منفعت جویی مسعود و توهم قدرت
ضیا مسعود زمانیکه ارای مردم را خرج مقام و قدرت کرد آینده خود را در دولت غنی رقم زد و حال با کدام پشتوانه حزبی و قومیتی در پی براندازی حکومت و بازپس گیری منفعت است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۶/۱/۳۱ کد خبر: 131989 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زمانی سیاستمداران افغانستان به فکر مخالفت با حکومت و یا خواست مردم می افتند که منافع و قدرت آنان با خطر نابودی مواجه شود و حال ضیا مسعود کدام وزنه سیاسی است که خواهان تشکیل دولت موقت شده است؟

مگر جدای از پشتوانه برادر خود (احمد شاه مسعود) اعتبار سیاسی و مردمی دیگر دارد که با توسل به آن در مقابل فرمان ریاست جمهوری ایستادگی کند و در پی براندازی حکومت باشد، تضعیف عبدالله، خانه نشینی دوستم و بسیاری چهره های مهم نه تنها به بی ثباتی حکومت دامن نزد بلکه بهترین فرصت را برای راس حکومت در انحصار طلبی و تمرکز قدرت فراهم کرد.

یکی از دلایل مهم آن، اختلاف ها و درگیری رهبران احزابی چون جنبش و جمعیت است که نتوانستند در مقابل دسیسه های ارگ مقاومت و از رهبران خود حمایت کنند، بلکه به راحتی در چند دستگی زمینه های تضعیف خود را فراهم کردند.

احمد ضیا مسعود در تمامی سال های گذشته به عنوان چهره و نه متفکر سیاسی تاثیر گذار شناخته نشد و حضور در تشریفاتی ترین پست دولت غنی نشان داد که وی تنها در پی مقام و قدرت به هر گروه و تیمی وارد می شود.

اشرف غنی از ابتدای رسیدن به قدرت حتی توافقنامه حکومت وحدت ملی را زیرپا نهاد و عملا عبدالله را به منزوی ترین مقام بلندپایه حکومت بدل کرد چه برسد پایبندی به قول و وعده به ضیا مسعود، در حالی که طی دو سال و نیم گذشته وی جز سفرهای شمال در خصوص اصلاحات کاری صورت نداده است.

افغانستان در بدترین روزهای امنیتی، تنش های حکومتی و رقابت قدرت های جهانی و منطقه ای به سر می برد که می تواند سقوط کشور را در پی داشته باشد و حال تلاش های احمد ضیا مسعود برای راه اندازی آشوبی دیگر برای بازپس گیری منفعت های خود است.

ضیا مسعود از کدام پشتوانه حزبی و سیاسی قدرتمندی برخوردار می باشد که خواهان برکناری رییس جمهور و تشکیل دولت موقت شده است، زمانی که حزب جمعیت در اختلاف های عمیق رهبران به سر می برد، قوم تاجیک دیگر نماینده ای قدرتمند در حکومت ندارد و عطا محمد نور و عبدالله از مهم ترین چهره های سیاسی این قوم به دشمنان علنی تبدیل شده اند.

اشرف غنی سیاستمداری آگاه به مسایل جاری کشور است که ابتدا با ایجاد اختلاف میان احزاب و قومیت ها دست به عزل، جابه جایی و تعضیف مقام های مخالف می زند و به خوبی واقف است که عزل ضیا مسعود نه خطری برای حکومت می باشد و نه حتی موجب اتحاد میان مخالفان خواهد شد.

راس حکومت با انحصار طلبی در تلاش است که قدرت را در یک قوم خلاصه کند و در این میان هرچه قوم پشتون در اتحاد با سیاست قوی به سر می برد اما دیگر اقوام به راحتی در معامله و دسیسه های ارگ، درگیر با اختلاف شده و از صحنه سیاست به آرامی کنار می رود.

