تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱/۱ | کد خبر: 130708 | منبع: | پرینت |
گشوده شدن طبیعت و آمدن نوروز از خلقت های خداست.
در وادی بی انتهای رمز و رازهای خداوند یکی هم نظام طبیعت است که بشر توانسته خیلی اندک به رازهایش پی ببرد و اسمش را بگذارد "اکو سیستم".
در این سیستم، هر مخلوق خدا نقش اعجاز آمیزی را بازی می کند. نوروز تحفه خداوند است. از این هدیه ی فریبا و زیبای خداوند باید استقبال کرد و آن را به جشن گرفت.
هر چه بزرگتر باید جشن بگیریم و نوروز ستیزان را به تجرید و افسردگی بیشتر رهسپار سازیم.
امرالله صالح
>>> در ۱۳۹۶ سال قبل چه واقعه رخ داد آنرا تا حال تجلیل میکنند .؟
>>> واقعنن همیطور است. نوروز مظهر خلقت خداوند، روز دوباره زنده شدن همه روییدنی های مرده روی زمین است. سرورر وخوشحالی درین روز در حقیقت سپاس وشکر گذاری از نعمات است، که خداوند درطبیعت از طریق کشت وکار وحاصلات زراعتی با آمدن این روز میسر میگرداند. نوروز، روز شروع روشنی وروشنایی وختم جهل وتاریکی است. نوروز، روز عطوفت ومهربانی است.
>>> جشن گرفتن نوروز هیچ مشکلی نیست باید به نوروز جنبه دینی برایش داده نشود مثل اینکه خیلی ها میگویند عید نوروزتان مبارک این کار اشتباه است. گفتن نوروز مبارک یا سال نو مبارک کدام مشکل نیست فقط به نوروز جنبه دینی داده نشود کدام مشکل نیست
>>> Abdul Hai Khurasani
سياست نوروز ستيزى نرم حاكمان افغان( پشتون)افغانستان عليه نوروز در ابعاد ملى و بين المللى !
الف : در ابعاد ملى
چرا هيچ يك از حاكمان افغانستان به مناسبت تجليل از جشن بزرگ باستانى، آغاز سال نو هجرى شمسى و تجليل از نوروز به مركز و زادگاه نوروز، شهرمولانا و زادگاه و آرامگاه فرزند فرزانهء بلخ زردشت، به بلخ سفر نمى كنند؟
تاريخ سياسى معاصر ما بخاطر ندارد كه شخص اول كشور بمناسبت تجليل از نوروز شخصاً به بلخ سفر نموده باشد و نوروز را به عنوان يك مناسبت استراتيژيك و راهبردى مدنظر قرار دهد.
خصوصاً از توافقنامه بن به بعد هميشه يا معاون اول ، رياست اجرائيه و معاون دوم كه معمولاً هم از اقوام غير افغان ( غير بشتون ) مى باشند سفر نموده اند .
اين رفتار حاكمان افغان ( پشتون) ريشه در نگاه استراتيژيك انها در نوروز ستيزى و گوشه اى چشمى به كشور هاى خارجى منطقه مى باشد.
در ترمينالوجى كاربردى رهبران افغان ( پشتون) در مجموع واژه نوروز در اولويت قرار ندارد ، بلكه عمداً سعى مى شود بجاى واژه مبارك نوروز از كلمات جشن دهقان ، ميله گل سرخ ، جهنده بالا ، سال نو ، بهار ، جشن نهال شانى و غيره استفاده شود و اينها همه حاكى از بى مهرى نسبت به فلسفه اى اصلى نوروز مى باشد.
ب: در عرصه ء بين المللى
دستگاه ديپلماسى افغانستان هيچگاه از نوروز به عنوان يك مناسبت ملى در مجامع بين المللى دفاع نكرده و زمينه را چنان براى كشور ايران فراهم ساخته است كه امروز متأسفانه از رئيس جمهور امريكا تا صدراعظم كانادا و از نخست وزير انگليس تا وزير امور خارجه آلمان ... همگى فكر مى كنند نوروز متعلق به ايران است و در پيام هاى نوروزى خود ضرورتى نمى بينند تا نامى از زادگاه اصلى نوروز و مردمان ان ببرند.
همانطوريكه با مبارزه بى امان و جهاد فرهنگى و هويتى جوانان بيدار ما حمله ى تروريست هاى هويتى و تمدنى به شأن نوروز در نطفه خنثى شد و عظمت جشن نوروز صداى جهل و تعصب افراطيان را كمرنگ ساخت انشاءالله همه اى موانع در مسير احياء هويت و باز آفرينى تمدنى ما از ميان برداشته خواهد شد و ما انشاءالله پيروز و موفق هستيم ، زيرا حق ، عدالت و انصاف و خرد با ماست .
بار ديگر جشن فرخنده نوروز مبارك و خجسته باد و تا باد رنگين تر بادا !
>>> یکی از سنتهای قبل از فرا رسیدن نوروز خانه تکانی ونظافت خانه ووسایل خانه میباشد وتهیه لباس نو برای بچه ها وشیرینی برای شادکامی در عید میباشد.
