مخالفان نوروز، مرتجع و واپس گرا می باشند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۶/۱/۱ کد خبر: 130707 منبع: پرینت

برای‌ من تجلیل نوروز به سه دلیل اهمیت دارد:

- نوروز نماد نواندیشی و شگوفایی فکری‌ است. وقتی نوروز را تجلیل می‌ کنیم به واپس نگری و کهنه فکری «نه» گفته‌ ایم و فکرمان را خانه‌ تکانی کرده‌ ایم.

- نوروز نمادی از یک تاریخ و فرهنگ با اعتبار جهان است. نوروز یکی از مهم‌ ترین روزها در تقویم بین‌ الملل است. از این‌ رو، تجلیل نوروز پیشنه و هویت ما را جهانی می‌ سازد.

- نوروز یک جشن همگانی‌ است. جشنی‌ که مردم به‌ همدیگر تهنیت می‌ گویند و آرزوی بهبود در سال پیش‌ رو می‌ کنند. ما به این بهانه، همدیگرپذیر می‌ شویم.
هر کسی با نوروز ما مخالفت دارد، از این سه عنصر تهی است.

در واژه‌ نامه سیاسی به همچو افراد «مرتجع» یا واپس گرا می‌ نامند.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Hai Khurasani
سياست نوروز ستيزى نرم حاكمان افغان( پشتون)افغانستان عليه نوروز در ابعاد ملى و بين المللى !
الف : در ابعاد ملى
چرا هيچ يك از حاكمان افغانستان به مناسبت تجليل از جشن بزرگ باستانى، آغاز سال نو هجرى شمسى و تجليل از نوروز به مركز و زادگاه نوروز، شهرمولانا و زادگاه و آرامگاه فرزند فرزانهء بلخ زردشت، به بلخ سفر نمى كنند؟
تاريخ سياسى معاصر ما بخاطر ندارد كه شخص اول كشور بمناسبت تجليل از نوروز شخصاً به بلخ سفر نموده باشد و نوروز را به عنوان يك مناسبت استراتيژيك و راهبردى مدنظر قرار دهد.
خصوصاً از توافقنامه بن به بعد هميشه يا معاون اول ، رياست اجرائيه و معاون دوم كه معمولاً هم از اقوام غير افغان ( غير بشتون ) مى باشند سفر نموده اند .
اين رفتار حاكمان افغان ( پشتون) ريشه در نگاه استراتيژيك انها در نوروز ستيزى و گوشه اى چشمى به كشور هاى خارجى منطقه مى باشد.
در ترمينالوجى كاربردى رهبران افغان ( پشتون) در مجموع واژه نوروز در اولويت قرار ندارد ، بلكه عمداً سعى مى شود بجاى واژه مبارك نوروز از كلمات جشن دهقان ، ميله گل سرخ ، جهنده بالا ، سال نو ، بهار ، جشن نهال شانى و غيره استفاده شود و اينها همه حاكى از بى مهرى نسبت به فلسفه اى اصلى نوروز مى باشد.
ب: در عرصه ء بين المللى
دستگاه ديپلماسى افغانستان هيچگاه از نوروز به عنوان يك مناسبت ملى در مجامع بين المللى دفاع نكرده و زمينه را چنان براى كشور ايران فراهم ساخته است كه امروز متأسفانه از رئيس جمهور امريكا تا صدراعظم كانادا و از نخست وزير انگليس تا وزير امور خارجه آلمان ... همگى فكر مى كنند نوروز متعلق به ايران است و در پيام هاى نوروزى خود ضرورتى نمى بينند تا نامى از زادگاه اصلى نوروز و مردمان ان ببرند.
همانطوريكه با مبارزه بى امان و جهاد فرهنگى و هويتى جوانان بيدار ما حمله ى تروريست هاى هويتى و تمدنى به شأن نوروز در نطفه خنثى شد و عظمت جشن نوروز صداى جهل و تعصب افراطيان را كمرنگ ساخت انشاءالله همه اى موانع در مسير احياء هويت و باز آفرينى تمدنى ما از ميان برداشته خواهد شد و ما انشاءالله پيروز و موفق هستيم ، زيرا حق ، عدالت و انصاف و خرد با ماست .
بار ديگر جشن فرخنده نوروز مبارك و خجسته باد و تا باد رنگين تر بادا !

>>>   تجلیل گسترده از نوروز، شکستِ تروریزم ضد نوروزی را به نمایش گذاشت.
نوروزتان مبارک!
محمد اكرام انديشمند

>>>   Arianfar
با درود و مهر
روزگار همایون و فرخنده باد
دوستی پرسیده اند جناب شما چندین بار ادعا فرموده اید که نوروز با هیچ ایین و مذهبی از جمله دین مجوس پیوند ندارد و ادعای وهابیون را با همین دستاویز رد کرده اید. اما برخلاف دیدگاه شما همه می دانیم که در شهر مزارشریف دقیقا نوروز صیغه دینی دارد و در همین روز در واقع پرچم اسلام در روضه شاه ولایتماب برافراشته می شود. دلیل شما چیست؟
در پاسخ باید گفت که در جامعه ما تا به چیزی رنگ و بوی مذهبی داده نشود و صبغه مذهبی نگیرد، از سوی جامعه سنتی پذیرفته نمی شود. از همین رو رسم شده که اگر حتا کدام میخانه هم گشایش یابد، با ختم قرآن و دعا و نیایش و پخش حلوا افتتاح می شود. یعنی دقیقا در زمانه های گذشته به نوروز رنگ و بوی مذهبی بخشیده اند. یعنی در اصل هیچ گونه پیشینه مذهبی ندارد و صرفا جشن آغاز بهار و نوزایی و رستاخیز طبیعت است. اگر نه چنین است، پس چرا روس ها در مراسم ماسلینیتسا از آن تجلیل می کنند یا دیگر توده ها.
همین گونه روشن است که هزاران سال پیش از امروز سومری ها نوروز را گرامی می داشتند. هر چه هست، دلیل وهابیون در پیوند با مجوسیان از ریشه بی بنیاد است و جنبه گمراه کننده و زهرپاشی دارد.
به همین پیمانه حرام پنداشتن نوروز از سر نادانی است. زیرا نه کدام آیه یی مستقیم و صریح در زمینه هست و نه کدام حدیثی. گذشته از این ها احادیثی داریم که در آن ها مستقیم از نوروز ستایش شده است.

