اولویت سیاست آمریکا در منطقه جنگ است نه صلح
این جنگ شانزده سال پیش از مرزهای افغانستان بیرون شد اما دوباره توسط آمریکا پا گرفت. تجهیز آن در پاکستان انجام شده و منابع آن از کشورهای بزرگ از جمله آمریکا تمویل گردید. ندیدیم که آمریکا به دنبال مخالفان به پاکستان رفته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ کد خبر: 130638 منبع: پرینت

نگرانی تشدید دامنه جنگ در افغانستان بیشتر شده است. افغانستان در یک جغرافیای بسیار جدی قرار دارد که تضاد منافع کشورهای همسایه مثل هند و پاکستان و سوریه و کشورهای روسیه در حوزه افغانستان است. حالا نوع نگاهی که آمریکایی ها درمورد امنیت افغانستان تابحال روی آن پافشاری می کنند چقدر مبارزه با ریشه بحران و ناامنی در افغانستان است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه، در برنامه «تحول» گفت: بحث موجودیت آمریکا در منطقه خصوصا بحث نظامی، آمریکا در افغانستان یک بحث مهم سیاسی منطقه و جهان است. اولویت سیاست آمریکا در منطقه جنگ است و اولویت افغان ها در منطقه صلح است. از شانزده سال پیش این جنگ آمریکا است که در افغانستان جریان دارد و جنگ میان افغان ها نیست. جنگ آمریکا باید از مرزهای افغانستان بیرون بیاید، تا ما بتوانیم صلح داشته باشیم. ما متاسفانه در جنگی گیر کرده ایم، که جنگ علیه تروریزم جهانی بود اما همه به ضرر مردم ما تمام شد.
وی، در خصوص تمویل جنگ در افغانستان بیان داشت: این جنگ شانزده سال پیش از مرزهای افغانستان بیرون آمد. اما دوباره توسط آمریکا بود که پا گرفت. گفته می شد که این جنگ، علیه آمریکا، منطقه و علیه افغان ها است. اما می دانیم که تجهیز آن در پاکستان انجام می شود و منابع آن نیز از کشورهای بزرگ از جمله آمریکا تمویل می شود. ما هیچ وقت ندیدیم که آمریکا به دنبال این مسایل در پاکستان رفته باشد و منابع تمویل جنگ را قطع کند یا از بین ببرد.

زلاند، جنگ در افغانستان را جنگ پا گرفته توسط آمریکا می داند و می گوید: اداره تازه آمریکا باید بداند که افغان ها دیگر تحمل این را ندارند که برای جنگ آمریکا قربانی بدهند. روزی می رسد که قیام های مردمی علیه آمریکا در افغانستان بوجود می آید. چرا که ما دیگر نمی توانیم این هزینه های کلان مردمی، جانی و مالی را که افغان ها می پردازند برای جنگ آمریکا بپردازیم. نظام نوین آمریکا می گوید آمریکا باید در این منطقه یا چین را انتخاب کند یا روس را. آمریکا نمی تواند همزمان هم چین و هم روس را در منطقه همراه خود داشته باشد. اگر چین یا روس را انتخاب می کند تضادش در افغانستان دیده می شود چرا که روس و چین و آمریکا یگانه منطقه زورآزمایی که داشتند از سوریه یا از خاورمیانه به افغانستان انتقال پیدا می کند در این اواخر بحث هایی از طرف روس مطرح می شود که ما امید داریم که به کابل یا به افغانستان عین پروسه عملکردی را که در سوریه داشتیم با آمریکا پیش ببریم، این یک بحث منطقه ای است و اگر ترامپ همانطور که از ظواهر امر پیدا است روابط نزدیکی با روسیه پیدا کند چین آرام نمی ماند و مسایل خود را به افغانستان می آورد و دخالت هایی را به نفع خود انجام می دهد و این دخالت ها را مستقیما یا غیر مستقیم توسط پاکستان انجام می دهد. مثل اینکه پاکستان پیش از چین در بحث های امنیتی و غیر امنیتی افغانستان دخیل است. این گونه است که افغانستان همچنان میدان رقابت ها باقی می ماند و با ناامنی دست و پنجه نرم می کند.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه، در حال حاضر کشورهای منطقه خاورمیانه همه به دنبال این هستند که انتقام جنگ های قبلی با آمریکا را در افغانستان از این قدرت بگیرند، افزود: آمریکا هم در منطقه شریک منطقه ای خوبی ندارد پس قدرت چندانی برای اینکه سیاست های منطقه ای خود را به پیروزی برساند، ندارد. باید به آمریکا گفت بهتر است، در افغانستان صلح را برقرار کنند و این جنگ را در کشورهایی ببرند که دهشت افکنی از آنجا سرچشمه می گیرد و تمویل و تجهیز می شود.
زلاند، ریشه بسیاری از مشکلات را از دورن کشور دانسته و گفت: متاسفانه ما کسانی را که در شورای ملی و در حکومت وحدت ملی و یاهم در گرد سیاست های داخلی افغانستان می بینیم، به نفع شخصی خود و به نفع قوم و زبان و سمت خود فکر می کنند نه به نفع مردم خود. نفع ملت ها در داشتن نظامیان و جنگ افزارهای بیگانگان نهفته نیست. هیچ ملت خود را بانظامیان دیگر مملکت ها خودنتوانسته نگاه دارد و نتوانسته است که حکومت وحدت ملی را ایجاد کند. اساس امنیت ملی هم منافع ملی است وقتی که یک دولت یا یک ملت منافع ملی خو را تعریف نکرده باشند چطور می توانیم از بحث امنیت ملی صحبت هایی را داشته باشیم.

