آیا واشنگتن اجازه خواهد داد بحران یمن پایان یابد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۶/۲/۹ کد خبر: 132360 منبع: پرینت

آمریکا، عربستان و همپیمانان آنها به دنبال برپایی نظامی وابسته به خود در یمن هستند و به نظر می‌آید که برپایی این نظام با مشکلات در عمل غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش روزنامه البناء لبنان، آشکار است که تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران یمن به طور کامل متوقف شده است. هیچ ابتکار عملی در این زمینه دیده نمی‌شود و درباره فعالیت‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن هیچ خبری شنیده نمی‌شود.

با این وجود جنگ در همه جبهه ها ادامه دارد و طرف های گوناگون تلاش می کنند بخش هایی از خاک یمن را به زیر کنترل خود در آورند. از زمان آغاز این جنگ مشخص شده است جنگ فقط مربوط به طرف های داخلی یمن نیست. بلکه منافع کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای محرک اساسی این جنگ است.

عربستان سعودی که با تشکیل ایتلاف کشورهای عربی و حمله به مردم یمن و گروه مردمی انصارالله اقدام کرده است، نمی پذیرد که نظام مستقل مخالف ریاض در یمن بر سر کار آید. این کشور از زمان تاسیس عربستان تمایل دارد که نظام حکومتی یمن وابسته به عربستان باشد.

رژیم صهیونیستی هم از اینکه در یمن دولت وابسته به گروه مردمی انصارالله تشکیل شود بسیار نگران است. زیرا این جریان با برخی از کشورهای عربی در دشمنی با ایران همکاری نمی‌کند و شعار مرگ بر اسراییل را سر می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی هم به طور کلی این موضوع را نمی پذیرند که در یمن دولتی تشکیل شود که تنگه باب المندب را در کنترل خود داشته باشد و با کشورهای غربی همپیمان نباشد.

آشکار است که حمایت گروه مردمی انصارالله از گروه‌های مقاومت در جهان عربی و موضع مثبت این گروه درباره ایران نگرانی بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به دنبال داشته است.

اختلاف منافع این کنشگران سبب شده است که جنگ یمن جنبه منطقه‌ای و بین المللی به خود گیرد. به دلیل ماهیت جنگ یمن و اختلاف منافع نیروهای دخالت کننده در این نبرد اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا واشنگتن به کار بستن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن را می‌پذیرد و شرط هایی که برای رسیدن به این راه حل لازم است، کدامند؟

آشکار است تا زمانی که برپایی نظامی وابسته به غرب در یمن تضمین نشود آمریکا نمی‌پذیرد که راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن به کارگرفته شود و با توجه به اینکه دست یافتن به این خواسته هم بسیار سخت است واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد که بحران یمن پایان یابد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
یمن
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است