رویدادها و تحولات عراق در دوم ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۱    ۱۳۹۶/۲/۳ کد خبر: 132075 منبع: پرینت

** براساس اعلام امروز وزارت برنامه ریزی عراق، بیش از 6 هزار نوازد عراقی از آغاز سال میلادی جاری در اردوگاه های آوارگان این کشور متولد شده اند.
بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی اداره آمار وزارت برنامه ریزی عراق،90 اردوگاه در سراسر عراق وجود دارد که 18
اردوگاه در استان بغداد واقع است.

** کنفرانس دو روزه 'کربلا، الگوی میراث مشترک ایران و عراق' با همکاری وزارت خارجه ایران و بخش پژوهش ها و تحقیقات تولیت آستان مقدس حسینی، همچنین با حضور شخصیت های فرهنگی، علمی، حوزی و اساتیدی از دانشگاه های عراق و ایران در شهر کربلای معلی برگزار شد.

** نشریه هنگ کنگی 'ساوت چاینا' با انتشار گزارشی به استناد تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، داعش را محصول مستقیم حمله آمریکا به عراق دانست.
به نوشته این منبع خبری، بیشتر مسلمانان در سراسر دنیا و همچنین کشورهای منطقه حتی کشورهای عربی تاکید دارند که اگر آمریکا به عراق حمله نظامی نمی کرد، چنین گروه تکفیری و تروریستی هم ظهور نمی کرد.

** قیس الخزعلی دبیر کل گروه عصائب اهل الحق عراق در توییتی، اتهامات رییس جمهوری ترکیه را که سازمان الحشد الشعبی عراق را گروه تروریستی خوانده است، دلیل میانه روی این گروه و شکست گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه دانست.

** هادی العامری دبیر کل سازمان بدر عراق و یکی از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی طی گفت وگو با شبکه خبری المیادین در واکنش به سخنان ادعایی اردوغان در خصوص تروریستی بودن نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق)، رئیس جمهوری ترکیه را از حامیان برجسته تروریسم در عراق و سوریه دانست و گفت که سخنان اخیر اردوغان که به نیروهای الحشد الشعبی حمله کرده پوششی برای حمایت های وی از تروریست ها است.

** نیروهای مشترک ارتش و الحشد الشعبی عراق از بامداد روز شنبه عملیات پیشگیرانه ای در وادی الحدیدی و وادی ثلاب از توابع شهرستان نفت خانه، در شمال شرقی استان دیاله و در جوار مرز ایران را علیه گروه تروریستی داعش به اجرا گذاشتند.

** رییس جمهور ترکیه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر با اتهام زنی به الحشدالشعبی (بسیج مردمی عراق) سبب گشوده شدن پرونده جدیدی در روابط آنکارا - بغداد شد.
رجب طیب اردوغان در اظهاراتی نیروهای الحشد الشعبی را یک گروه تروریستی خواند و در پی این اتهام زنی، وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و مراتب اعتراض بغداد را به اطلاع سفیر ترکیه رساند.

** احمد الشریفی تحلیل گر مسایل راهبردی و نظامی عراق، با ابراز نگرانی از تنش آفرینی های آمریکا در منطقه خاورمیانه و شبه جزیره کوریا، گفت که شواهد و برآورد هزینه ها نشان می دهد که تحرکات اخیر نظامی ترامپ بیشتر نمایشی است؛ وی شخصیتی است که حرف های رسانه ای زیاد می زند، اما نباید فراموش کرد که در آمریکا، نهادها، تصمیم گیر هستند؛ شاید این نهادها نتوانند زبان ترامپ را کنترل کنند، اما قادر هستند رفتارها و روش های روسای جمهوری را کنترل کنند.

** سید عمار حکیم رییس ایتلاف ملی عراق (بزرگ ترین جریان سیاسی این کشور) در ادامه سفر به برخی کشورهای عربی در شمال آفریقا به تونس رفت و ضمن دیدار با برخی از سران این کشور، بر حسن روابط میان دو کشور، همچنین بر ارتباط تنگاتنگ میان حوزه نجف اشرف و دانشگاه زیتونه تاکید کرد.

** دسته های بزرگ زایران روز جمعه نیز بدون توقف وارد بغداد شدند تا در مسیرهای تعیین شده به سمت کاظمین حرکت کنند و نخست وزیر عراق برای پیگیری تدابیر امنیتی به مقر فرماندهی عملیات بغداد رفت تا بر روند اجرای تدابیر امنیتی مراسم امسال سالگرد شهادت امام موسی بن جعفر (ع) نظارت کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است