصبات مذهبي و قومي بردارند و با اتحاد به عمران کشور و بيرون کردن طالبان بپردازند و فقط راه آسان مهاجرت را انتخاب نکنند. اين درست نيست که از همه ی دنيا و ايران بخواهيد به فکر شما باشند. از بقيه ی ملت ها بايد ياد گرفت که چگونه با کمک همديگر با دشمن جنگيدند و وطن را ساختند

>>>   افغانیهای عزیز بهتر نیست بجای طلبکار بودن از ما ایرانیها یکبار هم که شده در عمرتان بفکر بازگشت به افغانستان و آبادانی آن باشید ؟

>>>   من از همه ای مو منین برادران متدین وخوبان ایرانی حمایت می کنم اما برای کسان که تنگنظری دارند نسبت به مهاجرین می گویم که به کوری چشم بد خواهان دراین اواخر ایرانی های مو من ومنصف در کنار مهاجرین مومن زندگی می کنند وباهم زندگی اسلامی دارند حتی در برخی شهر ها به حسن رفتار وصداقت مهاجرین ایرانی هاوقت منزلش را اجاره می دهند در اولویت مهاجرین را قرار می دهد من خودم چهار سال است که در مشهد زندگی می کنم و زندگی مسالمت آمیزی را بین مهاجرین وایرانی های متدین شاهد هستم به نظر من اگر ملاک تقوا وصداقت باشد تمام دعوا ها تمام می شود کسان که از دو طرف به صورت توحین امیز مطلب می نویسد مشکل شخصیتی دارد

>>>   به عنوان یک ایرانی ارزو مندم که به زودی وضعیت اقتصاد ایران بهبود یابد تا هم ما و هم شما مهاجران شرایط بهتری را تجربه کنیم و همچنین مسئولان و مردم ما به این فهم برسند که مردم مهاجر عین خود ما هستند مثل هموطن ما هستند و به انها تابعیت ایرانی داده شود. من به عنوان یک ایرانی مردم هزاره و تاجیک را چه شیعیان چه اهل سنت شان را مثل مردم خودمان میدانم چون در زبان فرهنگ و دین و حتی نژاد هیچ تفاوتی با هم نداریم.

>>>   اینکه میگین اسلام‌ مرز ندارد منظور این هست که همه برادر هستند و نه اینکه حق الناس رو‌ پایمال کنید بوسیله ورود به کشور و شهرهای اونها ، آیه قران گفته وقتی وارد خانه کسی شدید و گفتتد برگردید پس برگردید

>>>   اگه ایران این ۳۸ ساله اینقدر بد بوده و بد اینجا زندگی کردید پس چرا ولش نمی کنید و نمی روید؟! این دنیا با ۱۵۰ کشور ،خب برین یه کشور خوب !
ول کن ایران نیستید و همش بدی اش رو ایران میگین ‌،خب مگه کسی دعوتنامه براتون فرستاده ؟
۳ میلیون افغان در ایران ،اون هم برای ۳۸ سال ‌، کافی نیست ؟
دو گروه داعشی که میخواستند در ایران بمب گذاری کنند رو پلیس دستگیر کرده که همه شون افغانی بودند، د‌یگه حالا بعضی افغان ها میخوان تو کشور خودمون ما رو بکشند !، برای امنیت ایران هم که شده افغان ها باید از ایران بروند ، البته افغان های شیعه مشکلی ندارند اما چه اعتمادی به افغان های سنی که داعش بین شون نفوذ کرده میشه کرد

>>>   در مورد به دنیا آمدن اتباع خارجی در ایران و قضیه تابعیت اونها.

هر کشوری قانون خودش رو در این مورد داره ، گروهی از گروهی از کشورهای دنیا سیستم خون و گروهی دیگر سیستم خاک دارن.

کشورهایی که نیاز به جمعیت دارند بنابراین مهاجر طلب بودند بنابراین سیستم خاک رو انتخاب کردند یعنی هر کسی که در خاک اون کشور به دنیا بیاید از اتباع اون کشور به حساب میاد .مثل کانادا ‌،امریکا ،استرالیا و تعدادی از کشورهای اروپایی که بعد از جنگ نیاز به مهاجر داشتند . البته تعدادی از کشورهای اروپایی سیستم خون دارند .

سیستم خون یعنی پدر و مادر او باید از اتباع اون کشور باشند و حتی اگه خارج کشور به دنیا بیاد از اتباع کشور پدرش به حساب میاد .