احمد ضیا مسعود زمانیکه به قومیت و حزب خود پشت کرد و آرای مردم را خرج مقام و قدرت کرد آینده ای بهتر از عزل نداشته و حال بهتر است که به جای ایجاد تنش در پی اتحاد در میان حزب جمعیت و قومیت تاجیک باشد نه توسل به وابستگی ها و منفعت جویی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   چه حکومت فاسدی!
احمد ضیاء مسعود را به جرم کم کاری برکنار می کنند، اما فاروق وردک که متهم به اختلاس از وزارت معارف است به وزیر امور پارلمانی مقرر می شود.
هنوز بوی گند و رسوایی مکاتب خیالی آقای وردک از مشام مردم نرفته است که به سمت جدید می رسد. این است ماهیت حکومتی که "وحدت ملی" را در پسوند خود یدک می کشد، ولی در واقع لکه ننگی است بر جبین وحدت ملی در افغانستان.

>>>   وحدت ملی و عدالت غنی در وزارت دولت در امور پارلمان!پ
1_ فاروق وردک وزیر وزارت پشتون
2_ کریم باز معین وزارت پشتون
3_عصمتی خان معین وزارت پشتون
4_ قسیم غیرت وردک پشتون
5 _ ابراهیم خیل رئیس دفتر پشتون
6_ ساپی رئیس روابط با شورایِ ملی پشتون
7 _ فرزه ای رئیس نشراتی وسخنگوی وزارت پشتون
نوت : قابل یاد آوری است که این وزارت دارای 6 ریاست می باشد .

>>>   شما اجر کار تان را از خدا بخواهید مرا بگذارید تا يكجا با (فاروق وردك، أتمر، احدى، ستانكزى، يون، اصولى، لالى و ساير وطنپرستان) به مردم مظلوم خود! خدمت کنم.
حاجى غنى خطاب به احمدضيا

>>>   ههههه این مناجات ملا غنی برای آرمانهایی لوی افغانستان و همبستگی" لر او بر " است. نه به جغرافیایی کنونی.

>>>   Zalmay Salehzadh
در سياست كه به فكر مصلحت انديشي و بهم خوردن نظام و ويراني كشور شدي باختي.
برو يك كراچي دستكي بخر پياز كچالو بفروش.
صد بار كه نظام كشور بهم خورد، يك بلدوزر دگه را تو بخر بزن خراب اش كن، باز بسازش، باز بي عدالتي ديدي باز خراب اش كن، اما نگذار كه يك ساعت مردم ات برده و اسير باشند.
چون كشور و نظام ساخته ميشه اما عادت مردم را از بردگي و گدايي تغير داده نميتواني..

>>>   ای جوان !
دیر شد خوابت کنون بیدار شو
بر فسون دیگران هـوشیار شو
راز دان شـــــهرت اغــــیار شو
جـان من بیــدار شو ، بیدار شو
این گران جانی و خفتن تا بکی ؟
خفتـن و گپ ناشنـفتن تا بکی ؟
(هلال الدین بدری )

>>>   قطعنامه ی اسماعیل یون را شنیدم، در پیوند به برکناری احمد ضیاء مسعود. همین اسماعیل یون نماینده ی فکری و فرهنگی و راستین شاید ۹۸ در صد سیاسیون پشتو زبان باشد. تفاوتش با دیگران این است که رک و راست سخن می گوید. و خیلی هم قابل قدر است. اما، برای همه شان باید گفت: تاریخ را بخوانید، جز شما چه کسی در این تاریخ ریده است؟ قسم بخدا که هیچ تاجیک و ازبیک و هزاره و بلوچ و ایماق .... هم که نباشد شما به قتل همدیگر بر خواهید خاست- همین حالا این شما هستید که هم خود را می کشید و هم مارا !
"همسخن "

>>>   Abdul Hai Khurasani
قانون اساسى را بهل ، آيا وجدان رئيس حكومت وحدت ملى و فرمانرواى قصر سپيدار اجازه مى دهد كه نام فرودگاه كابل بنام يك جاسوس دوجانبه و خائين ملى حامد كرزى باشد؟
آيا وجدان شما اجازه مى دهد كه سالانه بيش از پنجصد هزار دالر از سرمايه ملى و بيت المال افغانستان را در اختيار كسى بگذاريد كه علناً در مصاحبه با خبر نگار يك كشور خارجى استقلال را زير پا مى گذارد و اسرار امنيت ملى را افشاء مى كند ؟
انگار آقاى كرزى فراموش كرده است كه در لحظه ورود به تهران در ايام مقاومت بدليل اينكه اقامت امريكا را داشت چگونه مورد اهانت قرار گرفت ، در حاليكه به عنوان عضو هئيت سياسى از طرف روم آمده بود!
اگر جرئت و جسارت محاكمه و زندانى كردنش را نداريد حد اقل بودجه دفتر او را قطع نماييد و لكه ننگ را از جبين ميدان هوايى بين المللى كابل برداريد !
من نمى دانم ظرفيت صبر استراتيژيك داكتر عبدالله تا كجاست ؟

