افغانستان در دست فساد پیشگان
تنها در کشوری می توان شاهد بیشمار دولتمردان و مقام های فاسد و جنگسالاری بود که از جنگ گرفته تا فساد در تمامی بخش ها و نهادها ریشه دوانده و منطقه امنی برای راس حکومت ایجاد کند که میزبان طالب باشد و جنایتکاران 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۴    ۱۳۹۶/۱/۵ کد خبر: 130849 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، از حکومت گرفته تا قانون و نهادها در گرو فسادی است که زندگی را بر مردم جنگ زده، روز به روز طاقت فرساتر می کند و در فقری که دامن بیش از نیمی از جمعیت افغانستان را گرفته و بی کاری معضل همیشگی آنان است، رشوه و واسطه ها تمامی هستی یک خانواده را به یغما می برد.

زندگی مردم افغانستان در گرو افرادی می باشد که هم از قدرت و هم نفوذ در حکومت برخوردار هستند و دادگاه عالی و عدالت توانی برای مقابله با آنان را ندارد زیرا زمانی یک کشور به چنین سطح بالای از فساد می رسد که دستگاه قضایی زیر چتر حکومت قرار گرفته و از بالاترین تا پایین ترین بخش های دولتی غرق در زدو بند و رشوه شود.

به تازگی سازمان شفافیت بین الملل از کاهش کم فساد اداری در افغانستان خبر می دهد اما آنچه قابل تامل است، گستردگی و ریشه ای بودن فساد در تمامی بخش های کشور می باشد که چنین کاهش ناچیزی نه می تواند نور امید باشد و نه نشان دهنده عملکرد مثبت حکومت در راستای مبارزه با فساد.

مسوولان بخش جنایی وزارت داخلی با هشدار از افراد با نفوذ دولتی می گویند که زندگی مردم را با فساد گره زده اند و هیچ نهادی توانی برای مقابله با آنان را ندارد، همان مقام ها و چهره های خاص که زیر چتر حمایت ارگ و قانون، مهره های درشت فساد هستند و تاوان آن را مردم با فقر و جنگ می پردازند.

صلح افغانستان که طی دهه ها تبدیل به رویای دست نیافتنی برای افغانستان تبدیل شده است به دلیل وجود فاسدان و فساد گسترده، مغلوب جنگ مدام می باشد و تروریستان روزی به نام طالب و روز دیگر با پرچم داعش با استفاده از مهره های درون حکومتی خودفروخته دست به ناامنی و آشوب می زنند.

با وضعیت بحرانی اکنون افغانستان، حکومت وحدت ملی بهترین فرصت را در اختیار دارد که اهداف انحصارطلبی و قومیت پرستی خود دست یابند و به رویایِ کشور پشتون و پشتونیزم را به حقیقت بدل کند.

در روزگاری که دیگر هیچ یک از قومیت ها جز قوم پشتون در قدرت و حکومت نقش تعیین کننده ای ندارند و در توطیه و بازی های ارگ مغلوب شده اند، بهترین فرصت را برای طالب دوستان و شیفتگان حکمتیار در قدرت هموار کرده اند.

فساد دلیل جنگ است،‌جنگی مدام که هم مردم را همیشه درگیر با ناامنی و هم توان چهره های سیاسی مخالفت حکومت را تهی کرده و بر همین اساس برای راس حکومت تفاوتی نمی کند که متحد آنان، طالب باشد یا مهاجران ناسازگار پاکستانی! زیرا انحصارطلبانِ همیشگیِ قدرت در پی یک تبار هستند: پشتون.

مردم یا در هراس جنگ به سر می برند یا در بی پناهی مجبور به ترک ولایت ها شده اند و یا مهاجری اخراج شده و در این میان اگر بخواهند در سرزمین خود زندگی کنند باید آنچه با رنج به دست آورده اند را در فساد ادارت برای به سرانجام رسیدن درخواست شان هزینه کنند.

