آیین های جهانی برای پیشواز نوروز آشنا شوید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ کد خبر: 130670 منبع: پرینت

آغاز سال نو با وجود تکرار هر ساله‌اش، روزی خاص و پر اهمیت است. هر سرزمینی برای جشن گرفتن این روز آداب و سنن خود را دارد.

این سنن علی رغم تفاوت‌های‌شان در برخی موارد از جمله دور هم جمع شدن اعضای خانواده با هم مشترک‌اند.

«تِت» جشن سال نو در ویتنام
«تت نگوین دَن»، یا به زبان ساده‌تر «تت»، معروف‌ترین و مهم‌ترین جشن در ویتنام است که مردم این کشور انتظار آن را می‌کشند.
مراسم این جشن یک هفته قبل از نخستین روز سال جدید آغاز می‌شود. برای جشن گرفتن این روز که با مذهب ویتنامی‌ها پیوند مستحکمی دارد، خانواده‌ها گل، «بان چانگ» (شیرینی تهیه شده از برنج، گوشت و لوبیا)، میوه و سبزیجات تهیه و به دیدن اقوام و دوستان‌شان می‌روند.
شیوه و سبک وارد شدن به منزل نزدیکان در ایام سال نو بسیار مهم است زیرا ویتنامی‌ها معتقدند نخستین کسی که وارد خانه‌شان شود، می‌تواند خوش شانسی یا بدشانسی را با خود وارد خانه کرده و این شرایط تا آخر سال نیز باقی بماند.
برای برقراری مراسم جشن، تزیین خانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشتر این تزیین‌ها برگ‌های کاغذی قرمز رنگ با نقش و نگارهای طلایی هستند، این رنگ‌ها نمادی از خوشبختی محسوب می‌شوند.
اما تت تنها جشن سال نو ویتنامی نیست، جشن‌ها و مراسم متعدد دیگری نیز در این ایام برگزار می‌شوند که با آیین‌های مذهبی و فرهنگی این سرزمین ارتباط تنگاتنگی دارند.

سال نو چینی
سال نو یا جشن‌های بهار از مراسم رایج در آغاز سال چینی است. در جشن‌های سال نو که بر اساس تقویم قمری است، اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند تا نه تنها در کنار هم به صرف غذا بپردازند بلکه جشن‌های سال نو را نیز در شادی برگزار کنند. چینی‌ها خوراکی‌های ویژه‌ای برای این ایام درنظر گرفته‌اند، ترب سفید از خوراکی‌های پیش‌بینی شده برای این جشن‌ها است که افزایش طول عمر را ضمانت می‌کند. قرمزی ادویه‌ها نماد بخت و اقبال است و برنج نظم و هماهنگی در سال نو را تضمین می‌کند.
استفاده از ماسک‌های اژدهای چینی که هم‌اکنون در تمام دنیا مشهور شده نیز از سایر آیین‌های سال نو است. اگر چینی‌ها بدانند کودکانی که برای میهمانی به خانه‌شان می‌آیند متولد چه سالی هستند، ماسک اژدهایی همان سال را برای او تهیه و به این ترتیب شادی فوق‌العاده‌ای را برای کودکان فراهم می‌سازند.
رنگ‌های استفاده شده در شام شب سال نو چینی نیز بسیار مهم‌اند. گوناگونی رنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و بدون توجه به نوع غذا به آن اضافه می‌‌شوند. آتش بازی نیز یکی از سنت‌های جشن سال نو است، چینی‌ها چند روز پیش از آغاز جشن‌ها وسایل آتش بازی را فراهم می‌کنند تا روزهای شادی داشته باشند.

اما توضیحات مختصری درباره جشن سال نو در سایر کشورهای جهان:

1- آلمان
در آلمان جشن شب کریسمس نه تنها فرصتی برای جشن گرفتن میان دوستان است بلکه موقعیتی برای آتش بازی نیز محسوب می‌شود. آتش بازی‌های شب کریسمس در آلمان، یکی از منحصر به فردترین مراسم آغاز سال نو میلادی است.

2- اسپانیا
اسپانیایی‌ها نیز مثل سایر ملل مراسم خاص خود را برای سال نو دارند، اما جالب‌ترین رسم اسپانیایی‌ها را می‌توان در این موضوع دانست که آنها در نخستین شب سال نو میلادی، در هر ساعت از شب، یک حبه انگور می‌خورند.

3- فنلاند
فنلاندی‌ها در جشن‌های سال نو میلادی، فلزهای سوخته را در آب سرد می‌‌اندازند.

4- ایتالیا
در جشن‌های سال نو، ایتالیایی‌ها غذاهای ویژه‌ای می‌خورند که بیشتر آنها با استفاده از دانه‌هایی مانند عدس و نان‌های خاص تهیه می‌شوند. در این مدت ایتالیایی‌ها شیرینی‌های خوشمزه و لذیذی نیز تهیه می‌کنند.

5- فرانسه
فرانسوی‌ها نیز مانند همسایه جنوبی خود خوراکی‌های ویژه‌ای برای جشن‌های سال نو دارند، شیرینی، نان و شکلات از مهم‌ترین خوراکی‌های این شب محسوب می‌شوند. آتش بازی نیز از مراسمی است که فرانسوی‌ها با الهام از همسایه شمالی خود یعنی آلمان‌ها در برنامه‌های شاد سال نو میلادی می‌گنجانند.

6- انگلستان
مردم انگلستان برای شب‌های سال نو نه تنها درخت صنوبر بلکه درخت‌های دارواش را نیز تزیین می‌کنند، دارواش برای انگلیسی‌ها نماد زندگی نو است.

7- روسیه
جشن‌های سال نو روسیه در نیمه شب آغاز می‌شوند. پس از عبور عقربه از ساعت 12 نیمه شب، صاحب خانه در حرکتی نمادین در منزلش را به طور کامل باز می‌گذارد تا سال نو وارد شود.

8- جاپان
جاپانی‌ها شب سال نو را در کنار خانواده‌شان می‌گذرانند و خوراکی‌های مفصل و لذیذی می‌خورند. مردم این کشور هم برای این شب شیرینی‌های مخصوص خود را دارند که از چند روز قبل آنها را آماده می‌کنند.

9- هنگ کنگ
در هنگ کنگ مردم در شب سال نو روی پل «تسیم شا تسویی» دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند نور افشانی‌هایی را که در امتداد این بندر انجام می‌شوند تماشا کنند.

10- لائوس
مردم لائوس در جشن سال نو میلادی با یکدیگر ملاقات می‌کنند و با انداختن رشته‌های باریک ابریشم قرمز یا سبز به سمت یکدیگر، سال خوبی را برای دیگری آرزو می‌‌کنند.

11- یونان
ورود به سال نو در یونان مصادف با دادن هدایای سنتی و هیجان انگیز است.

12- کوریا
در روزهای سال نو، خانواده‌های کوریایی با پوشیدن لباس‌های سنتی موسوم به «هان- باکس»، دور هم جمع می‌شوند و سوپ برنج می‌خورند.

13- برزیل
برزیلی‌ها در شب سال نو علاوه بر آتش بازی، لباس‌های سفید به تن می‌کنند.

14- آفریقای جنوبی
مردم آفریقای جنوبی در مراسم سال نو لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و در خیابان‌ها به نیایش می‌پردازند.

15- استرلیا
استرالیایی‌ها سال نو را در نزدیکی‌های پل «هاربور» جشن می‌‌گیرند، «هاربور» یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این کشور است. آتش بازی‌هایی که در این مکان برگزار می‌شوند، یکی از زیباترین مراسم آتش بازی در دنیا محسوب می‌شوند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است