کرزی: افغانستان محل همکاری های کشورها گردد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۶/۲/۶ کد خبر: 132259 منبع: پرینت

افغانستان بايد مانند گذشته محل همكارى‎هاى كشورهاى جهان گردد و هيچ كشورى تلاش نكند فضاى تقابل ايجاد كند.

به نقل از طلوع، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در دیدار با وزیر خارجه روسیه از تلاش‎های روسیه برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان ابراز امیدواری کرده است و می گوید که تلاش های روسیه ادامه یابد و منجر به گفتگوهای مستقیم طالبان با حکومت افغانستان شود.

کرزی گفته است که افغانستان بايد مانند گذشته محل همكارى‎هاى كشورهاى جهان گردد و هيچ كشورى تلاش نكند فضاى تقابل را در اين كشور ايجاد كند.

وی از دولت روسيه تقاضا کرد كه همكارى‏ هاى خود را به هدف تقويت دولت افغانستان ادامه داده و به آن بیافزاید.

در همین حال، لاوروف وعده سپرد که دولت روسیه در راه آوردن صلح در افغانستان، مطابق خواست افغانستانی‎ها و در تفاهم با كشورهاى منطقه و جهان به تلاش هايش ادامه خواهد داد و از هيچگونه همكارى دريغ نخواهد کرد.

در اين ملاقات داكتر عبدالقيوم كوچى، سفير افغانستان در مسكو، انجينر ضرار احمد عثمانى و عبدالكريم خرم نيز حضور داشتند.

رییس جمهور پیشین کشور روز سه شنبه (5 ثور) برای اشتراک در کنفرانس سالانه امنیت جهانی مسکو تحت عنوان "مبارزه با دهشت افکنی" به روسیه رفت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   كرزى و غنى هيچ اختلافى ندارند ، ماهرانه در دو جبهه عمل مى كنند و هردو براى استقرار اقتدار شان مى كوشند ، طالب را نمى گذارند به شكست مواجه شود ، حكمتيار رابا عزت مى آورند ، مهارت شان اين است كه دو گروه تروريستى هم تبار شان را بر جهان تحميل كردند و قدرت شان در شمال را رشد دادند. روس ها مى دانند كه نيرو هاى سياسى و نظامى تاجيك ، ازبيك ديگر در شمال نقش شان را از دست داده اند و طالبان به سرحدات كشور هاى مشترك المنافع نزديك شده اند ، حتا در بعضى مناطق سرحدى طالبان مى توانند به آنسوى مرز شليك كنند.
روس ها اين را هم مى دانند كه اقتدار سياسى را پشتون ها دوباره بدست آورده اند و اپوزيسيون نظامى هم كه سيستم را به چالش بكشد باز هم پشتون ها اند و ساير اقوام ديگر مطرح نيستند ، براى همين كوشش مى كنندكه نه فاشيست هاى حكومتى را از دست دهد و نه هم طالبان را . غنى در ملاقات كرزى با سران روسها سفير خود را كه نمانيده او است در كنار كرزى قرار داده است و اين از ديد ديپلوماتيك مشروعيت بخشيدن به اين ديدار ها است . كرزى بدون پشتيبانى غنى و اتمر نمى تواند چنين امكانات را داشته باشد ، غنى و اتمر براى آن كه امريكايى ها را تخريش نكرده باشند خودشان با روس ها نزديك نمى شوند اما براى كرزى امكانات را ميسر كرده اند تا از آنها نماينده گى كند. اين سران اقوام ديگر اند كه سواد و فهم اين بازى هاى پيچيده را ندارند . سياست را كسانى مى برند كه مبانى تيوريك و عملى را با هم تطابق دهند و بفهمند ، ما از لومپن هاى تاجيك ، ازبيك و هزاره نبايد انتظار فهم سياست را داشته باشيم .

>>>   كرزي بهتر است دهانش را ببندد و ديگر حرف سياسي نزند.
همه خوابي ها را ببار آورد و هنوز هم بيشرمانه به هر كاري نظر ميدهد به قول قديمي ها ماند مگس بين دوغ است و بس.
ج

>>>   چه فرق می کند که کرزی با مسکو گفتگو کند یا غنی- هردو مامور انجام یک پروژه(قومی در افغانستان) و استراتیژیک برای کشور و سر زمین دومی شان (آمریکا) هستند.

