جنگ آمریکا و انگلیس در هلمند بر سر اورانیووم
در حادثه هلمند آمریکا بود که از محاکمه همان کسیکه باید محکمه می شد، جلوگیری کرد و گفت که ما خودمان محاکمه می کنیم اما چنین کاری نکردند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۶/۱/۲ کد خبر: 130732 منبع: پرینت

جنگ هلمند بیشتر از هر ولایت دیگر، از غیر نظامیان قربانی می گیرد، هلمند در سال دیگر، بخش هایی از کشور سال ها است که در آتش جنگ می سوزد، تازه ترین خشونت ها در این ولایت بیست و پنج قربانی از غیر نظامیان گرفته است. یافته های نخست یونما نشان می دهد که در حمله های هوایی نظامیان خارجی در ولسوالی سنگین هلمند هجده غیر نظامی مشمول زنان و کودکان جان باختند. در سویی دیگر بر اساس یافته های نمایندگی ملل متحد در افغانستان در حمله طالبان در شهر لشکرگاه در نزدیکی کابل بانک هفت غیر نظامی کشته شدند. اما چه عواملی در جنگ هلمند باعث تلفات به غیر نظامیان می گردد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شکیبا هاشمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: تاسف می خورم از اینکه حکومت نتوانست عملیات شفق دو به راه بیندازد. عملیات شفق دو برای این بود که دشمن را سرکوب کند و لانه های دشمن را در زمستان از بین ببرد. حکومت گفته بود که ما یک هماهنگی کلی در عملیات شفق دو داریم، ما یک هماهنگی با نیروهای خارجی بخصوص نیروهای حمایت قاطع خاص داریم. اما با تاسف دیدیم که نیروهای حمایت قاطع اصلا با اینها هماهنگی ندارند.

وی افزود: ما حرف های جنرال نیکلسون را در تاریخ سوم عقرب 1395 شنیدیم که گفته بود ضعف رهبریت در افغانستان، در نیروهای امنیتی وجود دارد که ما اینقدر تلفات در هلمند دادیم اما امروز رهبریت نیروهای قوی است و تجهیزات کامل دارند. اینها طیاره هایی دارند که حتی یک سوزن را در زمین می بینند اما بازهم تلفات چنینی و با این تعداد از افراد ملکی داشتیم و بیشترین تلفات هم اطفال و کودکان بود. واقعا چرا؟ امروز، حکومت افغانستان می گوید، منتظر هستیم که ناتو بررسی های خود را انجام دهد و منتظر هستیم که چه می گوید.

هاشمی، معتقد است آمریکا برای این به افغانستان نیامده تا جنگ را در افغانستان مهار و کنترل کند و برای هملند نیز چنین برنامه ای ندارد و بیان داشت: باید گفت، وقتی ناتو در حادثه قندهار عملیات درستی انجام نداد چطور می تواند و یا می خواهد که بررسی درست انجام دهد و از کشته شدن مردم ملکی جلوگیری کند. در حادثه هلمند آمریکا بود که از محاکمه همان کسی که باید محکمه می شد، جلوگیری کرد و گفت که ما خودمان محکمه می کنیم اما چنین کاری نکردند. جنرال نیکلسون می گوید که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است باید گفت که در واقع شما جنگ را به بن بست رسانده اید.

این نماینده مجلس، با انتقاد از ضعف نیروهای امنیتی ما بیان داشت: وزارت دفاع ما باید بداند چکار کند که تلفات کمتری از مردم ملکی داشته باشیم، اگر دشمن از مردم استفاده می کند، وزارت دفاع ما می توانند راه هایی را انتخاب کنند که دشمن را شکست دهد. عملیات شفق دو یک سوال مهم است، که چرا انجام نشد؟ وزارت دفاع وقتی به این وزارت آمد، وعده داد که در زمستان دشمن را تار و مار می کنیم، اما بجای اینکه ما دشمن را تار و مار کنیم، دشمن برنامه های ناقص ما را می فهمد از ضعف های ما استفاده می کند و پشت این استفاده کردن ها نیز قدرت های بزرگ دخیل هستند. یعنی جنگ دو بعد دارد یک بعد آن نظامی است و بعد دیگر آن کاملاً اقتصادی است. در بعد اقتصادی آن، مافیای بین الملل، انگلیس و آمریکا دخیل هستند. اینها هستند که دشمن ما را تقویت می کنند تا خود به منافع اقتصادی خود برسند.

