جدال معامله گر و سیاستمدار
عملکرد عطا محمد نور طی ماه ها مذاکره با ارگ نشان از سیاستمداری و زیرکی وی در دل فشارهای همه جانبه حکومت، رهبرانِ جمعیت و دیگر رقیبان دارد که تنها زمانی حاضر به ترک بلخ خواهد شد که وعده ها به خود جامعه عمل بپوشاند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱/۷ کد خبر: 130919 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اشرف غنی به همراه تیمی از حنیف اتمر و اکلیل حکیمی و دیگر مقام ها به خوبی نشان داد که تیمی قدر در مذاکره برای به حاشیه راندن رقبا و کشاندن بازیگران جدید برای حکومت است و از سوی دیگر، عطا محمد نور این مخالف دیرینه با برهم خوردن معادله های سیاسی با تمام توان در پی رسیدن به حداکثر امتیازها و بقای قدرت خود است.

هرچند افغانستان، دهه ها شاهد ظهور چهره های قدرتمند و افول یک باره آنان در قدرت است اما عطا محمد نور، طی سال ها نشان داد که همواره یا پیروز میدان بوده است و یا در رقابتی مساوی به سر برده که حکومت 15 ساله بلخ و حفظ قدرت در گذشته پرآشوب و دو حکومت جدید خبر از زیرکی و پختگی حکمران شمال دارد.

وی که هزینه های هنگفت مادی و معنوی را خرج به قدرت رسیدن عبدالله کرد و نتیجه ای جز ضعف و ناکارآمدی ندید و در روزگاری که بیشتر مقام های مخالف حکومت در دسیسه ها مغلوب و حاشیه نشین شدند، وارد معامله با ارگ شد و بر اساس برخی خبرهای که بیشتر به حقیقت نزدیک است تا احتمال، بلخ را در ازای نیمی از حکومت معاوضه می کند اما به شرط به سرانجام رسیدن وعده ها.

زمانیکه معاون دوم ریاست جمهوری به جای اشرف غنی در مراسم جهنده بالای بلخ حضور یافت، دلیلی شد بر ابراز ناراحتی والی بلخ در طی سخنرانی و از سوی دیگر انتظار رییس جمهور و تیم وی از اعلام استعفا از ولایت بلخ با زیرکی عطا محمد نور به آینده سپرده شد.

عطا محمد نور که طی یک و نیم دهه گذشته با هر فشار و معامله حکومت کرزی و غنی دست از بلخ نکشیده بوده در مواجهه با ضعف شدید ریاست اجرایی و به خطر افتادن ثروت و موقعیت خود، بهترین گزینه را در کنارآمدن با حکومت دید.

اما این رویکرد تاوانی بس گران داشت: ایجاد شکاف عمیق در رهبری حزب جمعیت اسلامی، به خطر افتادن قلمرو بلخ، پشت کردن به همپیمان قدیمی چون عبدالله و رسانه ای شدن اختلاف ها.

برخی خبرها حاکی از انتخاب عطا محمد نور به عنوان معاون اول جدید ریاست جمهوری و جایگزنی برای جنرال دوستم می باشد اما اگر اشرف غنی هیچ گاه پایبند تعهد و وعده ها به مخالفان نبوده است اما عطا محمد نور نیز جنرال دوستم نیست که قبل از اجرایی شدن تعهدها، وارد بازی ارگ شده و به مقامی تشریفاتی بدل شود.

مقام همیشه برنده برخواسته از قوم تاجیک اگرچه همواره خواست های خود را در جهت منافع مردم و حزب جمیعت اسلامی عنوان کرده است اما در واقعیت تقلای می باشد برای به دست آوردن دوباره قدرت و حضور در حکومت.

جنرال دوستم که در انتخابات ریاست جمهوری دلیل محکم به قدرت رسیدن اشرف غنی بود به همان راهِ مقام های گذشته مخالف حکومت رفت و به راحتی در حاشیه ها تبدیل به مقامی تشریفاتی و خانه نشین شد و اکنون باید شاهد حضور رقیب و به عبارتی دشمن دیرینه خود در مقام معاون اول ریاست جمهوری باشد! اگر معامله میان حکومت و والی بلخ به خوبی پیش برود.

اما با توجه به عملکرد عطا محمد نور طی ماه ها گفتگو و مذاکره با ارگ می توان سیاست مداری و زیرکی وی را از دل فشارهای همه جانبه از سوی حکومت، رهبران حزب جمعیت و دیگر رقیبان دید که تنها زمانی حاضر به ترک بلخ خواهد شد که وعده ها به خود جامعه عمل بپوشاند.

افغانستان دیگر برای عطا محمد نور آن کشوری نیست که بتواند با تکیه بر حزب جمعیت و ریاست اجرایی در قدرت نفوذ داشته باشد بلکه با برهم خوردن معادله های سیاسی، باید به روشی دیگر چون مذاکره با حکومت در پی محکم کردن میخ قدرت خود باشد.

دو سفر رییس جمهور به ولایت بلخ تنها در چند ماه خبر از اهمیت کشاندن عطا محمد نور به حکومت دارد زیرا اکنون منفعتی برابر برای دو سوی معامله است زیرا با توافق در این مذاکره ها، هم ارگ از شر مقامی پردرسر چون جنرال دوستم خلاص و پستی چون ریاست اجرایی حذف می شود و هم والی بلخ به قدرت و مقامی بسیار بزرگتر از یک ولایت دست می یابد.

