طرح واکسیناسیون اطفال آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۶/۲/۴ کد خبر: 132166 منبع: پرینت

دسترسی به واکسین براي نجات كودكان حیاتی است

وزارت صحت عامه اعلام کرد: هفته جهانی واکسیناسیون از سوی وزارت صحت عامه، سازمان صحی جهان و یونیسف، همراه با شرکای ملی و بین المللی حامی خدمات معافیت کتلوی در افغانستان، آغاز شده است.

کمپاین هر ساله واکسیناسیون خواهان بالابردن سطح آگاهی مردم درباره اهمیت واکسیناسیون و اطمینان حاصل کردن از اقدام مردم برای دریافت تمامی واکسین های ضروری نجات دهنده زندگی است.

واکسیناسیون یکی از موفقیت آمیزترین و از لحاظ اقتصادی به صرفه ترین اقدامات برای وقایه مرض، معلولیت و مرگ ناشی از بیماری های قابل پیشگیری از طریق واکسین کردن از جمله توبرکلوز، پولیو، اسهال، سیاه سرفه، زردی سیاه نوع ب، هموفیلوس آنفولانزا، سینه بغل، تیتانوس و سرخکان است.

داکتر احمدجان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه گفت: "واکسیناسیون حق هر طفل است. ما باید به تلاش های خویش برای اطمینان حاصل کردن از واکسین شدن تمام اطفال در سراسر کشور و معافیت آنان در مقابل امراض، سرعت بدهیم. تقویت سیستم معافیت کتلوی یا واکسیناسیون از طریق مراکز صحی از اولویت های اساسی ما است. ما از طریق واکسیناسیون می توانیم اطفال را در مقابل بیماری هایی مانند سرخکان و سینه بغل که بوسیله واکسین قابل وقایه و بصورت سنتی عامل اصلی مرگ اطفال زیر پنج سال است، حفاظت کنیم."

میزان پوشش برنامه واکسیناسیون افغانستان، بصورت کلی با وجود تفاوت میان مناطق مختلف کشور، پایین است. واکسیناسیون می تواند جلوی بیشتر از یک سوم مرگ و میر اطفال زیر پنج سال را بگیرد اما براساس تخمین برنامه معافیت کتلوی، تقریبا از هر شش طفل یک طفل به واکسین ها دسترسی ندارد. افغانستان یکی از کشورهای دارای بالاترین میزان مرگ و میر اطفال زیر پنج سال در جهان است و از هر 1,000 طفل افغانستان 55 تن از آنان پیش از رسیدن به پنج سالگی از دنیا می روند.

داکتر ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت: "واکسین ها برای حفاظت از افراد و جوامع و برای نجات زندگی با امراض مقابله می کنند. ما باید از رسیدن خدمات معافیت کتلوی به تمام افغانان، بدون درنظرداشت مکان زندگی آنان و واکسین شدن اطفال آنان در جریان کمپاین های واکسیناسیون خانه به خانه، اطمینان حاصل کنیم. ما باید تلاش های خویش را برای رسیدن به هدف جهانی دسترسی همگانی به واکسین ها در راستای بهبود وضعیت صحی اطفال و رسیدن به انکشاف پایدار در افغانستان، وسعت بدهیم."

بانو ادیل خضر، نماینده یونیسف در افغانستان گفت: "واکسیناسیون یکی از مقرون به صرفه ترین اقدامات در زمینه صحت عامه است که زندگی اطفال را نجات می دهد و در ساختن یک آینده بهتر برای افغانستان، سهیم است. ما باید واکسین های با کیفیت را به تمام اطفال برسانیم و تلاش های خویش برای رسیدن به اطفال نیازمند و آسیب پذیرتر را شدت ببخشیم."

در نتیجه تلاش های حکومت افغانستان زمینه تقویت برنامه معافیت کتلوی و حمایت شرکای محلی و بین المللی، میزان مرگ و میر ناشی از امراض قابل وقایه از طریق واکسین در یک دهه گذشته کاهش یافته است. تعداد مراکز ارایه کننده خدمات معافیت کتلوی در سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است و تعداد آن به 1,767 مرکز در سراسر کشور رسیده است. در حال حاضر 10 نوع واکسین شامل برنامه معافیت کتلوی افغانستان است و بصورت رایگان در اختیار اطفال قرار دارد. افغانستان در سال های گذشته، واکسین های جدید را بصورت موفقانه وارد برنامه معافیت کتلوی کرده است که شامل واکسین سینه بغل و واکسین پنتاولنت برای معافیت دادن در برابر پنج مرض، است.

افغانستان شاهد پیشرفت قابل توجهی در تلاش برای ریشه کنی مرض پولیو در سال های گذشته بوده است و بخش های بزرگی از کشور از وجود ویروس پولیو پاکسازی شده است. 13 مورد فلج اطفال در سال 2016 ثبت شده است و تعداد موارد ابتلای اطفال به پولیو در سال 2015 به 20 مورد می رسید. در سال 2017 میلادی تا کنون 3 مورد پولیو در ولایات قندهار، هلمند و قندور ثبت شده است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واکسیناسیون
واکسن اطفال
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است