>>>   یکی از همکاری های روس به دولت افغانستان اینست که سلاح مدرن
و کاملآ جدید روسی ( نه مستعمل ) نزد طالبان دیده شده .تصاویر
نشان داد و نیکلسون آنرا رد نه کرد و این رد نه کردن به معنی تایید
است .
مردم جدآ تقاضا دارند کرزی تحت حصر خانگی قرار گیرد .
شمس الله شمس

>>>   معلوم میشودکه روسیه ناگزیرشده است تا به دوستان تاریخی وسنتی خویش ( جنوب) ، رو آورد...!
-------------------------------------------------------------------------
میدانم برای اکثر همموطنان ما این مسیله خیلی سوال برانگیز خواهد بود که چرا روسیه درنهایت درماندگی حاضر شد از چنین آدمی چون حامدکرزی و وابستگان شان کمک بخواهد ..، کرزی که سالها درخدمت امریکا قرار داشت ؟ ؟؟
گرچه اسناد وشواهدی واضعی زیادی درمورد پاسخ این پرسش وجود دارد که باید نوشت و صفحات کاغذ را پرکرد، اما درشرایط فعلی نیازی به پرداختن جزییات آن من نمیبینم ، ولی پاسخ کوتاه اینست : وقتی یک تعداد نمایندگان ایتلاف" شمال " بعد از 2001 آهسته آهسته تمام پل های عقبی خویش راغیرعاقلانه بدون حد اقل آینده نگری وسبکسرانه با همسایگان وقدرتمندان منطقوی کشورمان خود ویاهم ذریعه فرمانروایان بیرونی قطع نمودند واعتماد بده وبستان معقول را درسیاست قربانی معاملات ضعیف وموقتی خویش نمودند وفکر میکردند که این ماه عسل انجامی نخواهد داشت . درحالیکه مطمینآ همه میدانستند که این وضعیت با معاملات پنهانی وحتی آشکار درخدمت قرارداشتن پیش ازحد ، افشا کردن راز های غیر ضروری چندین ساله.... به مهمانان ناخوانده که حالا به میزبان تبدیل شده اند دقیقاعاقبتش به یک انتهارسیاسی می انجامد ؛ بی اعتمادی موجود بازیگران منطقه با به اصطلاح رهبران شمال بیانگر این حقیقت تلخ است واین حقیقت تلخ باختن درسیاست منطقوی است که جبرانش نهایت سنگین حتی غیرممکن خواهد بود.واکنون این بازنده ها دیگرچیزی به گفتن درعرصه سیاست با بازیگران منطقوی ندارند ؛ به دلیل اینکه همه چیز رادرقمار باخته اند و اعتماد ازدست رفته را احیا کردن زمان طولانی میطلبد وروسیه نظربه اوضاع پیچیده موجود منطقه که برق آسا درحرکت است منتظر این زمان طولانی هرگز ساکت نمی ماند ، لذا مجبورشد به دوستان سنتی و «تاریخی جنوب» خویش رو بیاورد...

کرزی این چندمین بارست که روانه روسیه میشود لطفا به این نشست امروزی و گفته وزیرخارجه روسیه لاروف که باکرزی درمسکو صورت گرفت توجه کنید:
.«از شما تشکر میکنم که همواره به تمایل افغانستان در گسترش روابط دوستانه و همکاری با روسیه پاسخ دادید. وکرزی درجواب گفت: -روسیه همسایه افغانستان است.صلح و ثبات در کشور ما و همچنین بی ثباتی به یک شکل به روسیه اثر گزار است»
بدرود / دکترصفوی/

>>>   محمد اکرام اندیشمند
رئیس جمهور سایه!
در حالی که سفیر افغانستان و دیپلومات های کابل در مسکو کنار حامد کرزی نشسته اند، او با هیات روسیه بریاست وزیر خارجه آن کشور بگونۀ رسمی و متعارف میان مقامات رسمی و برحال دو دولت در حال گفتگو است. مذاکرات کرزی آنهم در مسکو و اینگونه در حالی انجام می یابد که روزهای قبل به شدت از رابطۀ روسیه با طالبان حمایت کرد و پیشتر از آن، خواستار بیرون راندن امریکایی ها از افغانستان و تامین رابطه و کسب کمک از روسیه، ایران و هند شد.
نکتۀ پرسش برانگیز، سکوت ارگ ریاست جمهوری و وزارت خارجه ارگ در مورد مذاکرات کرزی با روس ها و اظهارات او است. آیا رئیس جمهور غنی توان ممانعت از ریاست جمهوری سایه را به ریاست کرزی ندارد و یا سياست مشترك با هم دارند؟