هاشمی، جنگ هلمند را جنگ مواد مخدر، اورانیوم و سنگ های قیمتی می داند و می گوید: در سال 2010 پانزده هزار نیروی آمریکایی به اضافه نه هزار و پنجصد نیروی انگلیسی با بیشترین پایگاه های نظامی معتبر و بزرگ هم در هملند بودند، اینها گفتند که ما می خواهیم مشترکاً دشمن را از بین ببریم. آیا واقعا آنها نمی توانند دو صد نفر طالب را از بین ببرند؟ پس در اینجا معلوم است که جنگ هلمند کاملاً جنگ مواد مخدر است، جنگ هلمند جنگ اورانیوم است، جنگ هلمند جنگ سنگ های قیمتی است که هر ابر قدرتی برای بدست آوردن آن مردم افغانستان را قربانی می کند تا به خواسته های خود برسد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من حتی در سال 2006 و بعد آن چندین مرتبه در همین سایت نوشتم که: جنگ آمریکا و انگلیس در هلمند بر سر اورانیووم است. در آن زمان 9 هزار عسکر انگلیس در هلمند مستقر بود واهالی منطقۀ خان نشین هلمند را(معدن آرانیوم در همین جاست) از آنجا بیرون راندند و کسی را دیگر اجازۀ دخول به خانشین ندادند.
در سال 2006 امریکائی ها نیز حق خود را طلب کردند و 3 هزار عساکر خود را به هلمند فرستادند. و از همان آوان کشیدگی بین این دو نیروی اشغالگر آغاز شد. اینکه مواد مخدر و اورانیوم توسط طیاره های انگلیس و امریکا از هلمند به خارج انتقال داده می شود، یک راز آشکار است.
درین اواخر ناتو نیز پیریشانی خود را در رابطه به استخراج غیر قانونی معادن توسط مردم افغانستان ابراز کرد و به حکومت مشوره های داد که چطور از معادن افغانستان حمایت کند. ناتو غم حکومت را ندارد، بلکه غم معادن ما را دارد که به خاطر تاراج آن به کشور ما هجوم آوردند.

>>>   خیلی درد آور است!!
گفته می شود که ژنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو اخیراً در سیمینار وزارت دفاع افغانستان خطاب به مسئولین و قوماندانان نیروهای نظامی و امنیتی گفته است:
ضعف و ناتوانی شما در برابر طالبان ناشی از فساد در رهبری ارگانهای نظامی و امینتی افغانستان است. به تمام شما می گویم: بس است، تمام شما ثروتمند شده اید. به کشورتان و به مردم بیچاره و زحمت کش وطن تان رحم کنید. حکومت جدید امریکا فساد را در نهادهای نظامی و امنیتی افغانستان قبول نمی کند؛ شما هستید که در جبهات جنگ سلاح و مهمات نیروهای خود را به دشمن می فروشید تا دوباره با آن سلاح و مهمات برادران و فرزندان وطن خودتان را بکُشند.
اندیشمند

>>>   ژنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی از کسانی گِله و شکایت می کنند، که همۀ شانرا همین امریکا به قدرت رسانید و ملیون ها دالر را بالای شان مصرف کرد، تا باشد که برای منافع امریکا خدمت کنند/ که کردند. ژنرال نیکولسن با این گفتار خود فقط می خواهد به چشم مردم افغانستان خاک بپاشد.

>>>   دغدغه يى مان اين نيست كه تنها تاجيكان و يا قومى ديگرى حق دارد تا اقتدار را به دست گيرند، بل هدف اساسى و بلند مدت اين است كه قبيله گرايان را حق ندهيم تا خود را مالك ملك و مال بدانند و حق اقتدار و حاكميت اين سر زمين را ارثى بپندارند. هركى يك خشت را هم با هر بهانه يى در استحكام قدرت استبدادى قبيله گرايان مى گذارد، در حقيقت به آينده سياسى اين كشور جفا مى كند و همه اقوام را بدون استثنأ برابر صدمه مى زند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است