ویرانگر کابل با تحفه صلح آمد
اگر امروز ارگ در تب و تاب متحد خود می سوزد، آیا این اتحاد تا فردا دوام می یابد؟ یا بار دیگر گلبدین حکمیتار برای تجدید خاطرات به سرآسیاب می رود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۶/۲/۹ کد خبر: 132389 منبع: پرینت

حکمتیار پس از ورود به لغمان از صلح گفت و مبارزه با هراس افکنان و وحدت! سخنانی که به هر کس می آید جز ویرانگر کابل! و بار دیگر این حقیقت را بر ملا می کند که جنگ و امنیت از دل "حلقه رهبران پشتون" بر می خیزد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، همزمان با سالروز پیروزی مجاهدین، ارگ برای تجلیل شایسته و در خور یک امیر، هشتم ثور را به تعویق انداخته و غرق در شادی و سرور در انتظار گلبدین حکمتیار به سر می برد.

رهبر حزب اسلامی طی نشستی با خبرنگاران در ولایت لغمان با بیان اینکه "آوردن صلح را از لغمان آغاز می کنم"، بار دیگر امریکا را شیطان بزرگ خواند و وعده سپرد که با حکومت در برابر هراس افکنان مبارزه می کند تا کشور تبدیل به مکان امن شود.
وی خواستار عدم مداخله کشورهای همسایه در امور داخلی کشور شده و گفت: دشمنان افغانستان به وحدت ملی کشور صدمه زده اند و باید یک حکومت مرکزی قومی ساخته شود.

سخن گفتن از وحدت، مبارزه با هراس افکنان و صلح آنهم از سوی شخصی که چهاردهه، یک طرف ثابت جنگ علیه مردم و حکومت های مخلتف بوده تنها برای حامیان حکومتی وی، قابل شنیدن می باشد و دیگر، به سخره گرفتن فهم و شعور افکار عمومی و پایمال شدن خون قربانیان جنایات وی است.

امیر راکت پران کابل که از سوی نهادهای حقوق بشهر متهم به "موشک باران کور" پایتخت و دست داشتن در کشتار ده ها هزار شهروند در بین سال های 1992 تا 1996 می باشد که امروز به لطف رییس جمهور غنی بار دیگر وارد شهری می شود که خون بی گناهان بسیاری در آن ریخته شده است.

هرچند ورود رهبر حزب اسلامی دیگر خبر تازه ای نیست اما هر بار که در رسانه ها بازتاب می یابد لرزه به تن هزاران بازمانده به جای مانده از جنگ داخلی می افتد و هراسی که مردم را فرا می گیرد از آمدن کسیکه به جای محاکمه، ورودی افتخار آفرین دارد.

اختلافی که میان داود خان و حزب خلق به وقوع پیوست و سرآغاز ناامنی ها و ویرانی شد نیز توسط سران قون پشتون و برای رسیدن به کشوری پشتونیزم بود که دولت اکنون ادامه دار همان تفکر می باشد، به عبارتی دیگر، ناامنی و امنیت از دل رهبران پشتون بر می خیزد که این سرزمین را از آن قوم خود دانسته و هیچگاه حاضر به پذیرش دیگر اقوام نبوده و نیستند.

اگر کرزی با برادر خواند، طالبان سعی در ادغام این گروه در ساختار قدرت داشت و با تضعیف رقبا به دنبال یکدسی راس حکومت از قوم پشتون اما باید گفت که چنین رسالتی را اشرف غنی به خوبی به سرانجام رساند، حکومت وی با حذف مقام های مخالف و جابجایی نمایندگان حزب اسلامی در قدرت، زمینه ورود حکمتیار را فراهم کرد، هم تباری که در بی رحمی و دسیسه زبانزد خاص و عام است.

با نگاهی به چهاردهه گذشته که پای ثابت تمامی جنگ و ناامنی ها را باید در قوم پشتون جستجو کرد اما نباید بر این چشم پوشید که مردم این قوم نیز به مانند دیگر اقوام، قربانی سیاست انحصارطلب رهبران خود شدند، طالبان و حزب اسلامی که همواره نه دشمن افغانستان بلکه ذخیره های قومی کرزی و غنی بودند، آفرینندگان جنگ و کشتار بر همین مردم هستند.

