آیا دو ابر قدرت می توانند با هم به تفاهم برسند؟
صحبت مقام های روسی، بیانگر همان خوش بینی است که از ترامپ دارد و دولت جدید آمریکا امیدوار است که چنانچه خودش گفته مانند روسیه بتواند به یک جمع بندی و تفاهم برسد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۶/۱/۵ کد خبر: 130842 منبع: پرینت

نشست تازه یا سفر تازه وزیر خارجه افغانستان به مسکو و موضعگیری تازه اداره رییس جمهور روسیه در قبال بحران امنیتی افغانستان و نقش افغانستان در منطقه یک مقدار امیدواری ها را در ارتباط با کاهش بحران امنیتی افغانستان بوجود آورده، است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر محمداکرم عارفی استاد دانشگاه، در برنامه «تحول» گفت: صحبت ها، صحبت های بسیار مثبت و خوبی است با اینکه چند ماه پیش، صحبت های ناامید کننده ای از سوی مقام های روسیه شنیدیم، که از دولت افغانستان به خاطر ضعف حاکمیت در بخشی از ولایت ها و ناامیدی از آمریکا به خاطر سیاست هایی که آمریکا در پیش دارد، روس ها به یک نوع ناامیدی رسیده بودند و همین مساله روس ها را وادار کرده بود که خودشان مستقیم وارد اقدام شوند و ارتباطی با طالبان بگیرند و فکری برای امنیت حوزه های خودشان در آسیای میانه در نظر داشته باشد، اما بعد از روی کار آمدن ترامپ و رابطه با سابقه ای که بین ترامپ و بین پوتین وجود داشته، فعلا روس ها خوشبین تر هستند که بتوانند بحران هایی که در مناطق مختلف جهان وجود دارد، که در این بحران ها قدرت های بزرگ از جمله آمریکا تاثیر گذار است و یا یک طرفی از بحران ها قرار دارد، از طریق گفتگو یا تفاهم حل کنند.

وی افزود: لذا این صحبت مقام های روسی، بیانگر همان خوش بینی است که از ترامپ دارد و دولت جدید آمریکا امیدوار است که چنانچه خودش گفته مانند روسیه بتواند به یک جمع بندی و تفاهم برسد. ما امیدوار هستیم که این خوش بینی ها بتواند نتیجه بخش باشد و مقام های دو قدرت بزرگ را نسبت به مساله افغانستان به هم نزدیک بسازد.

عارفی، در خصوص اینکه آیا آمریکا و روسیه می توانند به هم نزدیک شوند یا نه گفت: این به استراتژی کلان دولت ها در سطح بین الملل برمی گردد، به این که چه سیاستی را در حیطه جهانی در پیش می گیرند. وضعیت مواردی مانند خاورمیانه سوریه، مثل اوکراین یا مثل افغانستان و کشورهای شبیه آنها، درواقع برخواسته از همان استراتژی کلان دولت ها و دکترین امنیتی آنها و سیاست های کلان شان می باشد. پس به آنها ارتباط دارند. در حال حاضر نسبت به خوبی روابط و بهبودی روابط با روسیه امیدوار هستیم جهان یک خوشبینی برایش ایجاد شده که بتواند روابط این دو قدرت را در ساحات مختلف بهبود پیدا کند. اما از طرف دیگر ما می توانیم بگوییم که مسایل به صورت موردی موضعی نیز قابل بحث است. ممکن است که آمریکا با روسیه در مساله اوکراین نتواند به یک جمع بندی نزدیک برسد یا مثلا در سوریه یک سیاست خاص را در پیش بگیرد ولی در مساله افغانستان این امکان وجود دارد یعنی با اینکه یک ارتباطاتی وجود دارد قابل جدایی هم هست. قابل تفکیک هم هست که در یک مورد آنها به تفاهم برسند، منافع شان را در همسویی ببینند و در موردی دیگر به تفاهم نرسندو منافع شان رادر تجمیع و همسویی نبینند.

عارفی، در خصوص دیدگاه های آمریکا و روسیه در مورد تروریزم در افغانستان بیان داشت: می تواند میان آنها شباهت ها و مشترکاتی باشد، در سوریه یک نقطه بسیار اساسی وجود داشت که هر دو قدرت بر روی آن توافق داشتند و آن این بود که دولتی در سوریه روی کار بیاید که این دولت تهدیدی برای اسراییل نباشد. نه فعلا روسیه به دنبال این است که یک دولت علیه اسراییل در منطقه رشد کند، نه سیاست و استراتژی آمریکا ایجاب می کند که اجازه دهند یک دولت ضد اسراییل در منطقه بوجود بیاید. پس اینها روی این موضوع توافق داشتند. در افغانستان هم به یک معنا همین طرزالعمل را دارند. خطری که در افغانستان است، یک دولت اسلامگرایی است که بتواند زمینه رشد اسلام گرایی را در آسیای میانه بوجود بیاورد. در این نقطه آمریکا و روسیه دیدگاه مشترک دارند. امیدوار هستیم با سیاست های جدیدی که این دو قدرت در افغانستان در حال اتخاذ هستند، منافع افغانستان زیر سوال نرود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است