آمریکا سیاستی دوگانه در قبال افغانستان و منطقه دارد
سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ سیاستی غیر قابل پیش بینی است هنوز نه متحدان ترامپ می فهمند که چه نوع رویکردی را آمریکا نسبت به تحولات سوریه، یمن و حتی عراق و لبنان در پیش می گیرد و نه رقبای ترامپ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133415 منبع: پرینت

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، اولین سفرش را از ریاض، پایتخت عربستان سعودی از جمله کشورهای مهم در شرق میانه و کشورهای تاثیرگزار در کشورهای اسلامی، شروع کرد و قرار است در مورد یک ایتلاف جدید و یا اعلان موضع آمریکا در ارتباط با مبارزه علیه داعش در آنجا سخنرانی کند و به نوعی یارگیری منطقه ای هم کند. همزمان رییس جمهور افغانستان هم در این سفر اشتراک خواهد کرد و قرار است روی موضوعات دهشت افکنی در افغانستان گفتگوهایی بین کشورهای اسلامی تاثیرگزار در قضایای افغانستان صورت بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: گمان می رود که حضور ترامپ یک رزمایش سیاسی است و با توجه به تنش هایی که بین عربستان سعودی و آمریکا بخصوص در روزهای آخر کاری آقای اوباما شکل گرفته بود ترامپ تلاش می کند که بار دیگر عربستان سعودی را به عنوان یک متحد خود در سطح بین المللی مطرح بسازد و البته همانطور که در رسانه ها آمده است، قرار است که یک تفاهمنامه ای بین دو طرف به امضا برسد که در آن آمریکا صد میلیارد دالر به عربستان سعودی می فروشد. بنابراین با توجه به نگاه اقتصادی و تجاری که ترامپ دارد، حتی برای تحولات بین المللی، این یک فرصت برای آمریکا است، تا هم عربستان سعودی را بیشتر به خود متکی بسازد و هم در واقع یک رزمایش سیاسی مشترک علیه ایران و روسیه داشته باشد و هم بتواند در واقع بحث مبارزه با تروریزم را با نگاه جدیدتر مورد نظر قرار دهد.

وی افزود: اما آنچه که به نظر من مهم می باشد، این است که نباید از این نشست ها انتظار زیادی داشت. علت مساله این است که در واقع سیاست غیر اعلامی عربستان سعودی، حمایت از گروه های تند رو در منطقه می باشد و رویکرد سیاست خارجی عربستان سعودی، هم به صورت پنهانی بیشتر حمایت از رادیکالیزم هم در تحولات آسیای مرکزی، هم در خاورمیانه و هم در جنوب آسیا، است. بنابراین وقتی که یک متحد عربستان سعودی در جنوب آسیا همواره متهم به حمایت از افراط گرایی و حتی تروریزم می باشد، باور من این است که آمریکا هم نگاهی دوگانه دارد، وقتی که تروریزم به خوب و بد تقسیم شود، وقتی که یک کشور ناقض دمکراسی و حقوق بشر، که اندک ترین حقوق شهروندی در آن رعایت نمی شود و هیچگاه تحت فشار قرار نمی گیرد و متهم نمی شود، این نشان می دهد که یک نگاه دوگانه از سوی آمریکا هم وجود دارد. فکر می کنم تازمانیکه این نگاه ها، به صورت پارادوکسی کال وجود داشته باشد، ما نباید انتظار داشته باشیم که بحث مبارزه با تروریزم به یک فرجام برسد.

