فارسی زبانان حق ندارند از حق خود سخن بگویند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۳۹۶/۲/۲۴ کد خبر: 133084 منبع: پرینت

پشتون حق دارد سخن از قومیت بزند اما فارسی زبان حق ندارد از حقش سخن بگوید چون باعث نفاق می شود.

تعداد زیادی از نماینده های پشتون با حکمتیار دیدار می کنند. اصل گپ شان این است: ما پشتون ها اکثریت هستیم اما در قدرت سهم کمک داریم. در دوره اول حکومت کرزی 87 درصد و در دور بعدی 82 درصد کابینه دولت پشتون ها بودند.

دولت فعلی هم 70 درصد پشتون ها هستند. از سهم پنجاه درصدی اشرف غنی هیچ تاجیکی نیست. از سهم پنجاه درصدی عبدالله چهار وزیر تاجیک هست. منظور این نماینده ها این است که کشور از ما پشتون ها است، پس باید حکومت دست ما باشد.

دیگر اقوام در حد پاد و ادارات و نهایت میرزای ادارات می توانند. ارتش هم سربازها از اقوام غیر پشتون باشند و فرماندهان هم پشتون. اتفاقی که هم همین حالا افتاده است.

گزارش ها می رساند که 90 درصد سربازان که در جنگ با طالب شهید می شوند غیر پشتون ها بخصوص تاجیک ها هستند. رهبران تاجیک های مرکز، شمال و شرق هم سکوت می کنند تا بلکه در قبالش چوکی بدست بیاورند.

رهبران تاجیک های غرب که شعور و عقل شان به این مسایل قد نمی دهد، در این موارد هنوز کودک هستند.

هروی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیک
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   روزی که "ما" را از سرود ملی حذف کردند، از حضور مان در پول کاغذی، حذف کردند، از کاربرد واژه گان زبان مادری حذف کردند، ازشناسنامه برقی حذف کردند، ازحضور در اقتصاد و سیاست مملکت حذف کردند، و از حضور در عالیترین مراجع تصمیم گیری - تصمیم گیری های کلان ملی حذف کردند، معادله ی وطن-شهروند بر هم خورد. اکنون رعایا هستیم. رعایا باید با استفاده از روش ها، استراتیژی و تاکتیک ها دوباره خود را در مقام شهروند باز تولید کنند و وطن بسازند.
لطیف پدرام

>>>   تعبیض را ندازید فقد چرا نمیگوید موتر شوی ها حق ندارد فارسی زبانان بهترین مردم استند ونیز حق دارند حال که منافیع شخصی شما در خطر است این حرف ها را میزنید جرا در دوران دیگر ها این حرف ها را یاد نمیکردین

>>>   تاجک ها وفارسی زبانان تاریخ 5000 ساله دارند پشاتین 150 سال شده از کوچی گری سکون پیدا کرده اند.
وسلام
آریائی ...

>>>   اگر به پدرام در این حکومت یک مقام داده شود ( طوریکه به صالح داده شد)بعد هرگز ازین نوع حرف ها را به زبان نخواهد آورد. بعد نه در غم تاجک ها خواهد بود و نه دژ غم زبان دری.

>>>   وای بحال تان آخرش چی خواهد شد

>>>   ما ملت واحد بودیم اما: امدن پنچر مین ها به قدرت معادلات رابه هم زد .دار وندار ملت راچپاول کردن کیسه غرب را ماهرانه دزدیدن تاجکان را بدنام تاریخ کردند. پیشنهاد من اینست که یک ولایت را حذف کنید سایر ولایات باشماست بهمین طریق تاجکان را نجات دهید تاکه این مردم درهء پنج دزد باشما باشد به موفقیت نمرسید.م.ا.کابل

>>>   در کشوری که فارسی زبانان با هم متحد نیستند حق آنها همین است. در کشوری که رهبر تاجیک ها در مستند بی بی سی رسما اعلام می کند که ما همیشه با کسی که قدرت در دست اوست همکاری می کنیم فرق نمی کند چه کسی باشد. در کشوری که هزاره های آن حداکثر به دنبال اهداف قومی و منطقه ای و رهبرانشان به دنبال سرسپردگی برای تکه استخوانی هستند چه انتظاری از دولت فاشیست هست؟
تا روزی نرسد که فارسی زبانان افغانستان به اضافه ترکمن ها و ازبک ها و بقیه اقوام با هم متحد نشوند همین آش و همین کاسه است. تا روزی که فارسی زبان ها قدرت نمایی نکنند همین است و همین.
از ماست که بر ماست.