اشرف غنی با امضای توافقنامه صلح و دادن بشمار امتیاز به گلبدین حکمتیار به منفعت های کلانی رسید و با قوی ساختن ارگ توسط حامی چون حکمتیار با لشکری بزرگ از نظامیان و نفوذ بالا در مناطق پشتون نشین، دیگر هیچ مقام مخالفی قدرت قد علم کردن نخواهد داشت، می خواهد دوستم باشد، عطا محمد نور و یا اتحادی از قومیت های مختلف.

اکنون لغمان میزبان رهبری جهادی است که سابقه براندازی کودتاهای ناموفق علیه حکومت های گذشته را داشته و در کنار خیانت های بیشمار به حامیان خود، کابل را به خاک و خون کشانده و چهار دهه علیه مردم جنگیده است، ده هزار نیروی نظامی حزب جمعیت اسلامی نه تنها سلاح های خود را تحویل نداده اند بلکه با مشروعیت گرفتن از حکومت خطر جدی برای جان غیرنظامیان می باشند.

بازی خطرناکی که ارگ به راه انداخته و تمامی هزینه های مالی و معنوی کشور را صرف ادغام دشمنان این مرز و بوم در قدرت کرده، می تواند به سرنگونی همین حکومت و سقوط افغانستان بیانجامد، زیرا ارگی که امروز حکمتیار را امیر و افتخارآفرین جهاد می نامد، باید دوران ریاست جمهوری داکتر نجیب الله و برهان الدین ربانی را نیز به خاطر آورد که چه کسی دست به کودتا و جنگ نظامی علیه آنان زد.

ارگ از قوم های رانده شده پاکستان گرفته تا حزب اسلامی و طالبان را به عنوان تکه های جدا شده از قوم پشتون می نگرند در حالیکه طالبان و حزب اسلامی نه بر اساس قومیت بلکه بر مبنای ایدیولوژی شکل گرفته اند.

افغانستان با حضور حکمتیار در قدرت با وجود میلیون ها قربانی و خون هزاران بیگناه به گذشته ای تاریک بازگشته است، دورانی که هر خاین و قاتلی بر قدرت تکیه زده و خون به پا می کرد، اگر امروز ارگ در تب و تاب متحد خود می سوزد این اتحاد تا فردا نیز دوام می یابد یا بار دیگر حکمیتار برای تجدید خاطرات به سرآسیاب می رود؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   اى گپا مزخرف است، حزب اسلامي از خود مردم ساخته و به وجود آمده، اگر قرار بر بازخواست جنايت باشد پيش از حكمتيار مسعود و رباني و مزاري و سياف و دوستم و محقق و خليلي بايد موأخذه گردند كه منشأ و مبتدي جنگهاى داخلي بودند

>>>   حکمتیار صاحب با دلایل قومی به حکومت آمده نه صلح وچیزی دیگر !اگر سال 2001 می آمد چی میشد ؟ برای این نه آمد که کرزی زیاد تعصب قومی نداشت ومطابق میل حکمتیار عمل نمیکرد > اما جناب اشرف غنی از حکمتیار هم دو آتشه تر است چنانچه تصفیه قومی را قبلا شروع کرده است وضمیرش مملو از تعصب و انتقام وکدورت است

