همیشه می گویم که تاجیکم !
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۶/۱/۱۰ کد خبر: 131047 منبع: پرینت

من به تاجیک می گویم که بیدار شو. هزار سال شکیبایی بس است. هزار سال خاطر دیگران را خواستن بس است. هزار سال ستم هایی توانفرسا را به جان خریدن بس است. تاجیک، صاحب و مالک این خاک و این سرزمین است. تاجیک، آریایی و آریانی است. تاجیک، وارث تاج کیانی است. تاجیک، وارث راستین برمکی و صفاری و سامانی است. این ملت فرهیخته را نزیبد و نشاید که غلامی غلامان کند و پیش پاخور ناکسان باشد. من می خواهم که تاجیک ها بر منافع ملی خود آگاهی یابند، موقف اجتماعی خویش را دریابند و بر مقدرات خود حاکم شوند.

کشور اگر است، از همه باید باشد. حق اگر است، از همه باید باشد. قدرت اگر است، دولت اگر است، از همه باید باشد. ما نمی خواهیم که غلام کسی باشیم و نه میخواهیم که کسی غلام ما باشد. ما عدالت می خواهیم ، انصاف می خواهیم، برابری می خواهیم و زندگی آبرومند و انسان پسند می خواهیم. با هیچ کسی دشمنی و کدورت نداریم، اما دیگر فریب شعار های میان تهی شان را هم نمی خوریم. برادری، تنها به حرف مفت نمی شود. همزیستی و هموطنی به این نیست که ما تاجیک ها همیشه تابع و فرمانبر دیگران باشیم و هرکس هر ستمی که خواست برما کند. همزیستی و هموطنی با احترام متقابل می شود، با حقشناسی و همدیگر پذیری می شود.

حالا اگر ما با هم برادریم، خیلی خوب است. پس بیایید که به راستی برادر باشیم. تبعیض نداشته باشیم، خود بزرگ نگری و برتری جویی نداشته باشیم، یکی را همیشه برای بابایی و دیگری را همیشه برای غلامی نخواهیم. اگر هموطن هستیم، خیلی خوب است. پس بیایید که به راستی هموطن باشیم. همگی در همه امور وطن و کشور خود به صورت عادلانه و منصفانه و منطقی و مساویانه سهم داشته باشیم. پس بیایید که یک سیستم و نظامی را برقرار سازیم که به قبیله سالاری ، به حاکمیت تکقومی، به افزون خواهی و تبعیض و فاشیزم پایان داده شود.

من تاجیک هستم. خیلی دوست دارم که با دیگران در صلح، در صفا، در برادری و برابری زندگی کنم. اما دیگر نمی خواهم که تاجیک خواب برده و تسلیم باشم و بگذارم که دیگران بر شانه هایم سوار شوند. من آن تاجیکی هستم که حق خودم را میخواهم و آزادی ام را به هیچ چیزی معامله نمی کنم. اگر شما این را می پذیریید اختیارتان، اگر نمی پذیریید پناه تان به خدا. من در اندیشه ای ساختن خویشم، بر شما هیچ چیزی را تحمیل نمی کنم. اگر از تاجیک می گویم و برای تاجیکان می گویم، به خاطری است که من از همین قوم و همین مردم هستم و میخواهم که به درد همین ملت بخورم. تو همیشه به سرم شیره مالیدی که از خودت، از قومت، از ملت ات، نام نبر، یاد نکن، به فکر همگان باش که رسم مسلمانی همین است و رسم اوغانی همین است. اما خودت همیشه به فکر خود بودی و هرچه سنجیدی برای خودت بود و هرچه کردی برای آن بود که حاکمیت و فرمانروایی قومی خودت برقرار بماند. در گذشته اگر فریب ات را میخوردم، حالا فریب ات را نمی خورم. دیگر تمام شد. این را اگر زود تر درک کنی هم برای خودت خوب است و هم برای دیگران. از قلدری، از افزون خواهی، از فاشیزم دست بکش و انسان شو که من برادرت باشم و با هم این کشور نفرین شده را بسازیم.

باسپاس
تاجیکم با تاجیکانم زنده ام
درویش دریادلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگرمسلمانی است تاجیک پشتون هزاره افتخار نیست بلکه اتحاد وبرادری و برابری ودوست داشتن هم نوع وهموطن افتخاراست امروز پشتونها بین تاجیکها وهزاره اختلاف انداختند ودارد حکومت می کنند وشما افتخار به اصل ونسب خود می کیند رهبران شما یک روز بایکی است وروزدیگر باکسی دیگر پس کشورنفرین شده نیست این ما ایم که کشور رابه ورطه نفرین کشاندیم

>>>   شما تاجیک اید تاجیکستان بروید دنیا گلو گلزار خمر معده تان در تاجیکستان آزاد کنید .