سیستم ایران بر در اصل بر پایه سیستم خون هست ، کشورهای زیادی در دنیا سیستم خون دارند ، بنابراین اتباع خارجی که در ایران به دنیا بیایند ایرانی محسوب نمی شوند .

حتی دو تابعیتی در ایران غیرقانونی هست، یعنی فرد ایرانی که تابعیت کشور دیگری رو بپذیره پس تابعیت ایرانی او لغو می شود و ایرانی محسوب نمی شود ، اما شما میخواین هم افغان باشید و هم تابعیت ایران رو داشته باشید که کلا خواسته عجیبی هست.

>>>   برادری که در مورد تابعیت گفتی درسته ایران تابعیت خون هست اما استثنا هم دارد.
کافیست ماده 976 قانون مدني ایران را بخوانی که در بند چهار قانون مذکور امد
4- كساني كه در ايران از پدر ومادرخارجي كه يكي از آنها درايران متولدشده بوجودآمده اند .
این یعنی کسی که سی سال پیش در ایران بدنیا امده و الان در ایران فرزند داره میتونه برای فرزندش شناسنامه ایرانی بگیره
اما ....
در عمل اینچنین نیست

>>>   باسلام من مقصر دولت افغانستان رامیدانم برای مردم خود شغل درست نمی کنند وامنیت راتا مین نمی تواند

>>>   من خودم افغانیم ولی حق باایرانیاس هم چهل ساله اینجاییم هم داریم گلایه میکنیم ماافغانیاخیلی حق نشناسیم بخاطرهمین حق نشناسیمون ناشکریمون هست ک خداهیچ وقت ب کشورمون ارامش نمیده

>>>   من وكيل دادگستري در جنوب ايران مشغول به كار هستم خدا مي داند كه در محاكم ما براي رسيدگي هيچ فرقي بين ايراني و افغاني نيست

>>>   به عنوان یک ایرانی عرض می کنم که این که اصولگرایان بر خلاف ادعاهای مسلمانی و انقلاب و... بودن، به مهاجران سخت می گیرند اصلا عجیب نیست. چون اصولگرایان کلا اهل ادعا هستند. این گروه متاسفانه کاربلد نیستند و فقط بر اساس تهییج افکار عمومی و شعارهای آنچنانی رای میارن. بعد وقتی دولت رو به دست می گیرن و می بینند که نخیر، این کاره نیستند و نمی تونند کاری انجام بدن، شروع می کنند به مقصر تراشیدن. از اصلاح طلبها گرفته تا مهاجران افغان همه میشن عامل پیشرفت نکردن ایران. در نتیجه مهاجران رو اخراج می کنند و اصلاح طلب های ایرانی رو هم یا خانه نشین می کنند و یا می اندازن زندون! گاهی هم همر دو گروه رو می اندازن زندون! تازه امکانش رو ندارن وگرنه اصلاح طلب ها رو هم با افغانستنی ها اخراج می کنند! اما در دوره ای که اصلاح طلب ها بر سر کارند چون اینها معمولا تحصیلات مرتبط دارند و کاربلد هستند اوضاع اقتصادی بهتر میشه و در نتیجه دیگه نیاز کمتری هست به این که همه تقصیرها رو بندازن گردن مهاجران. اما دوستان افغان لطفا به این نکته که عرض می کنم بسیار توجه بفرمایند: در هیچ دوره ای تو انتخابات مهمی مثل ریاست جمهوری شما نمی بینید که یک کاندیدا بیاد بگه من اگه رای بیارم افغان ها رو اخراج می کنم. چرا؟ چون این یک مطالبه ی عمومی مردم ایران نیست. یه گروهی از مردم هستند که دوست ندارن مهاجران تو ایران باشن که نظرشون هم محترمه اما اکثریت مردم این دغدغه رو ندارند. یک بار دیدم یک دوست افغان کلی فحش و فضیحت نثار "رژیم آخوندی" ایران کرده بود. به کسانی که احتمالا مثل اون دوستمون فکر می کنند هم عرض می کنم که رژیم ایران چه خوب چه بد، برای مهاجران افغان بهتر از رژیم های دیگه مثلا شاهیه. چون بخش بزرگی از حمایت از مهاجران از جانب علما و مراجع صادر میشه. علما خیلی وقت ها وقتی بحث اخراج ها شدت می گیره یک نهیب می زنند به دولت ها و دولت ها هم عقب می نشینند. به هر حال هم برای ما و هم برای شما بهتره که به قوانین ایران احترام بگذاریم و مهاجران هم قانونی تشریف بیارن، قانونی زندگی کنند. خلاف هم نکنند و امیدوار باشیم که سازمان های غیر دولتی اوضاع رو بهتر کنند.