>>>   سلام به همه لغمانيان و خصوصاً حزبي هاي عزيز!
كوشش نمائيد كه با آمدن اين مجرم و لغماني كش جنجال هاي سابق را نو نسازيد، تاريخ چهل سال مبارزه نام نهاد إسلامي به رهبري اي اس اي را همه ديديم و چشيديم، نه اسلام آورديم و نه حكومت إسلامي ، چون رهبران نام نهاد جهادي أكثراً خود شان پابند اسلام نبودند و يا نماندند، و از همين خاطر نه فقيد رباني نه سياف و نه گلبدين، نه حضرت نه پير ، و نه پسران شان و نه دامادان شان در جهاد اسلام آباد زخم برداشتند و نه كشته شدند، بالعكس بهترين زندهگي كردند، در خارج تحصيلات عالي كردند، و حال هم مانند اولاد شير و پراته به ناز در كأخ هاي مرمرين بسر ميبرند، درد و غم و هجرت، شهادت، فقر نصيب عوام شد، حتي فاميل شاهي در زنده گي تبعيد مشكلاتي را ديدند، ولي رهبران جهادي ما نديدند. و ما و شما شاهد كشتار جوانان زياد خود در لغمان بر اثر درگيري هاي بيجا بين حزب و جمعيت بوديم، بايد بار ديگر بستر همچو قتل ها را هموار نسازيم، از احساسات و چكچكي بودن بپرهيزيم. مهمانان نا خواسته را بخير مرخص سازيم، و بروند به زادگاه و خاك آبائي شان. ما كوشش نمائيم كه اول إنسان باشيم، باز مسلمان، و بعد از آن افغان و هموطن لغماني.

>>>   واقعا ديكران همه فرشته ها بودند تنها كلبدين كابل وأفغانستان را خراب كرد . وروس را در افغانستان أورد هزار ها نفر را زنده بكور كرد يك ونيم مليون أفغان را كشت ولك ها أفغان را زندانى نمود ومليون ها أفغان از ظلم كلبدين مهاجر شدند .

>>>   شما دشمنان ارامی بزرګترین ویرانګر وط هستید
حسن

>>>   Salam
اخوانى پشتون بر به اصطلاح اصطلاحات ملى به زبان تبارش تاكيد مى كند ، اخوانى تاجيك براى ما عربى مى خواند.،

>>>   شما که میخواهید در هر مقاله و خبر با صحبت های نادرست قوم پشتون را هدف قرار دهید و تمام جریانات موازی را تقصیر این قوم بی اندازید هدف شما از این تهمت ها چیست ؟ و چرا میخواهید تمام نا امنی ها را نصبت بدهید به قوم پشتون. و چه نتیجه ی از تخریب شخصیت این قوم می گیرید . اگر میخواهید ببینید چه کسانی در ویرانی کشور و کودتا های مهندسی شده دست داشتند و برای قدرت ارث می زدنند معلوم هستند اقلیت های بودند که باعث این همه ویرانی شدند . ارث و نیرنگ این ها باعث شد به خاطره رسیدن به قدرت از شرافت و وطن دوستی خود بگذرند و با کمک بیگانگان کشور را اشغال و چوکی قدرت را تصرف کنند . شماها باید ما را به عنوان برادر بزرگتر به پذیرید و از راهنمایی های ما اطاعت کنید تاکشور را از جنگ و بحران نجات دهیم و اگر سر پیچی کنید باور داشته باشید کشور در بحران غرق و حتی در خانه هایتان امنیت نخواهید داشت . بیایید دست از تخریب و شخصیتی اقوام برداریم .
حبیب الله یوسف زی

>>>   با بخش زیاد نوشته بالا میتوان توافق داشت. ولی آنجائیکه نویسنده تنها حکمتیار را "ویرانگر کابل" مینامد، نمیتوان توافق کرد. همین اکنون بغیر از غنی 5 ویرانگر بی حیثیت و جنایتکار بر این کشور "حکومت" میکند. بیائید پشت این گپها نگردید از تمام جنایات و چور و چپاول تان توبه و استغفار بکشید!!!

>>>   نویسنده بی انصاف
اگر حرف از ویرانگری کابل باشد، در حقیقت ویرانگران دیگر که نمیخواهم از اسامی شان نام بگیرم، سهمی کمی در ویرانگری کابل نداشتند. بنام خدا اگر به خدا معتقد هستید از این قوم ستیزی دست بردار شوید. بگذارید که مردم رنجدیده افغانستان دیگر قربانی این جنگ نیابتی نشوند.
حسیب

>>>   مقصد از جکومت قو قومی چیست؟ آیا تمرکز قدرت قومی همان تسلط زیادتر پشتون وپشتونیزه شدن تمام افغانستان است .
بااحترام داکتر عبید .

