عامل اصلی فساد در افغانستان، خارجی ها هستند
ساختار حکومت، طوری است که فساد را بیش از پیش دامن می زند و ساختار طوری طراحی شده است که فاسد باشد. این افراد به همدیگر پاسخگو نیستند و هر کدام از آنها را هم یک کشور خارجی حمایت می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ کد خبر: 130504 منبع: پرینت

فساد بزرگترین تهدید فراراه حکومت افغانستان است، این پدیده شوم و دردناک لکه های ننگین خود را در دایره ملی و بین الملی افغانستان گذاشته است. افغانستان در سطح جهان به دومین، سومین و چهارمین کشور فاسد از لحاظ اداری محسوب می شود. که بسیار تکان دهنده است. با وجود اینکه از چهارده سال بدینسو، در امر تقلیل و یا ریشه کن کردن فساد، فشارها و شعارهای آتشین سر داده می شود اما هیچ گام عملی در این راستا برداشته نشده است. ما از چهارده سال بدینسو، اداراتی با عبارات عریض و طویل را ایجاد کردیم. هر رهبر افغانستان در هر استیج از فساد به عنوان یک تهدید به عنوان یک چالش جدی که ریشه هایش تا ژرفناهای فساد است صحبت می کند اما تا کنون نتایج نسبی اقناع کننده وجود ندارد. سوال اساسی این است که چرا این همه فساد گسترده دامنگیر حکومت افغانستان است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: ما در تمام امورات حکومت داری دارای قوانین بسیار خوب هستیم و این که در اجرای قوانین مشکلات وجود دارد، به قوانین بر نمی گردد چرا که قوانین ما ضعیف نیست.

وی، معتقد است که نحوه اجرای بودجه توسط وزیران می تواند فساد آفرین باشد و افزود: در مورد بودجه، ما نمایندگان پارلمان مدتی بر روی بودجه کار می کنیم و تمام سعی مان را می کنیم که بودجه برای خیر و صلاح مردم تصویب شود و فساد هم درهنگام تصویب بودجه به وجود نمی آید، بلکه فساد در تطبیق بودجه بوجود می آید. بعد که ما می بینیم که حکومت یا وزیران حکومت در تطبیق این بودجه ناکام ماندند وزیران را استیضاح و سلب صلاحیت می کنیم. در دور قبل هم هفت وزیر به همین دلیل سلب صلاحیت شدند اما حکومت اقدامی برای جایگزینی آنها نکرد. همین خودش موجب ایجاد فساد می شود. این کار می تواند هم حکومت و هم دولت را در مجموع ضعیف کند و نقش نظارتی پارلمان را کمرنگ بسازد. ما وقتی یک وزیر را سلب صلاحیت می کنیم و او به کار خود ادامه می دهد توانمندی های قانونی ما سلب می شود. به لحاظ اینکه قوه اجراییه است توانمندی دارد و قانون اساسی افغانستان را احترام هم نمی کند.

مجروح، وجود خارجی ها را یکی از عوامل اصلی فساد می داند و می گوید: در این راستا متاسفانه ما نتوانستیم آن چیزی را که باید انجام می شد، انجام دهیم. افغانستان بعد از روی کار آمدن نظام کنونی متاسفانه درگیر یک نوع بی بند و باری های خودی شد. به این معنا که وقتی خارجی ها به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریست آمدند، هر کدام از کشورهای خارجی در افغانستان مشغول یارگیری های داخلی شدند وکوشش کردند که از پولی که برای دولت و مردم افغانستان می آورند برای خود یارگیری کنند. از جانب دیگر حکومت افغانستان، آنقدر وابسته بود که نتوانست، بر این روند درست نظارت کند یا درست بتواند آن را به مصرف برساند. اکثر بودجه ای که ما تصویب می کنیم،پروژه هایی که در بودجه گنجانده می شود نوشته است اختیاری یا غیر اختیاری و این به این معنا نیست که حکومت افغانستان در تمام این امورات بخصوص امورات کلان دست آزاد داشته باشد.این حکومت بیشتر کوشش کرده است که به نوعی بتواند همان سهم یا مشارکت یا حق حکومت افغانستان را داشته باشد. اما پول به دست حکومت نیست. وقتی پول به دست حکومت افغانستان نباشد، جز بدنامی که برای مردم افغانستان و حکومت افغانستان می ماند. چیز دیگری باقی نمی ماند.