>>>   داداشا و آبجیای افغانی، اون خارجیا که به ما و شما راحت شهروندی میدن عاشق چشم و ابروی ماها که نبستن، آدمیزاد تو کشورشون کمه، نفوس ندارن و دارن از بین میرن. در نتیجه با خودشون میگن اینارو تحمل می کنیم واسه این که بچه هاشون رو باب میل و اداب و رسوم خودمون بار بیاریم و سوئی و هلندی و.... کنیم. اما ما تو ایران مخصوصا تو اون سال هایی که شما هم کرور کرور می اومدید، خودمون اینجا از سر و کله ی همدیگه بالا می رفتیم. تو مدرسه ها چهارتا چهارتا ژشت میز و نیمکت ها می نشستیم. اما خب، اعتراض عمومی نشد به حضور مهاجرا. شاید اگر ما هم مشکل کمبود جمعیت می داشتیم اوضاع فرق می کرد اما حالا که اینجوریه. پس از بین گزینه هایی که دارید دست به انتخاب بزنید: 1. بمونید مملکت خودتون رو آباد کنید. بالاخره می گن «وطن یعنی چه آباد و چه ویران». 2. بیایید ایران، قانونی البته و مشکلات موجود رو هم تحمل کنید. و 3. برید همون کشورهای آدم ندیده! تحویلتون می گیرن مخصوصا که اولاد هم زیاد دارید. اما دیگه اختیار زن و بچه تون از دستتون در رفت به بقیه ناله و نفرین نکنید.
بچه مشد

>>>   اين دوستان ايراني كه مي گويند برويد مملكت خودمان خوب مرز تركيه را باز بگذاريد همه ما از ايران خارج ميشويم ان هم با افتخار ..سريع تر بهتر

>>>   پناهندگی یک حق است نه امتیاز .
اگر قرارداد اب هیرمند یک پروتکل بین افغانستان و ایران است .پروتکل های بین المللی درامور پناهنده گان نیز مشروعیت بین المللي دارد وایران ان را امضا نموده پس پناهندگی حق است نه امتیاز.
واگر واقعا ایران توانایی پذیرش پناهنده گان را نداشت در طول این نزدیک به چهل سال باید پناهنده گان را توسط سازمان ملل در کشورهای ثالث اسکان مجدد میداد وتا به حال نه افغانی ها در ایران بودند نه اکنون صدای بعضی نژاد پرست ها بلند بود.
ولی مسئله این است که دولت ایران پس این سیاست چماق وهویچ بر پناهنده گان افغانی هدفهای دیگری را دنبال میکند.

>>>   اشتباه شنیدی ..هر کسی حق داره پناهنده بشه اما هیچ دولتی وظیفه نداره پناهنده قبول کنه و این کاملا اختیاری هست

زابل ایران که بخاطر بستن اب هیرمند به وسیله افغانستان خشک شده ، کدوم پروتکل اصلا؟! هر چی هست که افغانستان عمل نمیکنه ، افغانستان وظیفه داره از خروج غیرقانونی اتباعش جلوگیری کنه که نمی کنه ، افغانستان وظیفه داره از خروج مواد مخدر جلوگیری کنه که نمی کنه ، ..یهو وظیفه ایران شد قبول پناهندگان ؟ عجب رویی دارین واقعا ..همین ترامپ رئیس جمهور امریکا گفته میلیون ها مهاجر غیرقانونی رو از امریکا اخراج می کنه ، ایران هم میتونه راحت یک و نیم میلیون مهاجر غیرقانونی رو اخراج کنه ، برا قانونی هاش هم میتونه با برنامه به افغانستان برگردونه ..همه جای دنیا جای مهاجر غیرقانونی زندان و اخراج هست اما یک و میلیون مهاجر غیرقانونی در ایران کار می کنند بچه هاشون هم مدرسه میرن جالب اینه طلبکار هم هستند !

