از حاکمیت امریکا تا قبیله گری ارگ
غنی از یکسو، حکمتیار را وزنه سیاسی و نظامی ارگ برای به حاشیه راندن مخالفان می داند از جانب دیگر برای دفع خطرات احتمالی وجود جنگسالاری چون وی خواهان افزایش نیرو از ترامپ است 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۳۵    ۱۳۹۶/۳/۶ کد خبر: 133641 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،طرح افزایش تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان تاکنون از سوی رییس جمهور این کشور تایید نشده است، هرچند وی با رییس جمهور غنی در خصوص احتمال اعزام سربازان بیشتر به افغانستان گفتگو کرده بود.

حکومت وحدت ملی با گذشت سه سال تبدیل به دولتی منفور شده است به حدی که برخی مناطق، حکوت طالبان را بر این دولت ترجیح می دهند و یکی از دلایل مهم آن، امتیازهای بی حساب و کتاب ارگ به زورمندان محلی و اختیار به ملیشه های حکومتی است که بر مردم حاکمیتی خشن تر از گروه های تروریستی را روا می کنند.

در این میان طرح صلحی که رییس جمهور از آن به افتخار یاد می کند گلبدین حکمتیاری است که از بدو ورود به کشور با سخنان قوم گرایانه و افراط گری خود سبب عمیق تر شدن شکاف اختلاف های درون حکومتی شد، در حالی که غنی از وی به عنوان وزنه ای سیاسی و نظامی برای به حاشیه کشاندن مخالفان سود می برد از جانب دیگر برای رفع خطرات احتمالی وجود چنین شخصی در کنار خود، خواهان افزایش نظامیان خارجی است.

طالبان اگر در گذشته تروریستانی برای امریکا و غرب با هدف نابودی کامل بود طی سال های گذشته و تغییر در مناسبات جهانی و منطقه ای تبدیل به طرف گفتگو برای آنان شده است در حالی که از ابتدای به قدرت رسیدن کرزی هیچ انگیزه ای در حاکمیت جدید برای مبارزه با این گروه تروریستی نبوده و نیست.

رهبران پشتون اگرچه در اختلاف به سر می برند اما همواره در یک هدف همراه و پشتیبان یکدیگر هستند و آن: حفظ حاکمیت در این قوم و دورنگاه داشتن تمامی قدرت های دیگر اقوام از قدرت می باشد و برهمین مبنا خطر عبدالله، دوستم، عطا محمد نور، محقق و یا هر غیرخودی را بسیار بزرگتر از طالبان می دانند.

با چنین حکومت قبیله گرایی که در حمایت مستقیم امریکا به سر می برد نه اراده ای برای مقابله با طالبان وجود داد و نه این گروه تروریستی را دشمن خطاب می کنند و حال در روزگاری که نیمی از کشور خارج از حاکمیت دولت و ناامنی تمام ولایت ها را در برگرفته، چه رویکردی مد نظر امریکا برای حفظ حکومت دست نشانده خود در افغانستان است؟

طرح مصالحه و گفتگو با طالبان از دولت اوباما برای حل معضل افغانستان مطرح بود اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ و ابهام موضع وی در رابطه با کشور، احتمال افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان بسیار پررنگ تر از کاهش آن است.

اگر چه طالبان خود را در یک قدمی پیروزی می بینند و با تکیه بر حمایت های بی دریغ پاکستان و عربستان بر نیمی از افغانستان سلطه دارند با ضعیف و نامشروع خواندن حکومت وحدت ملی هیچ تمایلی برای گفتگو با این دولت ندارد.

این در حالی است که امریکا در صورت خروج از کشور به یک بازنده بزرگ در مقابل دشمن دیرینه خود یعنی روسیه بدل می شود که هیچ گاه خواهان آن نیست و از سوی دیگر استفاده از ابزارهای تروریستی در منطقه بسیار پرمنفعت تر از مبارزه جدی با آن می باشد.

و از جانب دیگر، پشتون را تنها قوم مورد اعتماد خود برای حاکمیت بر افغانستانی می داند که به دست تک روی و قبیله گری های همین قومیت در ناامنی فرو رفته است، طی چهل سال گذشته و ورود قدرت های بزرگ از دل دیگر اقوام در مناسبات سیاسی افغانستان دیگر نه یک قوم می تواند بر کل کشور حکومت کند و نه این رهبران حاضر به مشارکت در قدرت هستند.

افغانستان در درگیری داخلی به دوران هرج و مرج گذشته بازگشته و کشورهای منطقه منتظر سود بردن از این جنگ ویران کننده به نفع خود هستند و حامیان تروریستان در پی به قدرت رساندن افراط گرایان و حال می ماند سیاست جدید دونالد ترامپی برای این سرزمین!

هرچند اذعان به اینکه نبض افغانستان به دست امریکاست، خوشایند نیست اما حقیقت ای می باشد غیرقابل انکار و تا زمانی که دولتمردان قبیله گرا به مانند کرزی و غنی بر قدرت تکیه بزنند وضعیت اختلاف و نفرت قومیتی بر افغانستان حاکم خواهد بود.