حال، دادگاه عالی و نهادهای مبارزه با فساد با سر و صداهای رسانه ای از مجازات مسوولان فاسدی می گویند که در پایین ترین رده های دولتی حضور داشته اند و در مقابل، مقام های بلندپایه حکومتی و چهره های خاص از مصونیت قانونی برخوردار و آزادانه حق مردم را پایمال و روانه خزانه خود می کنند.

جنگ و امنیت هر دو از مسیری می گذرند که در دستان افرادی است که هم قدرت را دارند و هم ثروت که هر دو از راه فساد کسب شده اند به مانند انتخابات ریاست جمهوری که نه با رای مردم بلکه از دل بحران و فساد به حکومت وحدت ملی رسید.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چند سال پیش خو پشتون درقدرت نبود که درکابل وتمام ولایات سگ صاحبش رانمی یافت لطفا به قومیت دامن نزنید فاسد فاسد است ولوکه ازهرقوم باشد

>>>   چل‌ انگلیسی
#وینستون_چرچیل:
اگر میخواهید جامعه ای هزار سال هم بگذرد و پیشرفت نکند
زنان یک جامعه را محدود کنید
آن ها را تو سری خور و حقیر کنید
تمسخرشان کنید
کاری کنید تا بزرگترین آرزویشان ازدواج
و بزرگترین هنرشان آشپزی و خیاطی باشد
بلایی بر سر آن ها بیاورید تا از اجتماع بترسند
تخم تفکری در ذهن پدرانشان بکارید تا ایمان بیاورند
دخترانشان را باید در قفس پرورش دهند
کتاب علم و قلم و چکش را از دخترانشان بگیرید و به جای آن ملاقه و سوزن و انجیل ... به دستانشان بدهید
با جوانانشان کاری کنید که از جنس مخالفشان دور باشند ولی تمام تفکرشان پیش آن ها
و هر کسی که برای آزادی زنان تلاش کرد را بنده شیطان و دشمن خدا بنامید که او دشمن ما، و ما خدای زمین هستیم
کتاب: چطور جهان را اداره کنید
هر مادر= تربیت یک نسل
بخاطر یک جامعه سالم #شریک سازید
کاپی است

>>>   اگربچه های شما ورهبران دولت وزیردعاع دوست سالهای 1357 و 1358 شما فرزندان آنهادرصفوف جنگ می بودند اینقدر به دهلی خط دیورند نمی کوبیدید دیکتاتوری نسل کشی وافغانستان سازی و افغانیت ساخته عبدالرحمن خان راقبول دارید اما خط دیورند عبدالرحمن خان راقبول ندارید.

>>>   بدون شک فساد در کشور ما سابقه ای تاریخی دارد گویا از ابتدا سنگ تهداب این مملکت را برفساد مانده اند در هر دور بی عدالتی وظلم درین جا بوده وگاهی این پدیده ای شوم بیداد مینموده واستفاده جوی وخیانت به اوج خود رسیده است اما اگر استفاده جوی وبهره برداری های سوی که در ین جاانجام شده است محاسبه نماید با فساد که در دوره ای حکومت وحدت ملی به وقوع پیوسته نمی رسد وباز همه خیانت های این دوره را جمع بندی کنید به موازی اعطای زمین های که اقای غنی به الکوزی اهدا نموده اند نمی شود این ۳۲۰ جریب زمین در بهترین منطقه ای کابل که هرجریب زمین را میشود به ده ملیون دالر حساب کردکه مجموعه ای ان حدود سه ملیارد ودوصد ملیون دالر میشود دران الکوزی زاخیل وال واقای غنی همه شریک اند ودر منطقه ای که اصلا فابریکه صنعتی اجازه نبوده وان منطقه در امتداد مکروریانها بوده باید خانه های رهایشی باشد بنام محل فابریکه وبه این بهانه زمین هارا غصب کرده اند باید فساد مغز متفکرجهان هم در جهان به درجه ای دوم فساد معادل باشد
سیه روز

>>>   تازمانیکه یک چوچه جنگ سالار درحکومت باشد عدالت وامنیت نمی آید

>>>   از شرارت پیشه گان بی فرهنگ توقع نداشته باشید.انها د قصه یگان مقدسات نه بوده ،در نزد شان هیج چیز ارزش ندارد.انها به الله نه به پول ایمان اورده اند.