>>>   Zabi Samim
این ها یک سکه و دو روی هستند و همه دست بدست دادند تا یک حکومت خاص پشتنونی در آینده بسازند و به تمام جهانیان نشان بدهند این ها هستند و مردم با این ها است .
اگر عوض کرزی یک نفر از دیگر قوم برود و ملاقات کند دفعتا تگفیر میشود و خائن گفته میشود اما گوینده یک زبان ها هیچ وقت تگفیر نمیشود

>>>   سفیر حکومت غنی به نماینده گی از کشور موجود است باید حکومت ساکت ماند .
پس معلوم است دگه که کرزی سیاست حکومت موجوده را پیش میبرد .

>>>   كليم الله همسخن

چرا قدرت های جهانی فارسیوان را جدی نمی گیرند؟

این پرسش را عبدالسمیع صمدی عزیز به گونه ی دیگری مطرح کرده بود- ما چرا قدرت لابی گری نداریم؟ البته این پرسش ها در پی سفر کرزی به مسکو و تبصره ها در حول آن مطرح شده اند. من برداشت های خودم را این گونه خلاصه می کنم:

در روابط بین المللی، بحث سیاست خارجی معطوف به حفظ منافع ملی در بیرون از مرز هاست. شماری به این باور اند که متعالی ترین وظیفه ی اخلاقی یک دولت کسب و حفظ منافع آن در بیرون از مرز ها بدون قید و بند اخلاقی است- ریالیسم سیاسی در روابط بین المللی همین است. تباهی سوریه، عراق، افغانستان و لیبی را همین تفکر توجیه می کند- ما برای حفظ منافع ملی حمله می کنیم. اما، در خصوص افغانستان چرا فارسیوان را جدی نمی گیرند؟ عرصه روابط بین اللملی عرصه فاقد اخلاق است- قدرت های بزرگ قطعن به دنبال فیگورهای هستند که بتوانند منافع آنهارا تضمین کنند. فارسی زبان ها به چند دلیل نمی توانند در معرض و محراق توجه قدرت های بزرگ قرار گیرند:
یک: فرهنگ سیاسی متکثر درونی فارسی زبان ها
دو: بی برنامه گی، فارسی زبان ها برای حکومت کردن روی مولفه های اساسی و شکل دهنده ی قدرت تفاهم و دیدگاه مشترک ندارند- از هویت شروع تا نوعیت ساختار سیاسی
سه: باور کشور های قدرت مند بر اینکه در افغانستان جز پشتون دیگران نمی توانند حکومت کنند
چهار: حضور سنگین باور های ایدئولوژیک- مثلن: برای آمریکا نه اخوانیزم اسلامی قابل تامل است و نه کمونیسم به تاریخ پیوسته
و شاید عوامل و دلایل فراوان دیگری نیز دخیل باشند. اما، باور من است که: وقتی قدرت ها متوجه از هم گسیختگی و بی توقعی سیاسی در میان این مردم می شوند و از سوی دیگر منافع خود را در آیینه ی ایشان در نمی آبند جدی نمی گیرند. در طرف دیگر قدرت ها به خوبی متوجه می شوند که از گروه های بسیار افراطی مانند طالبان تا فیگورهای غیر مذهبی روی مولفه های اساسی اقتدار نظر واحد دارند جدی تلقی می کنند.
مثلن: چرا روس ها روی طالبان سرمایه گذاری می کنند؟ روس ها به درستی می دانند که طالبان با تفکر قومی و مایه ی مذهبی در پی ایجاد اقتدار با تعریف خود هستند، برای این هدف می توانند عوامل آمریکایی را به چالش بکشانند(منافع ملی روس حفظ می شود) از این جهت یک گروه افراطی نزد کشورهای قدرتمند ده برابر جنبش مدنی و مردمی روشنایی ارزش مند است. و به همین گونه آمریکایی ها باتوجه به قدرت همبستگی قبیله ای -قومی روی طالبان و دیگر جریان های اقتدار طلب سرمایه گذاری کردند.
اما، در مورد گفتگو و سفر کرزی می خواهم به تکرار قول معروف چامسکی را بیاورم، چامسکی می گوید: 《آمریکا هر وقتی بخواهد کشوری و سر زمینی را اشغال کند، نخستین تلاش هایش این است که آن کشور را به پایگاه های روسیه مبدل کند و بعد به بهانه ی اینکه ما از منافع خود دفاع می کنیم شروع می کند به کشتار و بمباران وحشیانه》حالا، تنها کسی که می تواند یک جمع بزرگی از گروه های جنگی را در خدمت روسیه منسجم کند و پای روس هارا به افغانستان و طبعن شمال بکشاند کرزی است- این یعنی زمینه سازی جنگ سرد روسیه و آمریکا در افغانستان و مرزهای نزدیک به روسیه . از جهت است که من فکر می کنم کرزی هنوز مهره ی موفق و معتبر آمریکاست.