>>>   تاجيك جه كلى را به اب داده!!! غير از ...

>>>   تحميل نمودن نام قومي يك قوم بالاي قوم ديگر ؛ آنهم در قرن بيست ويك؛ عمل فوق العاده احمقانه و عقبگرايانه است. شما فرض كنيد كه يكنفر بزبان خود بگويد ؛ نام من احمد است، اما دو نفر جاهل لجوج به او بگويد نخير؛ تو احمد نيستي، نام اصلي تو محمود است. اين چقدر كار سخيف و رذيلانه است؟ بناء توصيهء من به اين آقايون آنست : بگذاريد افراد يك جامعه را كه خودشان ؛ نام و هويت قومي، خانواده گي ومذهبي خودرا آزادانه تعريف كنند. چه كسي ازين حقيقت مسلم تاريخي منكر ميشود كه پشتونها، در سه زبان سه نام مختلف دارند. فارسها آنها را افغان گفته اند، هندي ها آنها را پتان صدا زده اند و خود پشتونها خودرا پختون يا پشتون گفته اند. درست همانند نام : جرمن در زبان انگليسي و آلمان در زبان فرانسوي و ( دوچ) در زبان خودشان. كجاي اين موضوع آنقدر پيچيده وغامض است كه آقاي روغ به فلسفه بافي رو اورده است؟ به اميد روزيكه عقل سليم غالب شود

>>>   تاجيكان بايد به وحدت بينديشند نه اين كه خود را در محور حوزه هاى كوچك محلى تعريف و زندانى كنند، اين درست هدف اساسى قبيله گرايان حاكم است كه مى كوشند تا تاجيكان را تكه و پارچه كنند و آن ها را دچار پراگندگى سازند. همه بايد به اقتدار فكر كرد نه به پست هاى حكومتى كه جز فرمانبرى چيزى ديگرى حاصل نخواهد داشت .

>>>   بدبختی تاجیکان به خاطر بدترین آدم از سمت و قریه خود بهترین تاجیک از سمت و قریه دیگر را نابود میکنند و بیشترین بزرگان تاجیک جرات ندارد که بگوید من تاجیکم که این رقم سیاست هیچ آینده ساز تاجیکان نیست باید تاجیکان متوجه باشند که تاجیک در هر جا که باشد تاجیک است هیچ فرقی میان تاجیکان هرات شمالی کابل پنجشیر مزار و دیگر ولایات و تاجیکان تاجیکستان نیست همه یک تاجیک استیم

>>>   خطاب به آن تاجیک هاییکه هنوز هم گوسفند مانده اند
او گوسفندان آنهاییکه جرات ندارند که از هویت خود دفاع نمایند جرات ندارند که خود شانرا تاجیک بگویند چطور میتوانند از حقوق من و تو دفاع نمایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   بسيار عالي زنده و سلامت باشي

>>>   پرچم ظاهر خان كه فعلن بر ما تحميل شده است ملى نه كه مربوط به يك قوم است،چون اين پرچم انعكاس دهنده ى هويت و اراده ى تمام اقوام نيست.

>>>   بنیادی ترین مشکل اساسی ما همین که گویم همه افغان یا پشتون همین جعل ونیرنگ است
شما که اوغان اید یا افغان باشید بمانید اما هرگز این حق واجازه ندارید یک پسوند جعل را به دیگران پیوند دهید

>>>   شعار اسلامیت، افغانیت و استفاده از سایر کلمات همگانی مانند وحدت ، ملت، ملی، صلح، منافع ملی .... توسط پشتونها فقط و فقط بخاطر منافع قومی و لسانی بوده نه عمل به حقیقت معنای این کلمات ولی افسوس اینجاست که مردم هنوز هم فریب اینگونه کلمات و جلاداهای پرستار نما را می خورند و از حقیقت امر غافل اند.

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   در مسله هویت یک انچ عقب نشینی۵۰۰ سال پشیمانی در پی خواهد داشت

>>>   این خر را به چند افغانی خریدی ؟ قیمت این خر چند افغانی است ؟ اینسوالیست که در میدان‌های خر فروشی هر روز صد‌ها بار تکرار می‌شود . خر در بدل افغانی .... و افغانی در بدل خر معامله می‌شود ، خرید و فروش می‌شود ، میخواهی‌ افغان باش که روز چند بار با خر تبادله شوی !

