رویداد های سیاسی آمریکا در چهارشنبه 9 ماه حوت
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۱    ۱۳۹۶/۱/۱۰ کد خبر: 131022 منبع: پرینت

روز چهارشنبه نهم ماه حوت همچنان موضوع دیدار پنهانی دوین نونز رییس کمیته اطلاعات مجلس از کاخ سفید بر سر اطلاعات مربوط به روسیه موضوع مناقشات میان کاخ سفید و قانونگذران آمریکایی بود و در این مناقشات شماری از قانونگذاران دموکرات آمریکایی از نونز خواستند تا از مقام سرپرستی این کمیته کناره گیری کند.

ران وایدن یکی از سناتور های دموکرات ضمن تاکید بر ضرورت کناره گیری نونز از سرپرستی این کمیته موضوع دارایی های ترامپ و مدارک و اسناد مالیاتی او را بار دیگر مطرح کرد و گفت که به نظر او تحقیقات بر سر موضوع روسیه و روابط غیر قانونی کارکنان کاخ سفید با رهبران کرملین بایستی با تمرکز بر دارایی های ترامپ صورت بگیرد.

تقلاهای کاخ سفید و رییس جمهوری آمریکا در پی شکست لایحه بهداشتی تحت حمایت او برای به سامان رساندن طرح تازه ای همچنان ادامه دارد و قانونگذاران دموکرات و هم ترامپ و گروهی از جمهوریخواهان سنا خواستار همکاری های فراجناحی برای رسیدن به طرح مشترکی در این زمینه شدند.
با این همه هر یک از طرفین از طرف مقابل خود انتظار دارد که او قدم اول را در جهت این همکاری ها بردارد.

سخنگوی ترامپ در کنفرانس خبری امروز موضع رییس جمهوری آمریکا در این رابطه را منصفانه و صادقانه توصیف کرد اما گفت گرچه او آماده همکاری با رقبای دموکرات خود هست اما از اصول اولیه ای که به آن ها پایبند است، عدول نخواهد کرد و از رقبای دموکرات خود انتظار از خود گذشتگی هایی را دارد.
از طرف دیگر سناتور های دموکرات این کشور هم بر ا نتظاراتی کم و بیش شبیه به خواسته های ترامپ تاکید کردند و شرط اول تحقق چنین تعامل فراجناحی را برداشتن قدم اول از سوی رییس جمهور کشورشان دانستند.

چاک شومر سناتور با نفوذ ایالت نیویورک که رهبری اقلیت دموکرات ها در سنا را به عهده دارد بار دیگر تاکید کرد که همکاری بر سر این موضوع در درجه اول منوط به این خواهد بود که ترامپ خیال لغو اوباما کر و یافتن جایگزین تازه ای برای این قانون را از سر بیرون کند.

یکی دیگر از موارد صف کشی های جناحی در میان قانونگذاران آمریکایی معطوف به موضوع رای صلاحیت به گزینه دیوان عالی ترامپ بود که امروز نیز در اظهارات و رویکرد های هر دو طرف ادامه داشت و بیش از نیمی از قانونگذاران دموکرات با تاکید بر ضرورت 60 رای بعنوان شرط اعطای صلاحیت به نیل گورساچ بصراحت گفتند که حتی در صورتی که برخی از دموکرات های سنا به این گزینه رای موافق بدهند آن ها با استفاده از فیلی باستر جلو تایید او را خواهند گرفت.

بدنبال ابراز نگرانی روز گذشته قانونگذاران آمریکایی در مورد روابط تجاری جرد کوشنر داماد ترامپ با شرکت های چینی او طرح مشترکی را که با شرکت چینی برای ساختن برج ساختمانی در خیابان های منهتن در دست بررسی داشته ،لغو کرده و برای انجام این طرح به شرکت های رقیب روی آورده است.

بدنبال یادداشت رسمی دولت انگلیس به اتحادیه اروپا مبنی بر آغاز روند خروج انگلیس از این اتحادیه، شان اسپایسر سخنگوی ترامپ ضمن حمایت از این اقدام انگلیس، تصمیم دولت و ملکه انگلستان را ستایش و آرزو کرد که این کشور پس از خروج از اتحادیه همچنان در مقام یک رهبر نیرومند باقی بماند.

بالاخره رییس جمهوری آمریکا در همین روز لایحه ای را به کنگره کشورش داد که در صورت تصویب، قوانین حفاظت از حریم اینترنتی شهروندان آمریکایی را که در زمان اوباما به تصویب رسیده بود، ملغا خواهد کرد و به این ترتیب دستگاه های امنیتی آمریکا بار دیگر مجاز خواهند بود برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود همه خطوط مبادلات اطلاعات مردم آمریکا از اینترنت گرفته تا تلفن را زیر نظر بگیرند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است