اگر طی 16 سال هیچ نبرد جدی در برابر تروریستان در افغانستان رخ نداد و به سرانجام تلخ ورود جنگسالار منفوری چون حکمتیار به ساختار حکومت رسید، شاید فردا نیز از همین مجرا و با امتیازهای بس بزرگتر، طالبان به توافق صلح برسند.

صلحی که نه آن صلح خواست مردم است بلکه صلحی است بر مبنای قوم گرایی ارگ و سیاست دوگانه واشنگتن بر افغانستان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   این مو ضوع را طفل کو چک هم می داند
مگر رهبران به خا طر پو ل ن...هو د را به خا رجی ها می فروشد
ع وغ در روز دوم کار شا ن وطن را فروختن
چو ن هردو شان به پو ل های خا رجی اشنا بو دن و در قدرت خو د را شریک سا ختن

>>>   تبریک باشه اتحاد شمال

>>>   آمریکا یک تجاوز گراست عربستان خیانت گر است پاکستان دشمن بشریت است وکافر است

>>>   چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است.

>>>   پس آخرش چه میشه

>>>   در کنفرانس بروکسل استراتیژی تازه در مورد افغانستان تصویب میشود. اگر ضرورت به فرستادن سربازان بیشتر بود، در آنصورت کشور های عضوناتو و غیر ناتو که در مورد افغانستان در گذشته تعهداتی داشتند، نظر به ضرورت و امکانات شان درین زمینه اقدام خواهند کرد.

>>>   باعرض سلام عرض شود که دشمنان ما وقتی می توانند بر ما پیروز شوند که خود ما دشمن همدیگر شویم .

>>>   افسوس وبدبختانه که امریکا این سردمدار تروریزم بین المللی چاکران گوش به فرمانش مانع خدمات ارزنده همچو اشخاص انشمند وخدمتگذاران واقعی کشور مارا نه میدهند


>>>   در طی شانزده سال گذشته در مبارزه علیه تروریزم و دهشت افگنی در افغانستان، موفقعیت های بزرگی نصیب نیرو های اعتلاف بین المللی علیه تروریزم و قوای مسلح افغانستان شده است.
اما همانطوری که در مبارزه علیه فساد و کشت و قاچاق مواد مخدره در افغانستان، دست آورد های بزرگی بمیان آمده است، اما هنوز هم کار های بزرگی باید درین زمینه انجام شود، در مبارزه علیه تروریزم نیز کارهای بزرگی هنوز باید انجام شود که این بخودی خود یک پروژه طویل المدت است که خواهان طرح یک استراتیژی همه جانبه و تطبیق مرحله یی آن را ایجاب میکند، که با کوشش نیرو های مسلح کشور و در هماهنگی با نیرو های بین المللی، مرحله به مرحله قابل تطبیق خواهد بود!!!

>>>   بودن عساکر امریکا وحمایت امریکا از افغانستان امر حتمی و ضروری است و مردم کشور ما از حمایت امریکا و نیرو های امریکا مستقر در کشور ما کاملا راضی اند

>>>   امریکا براید که شما نسل پاکستانی کشور را به پاکستانی ها بدهید

>>>   با امدن امریکا به افانستان ما زیاد مفاد کردیم از جمله: رشوت گرفتن رسمی شد. غصب زمین رواج یافت بی عدالتی قانونی اعلان شد جای نخبگان را ربات ها گرفت استقلال نابود شد وطن اشغال گردید فحشا به اوج رسید امنیت روحی وفزیکی خانواده ها پرواز کرد هویت ما ازبین رفت جوانان ما محتاط شد به بزرگان ما تابلت های وایگراه رسید ابروی ماریخت جهادما مرد افتخارات دفن شدو......م.ا.کابل

>>>   تجارت جهانی مواد مخدر از قبیل تریاک , هروئین - مرفین - حشیش که سالانه بالغ بر میلیاردها دالر سود دارد را بدست گرفت .

>>>   امریکا براید که شما نسل پاکستانی کشور را به پاکستانی ها بدهید

>>>   با امدن امریکا به افانستان ما زیاد مفاد کردیم از جمله: رشوت گرفتن رسمی شد. غصب زمین رواج یافت بی عدالتی قانونی اعلان شد جای نخبگان را ربات ها گرفت استقلال نابود شد وطن اشغال گردید فحشا به اوج رسید امنیت روحی وفزیکی خانواده ها پرواز کرد هویت ما ازبین رفت جوانان ما محتاط شد به بزرگان ما تابلت های وایگراه رسید ابروی ماریخت جهادما مرد افتخارات دفن شدو......م.ا.کابل

>>>   تجارت جهانی مواد مخدر از قبیل تریاک , هروئین - مرفین - حشیش که سالانه بالغ بر میلیاردها دالر سود دارد را بدست گرفت .

