تحولات و رویدادهای آمریکا 25 حوت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ کد خبر: 130513 منبع: پرینت

* در ادامه تلاش های «پال رایان» و رییس جمهوری آمریکا برای تصویب طرح جایگزینی بیمه های بهداشتی اوباما که در این هفته یکی از محورهای عمده خبری در رسانه های آمریکایی بوده، قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب این کشور نسبت به قابلیت های این طرح ابراز تردید کردند و بسیاری از جمهوریخواهان این کشور نیز خواستار تغییراتی در این طرح شدند.
دفتر برنامه و بودجه کنگره آمریکا روز سه شنبه با انتشار گزارشی پیش بینی کرده بود که تصویب این لایحه همزمان با کاهش 337 میلیارد دالری کسری نجومی بودجه آمریکا سبب محرومیت 24 میلیون نفر از مردم این کشور از خرید بیمه های درمانی خواهد شد.

* اعضای کمتیه اطلاعات مجلس آمریکا رسما ادعای شنود اوباما از ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری را رد کردند و گفتند که تاکنون هیچ سندی دال بر صحت این ادعا در دست نیست و این ضربه دیگری بر اعتبار رو به افول رییس جمهوری آمریکا با گذشت 55 روز از آغاز تصدی اوست.
در همین حال شماری از جمهوریخواهان از «جیمز کومی» رییس اف بی آی خواستند تا با ارایه مدارک کافی صحت و یا نادرستی این ادعا را یکبار و برای همیشه اثبات کند.
جفری سشنز وزیر دادگستری ترامپ نیز با تردید در مورد ادعاهای رییس جمهوری آمریکا گفت او هیچ نشانه ای برای طرح چنین ادعایی در اختیار ترامپ نگذاشته است اما در عین حال از آنجا که خود او در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ با وی همکاری می کرده از نظر قانونی اجازه شرکت در تحقیقات مربوط به این موضوع را ندارد.

** نشریه «نیوزویک» روز چهارشنبه نیز با انتشار نظر سنجی 2 موسسه تحقیقاتی این کشور نوشت که در هفته گذشته محبوبیت ترامپ سه درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش را حاصل سرنوشت نامعلوم طرح بهداشتی او در کنار جنجال های مربوط به استراق سمع و ماجرای روابط اطرافیان ترامپ با مسئولان دولت روسیه دانست.

* کاخ سفید آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای دیدار ترامپ و محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی را سازنده خواند و تاکید کرد، عربستان سعودی همچنان دوست و مشاور نزدیک ترامپ بخصوص در مورد سیاست های خاور میانه ای او باقی خواهد ماند.
ناظران به رغم موضع عربستان در مورد اسرائیل و تاکید همواره ریاض بر به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی ها در قدس شرقی بعنوان شرط اول حل بحران فلسطین، این بیانیه را گواه بر ادامه نفوذ عربستان در واشنگتن و احتمال تبعیت ترامپ از خواسته های ریاض در مورد فلسطین تعبیر کردند.

* با انتشار گزارش اخیر ریچارد فالک کنشگر سیاسی ضد صهیونیستی و فرستاده سابق دبیر کل این سازمان در خاورمیانه که در آن رژیم صهیونیستی را یک رژیم آپارتاید توصیف کرده است، نیکی هیلی نماینده ترامپ در سازمان ملل با اعتراض به این گزارش آن را تبلیغات ضد اسراییلی توصیف کرد و خواستار حذف این گزارش از اسناد سازمان ملل شد.
«ری چل مدو» مجری پر آوازه شبکه خبری «ام اس ان بی سی» اسنادی را در مورد پرداخت های مالیاتی ترامپ فاش کرد، طبق آن ترامپ در سال 2005 بالغ بر 38 میلیون دالر مالیات پرداخت کرده و این افشاگری با واکنش ترامپ مواجه شد و ادعاهای این شبکه تلویزیونی را بی اساس و اخبار جعلی خواند.

* در حالی که فقط یک روز به آغاز اجرای فرمان مهاجرتی تازه ترامپ باقی مانده گمانه زنی ها در مورد سرنوشت این فرمان و چالش های پیش روی آن همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که از هم اکنون شماری از دادستان های ایالت های مختلف آمریکا از جمله کالیفرنیا، واشنگتن، هاوایی، نیویورک، کنتیکت، مینه سوتا و بسیاری از ایالت های دیگر آمریکایی اعلام کرده اند که با این فرمان که به گفته آنها اقدامی تبعیض گرانه و نشانه ضدیت ترامپ با مسلمانان است به مقابله خواهند برخاست.
فرمان پیشین ترامپ نیز بدنبال مقاومت و اعتراض شماری از دادستان های این کشور سر انجام به موجب رای یک دادگاه فرجام غیر قابل اجرا شناخته و به شکست محکوم شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است