نام این حکومت، حکومت وحدت ملی نیست
افراد رسمی در صحبت های غیر رسمی از فروش مقام های دولتی صحبت می کنند و اینکه ولایت، قوماندانی و ریاست چه قیمتی دارد؟ و قیمت وزارت چند است؟ اینها قصه هایی است که در هر مجلس شنیده می شود 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۷    ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ کد خبر: 130545 منبع: پرینت

انورالحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان و وزیر مالیه سابق دولت آقای کرزی، امروز پنجشنبه 26 حوت 1395 در کنفرانس خبری شرکت کرده نکات دیگری از حکومت وحدت ملی را خاطرنشان ساخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احدی در این نشست خبری از فرار سرمایه ها از کشور گفت: براساس ارقام تنها در طی یک سال گذشته شش میلیارد دالر از کشور فرار سرمایه صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به عدم امنیت است و مقدار زیادی از آن ناشی از آزار حکومت برای سرمایه گذاران بوده است.

احدی افزود: حکومت یک راه خوب پیدا کرده است که اگر کسی کمپانی داشت و فعالیت نکرد باید چند لک افغانی جریمه بدهد و این اعمال عرصه را به قدری بر سرمایه گذاران تنگ کرد که امروز هیچ سرمایه دار داخلی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری در کشور نیست و شکایت های بسیاری می شود که حرکت های حکومت بسیار ظالمانه است.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان، درخصوص عوام فریبی حکومت در مسایل اقتصادی بیان کرد: حکومت مدعی است که ما تاپی را ساخته ایم درحالی که پروژه تاپی در زمان طالبان شروع شده بود و یک بخش زیادی از آن دوره حکومت کرزی پیش رفت و چند وقت پیش گفتند که کارش پیشرفت داشته اما اکنون متوقف شده و ممکن است تا ختم این حکومت این پروژه حرکت نکند.

وی در همین باره افزود: حکومت مدعی است که با پروژه تاپی اقتصاد کشور سامان می یابد اما این صحبت ها عوام فریبی محض است و عواید این پروژه چیزی نیست که اقتصاد کشور را بخواهد جور کند. ممکن است که از این طرح سالیانه 300 میلیون دالر به افغانستان برسد، خوشحالیم که این طرح به انجام برسد اما اینکه با اکمال این طرح اقتصاد درست بشود دور از واقعیت است و عین همین واقعیت در توافقنامه های چابهار و بندر آقینه هم مطرح است. حکومت چون حرفی برای گفتن ندارد خاک به چشم مردم می زند و بجای حل مشکلات امید کاذب به مردم می دهد.

احدی، پروژه های انکشافی دولت را، پروژه های پیسه سوزان خواند و اظهار کرد: یک و نیم میلیارد دالر صرف پروژه همبستگی ملی شد اما این پروژه تاثیر خاصی بر ایجاد کارهای دوام دار برای مردم نداشت و نامش به میثاق شهروندی تغییر کرد تا پولی که به نام کمک به کشور سرازیر می شودصرف این مصارف می شود.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان گفت: فهم اقتصادی حکومت فوق العاده محدود است. وزیر مالیه، وزیر تجارت، وزیر اقتصاد هیچکدام اقتصاد دان نیستند و اصلا در این حکومت حتی یک اقتصاددان هم وجود ندارد و گاهی اوقات حتی وقتی نقدی هم می شود، نمی فهمند ما درباره چه صحبت می کنیم!

وی، وظیفه اپوزیسون را تحلیل واقع بینانه از وضعیت اقتصادی کشور و آگاه سازی خواند و اظهار کرد: حالت اقتصادی کشور به شدت خراب است و عامل عمده این خرابی مدیریت ضعیف حکومت است. قرار بود رشد سالانه اقتصاد شش درصد باشد اما در حقیقت رشد اقتصاد زیر صفر یا صفر است. اینکه وزارت مالیه ادعا می کند عوایدش بلند رفته است، عوام فریبی است. آنها از بانک مرکزی پول می گیرند و آن را جزو عوایدشان محسوب می کنند درحالی که پول بانک مرکزی به حیث پشتوانه است و برای این حرف ها و ساختن آمارها نیست.