>>>   تحميل هويت قومي يك قوم خاص بالاي اقوام ديگر؛ ولو اگر آن قوم، قوم برگزيدهء خداوند هم باشد، نتايج وعواقب خيلي بد درقبال دارد. هويت افغاني در حال حاضر يك هويت جعلي براي اقوام واقليت هاي بي هويت ميباشد، يعني هركي كه پشتون واقعي يا تاجيك واقعي يا ازبيك واقعي نباشد، او خودش را ( افغان) معرفي ميكند. در شرايط حاضر؛ حتي پشتونهاي پاكستاني نيز هويت ( افغان) را قبول ندارند ومانند ايرانيها واژهء ( افغان) را معادل مردگاو، بي ناموس، بي غيرت و وطنفروش ميدانند.

>>>   افغان" ، برای بی هویت ها بهترین سرپناه هویتی است.
Haroon Amirzada
به باور من " افغان " بحیث یک هویت عقب مانده شاید یک سرپناه هویتی مناسب برای بی هویت ها باشد.
با کمال تاسف تفاوت هویت عقب مانه افعان با هویت های متمدن بویژه فارسی زبانها در حدیست، مثل اینکه هزاران انسان در خانه ها و کاخ های مجلل خویش زندگی کنند، ولی یک تعداد سیلاب و یا زلزله زده گان بیچاره بخاطر نجات شان در زیر سرپناه ها نظیر خیمه ها و یا خانه های متروک پناه ببرند.
کاش در عقب هویت افغان افتخار و تمدن قرار می داشت،که شهروندان از هویت خود صرف نظر می کردند و به آن افتخار می کردند.
یک تعداد افراد برای منافع زود گذر شان به این و آن هویت خود را می چسپانند بی آنکه به آن باور داشته باشند.
من بسیاری افرادی را می شناسم،که از نام پشتون و افغان نفرت دارند، اما بخاطر منافع موقتی و یا از ترس خود را پشتون و یا افغان معرفی می کنند.
بگونه مثال سمیع حامد،که در فرهنگ فارسی و زندگی مدنی بزرگ شده است، اما بخاطر منافع شخصی خود را افغان جا زده است و تصور می کند،که ازین طریق اشعار بی مقدار او را بیشتر می خوانند و در جامعه او را بحیث شخصیت ملی احترام می کنند. مثل جناب سمیع حامد هزاران بی هویت در افغانستان زندگی می کنند. اینها بهترین شکار فاشیسم در افغانستان به شمار می روند.
در افعانستان بزرگترین بد بختی اینست،که هویت عقب مانده افغان می خواهد هویت های پیشرفته و متمدن و ریشه دار تاریخ را ببلعد. این مثل اینست،که افریقای نامتمدن از اروپای متمدن بخواهد،که از هویت اروپایی خود به نفع افریقای عقب مانده صرف نظر کنند. آیا چنین چیزی امکان دارد؟

>>>   آنهایی که به سیزده دلیل اوغانیت را به عنوان هویت شهروندی، که همان هویت سیاسی است می‌پذیرند و در این راه سینه سپر می‌کنند، نباید فراموش کنند که این اقتدار سیاسی و هویت سیاسی است که هویت فرهنگی را رقم می‌زند و آن‌را سمت و سو می‌بخشد. حال این سنگین‌کله‌ها بیایند و بگویند که در کجای این هویت افغانی (اوغانی) جایگاه رودکی، مولانای بلخ، حافظ، بیدل، سعدی، جامی، سنایی... یا باختری، عاصی، شبگیر پولادیان و صدها دانشمند و عالم در این حوزهء تمدنی و این سرزمین، تعریف می‌شود!!! هویتی را که این آقایان به ما ارزانی می‌دارند، بستر فرهنگی دیگری را برای خود اصل می‌داند و هیچ ربطی به ما ندارد. اینها مگر سرحد این خط‌کشی های سبکسرانهء خود را می‌دانند و یا این‌که فقط صفحه سیاه می‌کنند!

>>>   من که هرچه فکر می‌کنم نمی‌توانم منطق و استدلال کسانی را درک کنم که می‌گویند همه‌ی شهروندان افغانستان را افغان بنامیم.

