هیچ قومی نمی تواند بر ترکتباران حکمرانی کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۶/۳/۶ کد خبر: 133670 منبع: پرینت

حکومت با استفاده از کمک ها و امکانات جامعه جهانی در صدد حذف ترکتباران افغانستان از صحنه سیاست مى باشد.

به نقل از پژواک، عبدالاحد ایلبیک، معاون شورای ولایتی فاریاب در گردهمایی 2000 نفری هواداران معاون اول رییس جمهور و اعضای حزب جنبش ملی می گوید که ارگ و شورای امنیت علیه معاون اول ریاست جمهوری دسیسه ساختند، صلاحیت های قانونی وی را سلب نمودند و اکنون در تلاش آن هستند که با حمایت از عده ای افراد خود فروخته، منفور چون عالم ساعی والی پیشین جوزجان، اکبر بای رییس شورای ترکتباران، احمد ایشچی و برخی دیگر نقش حزب جنبش را تضعیف کرده و زمینه را برای گسترش نفوذ قبیله گرایی و تک قومی فراهم سازند.

ایلبیک ادعا کرده است که شمارى از افراد متعصب با استفاده از کمک های جامعه جهانی که برای مبارزه با تروریزم، تامین صلح و بازسازی افغانستان صورت می گیرد، درصدد تسلیح و تجهیز مخالفان مسلح و سرکوب سایر ملیت های کشور هستند.

مولوی گل احمد لطفی، معاون ریاست حج و اوقاف فاریاب نیز گفته است که ترکتباران در سیاست، تاریخ درخشانی دارند و هیچ قومی نمی تواند بالایشان حکمرانی کند.

وی، درخصوص سفر جنرال دوستم به ترکیه گفته است که جنرال دوستم تا ابد زنده نمی ماند اما هزاران جنرال دوستم دیگر را تربیت کرده است که از بازماندگانش حمایت کنند و راه او را ادامه دهند، کسانیکه تحت نام جنبش نوین می خواهند سر بالا کنند، جای پا در بین ملت ترکتبار ندارند.

جنرال عبدالرشيد دوستم جمعه گذشته 29 ثور 96 جهت انجام معاينات صحي عازم كشور تركيه گرديد.

قبل از اين نيز هواداران جنرال دوستم در ولايات جوزجان، فاريات و سرپل نيز با گردهمايى هاى اعتراضى از حکومت خواستند تا صلاحيت هاى معاون اول بر گردانده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
حذف ترکتباران
نظرات بینندگان:

>>>   بلی این حقیقت است واینهم واضح است که تاریخ ترک تباران روشنتر ودرخشانتر از هرقوم دیگر ساکن افغانستان است فاتحانی چون سلطان محمود تیمورلنگ ودانشمندانی چون نوائی همه ترک بوده اند در سطح منطقه وجهان ترکتباران تاریخ خیلی پبار نسبت به دیگران دارند
ر

