رویدادها و تحولات عراق در ششم ماه ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۰    ۱۳۹۶/۲/۷ کد خبر: 132276 منبع: پرینت

** بنا بر اعلام روز چهارشنبه فرمانده عملیات دجله، 50 تروریست از جمله چندین سرکرده برجسته داعش در عملیات پاکسازی منطقه المطیبیجه واقع در استان صلاح الدین کشته شدند.

** تلویزیون دولتی عراق در خبری کوتاه به نقل از فرماندهی الحشد الشعبی از آزاد سازی شهر تاریخی الحضر در جنوب غربی موصل خبر داد.
به گزارش برخی منابع خبری، درگیری های شدید بین نیروهای الحشد الشعبی و عناصر تروریستی داعش در داخل شهر الحضر همچنان جریان دارد.

** وزارت خارجه عراق از جامعه جهانی خواست تا در برابر تجاوزهای اخیر ترکیه به ارتفاعات سنجار در شمال عراق، موضع جدی و قاطع اتخاذ کند؛ از سوی دیگر
ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی عراق نیز که دولت و بزرگ ترین فراکسیون این کشور را در پارلمان عراق در اختیار دارد، بمباران سنجار را محکوم کرد.
وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر این خواسته، اعلام کرد که بغداد تمامی راه های قانونی و دیپلماتیک را برای محکوم کردن این تجاوز و اخذ تضمین ها مبنی بر عدم تکرار آن پیگیر است.

** وزارت خارجه عراق شامگاه سه شنبه در واکنش به حملات ترکیه به ارتفاعات سنجار در غرب موصل که بر اثر آن 5 پیشمرگ کرد کشته شدند، این اقدام دولت آنکارا را مغایر با معاهدات و حقوق بین المللی دانست.
احمدجمال سخنگوی وزارت خارجه عراق، ضمن اینکه اقدام ترکیه را ناقض حق حاکمیت عراق و اصل حسن همجواری دانست، از جامعه جهانی خواست تا مواضع روشن و قاطعی در این خصوص اتخاذ کنند و تاکید کرد که عراق از مسیر قانونی و دیپلماتیک برای محکوم کردن این حمله ترکیه و جلوگیری از وقوع دوباره چنین وقایعی پیگیری خواهد کرد.

** ارتش ترکیه بامداد سه شنبه با 26 فروند جنگنده مناطقی از شمال عراق در سنجار را بمباران کرد.

** وزیران بهداشت ایران و عراق طی نشستی در بغداد، خواستار گسترش همکاری های دارویی بین دو کشور شدند.
عدیله حمود وزیر بهداشت عراق نیز ضمن دعوت از شرکت های معتبر ایرانی برای تولید دارو در کشور و تقدیر از مسوولان ایرانی برای ارایه کمک های بی دریغ به دولت و ملت عراق، بر آمادگی کشورش برای همکاری و فعالیت در این زمینه تاکید کرد.

** پایگاه اطلاع رسانی الحشد الشعبی عراق امروز از آزادسازی دو روستای سعدان و السعیدیه واقع در منطقه الحضر در 80 کیلومتری جنوب موصل از لوث وجود تروریست ها به دست نیروهای بسیج مردمی عراق خبر داد.
نیروهای بسیج مردمی عراق که با حمایت نیروی هوایی ارتش این کشور از روز گذشته عملیات محمد رسول الله (ص) را برای آزاد سازی مناطق جنوب موصل از دست تروریست های داعش آغاز کرده اند، در روز اول موفق شدند تا دوازده روستا در این مناطق را آزاد کنند.

** بنا بر اعلام امروز فرماندهی پولیس عراق، نیروهای پولیس این کشور حدود 260 هزار غیر نظامی را از محاصر داعش در بخش های قدیمی و غرب شهر موصل آزاد و در جریان این عملیات خسارت سنگینی به عناصر تروریستی در بخش های غربی شهر وارد کردند.

** کویت و بغداد برای پرداخت 100 میلیون دالر کمک به صندوق بازسازی مناطق آسیب دیده عراق به توافق رسیدند.
بنابر این گزارش 97 میلیون دالر در بخش بهداشت و سه میلیون دالر برای بازسازی مناطق آسیب دیده عراق در جنگ با داعش اختصاص یافته است.

** براساس بیانیه صادره از سوی ستاد فرماندهی مشترک ارتش عراق، صبح روز دوشنبه شماری از عناصر داعش با پوشش لباس نیروهای پلیس عراق وارد بخش قدیمی موصل شده و اهالی این شهر را که با خوشحالی به استقبال آن ها شتافتند به رگبار گلوله بسته، دستکم 15 تن از جمله شماری از زنان و کودکان را کشتند.

** در نشست مقام های کویت و عراق که در نقطه مرزی مشترک برگزار شد، علاوه بر بررسی همکاری دو کشور برای مقابله با تهدیدات تروریستی داعش و انجام گشت های مرزی؛ وزارت داخله کویت در تلاش برای افزایش روند مبارزه با گروه داعش و اعلام آماده باش به نیروهای مرزی در مبادی ورودی دریایی، زمینی و هوایی مذاکراتی را با عراق به منظور انتقال تجربیات در این زمینه و تشدید تدابیر امنیتی انجام داد.
در همین راستا وزارت داخله کویت به دنبال دستگیری تعدادی از اعضای گروه داعش در این کشور نیروهای امنیتی را در مناطق مرزی و فرودگاه به حالت آماده باش درآورده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است