وی، راه بیرون رفت از این جنگ ها را چنین بیان کرد: راه بیرون رفت از این جنگ ها اولویت ملی ما است. اولویت ملی ما صلح است و جنگ نیست. اولویت ملی ما داشتن نظامیان خارجی نیست. بلکه داشتن نظامیان ملی خود افغان ها است که بر اساس منافع ملی تعریف شده افغان ها باید به میان بیاید. نه بر اساس تعریف های آمریکایی ها و ناتو. ناتو بمباران می کند و شفاخانه ها را می زند. شهرهایی را که توسط طالبان سقوط کرده اند و به دست آنان افتاده اند را نمی زند اردوی ملی را در لوگر می زند. پس آنها نه تنها دردی را از ما دوا نمی کند بلکه بر دردهای ما می افزاید. پس بهتر است که نباشند و ما خود بتوانیم صلح را به پیش بریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این پیام مورد تأیید بنده است بخاطریکه امریکا شیطان بزرگ است برای اینکه مدت زیادی برای دزدی از کشور ها داشته باشد هر سیاستی را دنبال میکند و برایشان مهم هم نیست که چقدر ادم میمیرد و اواره بیچاره بیکشور میشود

>>>   واقعا امریکا شیطان بزرگ است

>>>   فکر میکنم محمد زلاند صاحب بعد از چهل سال جنایات - قتل و کشتار تازه فهمیده اند که امریکا چی پلان های شومی برای منطقه دارد اجرا میکند و فکر میکردند که امریکا آمده تا اف.غانستان را گل و گلزار کند

>>>   امریکا عملن جنگ سوم جهانی را از کشور های سلامی شروع نموده است. کشور ما را بنام جهاد قی سبیل الله- اسلام ناب محمدی و اسلام کامل و یا هیج ما را به کشور ضعیف دارای اختلافات قومی شدید و سلاح های مارا یا توسط عمالش از بین برد و یا به پاکستان تحفه داد. کشور های فدرتمند اسلامی مانند عراق -سوریه - یمن و لیبیا را توسط عمالش در منتطقه مانندعربستان -ترکیه-اسراییل و پاکستان از هم پاشاند و به ویرانه ها مبدل کرد. حالا دیگرنوبت هند ایران و آسیای میانه و بعد قدرت های بززگ آسیا مانند چین و روسیه خواهد بود. از اوضاع چنین معلوم میشود که دیگر خاطر شان از اقعانستان جمع شده و کار های لازم را انجام داده و اکنون رو به هندکرده اند و در این روز هامسله آزادی کشمیر سر زبان پاکستان قرار کرفته و نا امتنی ها و تظاهرات دامنه پیدا میکند خدا خیر دنیا را پیش کند. ک ک از قندز
>>>   کرزی در نقش دیگر ظاهر می شود، قابل یاد آوری میدانم که :کرزی از درگاه امریکا رانده نشده درسناریوی فلم جدید درمورد کشور ما برایش سازمان سیاه نقش دیگر برای بازی کردن انتخاب کرده است .
نقش جدید کرزی بسیار مهم تر وخطرناک تر از نقش قبلی اش درسمت دست نشانده ای امریکا به کرسی قدرت است ، این نقش بسیار ویرانگرتر است نسبت و نقش پیشینش

>>>   Hamdard
کرزی محیل است از کجا معلوم که سی آی ای آمریکا آنرا در حلقوم روسیه پرتاب نکرده باشد. آیا کسی که آمریکا آنرا به کرسی چهارده سال حاکمیت رساند امنیت اش را تامین کرد چطور اجازه میدهد که عضو شبکه های جاسوسی اش یک دم به زاویه 180درجه ای چرخش به آغوش حریف روس اش می افتد. برای هیچکس قابل قبول نخواهد بود.

>>>   اي كاش همه استادان جوان مانند زلاند فكر وسيع اسلامي افغاني ميداشتند، و هميشه با نظريات خوبشان مردم را به همپذيري و اتحاد تشويق ميكند، و هميشه راه صلح با وقار را ترجيح ميدهد، نه مانند جناب يون و چند ستمي و سمتي ديگر كه هميشه در مطبوعات أفكار پشتون و تاجك و هزاره و ازبك را ترويج ميدهند.

>>>   این یک واقعیت است امریکابخاطر ویرانی کشور های اسلامی بعد از یازده سپتمبر دست های خود را بر زد نه ابادی انها . در ان زمان جورج بوش گفت بعد از این ما از کشور های اسلامی قصاص می گیریم .

>>>   کرزی جاسوس چند طرفه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است