فرض کنید بپذیریم که مفهموم امروزی افغان، مساوی با پشتون نیست و می‌تواند شامل تمام شهروندان کشور شود. هیچ تحمیلی هم در کار نمی‌باشد. نیتی برای حذف اقوام دیگر هم در ورای این خواست وجود ندارد. پذیرش این هویت، هیچ پیامد و تأثیر منفی هم خلق نمی‌کند. با این همه، افغان نامیدن تمام شهروندان کشور، یک حرف بی‌معنا و مسخره است.

اصلا چه ضرورت وجود دارد که همه‌ی شهروندان کشور، یک نام واحد ملی نیز داشته باشد؟ نام شهروندی یعنی چه؟ هر شهروند کشور یک نام شخصی دارد مثل احمد و محمود و... از نظر هویت قومی هم یا پشتون است، یا هزاره، یا تاجیک، یا ازبیک و الی آخر. اگر بخواهیم او را از نظر تابعیت به کشور "افغانستان" منسوب و متعلق بدانیم، براساس قاعده، باید با افزودن یای نسبت در آخر واژ‌ه‌ی افغانستان، "افغانستانی" بگوییم.

پس "افغان" یعنی چه؟ چرا باید تمام مردم افغانستان را افغان بنامیم؟ در کدام کشوری چنین رسم و فرهنگ و قانونی سراغ داریم که تمام شهروندان آن در کنار نام جداگانه‌ی شخصی خود، یک نام واحد ملی هم داشته باشند؟

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   تنها بى نَسَب ترين ها به هويت شان ارزشي قايل نيستند.

>>>   تاجک بچیم تو غلامی غلام را نکن مردم هزار سال بالایت حکومت کرد دل وګرده داشت وطن دوست و وطن پرست است. دو روز قدرت در دست ات افتید وطن را به صفر ضرب کردی حتا تشناب های وطن را چور کردی اګر حکومتداری و وطن دوستی تاجک این باشد وای به حال تاجک.

>>>   خیلی عالی من یک پشتون گپ شما را تایید میکنم

>>>   در تمام كتب منتشره كه سلاطين و اميران (افغانى / پشتون ) امير عبدالرحمن خان ، امير حبيب الله خان ، امير امان الله تا زمان محمد ظاهر، همين (پشتونها / افغانها) خودرا ، زبان خود را و حتى نژاد خود را افغان گفته اند و بر اساس تمام شواهد و مراجع معتبر، اين كلمه اى افغان نامى است كه شهروندان خراسان و ايران به قبايل ساكن نوار كوه سليمان خطاب كرده اند و خود افغانها هم ان را پذيرفتند .
افسانه سازى چيزى از اين واقعيت كم نمى كند .
ثانياً
اگر افغان در كتب ثلاثه مقدسه اى آسمانى هم امده باشد، مبارك افغانها / پشتونها باشد .

>>>   من تاجكم ولي تاجك متعصب رادوست ندارم بشتون تاجك واوزبك وديكران همه برادريم

>>>   بسیار یک تحلیل زیبا منطقی وبه جا.

>>>   ﻭﺣﺎﻻ ﻫﻢ ﺣﻴﺮاﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ اﻳﻨﻬﺎ ﻛﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭاﺯ ﻛﺠﺎ ﻓﻐﺎﻥ ﻭﻧﺎﻟﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻣﺪﻩ اﻧﺪ
ﻣﺎ ﻣﺜﻞ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺧﻮاﺏ ﻏﻔﻠﺖ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭاﻳﻦ ﻓﻐﺎﻥ ﮔﺮاﻥ اﺯ ﻏﻔﻠﺖ ﻭاﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻣﺎ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ

>>>   شکرالدین غفوري
کسانیکه نمیدانند سر بزنند به این اثر گران بها که قبیله را بشناسند و دیگر خود را اوغان خطاب نکنند

>>>   حرف تان را با دكتر پدرام در ميان گذاريد و بپرسيد تا آنرا انعكاس دهد، فردا دكتر به نماينده گى از شما كنفرانس خواهد داد. به او اعتماد كنيد ، او به عدالت كاملن باور دارد.

>>>   به نظر بسم الله خان درزمان تعیینات تنها پنجشیری ها تاجک هستند اما در وقت سربازی وجنگ دیگران هم تاجک هستند

>>>   همیشه میګویم که تاج هستم!!!!!!
وتا که به عقبم مینګرم غلام تاریخ بودم!
از دست تزارها ازادی را ندیدم!
از برکت اوغو غاری را برای پنهان شدن از جهاد علیه تزار یافتم!و امروز من روباه تاریخ ورقاص تاریخ دیګر جامهشیر را میپوشم تا اوغو را بترسانم! اګر بترسد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است