سرانجام گنگ انتخابات از شناسنامه تا اصلاحات
در گذشته اگر رای مردم سهمی در شمارش نهایی داشت اما حرکت حلزون وار توزیع شناسنامه های الکترونیکی پرده از این حقیقت بر می دارد که انتخابات آینده با بحرانی بزرگتر برگزار و این حکومت است که مشخص می کند چه کسی در چه پستی انتخاب شود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131129 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مسیری که توزیع شناسنامه های الکترونیک پیمود، مملو از دست اندازهای حکومتی و بهانه جویی مخالفان بود تا این روند به سرانجام نرسد و اکنون با گذشت دو سال از آغاز آن، شش ماه زمان برای توزیع آزمایشی درنظر گرفته شده است.

درج و یا حذف نام "افغان" در شناسنامه های الکترونیکی، یکی از جنجال برانگیزترین های فضای سیاسی افغانستان بود، گروه موافق آن را هویتی برای تمامی مردم و مخالفان تنها معرف قوم پشتون می دانند و ارگ نیز با برافروختن چنین اختلاف هایی راه را بر هر اصلاح انتخاباتی بست.

با گذشت چهار هفته از فرمان تقنینی اشرف غنی برای تغییر قانون ثبت احوال، این اداره اعلام کرد که آماده توزیع شناسنامه های الکترونیکی به صورت آزمایشی و پس از آن آمادگی برای توزیع سراسری است.

این در حالی است که جنجال ها بر سر نام "افغان" سبب کش دار شدن دو ساله این توزیع شد و زمانی طولانی شش ماهه توزیع آزمایشی برای پنج هزار تن نشان می دهد که همچنان باید منتظر اخباری چون فساد، اختلاف، زدو بند و ... در این جریان بود زیرا حق داشتن هویتی ملی چنان سیاست زده شده است که یا مملو از اطلاعات ضد و نقیض می باشد و یا زدو بندهای حکومتی.

اشرف غنی از ابتدای به قدرت رسیدن، مخالف برگزاری انتخابات بود و با بهانه قرار دادن نبود زمینه برای انتخابات دستور به بقای پارلمانی را داد که باب طبع شخصی چون وی است، حکومت نفوذی گسترده در مجلس و بر نمایندگان دارد و بسیاری از اهداف خود به وسیله آن وجهه قانونی می دهد که آخرین نمونه از این تبانی ها، جلسه استیضاح وزرای دفاع و رای اعتماد نمایندگان در بدل رشوه برای بقای آنان بود.

هرچند حکومت با درج نام قومیت در شناسنامه های الکترونیک موافقت کرده است اما این نه خواست ارگ بلکه به دلیل فشار افکار عمومی و جامعه جهانی برای اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات بوده است اما با توجه به چنین حکومتی انتظار می رود که توزیع شناسنامه ها چنان مسیر طولانی را در بر بگیرد که زمان برای اجرای تمامی خواست های ارگ فراهم شود.

آنچه تاکنون مانعی برای توزیع شناسنامه ها بود، افشای جمعیت اصلی قومیت های در کشور می باشد و تاوان سنگینی که برای قدرت پشتون ها در پی دارد، زیرا این قومیت که از دیرباز بر این سرزمین حکومت می کند در چنان توهمی از نفوس بالا است که قدرت را همواه برای خود می دانند.

حال، مدت شش ماهه برای توزیع آزمایشی شناسنامه های الکترونیک در کنار سه ماهه دیگر برای آمادگی توزیع سراسری آنهم در صورتی که اجرایی شود، زمانی نه ماهه را در بر می گیرد که خبر از برگزار نشدن انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها در سال جدید را دارد.

از سوی دیگر قرار است که تنها نام 14 قومیت در این شناسنامه ها درج شود در حالی که بیش از این رقم در افغانستان وجود دارد و از سوی دیگر، فساد گسترده و مشکلات مالی از موانع بزرگ بر سر راه این اداره می باشد که حل آن اراده ای حکومتی می خواهد که نمی توان به آن چندان امیدوار بود.

