رویدادها و تحولات ترکیه در ششم ماه ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۶    ۱۳۹۶/۲/۷ کد خبر: 132279 منبع: پرینت

** دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه با رد اظهارات رییس جمهوری ترکیه درباره احتمال تغییر رویکرد مسکو در قبال حکومت سوریه، تاکید کرد که فقط سوری ها می تواند درباره آینده این کشور و رهبر خود تصمیم گیری کنند.
پسکوف ضمن تفسیر اظهارات اردوغان مبنی بر این که کرملین حاضر است حمایت شدید از اسد را قطع کند، این مطلب را اعلام کرد.

** فعالیت رسانه های ایران و ترکیه در خصوص روابط متقابل در جریان سومین دور نشست همکاری های بین بخشی دو کشور که در شهر وان ترکیه در حال برگزاری است، آسیب شناسی شد.
شرکت کنندگان در سومین دور نشست همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه با سخنرانی در 6 نشست تخصصی، بر ضرورت همکاری مشترک استان های مرزی دو کشور در زمینه اقتصادی و گردشگری تاکید کردند.

** براساس اعلام وزیر داخله ترکیه، با همکاری وزارت دادگستری بیش از یک هزار تن از نیروهای امنیتی و پلیس در سطح این کشور به اتهام ارتباط با گروه فتح الله گولن دستگیر شدند.
به گفته وی، عملیات دستگیری این افراد که در درون تشکیلات پولیس فعال هستند، در چارچوب تحقیقات دادستانی آنکارا علیه گروه فتح الله گولن و با هماهنگی اداره مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته اداره کل پولیس ترکیه و به صورت همزمان در 81 استان ترکیه آغاز شده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

** مجمع پارلمانی شورای اروپا در جلسه مجمع عمومی بهار 2017 خود در استراسبورگ فرانسه با بررسی گزارش 'کارکرد سازمان های دموکراتیک در ترکیه' طرح نظارت بر کشور ترکیه را با 113 رای موافق، 45 رای مخالف و 12 رای ممتنع اعضای این مجمع تصویب کرد.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در واکنش به تصویب طرح نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا، این تصمیم را کاملا سیاسی خواند و اعلام کرد که ترکیه آن را به رسمیت نمی شناسد.

** در پی نگرانی های عمیق اروپا درباره نحوه عملکرد نهادهای دموکراتیک در کشور ترکیه، قانون گذاران حقوق بشر اروپا رای به نظارت دوباره بر ترکیه دادند و نگرانی خود را در خصوص افزایش قدرت رئیس جمهوری در این کشور ابراز داشتند.

** ستاد مشترک ارتش ترکیه امروز با صدور بیانیه ای مدعی شد که در حمله هوایی روز گذشته به مقر گروه پ.ک.ک در نزدیکی سنجار واقع در شمال عراق، 70 تن از اعضای این تشکیلات به هلاکت رسیده است.
بر اساس این اطلاعیه، هواپیماهای ترکیه با انجام عملیات هوایی در منطقه کوه کاراچوک در شمال شرقی سوریه و منطقه کوه سنجار در شمال عراق دو مورد از مقرهای اصلی گروه پ.ک.ک را منهدم کرده اند.

** دولت آمریکا نگرانی عمیق خود را در ارتباط با حمله هوایی ترکیه علیه جنگجویان کرد در سنجار ابراز داشت و اعلام کرد که مسوولیت این حملات برعهده نیروهای ائتلاف در جنگ با داعش نیست.
این حملات در سنجار عراق و همچنین ناحیه شمال شرقی سوریه انجام شد و در این عملیات مواضع حزب کارگران ترکیه موسوم به پ.ک.ک بمباران شد. این گروه بیش از سه دهه در حال مبارزه با ترکیه است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است