>>>   ازدست کدام ادم کش وخون خواربنالم اما بدانیدمردم ما استحاله شده اندهیچ خیرصلاح راتشخیص نمی دهندجزراه خون وازخون خواران حمایت کرد اند ومی کننداین به پیشواز گلبدین ح ...

>>>   حكمتيار حكومت رولا غنى را مى پذيرد و تحت درفش و غرش هوا پيما هاى امريكاى ها مى خواهد زيست كند ، اما حكومت مجاهدين و همفكران خود را قبول نداشت و براى تخريب حاكميت مجاهدين بيش از هزار ها انسان كابلى را به قتل رساند . مگر رولا و غنى ، مسلمان تر از شهيد مسعود و ربانى اند ! بديهى است كه حكمتيار فاشيست حاكميت تاجيكها را بد تر از حاكميت عيسوى ها و كمونيست ها تلقى مى كرد و مى كند.
من از همين جا به عبدالله ، عطا و هر تاجيكى كه با هر بهانه و دليلى از حكمتيار استقبال مى كنند لعنت مى فرستم و اينها را هم دست جنايات و خيانت هاى حكمتيار مى دانم ، باور دارم كه هر انسانى با شرفى اين حقيقت را مى داند.
تاجيكان نبايد به خايين هاى صف خود بيش از اين فرصت دهند ورنه در انتظار توهين تاريخ باشند.
Najib Salam

>>>   همه اينها توسط يك پشتون نوشته شده اگر خداوند نديديم اما بخ دليل ميشناسيم

>>>   اگر ما چندين سال پيش صلح و هم پذيرى ميداشتيم امروز دست مابطرف رولا غنى دراز نميشد گره را خود مان محكمتر ساختيم حال كه خود كرده را درمان نيست بياييد حد اقل بخاطر نجات ملت بيچاره كارى انجام دهيم . مهاجر

>>>   نویسنده محترم خودت که از جمعیت وشورای نظار استی باعث تباعی کابل تمام جناح در جنگ دست داشت یک تنظیم را نگوید اگر شما به وعده تان وفا میکردین هیچ گپی نمیشد ای موتر شویی ها تمام وطن را چور کردین وحال راکت پران حزب را میگوید افتاب به دوانگشت پت نمیشود جنایت که شما کردین در این طول مدت 14 سال هیچ کسی نکرده بود با این حرف ها چنایات تان پنهان نمیشود

>>>   جناب یوسفزی اگرتخریب کابل توسط راکتیار را انکار می کنید و اگر جنگ و ناامنی را به دیگران نسبت میدهید این حرف شما همانند ان است که خورشید را در روز انکارکنید مگر همین الان شما قوم پشتون در لباس داعش و طالب دست به کشتار و خونریزی وتخریب زیر بناهای کشور نمی زنید؟ شماها اصلا لیاقت برادر بودن را ندارید چه رسد به اینکه برادر بزرگتر باشید هههههه چه ادعاهای مزخرفی را مطرح می کنید محمدی غزنوی

>>>   کدام ابلهی قبول دارد که جناب راکت یار بعد از بیست وچند سال فعالیت های مروز سیاسی و نظامی ، دموکراسی غربی و امریکایی را قبول و به مبارزه سیاسی رو بیاورد ، از بدو فعالیتهای سیاسی و جهادی راکت یار خشونت ، کشتن ، بستن ، زندانی ساختن ، ترور شخصیت ، معامله و قدرت طلبی یکی از خصوصیات لاینفک راکت یار بوده است ، حالا هم او دروغ می گوید و عوام فریبی میکند ، در اندیشه قشر روشنفکر جایی برای راکت یار و امثال او وجود ندارد ، فقط کاسه لیسان و فاشیستان قوم پرست اند که تا هنوز هم راکت یار راکت یار سرداده اند .
کوه کن

>>>   تمامی تنظیم ها در جنایت دست دارند ......