>>>   با سلام همان طوریکه همه در جریانات هستید اعیاد به مناسبت های زیادی در دنیا وجود دارد به عنوان مثال عید کریسمس که ویژه سال نوی مردمان قاره اروپا و مردمان قاره آمریکای شمالی و جنوبی و مردمان قاره اقیانوسیه و برخی کشورهای قاره آسیا و آفریقا است که عید بیش از ۴ میلیارد انسان در جهان است یا عید سال نوی چینی که عید بیش از ۱ میلیارد انسان است و همچنین عید سعید فطر و عید قربون که عید ۱/۵ میلیارد مسلمان در سراسر جهان است - عید نوروز هم یک عید سال نوی خورشیدی است که در کشورهای ثبت شده در سازمان ملل به ثبت رسیده که شامل کشورهای هند - پاکستان - افغانستان - قیرقیزستان - تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - قزاقستان - ایران - آذربایجان - ترکیه - عراق - سوریه میشود اما در در برخی از کشورها با برودت بیشتر پیگیری میشود مثل تاجیکستان که متاسفانه همراه با رقص و آواز و رعایت نکردن مسایل اسلامی است به هر جهت عید ها در همه جای جهان است امیدواریم به عید های اسلامی هم بیشتر توجیه شود مثل عید فطر - عید قربون - عید غدیر خم که هر سال بیش از ۱/۵ میلیارد مسلمان در سراسر جهان آنرا گرامی میدارند و همگی به سمت یک قبله یعنی کعبه شکرگزاری میکنند و نماز می خوانند این هم اعیاد هم بسیار با همت دارد و فرهنگ اسلامی باید در راس باشد - اگر حرف میزنیم بر اساس اخلاق اسلامی باشد - اگر کار میکنیم باره اساس اسلام باشد - اگر کمک میکنیم برای اسلامی باشد - یعنی اسلام باید در تمام وجود ما مسلمانان نهادینه شود زیرا تنها راه نجات بشریت همین تمدن اسلامی است - محبت اسلامی - قلب اسلامی - گفتمان اسلامی - همه و همه در خدمات اسلام باشد . با تشکر
رامین - غزنی

>>>   واقعيت دارد افراطيون تحمل شادماني را درجهره مردم تمل ندارند انتحار انفجار قتل ترور سربريدن دوم وحلال ميدارند اما نوروز را حرام فتوي ميدهند....به وهابيون وملاي .... ساخت مدارس نظامي اسراييل دوم كابلي

>>>   نوروز را همه اقوام افغانستان بدون زور و فشار و دستور های دولتی یا تبلیغ مبلغان مذهبی تجلیل میکنند. انگار این جشن باستانی در روح و روان این مردم ریشه دارد و خمیرمایه هویت فرهنگی ماست. نوروز ستیزی و پارسی ستیزی 14 قرن پیشینه دارد اما نه تنها از بین نرفت بلکه جهانی شد. نوروز جهانی شد و پارسی نیز. دنیا بدون کدام جبر و فشار و مصرف پول یا فعالیت سیاسی این و آن سالی را به نام مولانا نام گذاری میکند و شعر بنی آدم سعدی را در تالار سازمان ملل مینویسد.
جشن نوروز و گلسرخ بر همه مهربانان مبارک باد

>>>   نوروز وابسته به تمام انسانهای کره زمین است، عید بین المللی نوروز عید انسان ها پاک نهاد،با بصیرت و پاکدلان است. تا جهان باقیست این روز هم چنان پابرجاست.

>>>   وقتیکه پیامبرص ، صحابه رض ، امامان وعلما اینراحرام میگویند وآءین زردشت خطاب میکنند مانیز آنرا حرام میشماریم نیازی به نظریات ملک ستیز سکولاریست نیست شما بروید بزرگان آیین خویش را خوشنود سازید تا باشد که درآغوش آنها به شکل موجودات طفیلی زند گی نمایید
حقجو ازولایت پنجشیر

>>>   در نخست به کسانی که نوروز جشن گرفته اند، نوروز و سال نو خورشیدی از صمیم قلب تبریک وتهنیت گفته و به افراد مرتج که دید گاه فاشیستی را دارند و خود شان کدام فرهنگی ندارند و نمیخواهند دیگراقوام بومی افغانستان فرهنگ خود را جشن بگیرند، پیام ما اینست که اگر بخواهید یا نه خواهید مردم و ملیت های ساکن افغانستان دیگر چهره های ترورستی تان را درک کرده اند، زنجیر های استبدادی را شکسته اند،و شما دیگر موفق نمی شوید.
حکیم آرین

>>>   حقجو صاحب! فرمایش شما کاملا درست. ولی میدانم با وصف این طرز فکر جنابعالی، ننه محترمه شما درشب نوروز سمنک پخته است و تا زنده است خواهد پخت ولو ولی نعمتان شمارا نا خوش آید.

>>>   نوروز بر همه همکیشان ، هم نژادان و هم زبانانم در افغانستان عزیز مبارک.
بهرام از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است