افغانستان باید منافع خود را به خوبی بشناسد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۶/۱/۱۰ کد خبر: 131044 منبع: پرینت

قرار است به زودی نشستی درمورد صلح افغانستان در مسکو برگزار شود اما افغانستان هنوز تصمیم نگرفته است که در این نشست شرکت کند. آیا در تقابل روسیه و آمریکا افغانستان می تواند منافع خود را حفظ کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد شکیب منتظری استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: ما در یک نظام تک قطبی یا دو قطبی نیستیم که بیاییم خود را در بین این دو قطب ارزیابی کنیم و اشتباه هم از انیجا شروع می شود. ساختار نظام ما چند قطبی است و ما مرکزیت یا محور در منطقه نداریم و میان چند قدرت قرار داریم. در واقع افغانستان میان دو نوع نظام منطقه ای و جهانی قرار دارد و هنوز دست و پای خود را پیدا نکرده است.

وی افزود: وقتی ما ساختار را نشناختیم عناصر داخل ساختار را هم نمی شناسیم. چون عناصر داخل ساختار است که ساختار را به ما نشان می دهد. زمانی که ما نه ساختار را بشناسیم و نه نوع بازیگر را بازی را هم نمی شناسیم و وقتی نوع بازی را نشناختیم ما منافع خود را در دور رقابت ها و بازی ها نمی توانیم بیابیم.

منتظری گفت: بسیار بهتر است که افغانستان به طور قوی در اینگونه نشست ها ظاهر شود و بتواند منافع خود را پیدا کند وگرنه فقط ابزاری برای قدرت های بزرگ خواهد بود برای پیشبرد اهداف آنها.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درست گفتید

>>>   قرار بود جلسه کشور های عربی که در باره دولت فلسطین بود، در مراکش دایر شود.
کشور مراکش از برگزاری جلسه ابأ ورزید و گفت که در حدود شصت سال میشود که در باره ایجاد دولت فلسطین و حقوق فلسطین جلسه دایر میشود، اما تا بحال هیچ نتیجه نداده است.
از همین جهت این کنفرانس در اردن دایر شد.
حالا افغانستان نیز میگوید که حدود پانزده سال میشود راجع به تأمین صلح در افغانستان جلسات صورت میگیرد و تا بحال هیچ نتیجه نداده است. بنأ تشکیل این جلسه نیز مثل جلسات سابق بی نتیجه است.
زیرا رهبران مجاهدین در خانه خدا دست خویش را بالای قرآن ماندند که اتحاد میکنند، اما به وعده خود وفا نکردند.
بنأ وقتی که زور خدا به آنها نرسید، زور پوتین که سابق عضو کی، جی،بی بود و نقشه خدا را با کلاشینکوف میزد، کجا خواهد رسید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است