تقصر ایران چیه که هر چی مهاجر افغان اخراج می کنه بازم قاچاقی وارد ایران میشن ؟
ایران چقدر و چند بار به افغان ها گفته برگردید ؟ دیگه چطور باید بگه ؟ با زور ؟
ایران وظیفه ای برای اسکان مردم اتباع خارجی در کشور خارجی دیگه نداره ، شما چرا از دولت خودتون این رو نمی خواین ؟
شما هم اگه خیال می کنید وجود مهاجران افغان در ایران نفعی برای ایران داره خب از ایران بروید یه جای دیگه تا این نفع به ایران نرسه ! و به اون کشور برسه ، پس چرا همه از قبول پناهنده سر باز می زنند ؟

حالا هم دیر نشده ، ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه اس ،بعد چهل سال مهمانی تشریف ببرید کشور دیگه به اونها افتخار بدین .
الان دیگه امنیت ایران در خطر هست به خاطر وجود داعش در افغانستان و بین مهاجرین در ایران ، الان هم که عربستان گفته جنگ رو میخواد داخل ایران بکشونه لابد یکی از ابزارها هم همین مهاجران افغان هستند
من خودم دیدم یک افغان آرزو میکرد امریکا به ایران حمله کنه به خاطر این که فامیلش رو اخراج کرده بودن .چرا باید کسانی که دشمن ایران هستند و از مردم ایران متنفر هستند رو در کشور خودمون بپذیریم ؟

>>>   در مورد تابعیت .درست هست که استنثنا داره ولی اون استثنا هم‌ شرایط خیلی سختی داره ، همین کافی که فردی با داشتن همه شرایط(مثلا تولد والدین در ایران) باید درخواست او برای گرفتن تابعیت ایران در آخر باید به تصویب هیئت وزیران برسد و گرنه داشتن همه شرایط کافی نیست .

>>>   اگه ایران مرز ترکیه رو باز بزاره با دولت ترکیه مشکل پیدا میکنه چون قانونا هر کشوری باید از خروج غیرقانونی جلوگیری کنه البته به جز کشور افغانستان که کاری به مرز و قانون نداره و خروج آزاد هست !

>>>   شنيده ام که جوانهای افغاني که به اروپا مهاجرت کرده اند از ايراني ها و ايران خيلي بدگويي مي کنند و برای اينکه اقامت بگيرند با مظلوم نمايي هر نوع تهمتي را به ايراني ها روا مي دارند. اما وقتي خلاف و بزهکاری مي کنند خود را ايراني معرفي ميکنند. يعني در هر صورت ايراني را بدنام مي کنند و اين در صورتي است که افغانها هم در ايران و هم در خارج از ايران از کمک ايرانيها برخوردارند و مثلأ در رستوران ها و کارگاه و کارخانه های ايراني ها مشغول کار مي باشند. در غير اينصورت وارد بازار کار اروپا نمي توانستندبشوند

>>>   به : پناهندگی یک حق است نه امتیاز ..
همین فکرهای باطل را کرده اند توی مغز شما که افغانستان شده جولانگاه همه جور خارجی و جان و مال افغانی را به تاراج برده اند . از بن لادن سعودی گرفته تا طالب پاکستانی و سرباز آمریکایی و آلمانی و انگلیسی و اماراتی و از همه جای دنیا خود را در افغانستان صاحب حق می دانند و مردم این سرزمین را آواره کشورهای دیگر کرده اند . پدر جان بچسب به مملکت خودت از سرزمین و ناموس خود در برابر بیگانگان دفاع کن و با دست خالی مملکت خودت را بساز . حتما که نباید کشورت را مثل سویس و استرالیا بسازی هر چقدر آبادش کنی خوب است اگر هر دو نفر افغانستانی یک هکتار زمین را هم آباد کنند 15 ملیون زمین آباد می شود . اگر هر افغانی یک گل جلو خانه اش بکارد افغانستان می شود گلستان و کشورتان می تواند هر سال 300 ملیون شاخه گل ( هر بوته ده شاخه ) به دنیا بفروشد . اگر پناهندگی حق است و نه امتیاز بروید این حق خودتان را از ازبکستان و چین بگیرید اگر راست می گویید مگر فقط ایران همسایه شماست بروید این حق خودتان را از روسیه بگیرید . از آمریکا بگیرید که مادر بمب هایش را روی سر مردم سرزمین شما می ریزد .
مرد حسابی مگر نژاد برادر با برادر فرق می کند که شما مردم ایران را نژاد پرست می گویی . مردم ایران ثابت کرده است که برایش بین مردم ایران وافغانستان و یمن و عراق و سوریه و فلسطین و نیجریه و حتی مردم اروپا وقتی که صحبت از حق کشی و ظلم است فرقی نیست . فکرتان را سالم کنید لطفا

>>>   بازگذاشتن مرز ترکیه یعنی تبدیل شدن خاک ایران به گذرگاه امن انتقال مواد مخدر و مهاجران غیر مجاز ، بازگذاشتن مرز ترکیه یعنی تقدیم کل خاک ایران به قاچاقچیان مواد مخدر و اتباع بیگانه و جاسوسان بیگانه، افاغنه عزیز لطف کنید جوک نفرمایید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است