جنجال دوستم و ايشچي يک قضيه فمينيستی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۶/۱/۸ کد خبر: 130958 منبع: پرینت

رولا غنی بانوی نخست كشور به تازگی در گفتگو با روزنامه تايمز لندن مدعی شده است كه جنرال دوستم در پی شكايت ايشجی در حصر خانگی قرار دارد.

ايشجی يكی از مخالفان سياسی جنرال دوستم است. چندی پيش او ادعا كرد كه معاون اول رياست جمهوري وی را اختطاف و سپس آزار و اذيت جنسی كرده است. آزار و اذيت جنسی مردان، يكی از روش های شناخته شده سركوب مخالفان سياسی در نظام های دیكتاتوری است. مستبدان آنچه را كه در آزار و اذيت جنسی مردان به دنبالش هستند، تحميل نهايت خفت و ذلت بر مخالفان سياسی است.

چون در جوامع مردسالار، مردانگی مرادف انسانيت بوده و زنانگی به معنای خفت و فرودستی و خروج از رده انسانيت می باشد. جوامع مرد سالار بدين باوراند كه زنانه شدن و به تبع آن خروج از انسانيت، از سه طريق ممكن است:

1) متولد شدن بدون آلت مردانه؛
2 ) قطع آلت مردانه؛ همان كاری كه صرب ها در برابر مسلمانان بوسنی كردند
3 ) مفعول واقع شدن؛ چيزی كه ادعا می شود دوستم و سربازان او در برابر ايشچي انجام داده اند.

آنچه كه اين نگرش را در جوامع مردسالار تقويت می كند، حرمت به واژه "مرد" و "مردانگی" در محاورات عامه می باشد. شما هر قدر از مرد و مردانگی ستايش كنيد، در حقيقت اين نگرش را تقويت می كنيد. به همين خاطر باورم اين است كه جنجال دوستم - ايشچي يک قضيه فمينيستی نيز است و به مبارزات جنبش های فمينيستی نيز تعلق دارد.

اين قضيه بايد جدی پيگيری شود و عدالت بايد به صورت كامل آن تطبيق گردد.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اكر دوستم خودرا رهبر حزب وعقل سليم داشت جطور زمينه ساز جنايت شد ميكويند كجا عاقل كاري كند كه بارارد بشيماني كابلي

>>>   سلام و عرض ادب نثار تان باد !
از سر راه برداشتن مخالفین چه بشکل فزیکی باشد یا بشکل معنوی از شیوه های دیکتاتوریست ...
جهان غرب در راس ایالات متحده آمریکا میلیارد ها دالر جهت برقراری دموکراسی درین سر زمین به مصرف رساند...
بنآ نه تنها به جنرال صاحب بلکه به هیچ دیکتاتور دیگر اجازه چنین کار را نمی دهد تا این همه مصارف به هدر برود ...
در نتیجه آقای جنرال با در نظر داشت نتیجه تحقیق و بررسی های ارگان های ذیربط محاکمه میشود و این صلاحیت محکمه است که آقای جنرال را محکوم میکند و یا برائت میدهد و به استثنای محکمه هیچ کس صلاحیت ندارد در مورد تصمیم بگیرد...
...

>>>   جناب ثاقب ، اینو همه میدونه که این بازی سیاسی بود ، بازی که باعث از بین بردن یه قوم در کشور افغانستان ، و بازی خیلی خطرناک و با پول های کلان بر نامه ریزی و حتی دست های خارجی دخیل بر نامه بود ، و اینو موضوع شخصی یه فرد رو به نمایش گذاشت ، حالا که کشور در آتیش قتل، جنایت ، تجاوز ، ادم ربایی ، بیکاری، فرار جوانان از کشور، ، طالبان، داعش کفت و زهر مار دیگه دست و پنجه نرم می کند و این موضوع شخصی رو به بین المللی کشانید ، باید مانند یه مرد از بی عدالتی دفاع کرد، و موضوع جنسیتی رو به موضوع فمنسیتی نکش ، فمینست، یعنی حقوق بین زن و مرد، فمینست ها حقوق برابری می خواهند ،۵۰ /۵۰ .

>>>   رای فروشی که به درد واقعی توده های تورک و اوزبیک نمیخورد۰
این غنی که یک فاشیست قومی شناخته شده است چگونه در جهت اعاده حقوق واقعی شهروندان غیر پشتون این کشور رضایت خواهد داد؟ هیچگاهی۰
همه نمایشی است، معامله است، و یک خرید و فروش است۰ رای و سرنوشت شهروندان تورک تبار و اوزبیک تبار کشور مثل متاع معامله سیاسی و خرید و فروش میشود و صرف چند تا معامله گر و تیکه دار نفع میبرند در حالیکه حقوق حقه و واقعی تورک ها و اوزبیک ها و اکثریت قوم های غیر پشتون دیگر کشور هنوز هم زیر پاه است۰

>>>   واژه فمینیسم از كلمه لاتین Femina یعنی جنس زن گرفته شده است.فمینیست مجموعه‌ای از واکنش‌ها و ایدئولوژی‌ها برای ایجاد کردن بسترهای دفاع از حقوق برابر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای زنان و همچنین ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان و دختران در آموزش و پرورش، اشتغال و دیگر زمینه‌های زندگی است. فعالین حقوق زنان باور دارند که جنسیت در زندگی انسان‌ها عاملی تعیین کننده است که جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد بر اساس آن شکل می‌گیرد.
و.د


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است