>>>   Anwar Rawi
یاحق !
سالهاست که روشنفکران و عدالت خواهان ضد فاشیزم فریاد می زنند که کرزی و اشرف غنی کله قاق رهبران اصلی طالبان هستند و نباید از آنها انتظار کدام کار خیر به نفع مردم مظلوم افغانستان و صلح و امنیت کشور داشت ؛ ولی بازهم چشم و گوش رهبران و نخبه گان و کله گنده گان ما باز نمیشود و بازهم دم از وحدت ملی می زنند و چشم به معجزات آن دغل بازان فاشیست دارند !
دربین رهبران مردم ما مهربان لطیف پدرام یگانه رهبریست که همیشه در قبال مسایلی مردمی و ملی موقف علمی و اصولی مطابق خواست و نیاز زمان و مطابق منافع تمام ملیت های کشور مان ؛ اتخاذ نموده است و درد های مردم مظلوم افغانستان را فریاد زده است و اینک با قامت رسا در میدان رزم پرچم آزادی و عدالت خواهی را بردوش گرفته است و برای بیسج مردم آزاده ما تلاش می کند و میرود که بنیاد ظلم و ستم گری را بر اندازد ...
برماست که در کنار این رهبر فرزانه و آزادیخواه مان بایستیم و به هر طریق که میتوانیم از رهبر دلیر مردم مان پشتیبانی نماییم .
حالا زمان لاف و گزاف و حرف محض گدشته است و وقت عمل رسیده است ؛ ما نباید مثل مردم کوفه که امام حسین را در میدان نبرد حق و باطل تنها گذاشتن ؛ مهربان لطف پدرام را تنها بگذاریم و لعنت و شرمنده گی تاریخی را کمایی کنیم ! قیام لطف پدرام برابر است با قیام امام حسین در این زمان ؛ همه آزادیخواهند و عدالت پسندان باید از قیام لطیف پدرام حمایت و پشتانی عملی و اخلاقی نمایند ...
بی تفاوتی در مقابل قیام پدرام , شرمنده گی دنیا و آخرت است ...

>>>   فارغ از مسائل قومي، افراد خايين و صادق در يك كليت در كشور قابل شناخت اند.
قباحت زدايي ممنوع!

>>>   رئیس جمهور سایه!
در حالی که سفیر افغانستان و دیپلومات های کابل در مسکو کنار حامد کرزی نشسته اند، او با هیات روسیه بریاست وزیر خارجه آن کشور بگونۀ رسمی و متعارف میان مقامات رسمی و برحال دو دولت در حال گفتگو است. مذاکرات کرزی آنهم در مسکو و اینگونه در حالی انجام می یابد که روزهای قبل به شدت از رابطۀ روسیه با طالبان حمایت کرد و پیشتر از آن، خواستار بیرون راندن امریکایی ها از افغانستان و تامین رابطه و کسب کمک از روسیه، ایران و هند شد.
نکتۀ پرسش برانگیز، سکوت ارگ ریاست جمهوری و وزارت خارجه ارگ در مورد مذاکرات کرزی با روس ها و اظهارات او است. آیا رئیس جمهور غنی توان ممانعت از ریاست جمهوری سایه را به ریاست کرزی ندارد و یا سياست مشترك با هم دارند؟

>>>   همایون حافظی
هدف مشترک دارند ، نهادینه شدن حاکمیت تک قومی ، به ثمررسانیدن اهداف تمامیت خواهانه و برتری جویی درابعاد مختلف . فرصت را در دو طرف معامله ازدیگران که اصلابرنامه ای ندارند غصب نمودن .

