حکومت فاسد، تبلور جامعه فاسد افغانستان می باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ کد خبر: 130525 منبع: پرینت

فرهنگیان و فعالان مدنی كشور، تقریبا بدون استثنا از فساد می‌ نالند ولی وقتی یکی از بستگان و آشنایان و دوستان شان شغلی در این دولت فاسد پیدا می‌ کنند، بدون استثنا ورود او در ساختار فاسد را با تبریک و دعا و صلوات جشن می‌ گیرند.

پرسشی که پیش می‌ آید این است که آیا دولت فاسد است یا جامعه؟ آیا دولت و پارلمان فاسد تبلور جامعه‌ فاسد نیست؟ آیا نهادهای فاسد حامل و ناقل مردم فاسد نیستند؟ آیا این مردم نبودند که به نمایندگان پارلمان فاسد رای دادند که هنگام کار اصلا حضور ندارند؟ آیا همین نمایندگان فاسد مردم نبودند که به وزیر فاسدی که تمام‌ وقت در خواب است رای دادند تا امور دفاعی این کشور را به‌ دوش گیرند؟

آیا این کارکنان معاش‌ خوری که ما هر روز با آنها خوش و بش داریم، ورودشان به پست‌ های مهم دولتی را جشن می‌ گیریم و خروج شان ما را عزادار می‌ کند، در برابر معاشی که می‌ گیرند کاری هم کرده‌ اند؟

اسد بودا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طوری شده هست که هرکس صاحب چوکی شد فاسد میشود

>>>   بودا صایب به گپی اشاره کدی که مه میخواستم سالهاپیش اشاره کنم ولی جرئت مطرح کردن آنرا نداشتم، زیرا میترسیدم مره متهم کنند که به کل ملت توهین کرده ام. فرمایش شما صد در صد درست است. اگر جامعه را تشکلی از انسان ها بدانیم و دولت را میکانیزم رهبری این تشکل، بدون شک اعضای دولت ما از مقام ریاست جمهوری گرفته تا کارمند پایین رتبه ولسوالی از همین مردم تشکیل شده است. اکثریت افراد این جامعه یعنی همان هایی که نظر به موقف و مقام اجتماعی خود باعث ایجاد حرکت چرخ های جامعه میشوند فاسد اند. این جامعه با سرعت هرچه تمام تر رو به انحاط میرود. شما فرض کنید دو گدا نزدیک هم نشسته و گدایی میکنند، اگر یکی از آنها ببیند که رفیقش متوجه نیست فوراٌ پول رفیقش را میدزدد. ما هی ادعا میکنیم که پاکستان و دیگر کشور های همسایه میان ما اختلاف قومی و مذهبی و زبانی و سمتی را راه می اندازد. ولی وقتی صفوف اجتماع را مطالعه کنیم. از صف داکتر و نانوایی گرفته، تا مسجد و رستوران و هوتل عروسی تا بوت دوزی و سرویس شهری تا ادارات خورد و بزرگ دولتی مکتب و مؤسسات تحصیلات عالی، تعصبات فوق میان همه افراد اجتماع به شکل خیلی عریان خود نمایی میکند. دزدی و اختلاس نیز به عین شکل. اگر..... دشمنان ما هستند و توانسته اند، تا این حد ما را فاسد بسازند، باید به این دشمنان بالیاقت سر تعظیم فرود آورد، و اگر نیستند و خود ما این طور هستیم باید فکری به حال خود کنیم. آقای بودا از مطلب کوتاه شما خوشم آمد. خواهشمندم در این رابطه یک مقاله مفصل نوشته جنبه های جامعه شناختی، روانشناختی و دیگر جنبه های آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده یک گفتمان جدید راه بیاندازید.

>>>   Zahir Ariaie
در شرايطى كه مردم ارامش روحى ندارند، هر لحظه از اينكه مبادا بر انها حمله صورت گيرد، رنج مى برند، در دل شب اتش و گلوله بارى شاديانه نهايت حماقت به اصطلاح يك " قانون گذار" پارلمان را نشان مى دهد. وقتى چنين درنده خويان و قانون شكنان بر مردم حاكم باشنده و تا زمانيكه رهبرى سياسى حكومت در چنين مواردى خاموشى اختيار كند، اميد و اعتماد بر مردم بر نخواهد گشت.

>>>   هراس افگن هراس افگن است، چه طالب باشد چه لالي!
چندی پیش فیرهای خودسرانه و راه‌بندی در شهر نو کابل باعث وحشت و هراس در میان شهروندان کابل گردید. سرانجام فهمیده شد این فیرهای خودسرانه مربوط به افراد قومندان گارنیزیون کابل به خاطر محفل نامزدی یا دامادی پسرش بوده است. دیشب نیز فیرهای پی هم آن هم در نیمه شب باعث هراس و وحشت در مربوطات کارته سه و چار گردید. فیرهای خودسرانه‌یی که مربوط به افراد لالی حمیدزی برای به دنیا آمدن فرزند این جناب بوده است. وقتی می‌بینی یک قومندان نهاد مهم نظامی و یا یک وکیل مجلس تا هنوز نمی‌فهمد که به حقوق شهروندی دیگران احترام گذارد! از همین جا باید به عمق فاجعه پی برد. هراس‌افکن، هراس‌افکن است فرقی نمی‌کند از سوی طالبان و داعش باشد و یا این افراد که در زیر چتر دولت متعهد به دموکراسی و حقوق شهروندی، باعث ایجاد هراس میان مردم می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که ذات آدم‌ها وقت بد و شرور باشد رفتار آن‌ها با عنوان‌هایی مانند قمندان، وکیل و یا رییس هم فرقی نمی‌کند. اینکه این نوع افراد، راه‌های مردم را هم در محیط‌های رهایشی و مردمی بسته‌اند، معضل دیگری است که متاسفانه حکومت هم هیچ راه حلی برای راحت شدن مردم از دست این آدم‌های بدوی ندارد.

>>>   فاسد فاسد است چی دولتی چی غیر دولتی !
بهتر است نام این کشور دزدستان باشد تا همه را پوشش دهد

>>>   اختطاف چی الماس را رئیس تحققات جنائی ساخته اند تا منبعد با دست باز اختطاف وسرقت کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است