نظری در ارتباط با نقش عربستان سعودی برای آمریکا بیان داشت: عربستان سعودی بیشتر به عنوان ابزار در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی آمریکا، در حال حاضر درآمده است. در واقع اجلاس، بیشتر تبدیل به بحث ناتوی عربی می شود، من فکر می کنم که این می تواند بیشتر گستره ها را در جهان اسلام افزایش بدهد و بگونه ای اسراییل از این وضعیت سود می برد. هدف اساسی آمریکا از این مساله این است که تسلط همه جانبه، بر انرژی منطقه داشته باشد و رژیم اسراییل به عنوان پایتخت خاورمیانه مورد نظر قرار بگیرد و مصونیت بیشتر داشته باشد، چون به هر میزانی که ایتلاف ها، شکل بگیرد، در واقع گستره های شدیدتر در حوزه جهان اسلام بوجود می آید، همانگونه که در ایتلاف عربستان سعودی، در بحث یمن ما شاهد بودیم که ایتلاف فقط ایتلاف کاغذی و اسمی بود، هیچ نوع کارکرد عملیاتی، نداشت، جز اینکه شکاف ها را میان کشورهای مقتدر و قدرتمند خاورمیانه، افزایش داد، در حال حاضر باور من این است که این بیشتر می تواند یک نوع مانور علیه هژمونی ایران در منطقه ارزیابی شود.

استاد دانشگاه، در ارتباط با سیاست خارجی جدید آمریکا بیان داشت: سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ، سیاستی غیر قابل پیش بینی است، هنوز نه متحدان ترامپ می فهمند که چه نوع رویکردی را آمریکا، نسبت به تحولات سوریه، یمن و حتی عراق و لبنان در پیش می گیرد و نه در واقع، رقبای ترامپ. ترامپ از یک طرف بحث مبارزه با داعش را به عنوان نقطه محوری سیاست خارجی آمریکا مطرح می کند و از طرف دیگر، سرنگونی رژیم اسد را در دستور کار خود قرار می دهد.

داکتر نظری، در خصوص آنچه از این نشست ها برای آمریکا اهمیت دارد بیان داشت: آنچه که برای ترامپ حایز اهمیت می باشد، این است که اولا کشورهای عربی، بخصوص کشورهای نفت خیز، مثل عربستان سعودی و در مجموع کشورهای همکاری خلیج فارس، بیشتر متکی به راهبرد کلان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه باشد، دوم، اینکه این کشورها مانند ترکیه، مسیر بی اعتمادی نسبت به آمریکا را مورد توجه قرار ندهد که بار دیگر از اردوگاه روسیه یا شرق سردر بیاورد. آنچه که در ارتباط با ترکیه، نسبت به تحولات منطقه اتفاق افتاد. سوم اینکه یک اجماع منطقه ای به شمول اسراییل، علیه ایران، در منطقه شکل بگیرد و آخرین مورد در واقع این است که در تحولات سوریه و یمن پیشرفت هایی بوجود بیاید که عربستان سعودی، بتواند شکست سیاست خارجی خود را تا حدودی جبران کند.

وی در خصوص تاثیر این نشست ها در افغانستان بیان داشت: باور من این است که بحث افغانستان در متن این تحولات و این اجلاس قرار ندارد بلکه کاملا در حاشیه اجلاس قرار دارد. یک نمونه بسیار مهم این است که تناقض یا تنشی که امروزه بین افغانستان و پاکستان وجود دارد، این است که پاکستان از کشورهایی می باشد که همواره مورد حمایت عربستان سعودی بوده است. بنابراین عربستان سعودی هیچگاه پاکستان را به خاطر افغانستان تحت فشار قرار نخواهد داد. این در حالی است که تا زمانی که این تناقض و این پارادوکس حل نشود، هیچگاه افغانستان در مبارزه با تروریزم موفق نخواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   آقای نظری تحصیلکرده حوزه علمیه قم است پس از 30 سال تحصیل علوم دینی تازه یاد گرفته که چگونه کراوات ببندد و چگونه ریش تراشی کند و صورت زنانه ای برای خود درست کتد. با این وضعیت فقط آمریکا نیست که سیاست دوگانه دارد بلکه ایشان نیز سیاست دوگانه دارد و نان را به نرخ روز نوش جان میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است