>>>   احمد ضیا مسعود،و بازی با قاعده منفی
کنفرانس خبری احمد ضیا مسعود،را شنیدم و متاسف شدم. ادبیات او ادبیات سیاسی نبود؛ طوری سخن میگفت که گویی هنوز متوجه نیست، استبداد یعنی اینکه یکی در راس نشسته و هرچه دلش میخواهد انجام میدهد. گویی آقای مسعود، از این حقیقت چشم پوشی میکند، که او با فرمان غنی به آن پست نمایشی گماشته شده بود، و اینک صاحب امضا با امضای دیگر و با فرمان دیگر او را عزل کرد.
ادبیات کاربردی آقای احمد ضیا مسعود، ادبیات اقتدار هم نبود؛ زیرا آنکه از قدرت واقعی خویش آگاه است، از آغاز کار سرنوشت سیاسی خویشرا به امضای کسی چون غنی گره نمیزند و گاهیکه گره زد اطمینان می یابد که حریف بر او غالب نیست، و او را کنترل نمیکند. ورنه چرا باید تلویحن از غنی پرسید که #گناه_من_چیست؟
آیا جناب آقای مسعود، به این حقیقت توجه ندارند که در نظام استبدادی فرد محور و فاقد ساختار نظاممند باز دارنده فرد مستبدی چون اشرف غنی مبدل به شاه تام الاختیار میشود، و بالاتر قانون می نشیند؟
آیا غنی و نظام زیر سلطه ی او تا امروز کدامین گناهکار را نظر به وزن جرم و جنایت شان عقوبت داده است، و یا اصلن در ساختار کنونی نشانه ی از برخورد قانونی دیده شده است ،که آقای مسعود انتظار دارد اشرف غنی با او بر اساس گناه نکرده اش رفتار کند.
خطای بزرگ احمد ضیا مسعود،حمایت از اشرف غنی و تقویت جبهه استبداد و بیعدالتی است،و استبداد #چوچه_خور_است.
ادبیات جناب آقای مسعود،ادبیات سیاسی نبود و تهدید او تهدید کارگر و اندیشیده نیست.این کنار رفتن بسیار بهتر از ماندن در کنار نظام استبدادی غیرمشروع طالبانیست، و بهتر است آقای مسعود از این پیشامد بعنوان یک فرصت استفاده برد و دو باره به میان مردم برود.
بهار چوپان

>>>   مه خو منحیث یک تاجک سر همچو اشخاص افتخار نی بلکه خجالت میکشم قسمیکه اشاره کردی حیف نام مسعود که این آدم بی کفایت،ضعیف تخلص میکند

>>>   آیا آرای ملت یک کالای مادی و تجارتی است که در معاملات سیاسی
بر بنای قدرت طلبی بکار گرفته میشود ؟
جواب : بلی اگر سواد ملت و شعور سیاسی وجود نداشته باشد .
چرا ملت افغانستان در فیصدی بالا بی سواد و یا فاقد شعور سیاسی است ؟
جواب : به خاطر یکه هیءات حاکمه نمیخواهند ملت به سواد و شعور سیاسی
تجهیز شوند .
چاره چیست ؟
جواب : صبر
م.زمین بوس از بدخشان

>>>   همه میدانم که دولت وحدت ملی بر اساس یک توافق روی کار آمده و مبنا آن مشارکت گروه های مختلف در قدرت ساسی بوده است .دولت وحدت ملی با یک احساس ملی شکل نگرفته مجبور و مکلف است که حضور همه را در دولت بپذیرد.کنار زدن مسعود یک عمل غیر اخلاقی است.
احمدی

>>>   اگرمسعودپشتون میبودهرقدرکه خیانت دزدی میکردهنوز
درجه وترفیع ومدال میگرفت وهیچ وقت برکنارنمیشد
اما چون تاجک است بایدبرطرف وسرجایش اوغان بایدمقررشود.