>>>   امريكا بايد در افغانستان حضور داشته باشد اگر ني باز هم از حالي كه داريم بدتر خواهد شد
تشكر
حبيب يار

>>>   افغانستان شباهت به یک آزمایشگاه و تجهیزات جنگی مبدل گردیده است و یا اینک مانند مرداب است که همه پرنده گان و چرنده گان به آن نول می زنند بناً افغانستان به عنوان ازمایشگاه کشور های غربی شناخته شده است . ای تن غافل جنگ را در هلمند شعله ور ساخته و روزانه به تعداد کثیر اعم از قواه ناتو و نیروهای دیگری وارد این خاک گردیده و دارای ها نهفته مارا به یغما می برند و مارا سر گرم نموده یا به عنوان این و آن مصروف می سازند .

>>>   خارجی ها اهداف مشخصی درافغانستان دارند،حقوق بشر یک نهادی که کاملاً وابسته به همین مهمانان طفیلی ماست ، تفرقه بیانداز حکومت کن!!! درظرف هشت سال به اصطلاح خودشان جامعه مدنی وحقوق بشر درافغانستان توانست یک تعداد شخصیت های مارا بنام جنگ سالار و زورمندان نام گذاری بکند،
سوال اینجاست اکثرفرماندهان سابق(DDR ) شدند، پس کلمه زور مندان چیست؟؟؟ جواب : زورمندان کسانی است که درقلب مردم افغانستان جا دارد وزورشان هم حمایت گسترده مرد است .
اگردقیق پیگیری شود عامل تمام بدبختی درافغانستان همین مهمانان طفیلی ماست ، درگذشته آمریکا وانگلیس ازطریق پاکستان گلبدین را اکمال میکردند، دستور میدادندکه مکتب های افغانستان را تخریب نماید،متأسفانه تمام دستورات آنان درکشورما عملی گردید ، تعداد کثیرجوانان از علم ودانش بی بهره ماندند، چرا حقوق بشر درین موارد تحقیق نمیکند؟؟؟
امین - اندخوی

>>>   سلام:
اینجانب حمید
بنظرمن این دولتهای خارجی مصرفی که به افغانستان کردند هیچ کدام آن بخاطر آبادی دولت ما نبوده اگربخواهند به کشورما کمک کنند به تعلیم وتربیه به بیسوادی کنند چراکه ما نیازبه تعلیم داریم.تشکر

>>>   خواننده عزیز
امریکا در افغانستان مصارف گزاف را که میپردازد در مقابل ان از تمام منابع این کشور استفاده میکند از یورانیم خالص هلمند گرفته تا مواد مخدر به ان ها نیاز است.
ت
امریکا میخواهد به این سیاست پا های خود را فروتر در افغانستان فرو ببرد تا بتواند تمام اسیا بلخصوص کوریا جنوبی ایران چین و فلسطین و شوروی را تحت تصرف خود در بیاورد

>>>   امریکا برای سال 2017 مقدار 800 ملیون دالر برای پاکستان تخصیص داده تا ازان درتولید تجهیز وتکثیر اشرار افغانستان استفاده کند

>>>   متوجه باشید که انتحاری های درشی دار حال برای مجرایی میاییندواینابهانه نموده بیشترتابرای درمان درد نسخه درست جستجو نمایند به کوبیدن تاجیکها میپردازند بنظر مه اگر تاجیکهم قومی اندیش میبود به جایی میرسید همیشه تاجیکان را با کلمه های سمبولیک وحدت حزبی وحدت ملی وحدت تنظیمی خاموش نگهداشته اندواز خراب شدن ان هشدار داده اند ولی فاشیزم قبیلوی با هر لباس فقط یک هدف دارد برتری جوی وحذف دیگران وانرا در لباس دیموکراسی وطالبی براحتی انجام داده اند وخوش باوران ما هنوز هم درین کشوری مه همه قومی اندیش اند فراقومی اندیشیده وخود را همدر بین وضعیت گم نموده اند باپوزش

>>>   کشور ها در روابط بین الملل بر اساس حفظ منافع ملی خود استوار هستند ینا هر دولت حق دارد از منافع خود درین روابط تعریف نماید . البته که امریکایی ها خوهان تامین منافع مردم خود هستند اینکه چه سیاست های درست یا نادرست را اتخاظ می کنند بر می گردد به دیپلوماسی که در دستگاه خارجی خود دارند.شرایط منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند که کشور ها آگانه گام بردارند .ریس جمهور نامشروع ما خواهان انجصار قدرت در ارگ است و کلید موفقیت خود انجصار طلبی شخصی و وابستکی را میدانند .
احمدی

>>>   لطفا به پدرام صاحب مراجعه کنید! اگر او جاره بیابد!

>>>   مردم ما انتظار بیجا از اشرف غنی، اتمر، گلاب منگل، یون، خپلواک، ستانکزی و گلبدین دارند. اشرف غنی و دیگران هیچ تعهدی برای مملکتی به نام افغانستان و مردمش ندارند. انهاصد فیصد منافع کشورشان امریکا، اسراییل و انگلیس را تطبیق میکنند و چون پشتون استند، تمام افکار قبیلوی شان متمرکز به وسعت دادن وحشت قبیله است. مردم شمال اگر هوشیار نشوند؛ بعد از گرفتن شمال توسط طالبان نصف زیاد مناطق شان پشتون نشین خواهد شد. و به هزاران هزار جوان شان را خواهند کشت و دار و ندار شانرا چور خواهند کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است