نشست های تک بعدی، راه صلح نیست
بسیار سخت است که ما بگوییم این اقدام های یکجانبه بتواند راه صلح را کوتاه کند. صلح در افغانستان زمانی امکان پذیر است که تمام کشورهای دخیل در صلح افغانستان، به یک اجماع نظر برسند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۵    ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ کد خبر: 130558 منبع: پرینت

یک هیات پنج نفری طالبان از دفتر قطر به چین رفتند. برخی از منابع طالبان گفته اند این سفر با هدف بهبود روابط دفتر طالبان در قطر با کشورهای مهم جهانی و حل مشکلات افغانستان صورت گرفته است.این هیات پنج نفره طالبان شامل ملا عباس استانکزی، ملاشهاب الدین دلاور، ملاجان محمد میدانی، سلام حنیفی و داکتر صالح هستند.شورای عالی صلح به گونه ای محتاطانه از سفر هیات طالبان در صورتیکه منجر به راه حل شود استقبال می کند.
پیش از این رییس جمهور غنی از وزیر خارجه قطر خواسته بود درصورتیکه طالبان به گفتگوهای صلح تن ندهند، دفتر این گروه در قطر بسته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر محمداکرم عارفی استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» گفت: اول از همه باید گفت به هر طریقی که در افغانستان صلح بیاید آن طریق برای مردم افغانستان خوشایند است. سوال بعدی این است که به چه طریقی امکان آمدن صلح به افغانستان بیشتر است. تلقی مردم افغانستان و تعدادی از نخبگان در گذشته هم همین بوده است که تمامی کشورهای منطقه باید همکاری کنند و این سیاست رسمی افغانستان بوده است. حتی در زمان رییس جمهور کرزی و در زمان رییس جمهور جدید نیز این بوده است.

وی افزود: منتها از آنجا که قدرت و نفوذ و جایگاه آمریکا در اینجا بسیار طبیعی است، آمریکا بیشتر مدیریت و بازیگر اصلی در این صحنه مذاکرات صلح بود و ترکیبی که از چهار کشور چین و پاکستان و آمریکا بود و افغانستان، روس ها کنارگذاشته شد، منتها برای مردم افغانستان آن چیزی که مهم است آمدن صلح است. از طرفی دیگر، سیاست افغانستان هم ایجاب می کند که هر نوع تحول کلانی که در ارتباط با افغانستان بوجود می آید، نباید سوء ظن را برای همسایه ها و کشورهای منطقه به وجود بیاورد و از این جمله مساله گفتگوهای صلح است. افغانستان دوست ندارد که این مذاکرات صلح باعث سوء تفاهم برای روس ها شود. لذا علاقمند است که روس ها نیز در جریان باشند و حداقل سهم خود را ایفا کنند.

داکتر عارفی، در خصوص نقش روسیه در جنگ و صلح افغانستان گفت: این چیزی است که دیدگاه افغانستان را بیشتر می تواند منعکس کند. اینکه روس ها به دنبال چه اهدافی هستند و چه توقع و انتظاری دارند، می توانیم هر دو بخش مساله رادر نظر بگیریم. به این معنا که روس ها از یک طرف به منافع آسیای میانه بیشتر می اندیشند و نگران هستند که ناامنی در آسیای میانه نفوذ نکند و این مذاکرات صلح بگونه ای رقم نخورد که بعضی گروه های تروریستی از دایره گفتگوها خارج شوند و به نحوی از افغانستان عقب نشینی کنند و به کشورهای آسیای میانه و همسایه های افغانستان بروند و مشکلاتی برای آسیای میانه ایجاد کنند. روسیه این نگرانی را دارد وبه خاطر این نگرانی است که در اواخر حساسیتش بیشتر شده است. از یک طرف منافع مشروع روس ها در تهدید است و آن هم امنیت است. از طرف دیگر روس ها به دنبال یک توسعه نفوذ در منطقه هم هستند آنها همانطور که در شرق اروپا بسیار علاقمند هستند که نقشی بازی کنند همانطور در جنوب آسیا بسیار علاقمند هستند که نقش بازی کنند، بنابراین خواهان این هستند که آمریکا نباید در اینجا تنها تصمیم گیرنده باشند. ازاین جهت هم روس ها می خواهند که یک نوع احیای حضور داشته باشند، یک نوع اظهار وجود در آسیای میانه و حوزه آسیای مرکزی و جنوب آسیا داشته باشند.

وی، ادامه داد: البته توانایی روسیه به اندازه توانایی آمریکا نیست. اما با توجه به نفوذی که در گذشته دارد و امروز به صورت نسبی آن را حفظ کرده است می تواند یک بازیگر منطقه ای به حساب آید و از طریق کشورهای آسیای میانه می تواند نقش خود را ایفا کند.

استاد دانشگاه،در خصوص شرایط صلح افغانستان و اینگونه نشست ها اظهار کرد: بسیار سخت است که ما بگوییم این اقدامات یک جانبه بتواند راه صلح را کوتاه کند و ما را نزدیک تر به صلح کند. صلح در افغانستان در زمانی امکان پذیر است که در تمام کشورهای دخیل در صلح افغانستان، به یک اجماع نظر برسند. اگر این کار نباشد، اقدامات یک جانبه می تواند بدبینی ها را بیشتر کند و می تواند فضا را متشنج تر بسازد. برداشت ما این است که الگوی صلح افغانستان می تواند شبیه به الگوی دوران کمونیست ها باشد. در دوران نجیب صلح در افغانستان زمانی به وجود آمد که واقعا آمریکا و روسیه هردو به این توافق رسیدند که باید از ادامه جنگ جلوگیری کنند و هر کس طرف های خود راتحت فشار قرار دهند که دست از جنگ بکشند. امروز هم باور من بر این است که دو عامل اصلی تداوم جنگ در افغانستان وجود دارد، یکی آمریکا است و یکی پاکستان است و اگر پاکستان و آمریکا به توافق برسند با توافق این دو تا مشکل افغانستان حل خواهد شد. روسیه هم در مجموع طرفداردار صلح است و نمی خواهد که وضعیت جنگ ادامه پیدا کند. منافع روسیه در داخل افغانستان نیست بلکه منافع این کشور تا مرزهای افغانستان امتداد پیدا کرده از این جهت حساسیت روسیه بیشتر شده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دادخواهی
اشـــکارا ارگ در دســـتِ ترورستان شده
هویت گمنـــــام و کاذب صاحب فرمان شده
می کشنــد سرمیزنند انسانیت را بی هراس
آدمـی در آتشِ از معـصیــــت بــــریان شده
از .....ها به نیــــرنگی ربودند اقتدار
وعـده دادند از شراکت عـده ی دربان شده
تیره کـــردند روزگاری ملتِ محـــــروم را
این مـکانِ فاسدو جــاسوس وز شیطان شده
بهــره گیــرند از جنــــودِ طالبان و داعشی
انتحار اسباب خاموشی چه خوب آسان شده
اعـتراضِ ازعـدالــت گـــــرکند ملـت بجهر
یاد باشد دهمـزنگ ازخـون عجب الوان شده
بسکه کردند دادخواهانــرا بسرکوبِ سکوت
ســــر نوشت سازِدیارم غاصبِ دوران شده
رهبــــری خودکامــه و دیوانه و بیـگانه خو
او نمیـــداند نمـــــازاش حامیی ایمــــان شده
با خــدا جل شانهو گفت نوه اش باشد حسین
چهره ی اسلامی اش برمسلمین عریان شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است