>>>   فقط اوغان(پشتون) باش! "ف وردک، زاخیلوال و... شاهد هستند."
دزدی سرمایه ملی، همکاری با تروریسم خونخوار، زیر پا گذاشتن قانون و صد ها نوع خیانت و جنایت دیگر انجام بده! نه تنها به محاکمه کشانده نمیشوی، بلکه از جانب فاشیزم لقب بابا نیز برایت داده میشود.
فاروق وردک دزد معارف و مؤسس مکاتب خیالی، زاخیلوال دزد گمراکات کشور و ضیاالحق عمرخیل دزد آرأ مردم، حامد کرزی نماینده و پشتیبان سیاسی طالبان، گلبدین راکتیار جنایتکار انسان ستیز، اشرف غنی سر دسته تقلبکاران و... .

>>>   هرکس بالای اوغان اعتماد کرده به طرف مردم وقوم خود رو گرداند جزایش از این بدتر . این لچک قربان نام مسعود بزرگ شود در زمان حکومت استاد ربانی این کچالو در اوزبیکستان مصروف عیاشی خود بود و مسعود شهید اخطار داده بودیش که طرف افغانستان نیایی که اعدامت میکنم این لوده از ترس افغانستان آمده نتوانست وقتی برادرش شهید شد این لوده سر بلند کرده میخواهد با معامله و خیانت دهن جوال را با خاک فروشان تاریخ بگیرد. اوغان به خود وفا نمیکند به تو چطور وفا کند . تمام شاهان و ریس جمهوری های تاریخ ۲۶۰ ساله پشتونها توسط خود پشتونها کشته شده است . تاریخ گواه آن است پس چرا بالای اوغان اعتماد کردی اوغان خودش ذلیل هست نزد ذلیل رفتن ذلیلتر شدن است.

>>>   بجای این حرکات بی حاصل کیله بخور وشاهد 71 مفاد باش

>>>   حــــالا که در قدرت نیستی دیگران هم باید نباشند؟؟؟

>>>   شمالی دزد زار باشه به ماچـی
همه دزد هاش عیار باشه به ماچــی
شبها در دزدی وروزها به چــوکـی
امریکائی هاانتظار باشه به ماچی

>>>   بشنوصحبت به سر دیوارهای کابل یا ازحولی به حولی!!
آی ملامحمد جان ! اجان شیرین جان باز چی شده بگو؟
شیرن جان: نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری و "انحصار طلب ارگ آقای احمد ضیا مسعود گفته است: او همچنین گفته که این اقدام در نتیجه فشار حلقه‌های فاسد و انحصار طلب ارگ، با دیدگاه فاشیستی و شوونیستی، از مواضع قومی و تعصب‌آمیز صورت گرفته است." او را ازخاطر دیدگاه فاشیستی اش وشوونیستی اش، ازمواضع قومی وتعصب‌آمیزاش ازارگ بیرون انداختن.
ملامحمد جان: آی شیرین جان خوب شد که یک مادرکلان انحصار طلب آن بمب مادر درننگرهار درارگ کابل کم شد.
شیرن جان:این انحصار طلب ارگ آقای احمد ضیا مسعود برادر شهید مسعود پنجشیری است؟
ملامحمد جان: آی شیرین جان حال در نتیجه بیرون انداختن از ارگ این انحصار طلب ارگ آقای احمد ضیا مسعود هشداری در نتیجه فشار حلقه‌های فاسد چهاردوبغل اش و انحصار طلب ، با دیدگاه فاشیستی و شوونیستی، از مواضع قومی و تعصب‌آمیز صورت میگیرد و "میگه که برای گرفتن تصمیم نهایی منتظر هوادارانش است که از ولایت‌های مختلف در حال ورود به کابل هستند. ما برای فعلا همه را گفته‌ایم که در جای خود باشند."
خو ملامحمد جانم حالا فهمیدم که انحصار طلب ارگ آقای احمد ضیا مسعودمیخواهد اعمال زمان مجاهدینه در کابل تکرار کند برای همی خاطر حکمتیاربه کابل میارن. در غیر آن اصلحه گدام های زیرزمین پنجشیر خراب میشه.
خو ملامحمد جانم این آقا راستی به صفات بالا مبتلا است. بلی ،‌ بلی شیرین جانم همه پنجشیریا به صفات بالا گرفتاراند.
ملامحمد جان همسایه شیرین جان دیپلوماتان اسبق وزارت امورخارجه فعلا کارمندان برحال وزارت امورخارجه / کابل