احدی بیان کرد:امنیت و صلح ممکن است در دست حکومت نباشد چرا که طالبان نقش عمده در آن زمینه دارند و تا خواست آنان نباشد حکومت به آن صورت نمی تواند کاری بکند. اقتصاد به امکانات ارتباط دارد و اگر نباشد هرچقدر هم که مدیریت خوب باشد رشدش به جایی نمی رسد. انتقاد ما این است که حکومت با وجود امکانات خوب، نتوانست در بخش اقتصاد کار کند و اما چیزی که به امکانات نیاز ندارد، حکومت داری خوب است، حکومت در عدالت و انصاف فوق العاده ناکام ماند و بدترین درد مردم از همین ناحیه حکومت داری خوب است.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان با ابزار تاسف گفت: افراد رسمی در صحبت های غیر رسمی از فروش مقامات دولتی صحبت می کنند و اینکه ولایت، قوماندانی و ریاست چه قیمتی دارد؟ و قیمت وزارت چند است؟

احدی گفت: وزارت ها قراردادی و در قبال حمایت سیاسی به فروش می روند به این معنی که کسی به وزیر چیزی نگوید، وزیر هم در قبالش تعهداتی را می دهد. اینها قصه هایی هستند که در هر مجلس شنیده می شوند و که یکی از بی اخلاقی ترین کارها است.

وی، درخصوص تخطی ها از قانون اساسی بیان کرد: قانون شایسته سالاری می خواهد که براساس لیاقت گماشته شود اما همه می فهمیم که برای گرفتن کرسی یا باید با ارگ مرتبط بود و یا پول هزینه کرد. رییس جمهور خود اعتراف کرده است که قانون شکنی بسیار حاد شده است اما آن را به جنگ حواله می کند.

این مقام، درخصوص تعهد حکومت بر از بین بردن ادارات موازی گفت: حکومت برای مقاصد سیاسی حتی در کنار ارگ، موسسات دولتی غیر ضروری ایجاد می کند که خلاف قانون است.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان بیان کرد: اهمیت انتخابات تا جایی در قانون مهم است که حالتی برای تعویق آن پیش بینی نشده است و تاخیر آن مجاز نیست اما می بینیم که چه بر سر انتخابات آمده است و رییس جمهور حتی دوره پارلمان را هم تمدید می کند! و حتی ده دقیقه بعد از قسم روز تحلیف، پست ریاست اجرایی ساخته می شود.

احدی، در نقد گزینش شهردار ها توسط رییس جمهور گفت: انتخاب شهردار توسط رییس جمهور تخلف از قانون است. بعضی اوقات گفته می شود که اوضاع امنیتی خوب نیست اما آیا در کابل هم نمی توانیم برای شهردار انتخابات دایر کنیم؟ شهردار کابل قراردادهای بسیار آلوده امضا می کند که سوالات و ابهامات زیادی در آنها وجود دارد و نمونه ی آن امضای قرارداد 380 میلیون دالری با دوستان یکی از رهبران بود. چرا رییس جمهور باید شهردار های جلال آباد، مزار، قندهار و قندوز را انتخاب کند درحالی که قانون حکم می کند این افراد از طرف مردم انتخاب شوند. هرگز اینطور نیست که نتوانیم انتخابات برگزار کنیم، آنها خوش دارند که قدرت را داشته باشند و کسی را میلیونر و میلیاردر بسازند و ناامنی بهانه است.

وی در همین مورد اضافه کرد: این بار اولی نیست که این انتقادها می شود و کسی پاسخگو نیست. راجع به ولسوالی ها مشکلات وجود دارد اما راجع به شهرها چه مشکلی است که قانون عملی نمی شود؟