اما تمامی این رویدادها تا عملی نشدن وعده های حکومت به عطا محمد نور تنها در حد گمانه زنی باقی خواهد ماند و هرچند اشرف غنی نشان داد که در به حاشیه کشاندن مقام های با نفوذ قومیت های جز پشتون استعداد بی همتا دارد اما باید گفت که عطا محمد نور نیز هم هوش سیاسی دارد و هم مذاکره کننده ای قدر است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نخیر! مردم مجاهد افغانستان به استاد عطا محمد نور اعتماد دارد و به این عقیده است که او در این سیاست زیرکانه کار میکند و غنی را مجبور شد به سرداران شمال در بلخ زانو زند.
واقعاً استاد عطا به یک تیر دو شکار کرد.
1. دوستم یعنی رقیب نظامی کمونیستش را کنار زد و کارش را به حبس خانگی رساند.
2. شانه اشرف غنی را از دوستم خالی ساخت و اشرف غنی را وابسته خود ساخت.
همچنان حزب جمعیت را در افغانستان حزب شماره یک و تعیین کننده سرنوشت سیاسی کشور معرفی کرد.

>>>   Soraya Baha
داکتر عبدالله با همان میراث پدرسالار، حیله و نیرنگ را ژنیتک در خون دارد ودر بحران هویت به سرمی برد، بحران هویت احساس خود باوری را در وی متلاشی کرده است . انسان بدون خود باوری نه به آگاهی هویتی می رسد و نه می تواند آن را نگهدارد، احساس خود باوری آن چیزی است که معنای وجود انسان را شکل می دهد و آدمی که احساس خود باوری را از دست داد دیگر قادر به مسوولیت پذیری نیست وعبدالله دیگر در برابر مردمی که با خون خود و با قطع شدن انگشتان خود برایش رأی دادند کوچکترین دلسوزی و احساس مسوولیت ندارد وازانتقادات مردم هم خمی به آبرو نمی آورد، این عوام فریب دو رگه بازهم برای دور دیگر انتخابات در امریکا لابی می کند و این که شنیده عطای نور خود را کاندید خواهد کرد بازهم با همان میراث پدر سالار محیلانه خودش انگار انتقادات عطای نور را نادیده می گیرد، اما برای رسانه ها و افراد وابسته به خود دستور تخریب وسبوتاژ برعمل کرد عطای نور می دهد، این آدمک زبون که خود توان روبرو ومواجه شدن با عطای نور را ندارد، از شیوه ها و ترفندهای قبیله یی بهره می گیرد.
آفای آریایی بر رد اتهامات عبدالله می نویسد:
" مذاکرات استاد با رییس جمهوری در باره چند سمت موقت و بی اساس که قوت اجرایی نداشته باشد نیست. با عمق دیدگاه و با در نظرداشت منافع مردم محور مذاکرات استاد با رییس جمهور را در قدم نخست تطبیق توافقنامه سیاسی تشکیل می دهد، که تغییر نظام سیاسی یکی از مواد توافق نامه سیاسی است. چشم پوشی از تغیر نظام سیاسی از آدرس استاد اتهام و توطئه بیش نیست. توزیع شناسنامه های الکترونیکی و درج واژه افغان در شناسنامه ها نتیجه مذاکرات ویژه مصطفی مستور معین وزارت مالیه و نماینده ویژه فرمانروا کاخ سپیدار با ارگ و شورای امنیت است."

>>>   در پهلوی معامله گر و سیاستمدار، جلالتماب اعلیحضرت حاجی الماس دزد یاد تان رفته است!!!!!!!!!!!!

>>>   اگر همدلی واقعی باشد نه تاکتیکی قابل ستایش است اما غنی نشان داده که در هیچ یک از وعده هایش نه با عبدالله ونه با ملت افغانستان صادق نبوده نیست ونخواهد بود بناء خواست مردم از جناب نور صاحب به عنوان کسیکه مردم به ایشان چشم دوخته اند این خواهد بود که تیم حاکم در نفاق افگنی منزوی کردن وایجاد شگاف بین اقوام دیگر مهارتهای بس دیرینه داشته وچنین ترفند هارا از گذ شته گان شان به ارث برده اند خیلی زیرکانه هوشیارانه تر باتفاهم کلی باسایر بزرگان جمعیت اسلامی وبزرگان ومتنفذان قومی راه ایراکه در پیش گرفته اند ادامه دهندهیچگاه با زور گویی هاوخودخواهی های انحصار گران قدرت سر فرو نیاورد.سعی نماید تا قدرت غیر متمرکز که خواست مردم است را بوجود بیاورد وطلسم جادویی قدرت را بشکند تااینکه همه مردم حضور در قدرت داشته باشندهمکاری بانظام مطابق به منافع همه مردم کشور باشدفکر میکنم موفق بدر آیند در غیر از آن ناممکن خواهد بود در این راستا ضمن آرزوی موفقیت شان وعده میدهیم که حمایت قاطع از ایشان شان خواهیم کرد

>>>   ازبرادران تاجیک وطن عجیب است سلاخان آدم کش معاصرراهنوز به عنوان استادیاد میکنندوقوم وجامعه که ازظالم تمجید کنندروی خوشی نمی بنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است