چالش توزیع شناسنامه های الکترونیکی نه درج نام افغان است و نه ثبت قومیت و دین بلکه سنگ اندازی های حکومتی و شعله ور کردن اختلاف ها برای به سرانجام نرسیدن اصلاحات انتخابات است زیرا منفعتی که پارلمان اکنون برای حکومت دارد یکی از دلایل به سرانجام رسیدن اهداف ارگ می باشد و از سوی دیگر رقم دقیق قومیت ها برای راس حکومت و بانفوذان حکومتی بسیار گران تمام خواهد شد.

حرکت حلزون وار توزیع شناسنامه های الکترونیک و اصلاحات انتخابات، پرده از این حقیقت بر می دارد که انتخابات آینده با مدیریت حکومت اکنون و با بحرانی به مراتب بزرگتر از انتخابات سال 2013 برگزار خواهد شد و اگر در گذشته رای مردم سهم کوچکی در شمارش نهایی داشت در انتخابات آینده این حکومت است که مشخص می کند چه کسی در چه پستی انتخاب شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   باید ګفت که کلمه افغان برای کسانی استعمال میشود که از افغانستان باشد و خود را مربوط افغانستان میداند نه برای اجنبیان ولی یک تعداد اجنبی که تا فعلا بدون ملت است و میخواهد تمام مردم افغانستان را همرایی خود بی ملت بسازد تا بتواند بی هویتی خود را در بین ملت افغان. و مردم افغانستان ملغا نماید ولی به این مردم باید ګفت که در این چندین دهه این بی هویت ها در سایه ملت افغان. زندګی میکردند برای مردم افشا نبود ولی خوش بختانه که این ها خود را افشا نمودند که اجنبی هستند. و ملت و مردم افغانستان. در مقابل این ها تصمیم خواهد ګرفت.
شیر بلوچ

>>>   Salam
در كشور هاى چون افغانستان روزانه مردم با دلايل گوناگون بيشتر دروغ مى گويند تا راست ، كمتر كسى را مى يابيد كه روزانه دروغ نگويد، مردم در يك فضاى پر از دروغ زيست مى كنند، براى همين در مقابل سياست مداران دروغگو و فريب كار حساس نيستند.

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
ديورند مرز رسمي است
سال هاي قبل در برنامه سياسي تلويزيون نور گرداننده بودم و در انتخابات رياست جمهوري برنامه گفت و گو با نامزدان رياست جمهوري را آغاز كردم. در يكي از برنامه ها، آقاي أشرف غني مهمان من شد و در جريان برنامه از او در باره مرز رسمي افغانستان و پاكستان بعني ديورند پرسش كردم. او با عصبانيت و خشم پاسخ داد. هيچ فرقي ميان اقوام آن طرف و اين طرف نيست و آن خاك افغانستان است. اگر من رييس جمهور شدم اين مرز باز نگهداشته مي شود. هرچند پس از دو پرسش ديگر جنجال ميان من و أفراد مسلح آقاي غني و يكي از كارمندان ارشد، نور بلند شد و برنامه قطع گرديد ولي مي خواهم بگويم كه موضع آقاي غني در اين مورد معلوم است. اين سياست مداران بزدل و ترسو استند كه موضع ندارند. واقعيت همين است كه ديورند مرز رسمي و شناخته شده يي افغانستان و پاكستان است و متعلق به مردم مردم افغانستان نيست. هرگونه دعوا و دهن كجي در مورد ديورند و ديورند خواهي، تحريف تاريخ و إسناد بين المللي است.
من ديورند را مرز رسمي و قانوني ميان كشور پاكستان و افغانستان مي دانم.

>>>   Juyan
بلی دیورند یک مرز رسمی و شناخته شده در سطح بین الملل بین افغانستان و پاکستان میباشد.
و مردم باید پشت این توهم را رها کنند و به واقعیتهای امروزی باید باور نمایند و پشت دغل بازان چون کرزی و... را رها کنند.

>>>   ارگ بداند که ما تذکره برقی کار نداریم بالای ما را جوری نکنید در صورتی تذکره خواهیم گرفت که توشیح اول مدار اعتبار باشد ای فرمان های خیالی که هویت مار را زیر سوال داشته باشد هرگز قابل قبول نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است