رییس جبهه ملی نوین افغانستان گفت: به عقیده من نام رسمی حکومت، حکومت وحدت ملی نیست و چیزی که به نام این حکومت صدق می کند، حکومت قانون شکن است. رییس جمهور برای دیگران و مامورین زیردست خود، یک وظیفه که یک ماه زمان می برد را یک هفته مهلت تعیین می کند و مردم هم از سر صدق و راستی شب و روز نمی خوابند تا کار صورت بگیرد اما خود رییس جمهور کاری را که باید در یک هفته انجام بدهد، 9 ماه کش می دهد. برای تمامی رهبران، تشکیل کابینه، یک هفته است اما برای حکومت وحدت ملی 9 ماه باید زمان گذاشت و کابینه ای که تشکیل می دهند از حد متوسط هم پایین تر است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انگلیس اداره کشورت را به پاکستان داده تو هنوز در خواب غفلتی یا اینکه میدانی ملت را فریب میدهی

>>>   Zahir Ariaie
در شرايطى كه مردم ارامش روحى ندارند، هر لحظه از اينكه مبادا بر انها حمله صورت گيرد، رنج مى برند، در دل شب اتش و گلوله بارى شاديانه نهايت حماقت به اصطلاح يك " قانون گذار" پارلمان را نشان مى دهد. وقتى چنين درنده خويان و قانون شكنان بر مردم حاكم باشنده و تا زمانيكه رهبرى سياسى حكومت در چنين مواردى خاموشى اختيار كند، اميد و اعتماد بر مردم بر نخواهد گشت.

>>>   چرا عطا محمد نور به گونۀ علنی عبدالله عبدالله را مورد انتقاد قرار داد؟
"داکتر عبدالله عبدالله خودش در پاسخ به پرسش عطا محمد نور گفت که من نتوانستم، شما تصمیم بگیرید"
نسیم فقیری، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان میگوید که در یکی از جلسات شورای رهبری حزب، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان در پاسخ به یک پرسش آقای نور گفت که او نتوانسته است خواسته هایی را که موجود بود برآورده سازد.

>>>   اقاى احدى جفنك ميكويد نميدانم جه فكرميكند ياما كور وكر هستيم ويا اينها كور و كر هستند از خودش سوال شود كه شمادر دولت كرزى وظيفه نداشتيد دست اورد خودت جه بود در انوقت هم مقررى توسط بول ميشد وتاحال جريان دارد اكر يك هموطن عادى اين صحبت را كند ميكويم درست است ام اقاى احدى يك دوزد حرفوى است
با احترام فقيرى

>>>   هههههههههههه هر گا می بینی که یک پشتون مانند احدی. بر دولت که بنیاد آن با فریب پشتون به پشتون شروع شده اعتراض میکند باید بدانیم که بسیار وضع خراب است ویا اینکه احدی چوکی میخواهد ؟؟؟

>>>   مردم افغانستان از حاکمان پشتون واز حاکمان 25 سال اخیرتاجیکان جز شر هیچ خیر وآرامش نرسیده ونمیرسد.

>>>   نام این حکومت افغان ملیت است که فاشیت ترین نام درسطح کشورمیباشد من هم نظرانورالحق احدی رهبرافغان ملیت هستم چرا این حکومت غیر ازیک ملیت مشخص دیگرهیچ اشخاص وافراد وطن دوست درقدرت فعلی سهم ندارند همه وهمه افراطیون افغان ملیت است وبس.
فانی

>>>   گفته های محترم احدی کاملاٌ درست است این حکومت به جز عوام فریبی و سیاه را سفید نشان دادن دیگر هیچ کاری که مردم از آن نفع ببرند نکرده است. فساد که اکنون در بخش تدارکات است در هیچ زمانی به این اندازه وسیع نبوده است چنانچه احدی صاحب از یکی از آن ها یاد کرد. حکومتی که خود پایه و اساس آن تقلب و دزدی باشد چطور برای تامین عدالت و برابری کار مینماید؟

>>>   تو هم چندان آدم کار آمدی نیستی

>>>   وقتیکه اقای احدی،اسماعیل یون،ظاهرقدیر و امثالهم که میخواستند کشور ازطریق افکار قومی شان به جنم تبدیل کنند و به همین خاطر از اشرف غنی حمایت کردند ولی که اینها از حکومت راضی نیستند به صراحت و به صداقت میگویم اشرف غنی و داکترعبدالله بهترین اشخاص و حکومت اینها بهترین حکومت است. شما همه احدی و اسماعیل یون را می شناسید ضرورت به گفتن ندارد.
لاله کو از لوگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است