حزب جمعیت یک حزب "پدر سالار" است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۶/۲/۳۰ کد خبر: 133327 منبع: پرینت

در مورد حزب جمعيت حرف و حديث هاي زيادی مطرح و نگاشته شد. از چالش ها، ضعف ها، عامل پراكندگي و عدم برنامه و مديريت تا فقدانِ ساختار منظم، در چارچوب نظريه ها و نقدها بيان شد؛ اما يك مورد كه هيچگاه به آن بها داده نشده، مساله حضور و مشاركت جوانان در سطح تصميم گيري اين حزب است.

حزب جمعيت زماني كه بيش از نيم قرن پيش پایه گذاري شد، كارگزاران اصلي آن را جوانان تشكيل مي دادند. استاد رباني شهيد و همسنگران او زمامي كه بنيان جمعيت را گذاشتند، اكثرا در سنين جواني قرار داشتند. اما با گذشت 50 سال امروز نمي تواند با نسخه 5 سال پيش قدرت نمايي كند.

جمعيت بدون مشاركت و نفوذ جوانان نمي تواند بر مناسبات كلان در سال 2017 بر چالش ها فايق آيد. جمعيت جديد و با روش و بينش جديد شكل بگيرد. جمعيت ديروز با ساختارِ كهنه نمي تواند رقيبِ خوبِ امروز باشد. جمعيت اگر با مفاهيم مدرن و شرايط نو نمي خواهد عرض وجود كند، بهتر است اصلا تبارز نكند.

جمعيت اگر مي خواهد در عصر پسا 2017 فعاليت سياسي اش معطوف به كسب قدرت باشد، بايد خود را با نسل جوان عجين كند و زبان اين حزب نو شود و سياست «پدر سالار» را كنار بگذارد. شعبه كوچک نمايشي جوانان مجزا از اتاق اصلی تصميم گيری نمي تواند تاثير گذار باشد. حالا كه بحث برگزاري كنگره جمعيت مطرح است و اگر روي اين نكات ياد شده تامل صورت نگيرد، باز هم بي نتيجه خواهد بود.

آنچه حزب جمعيت را پراکنده و در مناسبات كلان بي تاثير ساخته، عدم رهبري واحد و دمكراتيک و برنامه راهبردی و مدون است. ساختار هيات رهبري اين حزب اگر طي كنگره انتخابي شكل بگيرد و در انتخابات ها تنها يك نامزد پيشنهاد كنند، اين حزب دوباره مي تواند جايگاه و اقتدار خود را در معادلات كلانِ قدرت پيدا كند.

عطا محمد نور از برگزاري كنگره جمعيت سخن گفت. اين پيشنهاد به نظرم معقول و مناسب است. برگزاري كنگره شفاف و آزاد از يك سو پويايي و باورمندي اين حزب را به حق راي و دموكراسي درون ساختاري را پيشكش مي كند از سوي هم حوزه مقاومت گران را نيز يك بار ديگر يك دست و انسجام مي بخشد.

از راه كارهاي عقلاني و مناسب بايد حمايت صورت گيرد. اگر جمعيت خود را جمع و جور نكند، در انتخابات پيش رو، باند اشرف غني، كلان هاي جمعيت را يكي يكي منزوي خواهد كرد و حكمتيار سبقت خواهد گرفت.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب جمعیتی
سیاست افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جعیت اسللامی را درمعادلات سیاسی شوار نطار یگا نه سازما ن منظم وباتدبیر تا تحت قیادت مسعود یزرگ مطر ح نمود بخصوص درزما ن مقاومت چهرها وابسته به پاکستا ن ومعا مله گران بخیرد راازحوزه مقاومت تصیفه نمود و این روش نهایت معقول ودرایت خاص جنا ب قهرما ن ملی مسعود برزگ بود
بنا یگانه تدابیر فقظ رهبرد مسعود برزگ میباشد وبس
حرف ها میا نتهی دیگر ارزش خودرا از دست داده است
االقاب های بیرنگ و پوشالی در یک ساحه مخصوص جند نفری جایگا ه دارد وبس
نجرابی از سپاه مقاومت

>>>   تا جایی که من به خاطر دارم، از آغاز دهه شصت میلادی قرن گذشته که در سال ۱۳۴۲ لویه جرگه دایر شد و آزادی احزاب و فعالیت آنها تصویب شد، در هیات رهبری تمام احزاب، بشمول احزاب دست چپی خلق و پرچم و شعله جاوید و دست راستی مانند اخوان المسلمین و ملیت گراها مانند افغان ملت و ستمی ها و غیره احزاب خورد و ریزه دیگر، فقط یک نفر از طبقه اناث، در ترکیب هیأت رهبری این احزاب وجود داشت که عبارت از اناهیتا راتب زاد بود و در ترکیب هیأت رهبری حزب پرچم بود ، که او بیچاره نیز همیش مورد اهانت قرار میگرفت و گفته میشد که او معشوقه ببرک کارمل است، زیرا هنگامی که ببرک کارمل و او هردویشان نمایندگان پارلمان بودند و در جریان جدال های لفظی بین نمایندگان پارلمان، بالای ببرک کارمل مله شد، اناهیتا راتب زاد، برای دفاع از کارمل، خود را بالای او انداخت تا ببرک کارمل مورد لت و کوب قرار نگیرد.

>>>   سلام.
حزب جمعیت در ابتدا حزب واقعی مردم بوده واز محبوبیت خوب دربین مردم برخوردار بود.وقتی دار دسته وچپاوالگر وجنایتکار شورای نظار به آن ملحق شدند.منفور ترین وبد نام ترین احزاب به شمار رفت که نتیجه آن بر همه معلوم دار است.
کیهان پروانی.

>>>   اگر جمعیت اسلامی اقدام نکند و بخود نیاید ، گلبیدین با استفاده از فرصت همه را حذف خواهد کرد.

>>>   فکر کنم حالا حزب بی پدر خواهد بود.

>>>   حزب جمیعت اسلامی حزب همه شمول است که بسیار فرازونشیب را درطول 55 سال تجربه کرده است واین موضوع ازچشم هیچ افراد واشخاصیکه بصیرت داشته باشند پنهان نیست تمام احزاب در زمان تجاوزقشون سیاه (طالبان،پاکستان،چچن عرب وغیره مذدوران) به شکلی ازاشکال مضمهل شدند یگانه حزبی که این وطن را ازمنجلاب بدبختی وشرپنجابی ها نجات داد خداوند(ج) بود ودرعالم اسباب همین حزب جمیعت ولی با تاسف امروزهمه فراری ها داد ازمبارزه ودفاع ازوطن میزنند وگلون های خود را ازکینه وعقده پاره میکنند شرم است اگر مردم دربرابراین حقایق کوراست الله (ج) بیشک که بینااست.
حق شناس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است