وی، ادامه داد: چند میلیارد دالر تحت نام کمک به افغانستان، به اینجا می آید از این چند میلیارد دالر یک قسمت آن از طریق حکومت افغانستان و قسمت اعظم آن ازطریق خودشان به مصرف رسیده است. بنابراین عامل اصلی گسترش فساد در افغانستان، خارجی ها بوده اند و سنگ بنای غلط را از ابتدا خارجی ها گذاشتند و افغانستان را دچار چالش کردند. حالا که حکومت جدید به نام حکومت وحدت ملی آمده است و سهم داران آن ده ها نفر می باشند، نمی تواند این فساد را از بین ببرد. به این دلیل که مثلا در یک وزارتخانه وزیر ازیک تیم است، معین از تیم دیگر است، معین دیگر از تیم دیگر، و در کل ساختار طوری است که فساد را بیش از پیش دامن می زند و ساختار طوری طراحی شده است که فاسد باشد. این افراد به همدیگر پاسخگو نیستند و هر کدام از آنها را هم یک کشور خارجی حمایت می کند.

این نماینده مجلس، معتقد است فساد بیشتر در رده های بالا صورت می گیرد و می گوید: حکومتی که بر مبنای سهم باشد و مانند یک شرکت سهامی کار کند هر کدام نفع خود را می برند و فقط به نفع خود کار می کنند، پس تا زمانیکه حکومت بر مبنای اصل شایستگی بوجود نیاید، ما توقع نداشته باشیم که فساد در افغانستان ازبین برود. در افغانستان برای پوشاندن خطاها به کسانی که پنج هزار افغانی رشوه می گیرند فساد می گویند در صورتیکه فسادهای اصلی فسادهایی است که در سطح کلان و توسط مقام های بالا صورت می گیرد و متاسفانه مردم و کشور ما را بدنام ساخته است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک چنین آدمی درین کشور زعیم است ومردم ما هم درین مورد کوچکترین اعتراضی نمی کنند باز اگر جای دیگری میبود مردم میگفت تو شایسته ی یک کشور اسلامی نیستی ازین حیث هم (این مسخره کردن یک ملت است) و تو باید استعفا بدهی.

>>>   Zia Majmar1 dag geleden
هموطن ،،
حکومت کابل توسط 200 نفر مفت خور ،جاهل ،وطن فروش ، ملت فروش رهبری میشود ،
آقایان کر زی ، غنی ، رهبران ....،تیکه داران اقوام ما ، ملایان دین دستان شان در خون و ماتم ملی ما آغشته هست ،
امروز در هر حمله دیده میشود که اشخاصیکه در قتل و قتال ما سهم میگیرند همه آنها توسط کر زی و غنی از زندان ها رها

>>>   دکتور عبدا للطیف پدارم نماینده منتخب مردم ولایت بدخشان هیئت اداری وبعض از وکلا ی پارلمان را متهم به معامله گری واخذ پول بخاطر سفرها وخوش گذرانی ها در دبی کرد قابل ذکر است که این اظهارات دکتور پدرام امروز درمجلس نماینده گان به خاطر حادثه دلخراش والمناک شفاخانه 400 بسترکابل صورت گرفته است . این شما واین هم سخنان ناب پدرام !!

>>>   اول اینکه در نظام موجوده تطبیق قانون وجود ندارد دوم حکومت برنامه خاصی در مبارزه با فساد ندارد صرف برای فریب مردم عوام دیوار های شهر را با ترسیم شکل کوکنار انسان پودری و ترسیم چشم های کته کته بانوشتن کلماتی من ترا میبینم رشوه خور بی ایمان خواهد شداگر تطبیق قانون وجود نداشته باشد باچنین تصویر و نوشتاری جامعه اصلاح خواهد شد.....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است