آغاز سرشماری در پاکستان پس از 19 سال
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ کد خبر: 130482 منبع: پرینت

ششمین دور و بزرگ ترین سرشماری نفوس و مسکن در پاکستان پس از 19 سال، از روز سه شنبه آغاز شد که این طرح در مرحله اول در 63 شهرستان پاکستان اجرا می شود.
ششمین دور سرشماری در پاکستان بزرگترین طرح سرشماری نفوس و مسکن در این کشور محسوب می شود.

'آصف باجوا' رییس کل اداره سرشماری پاکستان اعلام کرد: تمام موارد مورد نیاز برای اجرای مرحله اول ششمین طرح سرشماری در کشور مهیا شده و تجهیزات و امکانات برای اجرای کامل سرشماری در اختیار ماموران این طرح قرار گرفته است.
وی افزود: 118 هزار نفر برای اجرای طرح سرشماری در پاکستان آموزش داده شده و بیش از 175 هزار نفر از نظامیان ارتش نیز در مناطق مشخص شده برای اجرای سرشماری مستقر شده اند.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، مرحله اول طرح سرشماری در پاکستان قرار است در 26 فروردین به پایان برسد و همزمان مرحله دوم نیز در 85 شهرستان آغاز شده و این مرحله نیز 4 خرداد 96 به پایان می رسد.
گزارش کامل ششمین طرح سرشماری نفوس و مسکن پاکستان طی دو ماه تکمیل خواهد شد.

دور جدید سرشماری جمعیت پاکستان، بعد از سال ها تاخیر، در حالی آغاز شد که به دلیل نیاز دولت به نیروهای امنیتی و کمکی برای اجرای این مهم، ارتش پاکستان نیز پیش تر اعلام کرد که 200 هزار نفر از نیروهای خود را مامور کمک به اجرا و تامین امنیت این طرح می کند.

پس از اخطاری که دولت پاکستان حدود چهار ماه پیش از دادگاه عالی این کشور برای تعیین زمان آغاز سرشماری دریافت کرد، دولتمردان اعلام کردند که سرشماری از 25 ماه حوت سال جاری آغاز و ظرف مدت دو ماه بطور کامل انجام خواهد شد.

طبق آخرین سرشماری پاکستان که در سال 1998 انجام شد، جمعیت این کشور در آن سال 132 میلیون نفر اعلام شد اما با گذشت حدود دو دهه از آن زمان، اکنون جمعیت این کشور بین 180 تا 200 میلیون نفر و حتی بیشتر برآورد می شود و این کشور در جایگاه ه ششمین کشور پرجمعیت جهان قرار دارد.

طولانی شدن عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تروریست ها و نبود نیروی کافی برای انجام طرح به تعویق افتاده سرشماری در این کشور، باعث شد تا انجام این طرح ملی و مهم در این کشور بارها به تعویق بیفتد. ارتش در ماه های گذشته اعلام کرده بود کرد با توجه به انجام مبارزه گسترده علیه تروریسم، نمی تواند نیروی لازم رای برای سرشماری عمومی تامین کند.

ارتش پاکستان علاوه برای ایفای نقش تامین امنیت طرح سرشماری، قرار است تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را برای اجرای این طرح در اختیار سازمان سرشماری قرار دهد.
طبق قانون اساسی پاکستان، این کشور باید هر 10 سال یکبار طرح سرشماری در این کشور انجام شود اما این مهم آخرین بار در سال 1998 انجام شده است.
طبق آمار رسمی، نرخ کنونی رشد جمعیت در پاکستان، حدود دو درصد است و دولت برنامه هایی برای کاش این رقم به یک و نیم تا یک و شش دهم درصد دارد.

تنها جمعیت شهر کراچی پاکستان، بین 17 تا 24 میلیون نفر تخمین زده می شود که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. پیش بینی های نهادهای رسمی پاکستان حکایت از آن دارد که جمعیت کراچی تا 15 سال آینده، 50 درصد افزایش خواهد یافت.

اما در کشوری مثل پاکستان که بخش عمده جمعیت آن در روستاها زندگی می کنند و اعتقاد چندانی به ضرورت داشتن فرزندان کمتر ندارند، اجرایی کردن تصمیم کنترل رشد جمعیت، کار آسانی نیست. چه بسا بسیاری از خانواده در مواجهه با چنین طرحی، آن را مغایر با تفکرات و اعتقادات سنتی خود بدانند و تن به اجرای آن ندهند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است