>>>   کسانی که در چوکی های بلند در حکومت جای میگیرند و یا وکلا بسیار زود مغرور میشوند و خود راگم میکنند مانند ضیا مسعود که میگوید که کسی او را برطرف کرده نمی تواند اقای مسعود اگر ریس جمهور حق برطرفی شما را ندارد همان کسی که شما را به کرسی نشانید بناهن کی شما را برطرف کند شما خود به لیاقت به چوکی نرسیدید بلکه چوکی شما میراثی است مانند صلاح الین ربانی و دیگران بیکفایتی شما دراین است که شماحکومت را چند بار تنقید کردید در حالیکه شما فراموش کردید که جز حکومت بودید شما حق انتقاد را ندارید باید اصلاحات را بیاورید مردم حق تنقید را دارد نه شما وکیلان به مجرد که نماینده مردم میشوند مردم خودرا فراموش میکنند و به لت وکوب پولیس و مردمان بیچاره شروع میکنند اکثر شان مردمان بیچاره را میکشند زمین ها راغصب میکنند قاچاق شراب و ارد و مواد مخدر را میکنند و در روز های استیظاع خهت رشوت در مجلس حاظر میشوند ویا کسانی مانند کرزی که در زمان حکومت اش طالب را از حبس رها کردکه تا حال مردم بیگناه مار ا کشته و میکشند فامیل اش را گذاشت که چورو چپاول کند و دشمنی را با امریکا کرد همین امریکا بود که او را به چوکی رساند و نمک ارامی نمود این ... ملی حق گپ زدن را ندارد و باید محکمه شود

>>>   زورگویی اگر شرم است، خاموشی در برابر آن شرم بزرگتر است!

>>>   اگر اینها اتحاد واقعی نکنند ومنفعت قوم تا جیک را درفوق خواستهای خود بدون تبعیض وبا جدیت تمام همانند پدرام با فشار بالای حاکمان متعصب مطالبه نکنند نابود خواهند شد
س

>>>   مگر کشور ما فعلا در آرامش است که می ترسيد . که نا آرامی وآشوب بوجود بیاید 16 سال میشود که کشور ما در وضعیت بحرانی ناآرامی های خانمانسوز وخونریزی بسر می برد البته باموجوديت کشور ابر قدرت و حضوری جامعه جهانی . اصلا برای مردم فرقی نمی کند چه اتفاقی می افتد .

>>>   دلیل برکناری شماری از این مفتخوران بلند نشین چیست ؟
همین مفتخوران بلند نشین کم تحصیل بی سواد سیاسی در راس قدرت باعث تباهی افانستان و نیز سبب کندی در سرغت کار دولت در عرصه آسایش رفاه و امنیت مردم شریف کشورما شده اند.

>>>   احمدضیاء مسعود با حمایت کدام حامی خارجی خود، رئیس جمهور غنی را بخاطر عزل خویش از یک پست تشریفاتی تهدید میکند درحالی که در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 400 رأی به نفع اشرف غنی در داخل کشور ندشته است؟ آیا این عدالت است که یک آدم بدون پشتوانه مردمی یا تحصیلی محض بخاطر 400 رأی خود، مدت 10 سال بحیث معاون اول رئیس جمهور ومدت 2 سال هم به عنوان نمانیده فوق العاده رئیس جمهور، سالانه صدها ملیون افغانی وده ها میلیون دالر را حیف ومیل کند و کس گفته نتواند که دست آوردت دراین 12 سال حکومت داری چه بوده است؟ یاآن 52 میلیون دالری که در میدان هوائی دوبی از بکست کشیده شد، از کجا کرده بودی؟ وچرا از افغانستان خارج ساختی؟ وبا آن پول ها را از کابل بانک دزدیده بودی یا از بودیجه دولت؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است