>>>   حالا بولایات شمال پشتون هارا اجازه دخول نمیدهند این خودش دفاع است هههههه اینه ترس خدا نگاه تان کنه

>>>   بدرام!
حذف کردن کردند حذف کردند!! اما تو وهفت نسلت صدا بلند نکرده ویا کدام کار مرد!!!!!!!!!!!!! ملت زنده زنده می ماند! ملت که قربانی میدهد زنده است! مردم بی قربانی مرده!!!!!!!!!!!!!! به یک گل بهار نمی شود!!! بدرام!تاج از روزیکه شلاق تزار خورده مرده! اگر چه قبل ازان هم علایم زندگی اش نیست!!!!!! فارسی زبانان یعنی هزاره وتاجک! نه ازبیک ّپشه ای و ...... هزاره چاره ندارد زیرا او در قلب افغانستان است و مجبور با ّشتون کنار بیاید اما تاجکان به گریز اموخته اند وشاید امدگی از تاجکستان پس بهتاجکستان روند!

>>>   صالح با پدرام از زمین تا اسمان فرق دارد. صالح یکاوباش بچه ودزد دالر های امنیت ملی است ولی پدرام ادم سیاسی کاراگاه است.م.ا.کابل

>>>   هههههههههه مه چی خدمت کرده میتوانم

>>>   از کجا فهمیدی باچه

>>>   این آزادی بیان نیست که هرکس به تفرقه قومی دامن بزند ازمسؤلین خواهش میکنم که کسانیکه به تفرقه قومی دامن میزند باید مجازات شوند زیرا اینها فروخته شده گان اند ومزدوربیگانگان

>>>   ازکوچیگری وزندگی بوی قبیلوی یاد نمیکنید اما ازموترشویی یاد میکنید همه کسب هایی که دردنیا موجود است درخدمت بشریت است ودرکار وکسب عیب نیست .مالداری وخیمه نشینی وباگاو وگوسفند وشتر والاغ یکجازندگی کردن هم یک کسب است وطعنه ندارد درخمت ورفاه بشر استند موترشویی هم یک مرحله پیشرفته تر است نسبت کوچیگری ولی کسی به طعنه چیزی ننوشته اما شما فاشیست ها به طعنه موتر شوی وغیره میگویید این بیعقلی تانرا نشان میدهد هیچ کسب وپیشه طعنه ندارد کارخوب است روزی حلال از عرق ریزی خود بدست می آورند کوچیگری هم مشکل است ولی برای ما لبنیت ,پشم وپوست تولید میکنند خوب کار است طعنه ندارد گرچه کارعقب ماده وبدوی بوده از تخنیک معاصر بسیار عقب مانده اما بازهم یک پیشه مقدس است طعنه ندارد موتر شویی هم.موتر درتمام اقوام موجود ودرتمام ولایات موتر شویی است که بیک قوم خاص تعلق ندارد شما فاشیست ها به چه دلیل وبه کدام قوم موترشویی را طعنه آمیز مینویسید موتر شوی درشمال وجنوب وشرق وغرب وهمه اقوام است.والسلام.عبیدالله.

>>>   پشتون مترادف به افغان است . افغانستان یعنی سرزمین افغانهاست و اکثریت مطلق هم افغانها استند. پس داشتن حاکمیت کامل سیاسی از ان این قوم بزرگ است. سایر اقوام گروه های کوچک اند و نمی توانند در حکومت نقش بزرگ داشته باشند .دست شان خلاص!
ح - یوسفزی

>>>   راكتيار را بايد همراه دارو دسته اش مانند چودرى غنى وديگر دزدان وپودر فروشان از ذواخيل تاوردوك ، اتمر وديگر كاسه ليسان به دنهاگ معرفى شوند
ح ع

>>>   رهبرغرب هههههههه

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است