از انجاکه کوچی ها وپشتونها با هر سه موارد بالا مخالف هستند.ونظافت برایشان معنایی ندارد و متاسفانه هیچ اهمیتی به اطفال و کودکان نمیدهند و با شادی مخالف هستند ودردین انها فقط ادم کشی و وانتحار تعریف شده .همانند اسلاف عرب...... عقب ماندگی عادت نموده اند با نوروز مخالف هستند.
حامد از بلخ باستان.
>>> مثلیکه اشرف غنی و تیمش اش شما جمعیتی ها را تجربد تکه تکه پارچه پارچه و افسرده و سرگردان ساخته است
>>> صبغه دینی بخشیدن به این روز اول سال سبب واکنش ها وانتقعاد ها گردیده در غیر ان چرا در سال های قبلچنین شکایات وجود نداشت علت ان خود بخود واضح و مبرهن است .
>>> ما اکر به صفت یک مسلمان خوب فکر کنیم . تجلیل از روز نوروز از زمان زردشتی ها با فی مانده. خوب فکر کن و قضاوت کن
را حله ا ز مزارشریف .
>>> سوال در اين است که آيا خداوند در گروگان اديان آسمانى ابراهيمى است? و يا پروردگار اديان زمينى و مردمان پا به زمين?
انگار که طالبان وى رااختطاف کرده باشد.
پيروان اديان ابراهيمى مى گويند در که ابراهيم عبرى وعربى پيش از ٧هزار سال قدامت دارد!!?? اين ملاى پشتون در برنامه "تودى خبرى" در رد سخنان شايسته آقاى نجيب ﷲ منلى دانشمند پشتون پيرامون قدامت تقريبا شش هزارساله جشن جمشيدى گهواره پارسيان!
من سرخود را به اين دانشمندان به اين همميهنان خود به پاس مهرآينى ومهربانى ومهردوستى اش فرود مى برم
بلى ابراهيمى در نيمه جزيره عرب زنده گى مى کرده است. او از گاهنامه خورشيدى مصريان که واقعا از هفت هزارسال پيش آگاهى نداشت? که به صورت فلکى ستاره اى و ياصورت حيوانى ماه هااستوار بود و اکنون هم است.
سال در گاهنامه ابراهيمى که هنوز از سوى سرور من و سرورکاينات ورايش نشده بود نخست به چندين قرن 255 روز حساب مى شد زيرادر همين نيم جزيره چارفصل سال وجود نداشت تا انيکهو غله از مصر و بويژه از کشت گندم سواحل رودخانه نيل واز خليج عرب که باوصل اش به درياى مديترانه خليجت خود راباخت.همين عرب که اسم خليج بودن خليج عرب را با کندن کانال سويز ديگر خليج نبود.
امريکا براى نقاق اندازى به عرب در 500 کيلومترى خليج گفتند که همين خليج فارس خليج. خليج فارس که سابقه ٣ هزار ساله دارد.
همين مولوى گفت که نوروز در متون تاريخى "نيروز" گفته شده.بلى عربى وعبرى در زمانهاى پيشن گندم خود را از خم خانه هاى مصر در هفت هفت سال ازمصر مى گرفت (يوسف پيامبر در خانه عزيز مصر بابانو اش زليخا ) اکنون عربستان براى يک کيلو گندم زيادتر ١٠٠ بار از ارزش گندم آب مصرف مى کند. آب زمينى در آنجا فاسد است.سال قمرى درست شد که آن بلاخره از255 روز به 355 ارتقا دادند.
سال خورشيدى 365 روز شد. سال نصارا عيسوى در عرب به اساس قمرى بود. يعنى بزرگواران اديان يهودى وعسيوى واسلامىپيوند خانوادگى داشتند . مولوى هاى افغانى دروغ درست نيست اگر که دراز کردن قدامت يک دين را. مرکز دين عيسوى که از عربى و عبرى بود حساب سال اش هم به قمرى بود. مرکز که عبرى به کشور هندواروپايى در روم شد. در روم گاهنامه خورشيدى بود.
عمر خيام گاهنامه خورشيدى ويا جلالى را آورد.
پاپ گوريگو ماه هاى خورشيدى را تغيرداد. مهر ماه که ماه هفت و ماه ترازو ميزان به ماه نهم عيسوى شد. اکتوبر هشت معنى مي دهد ماه دهم شد.
نوامبر که ماه نهم است ماه ١١ و ما دسامبر که ماه ده است به ماه دوازدم نام کرد.
از همان وقت ويرايش تا اکنون ٢٣ سال قمرى ٢٢ سال خورشيدى مى شود.
از ايجهت 1396 سال خورشيدى 1438 سال قمرى مى شود
به اساس ستاره شناسان ودانشمندان پيامبر ابراهيم تخمین زده می شود که حضرت ابراهیم 1800-2116 سال قبل از عیسی در شهرستان بین النهرین "اور" حدود 200 مایلی بغداد امروزی متولد شد. پدرش آذر یا Terakh در کتاب مقدس بود. پدر اش بت پرست بود که از فرزندان سام، پسر نوح بود.
2116 + 2000 = 4116 سال خورشيدى و بين 6000 تا 7000 سال قمرى.
امسال چندمين سال جمشيدى است? از مردم شهربلخ باستان بپرسيد!
آنها 5696 سال خورشيدى جمشيدى .
اکنون به سال قمرى تبديل کرد.
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است