>>>   جان سایکو بازرس ویژه امریکایی چیز جدیدی را کشف نکرده !
فساد توسط تارتوق هایی که امریکایی ها وانگلیس ها برای مردم وکشور ما درسال 2001 تحفه کرده اند به وجود آمده و خانواده هایی کرزی ، غنی احمدزی و به وسیله ای شرکای این شرکت سهامی فساد در سراسر نظام پراگنده شده است .
فساد به این گسترده گی که سرا پای نظام را فراگرفته توسط رئیس جمهور دست نشانده امریکا وانگلیس کرزی و ادامه آن غنی احمدزی و گروه تکنوکراتهای برگشته از غرب خلیل زاد ، جلالی و احدی مانند یک ویرس واگیر در سراسر جامعه پخش ، کابینه ، مجلس نمایندگان و مامورین ملکی و ارتش همه به این ویروس مبتلا شده اند.
جان سایکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا صرف گوشه ای کوچکی از فساد را در ارتش افشا کرده که البته بسیار مهم هم است که مقامات بلند پایه در سکتور امنیتی با فروش جنگ افزار هایی نظامی به طالبان به زنجیره ای اکمالاتی نظامی طالبان مبدل شده اند و این هم همان ستون پنجم است که توسط کرزی و غنی در درون نظام ایجاد شده که توسط حنیف اتمر اداره می شود.
سوال من این است که این نظام با این ساختار و این همه گسترده گی فساد قابل اصلاح وترمیم است ؟
محمداسلم سلیم

>>>   کسیکه باسم مستعار سیه روز از یک خیانت بزرگ الکوزی وزاخیل وال واقای مغز متفکردوم جهان پرده برداشته وموضوع واهدای قطعه زمین بزرگ را در نزدیکی میدان هوای به الکوزی که درواقع شریک اصلی زاخیل وال وغنی است بیان داشته اند وقیمت ان را نیز سه ملیارد ودوصد ملیون محاسبه کرده اند اگر این اعطای زمین راست باشد وسیه روز درست فرموده باشد خیانت بسیار بزرگ وقابل پی گیری وباز پرس است نمیدانم خارجی هاچرا این مسله را نادیده گرفته اند ویا پارلمان تقلبی چرا ازان ذکری بعمل نمی اورند ومحللین سیاسی فرمایشی که کاه را کوه میسازند با این موضوع تماس نمی گیرند واین احتمال هم موجود است که ازین سه ملیارد واندی دوملیارد وبیشتر از ان را به خارجی ها داده باشند وگرنه داخلی ها ولو هر قدر گرگ واژدهای بزرگ هم باشندبه تنهای حوصله وتوان هضم این مبلغ بزرگ راندارند اما وقتی اقای کرزی ملیارد ها دالر هدیه های کشور ها وسازمانهای استخباراتی را حیف ومیل نمود کسی تا امروزبرایش نگفته است که چرا؟ این سه نفر هم میتوانند خیانت با این بزرگی را انجام دهند مگر اینکه اونیز ان مبالغ را با خارجی ها تقسیم نموده باشد ازین نقشه ها وبرنامه های بزرگ معلوم میگردد که درین محوطه ای بی در ودیوار هیچ کاری بدون نظر ورضایت خارجی ها انجام نمیشود
تبنگ چی

>>>   این فسادیان فسادیان نونیستند بقایای چند سال قبل اند خداوند گم شان کند که ما ازشرشان خلاص شویم تمام بیت المال راچورکردند ودرشیرچورخانه ها اعمارنمودند میراث میشوند انشا ء الله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است