>>>   ترکها، مردمی ایلی که در قرن ششم یک امپراطوری در گستره مغولستان و مرزهای شمالی چین تا دریای سیاه را بنیان نهادند مرتبط‌اند.
. ترک‌زبان‌ها در کشورهایی همچون مغولستان، چین، روسیه،قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان،ایران، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه، قبرس، یونان، سکونت دارند؛ اما در فلات ایران، غیر از زبان و حماسه‌های کوراوغلو و دده قورقود، هیچ اشتراک دیگری میان این اقوام و سایر اقوام ترک‌زبان وجود ندارد خاستگاه اصلی مردمان ترک‌تبار، آسیای میانه بوده و این مردم که از نژاد زرد هستند
به تدریج در غرب آسیا، خاورمیانه، آسیای کوچک و اروپای شرقی پراکنده شدند. در جریان این مهاجرت‌ها بخش‌های بزرگی از مردم هندواروپایی نواحی جدید نیز به مرور ترک‌زبان شدند. بررسی دی‌ان‌ای درترکیه نشان می‌دهد که مردم ترکیه نوادگان مردم مختلف ساکن آناتولی مانند یونانی، ارمنی، قفقازی (آسیایی) و کرد هستند که در سده‌های معاصر ترک‌زبان شده‌اند و ازلحاظ ژن از نژاد ترک (زردپوست مغول‌سان) بهرهٔ بسیار کمی برده‌اند درمورد ترک‌زبانان آذربایجانی نیز این قضیه صادق است که ازلحاظ ژن به‌سان مردم ایرانی و قفقازی هستند ۷۰–۷۶ درصد مردم ترکیه ترک هستند.
اقوامی که امروزه ترک‌تبار و ترک‌زبان نامیده می‌شوند در اراضی وسیعی در کشورهای آسیایی و اروپایی زندگی می‌کنند. از سمت شرق تا قسمتهایی از مغولستان و چین و از غرب تا قسمتهای از یوگسلاوی سابق و سیبری شمالی تا اطراف مسکو یعنی شهر قازان و از جنوب غربی تا مرزهای لبنان و قسمتهایی ازقبرس در یک گسترهٔ جغرافیایی بسیار بزرگ پراکنده شدند. ترک‌تبارها و ترک‌زبان‌ها در کشورهایی همچون مغولستان، چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران،
جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه، قبرس، یونان، بلغارستان، یوگسلاوی سابق(مقدونیه، بوسنی،
کوزوو، کرواس)رومانی، مجارستان، فنلاند، اکراین، یونان و مولداوی سکونت دارند
سلاطینی مانند محمود تیمور ، دوستم پاچا ، مصطفی کمال > سلطان سلیمان ترک تبار بوده اند
افراد دیگر ی مانند ایشچی ترک نبوده واز چـــلـــو های آنطرف رود آمو بوده که بنابه ارتکاب جرم ازانجا فرار و در جوزجان مسکن اختیار کرده است
ر

>>>   رهبری حزب جنبش روشنفکران راکنارزده ازبیسوادان تایاغیان حزب ساخته قدرت تفکرندارند. موجودیت این حزب شخصی بجای مفادبه ضررترکتبارشده است.
خام خیال

>>>   غیر مدعی ایشچی! دوستم بیک!

>>>   درتاریخ جوامع بشری به تکرار دیده شده است که :شخصیت ها،حوادث ،رویداد ها،جریانات و تمدن ها ضهور نموده،رشدکرده و به مرحله اوج رسیده و بعدآ هم نزول نموده است.جنبش جنرال دوستم هم (اگر منحیث یک جریان قانونمند قابل قبول باشد) ازین امر مثتثنی بوده نمی تواند،پوسیده،فرسوده شده و در حال زوال است.این جبر تاریخ است که پوسیده ها ازبین می رود و عوض انرا تاریخ به وجود می اورد این عقب مانده ها از کاروان حرکت با جریانات جدید در تضاد واقع می شوند که نتیجتآ پدیده نو پیروز می شود.
ملت ترک ،ملت غیور و با افتخار در تاریخ تمدن بشری است ویقینا هیچ نیرویی توانایی حذف این قوم را از صجنه سیاسی کشور ندارد.دوستم و حزبش دیگر نقش افرین نیست تاریخش گذشته و شخصیت های متنفذ و کادر های بدرد بخور یاترور شده و یا یا هم از دربار دوستم رانده شده است و اطراف دوستم را همه چاپلوسان و فرصت طلبان و منفعت پرستان احاطه کرده است که توانایی کوچکترین مشوره را به دوستم ندارند که نتیجه اش را مردم افغانستان به چشم سر دیدند که چه رسوایی و چه لکه ننگی بر پیشانی ملت غیور ترک تاپه زد که یقینآ در تاریخ تحریر خواهد شد.
دوستم خودرا مساوی به جنبش و جنبش را مساوی به خود می داند که بار بار اذعان نموده است و ثانیآ اینکه دوستم تمام شخصیت هایکه را از ان احساس خطر می کرد به شکلی از اشکال در طی سالهای قدرتش ترور و ازبین برد و کسانی هم باقی مانده مثل ساعی ،ذکی ،اکبر بای،ایشچی و ..... باوجود حملات وحشیانه اش چانس داشته اند که زنده ماندند. حالا شما فکر کنید!دوستم نیست!باتور،فرهمند،فایق،ذکی(هویتش معلوم نیست)خیری ،ته ینچ و..... رهبری را به عهده می گیردنتیجه اش را عاقلان داند!به نظر بنده وقت ان رسیده است که دوستم و دوستمیان را به تاریخ بسپاریم که دیگر هرگز نماینده گی از قوم ترک کرده نمی تواند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است