>>>   اين دختر من است، تكيه گاه اين دختر اول خدا دوم من ام.
شما هم فرزندي داريد
و اون سربازان شهيد هم داشتند
بر يك لحظه ي فكر كنيد غني شما را توسط طالب كشت، يا مرا كشت، ايا برسر طفل شما و برسر اين دختر من چه خواهد امد؟
كي براي اين دختر من و ان فرزند شما نان و غذاي ي خواهد داد؟
يك روز، دو روز، ده روز، شايد كسي بنام خدا داد يازده هم كه نميدهند.
چرا غرق در تعصب قوم پرستي هستيم ؟
چرا خدا را فراموش كرديم؟
چرا دنبال عبدالله و غني و امرالله و حكمتيار عطا سر گردانيم در صورتي ما را بنام هم نميشناسند؟
انكه حق را نگفت و از حق چشم پوشي كرد به سرنوشت همان سربازان بي پناه كه فرزندان شان يتيم و زنان شان بيوه و مادر شان داغديده و جگر سوخته هستند گرفتار خواهند شد!..

>>>   برادران وخواهران کشور ما را آمریکا پاکستان عربستان بدست خودمان بنام اینکه دین درخطر است ویران کرد مارا بجان هم انداخت جونکه ما فکر نکرده بر ضد حزب دموکراتیک بدستور آن کشور ها قیام کردیم آن زمان کشور خود را نابود کردیم بهترین دولت آوقت بود که افغانستان آبرو مندانه در دونیا به پیشرفت وترقی بود در آن زمان رهبران جهادی میگفتن کسی مکتب میرود کافر است اما بچه خوده برهاندین درهمان زمان در انگلیس درس میخاند پس دنبال این جنایت گران باز هم میخاهید بروید

>>>   برادران وخواهران کشور ما را آمریکا پاکستان عربستان بدست خودمان بنام اینکه دین درخطر است ویران کرد مارا بجان هم انداخت جونکه ما فکر نکرده بر ضد حزب دموکراتیک بدستور آن کشور ها قیام کردیم آن زمان کشور خود را نابود کردیم بهترین دولت آوقت بود که افغانستان آبرو مندانه در دونیا به پیشرفت وترقی بود در آن زمان رهبران جهادی میگفتن کسی مکتب میرود کافر است اما بچه خوده برهاندین درهمان زمان در انگلیس درس میخاند پس دنبال این جنایت گران باز هم میخاهید بروید

>>>   آقای یوصف زی کاملا درست میگه ) من نمی گم که گلبدین بی گناه است ولی بیشتر از گلبدین‌‌ برهاندین فحیم وصیاف جنایت انجام داد اگر برحاندین هم مثل آقای مجددی به قول خود وفا میکرد چی میشد پس به این نتیجه می رسیم که برحاندین مقصر بود و حالا از آنها میگزریم و می رسیم به جدیدیها چرا عطانور ضیاء مصعود ومحقق به قوم گرای دامن میزنند حتی دوستم ازینابهتر است ضیاء دستور جنگ داخلی رو صادر کرد که خدارا شکر هیچ کس ازش همایت نکرد یعنی این که مردوم اینارو شناختند که اینا ویران گر وطن هستند پس باید قبول کنیم که مقصران اصلی برحاندین و دوروبریاش هستند حمید ازتهران

>>>   دختر هاي گلبيدين در امريكا چكر ميزند بچه اش بايك خارجي زندگي ميكند يعني عروس اش خودت دلش است قانون كوه جنگل دشت را پياده كند كاكا حالا مردم بيدار شده أزموده را ازمودن خطا است ببنيم اينبار چه ميشه.

>>>   کسانیکه از جنگجویان به بهانه دفاع از اسلام پیروی مینمایند باید بدانند که جواب خونبهای این ملت مظلوم را دادنی هستند . نباید به بهانه دفاع از اسلام برادران خود را کشت و کشور را به تباهی کشاند

>>>   ویرانگر کابل و قاتل 65 هزار نفر کابلی اگر شرم میداشت نه باید به کابل بیاید زیرا که دیدن چهره ... وی باشنده گان کابل را به تکلیف روحی مبتلا می سازد .....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است