>>>   Arianfar
با دورد و مهر
در پاسخ دوستی در پیوند با دیدار نامتعارف کرزی در حضور کوچی با لوروف:
بنده سال هاست می نویسم که عقل فلاطون به امور مملکت خدا داد افغانستان قد نمی دهد.
نخست این که آقای کرزی چندی پیش در پیوند به بمباران مواضع داع ش از سوی آمریکایی ها با بمب مادر یا نمی دانم پدر، آشکارا حکومت حاجی غنی را متهم به چاکری آمریکا کرد و متهم به جنایت و خیانت ملی کرد. اما اکنون در کنار قیوم کوچی سفیر دیوانه حاجی غنی در مسکو با وزیر خارجه روسیه دیدار می کند!
خوب، اگر دولت حاجی غنی چاکر آمریکا و خائن ملی است؛ پس چرا با سفیر و کاکای وی در ترکیب یک هیات نشسته است؟
دو دیگر، آقای کرزی هیچگونه سمت رسمی در دولت خدا داد ندارد. چگونه سفیر در کنار وی با وزیر خارجه روسیه نشسته است.
سه دیگر، دیدار کرزی با وزیر خارجه روسیه شخصی و خصوصی است. نه رسمی که از سوی وزارت خارجه افغانستان هماهنگ شده باشد. از این رو حضور کوچی در نشست، بدون هماهنگی با وزارت خارجه ، تخطی از موازین و مقررات وزارت خارجه است.
چندی پیش وزارت خارجه رسما مواضع روسیه دال بر گفتگوهای رو در رو با طالبان را به باد نکوهش گرفت و محکوم کرد. اگر چنین است، کرزی دقیقا برای تایید مواضع روسیه به مسکو رفته است. یعنی حضور سفیر می تواند به معنای تایید دیدگاه های کرزی تلقی شود که مواضع رسمی وزارت خارجه یعنی دولت حاجی غنی در تعارض است.
دیدار با کرزی به معنای آن است که روسیه علی السویه با همه اطراف درگیر در بحران افغانستان تعامل دارد و دولت حاجی غنی را نه به عنوان دولت بل به عنوان یکی از طرف ها می شناسد. همان گونه که دیدار با نمایندگان طالبان دقیقا همین مفهوم را می رساند. پس حضور سفیر در همچو نشست ها هم به معنای تایید موقف روسیه است.
در یک سخن، بر وزارت خارجه است تا اندکی خود را تکان بدهد و سفیر را به کابل احضار نماید تا در مورد رفتار خودسرانه اش توضیحات بدهد.

>>>   واقعن ساده لوحانه خواهد بود كه حامد كرزي را جدا از برنامه هاي قومي اشرف غني بخوانيم. براي تداوم هژموني قدرت قومي، تلاش هاي اشرف غني و كرزي در دو جبهه اما يكي است. غني جانب كشورهاي عربي و امريكا را گرفته و مشروعيت و منبع تمويل تفكر قومي خود آنهارا مي داند، اما از آنجاي كه تحليل گرانِ جنگ و سياست بر اين باور اند كه روسيه، بازيگر پس از امريكا در افغانستان خواهد بود، كرزي تلاش مي كند توجه روسيه را براي بقاي قدرت قومي خويش جلب كند. حامد كرزي به عنوان يك چهره متعصب و قوم گرا، همان شخصي است كه انتخابات ٩٣ را به بن بست كشيد و كاري كرد كه قدرتِ پس از خودرا به نفع يك همتبارش رقم بزند. بسيار ساده لوحانه خواهد بود كه تلاش هاي كرزي را جدا از مانيفيست قومي دانست. در آخر روز تلاش هاي كرزي، طالب، غني و ديگر گروه هاي شونيست تلاش براي قدرت و بقاي قومي است. آيا ممكن است حامد كرزي كه به زور امريكا ١٣ سال حاكميت كرد، امروز متحد روسيه شود؟ آدم هاي ساده لوح باور خواهند كرد.
هـ .معترف

>>>   خیانت ملی آشکار کرزی
آیا تماس های اخیر کرزی با روسیه دعوت علنی روسیه به جنگ نیابتی علیه امریکا و قرار دادن کشور به میدان جنگ میان قدرت ها خیانت ملی نیست ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است