جشن نوروز در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۶/۱/۲ کد خبر: 130726 منبع: پرینت

جشن های باشکوه نوروز به مناسبت فرارسیدن سال جدید و بهار طبیعت در نخستین روز سال ١٣٩٦ با حضور گسترده مردم ترکیه در میادین برخی شهرهای این کشور از جمله در دیابکر، ازمیر و استانبول برگزار شد.
جشن نوروز در استانبول با حضور واصیب شاهین استاندار و قدیر توپ‌باش شهردار استانبول در مرکز فرهنگی توپ کاپی این شهر برگزار شد.

در این آیین گروه های نمایشی از ترکمنستان و گروه ترویکا از قفقاز به هنرنمایی پرداختند و نمایندگان کشورهای دیگر حوزه نوروز از جمله جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان ضمن نمایش گوشه هایی از آیین نوروزی خود، با غذاهای محلی به پذیرایی از مهمانان پرداختند.

همچنین جشن نوروز در شهرهای دیاربکر و ازمیر توسط جزب جمهوری خواه خلق ترکیه و حزب کردی دموکراتیک خلق ها برگزار شد و در جریان آن، این آیین تاریخی به محلی برای تبلیغات سیاسی در آستانه انتخابات همه پرسی 16 آوریل (27 ماه حمل 96) تبدیل شد.

در جشن نوروز مناطق کردنشین و به خصوص شهر دیاربکر اهالی با بر افراشتن پرچم های زرد و قرمز و با نوشته های 'نه' به زبان ترکی و کردی این جشن را با شعارها و نمادهای سیاسی در آمیختند.
در شهر ازمیر ترکیه نیز اجتماع نوروزی اعضای حزب دموکراتیک خلق ها به آیینی سیاسی تبدیل شد و سخنرانان با استفاده از فضای به وجود آمده، علیه همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه شعار دادند.

به گزارش ایرنا، روز سه شنبه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی پیامی در شبکه توییتر به مناسبت فرا رسیدن بهار و عید نوروز، این مناسبت را به هفت زبان فارسی، ترکی، انگلیسی، آذربایجانی، کردی، زازایی و سورانی تبریک گفت.
اردوغان رییس جمهوری و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه عید نوروز را به مردم ترکیه و برگزار کنندگان این آیین تبریک گفته بودند.

برگزاری جشن های عید نوروز در ترکیه در سال های گذشته با محدودیت های بیشتری مواجه بود ولی در چند سال اخیر سخت گیری ها کمتر شده و پیام نوروزی مقام های این کشور نشانه کاهش این سخت گیری ها است.
برگزاری آیین ها و جشن های عید نوروز اغلب در میان کردها و ترکهای ساکن مناطق جنوب شرقی و شرقی ترکیه رایج است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است