افغانستان نقطه فصل کشورها است نه وصل آنها
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۶/۳/۶ کد خبر: 133683 منبع: پرینت

انتقال جغرافیای جنگ از جنوب به شمال کشور قطعا مبرهن و تقویت کننده این تیوری است که آمریکا تلاش می کند از طریق آسیای میانه در مرزهای جنوبی روسیه باشد و بتواند خطر و تهدید ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد حیدری، استاد دانشگاه در برنامه "حاشیه خبر" درخصوص تقابل امریکا و روسیه در افغانستان گفت: در مطالعه تاریخ کشور به وضوح شاهد هستیم که افغانستان نه تنها در طول تاریخ نقطه وصل کشورهای جنوب آسیا نبوده بلکه نقطه فصل و تقاطع کشورها بوده است و این حایل بودن هیچگاه به نفع افغانستان نبوده و نیست و امروز هم بار دیگر به جولان گاه رقابت های قدرت های بزرگ آمریکا و روسیه تبدیل شده است.

حیدری می گوید: نگاه اقتصاد محور ترامپ بر احیای اقتصادی را اگر در نمودار کاری اش بررسی کنیم، روشن می شود که وی به همان استراتژی هایی که حکومت های پیشین توجه می کرده اند، توجه می کند و نگاه ها امنیتی و استخبار محور است و این نتیجه گرفته می شود که ناتو همچنان در صحنه افغانستان حضور خواهد داشت.

این استاد دانشگاه احتمال انتقال جغرافیای جنگ از سوریه و عراق به افغانستان را بسیار زیاد می داند و اظهار می کند: امریکا هرگز محاسبه نمی کرد که جنگ سوریه 58 ماه طول بکشد و ایران و روسیه بتوانند دست بالا را در جنگ اتخاذ کنند. انتقال جغرافیای جنگ از جنوب به شمال کشور هم قطعا مبرهن و تقویت کننده این تیوری است که آمریکا تلاش می کند از طریق آسیای میانه در مرزهای جنوبی روسیه باشد و بتواند خطر و تهدید ایجاد کند.

وی، درخصوص ضعف درون ساختاری حکومت در کشمکش هایی که در کشور رخ می دهد بیان می کند: افغانستان نیازمند اصلاحات جدی امنیتی است،دستگاه های امنیتی دچار روزمرگی هستند و درون نظام فرسوده بدلیل استخدام های سلیقه ای در بالاترین مراجع امنیتی فرسوده است. کشور در بحث منطقه ای نیز صاحب یک دیپلماسی قوی و منطقه ای نیست که از سیاست های تخریب کارانه پاکستان جلوگیری کند و فقط در صحبت، ادبیات تحقیر آمیز با پاکستان وجود دارد. درحالیکه پاکستان در عرصه سیاست خارجی یکی از قوی ترین کشورهای منطقه است و توانسته قدرت اقتصاد جهانی هند را با چالش مواجه کند، میلیاردها دالر را به نام مبارزه با هراس افکنی سالانه دریافت کند و کشورهای خلیج فارس را به بازی بگیرد اما افغانستان چقدر در سیاست خارجی موفق بوده است؟!

حیدری افزود: در پراکندگی و روزمرگی سیاست خارجی افغانستان همین بس است که تا این لحظه خطوط سیاست خارجی کشور مشخص نیست و حتی بالاتر از آن جایگاه وزیر خارجه کشور روشن نیست در سفرهای رییس جمهور بجای وزیر، چند مشاور اقتصادی نزدیک به وی، او را همراهی می کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
بازی های منطقه ای
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است