معلومات در مورد چراغ های LED
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۳    ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ کد خبر: 129928 منبع: پرینت

چراغ های ال ای دی به انگلیسی (LED bulbs): نوعی از چراغ های حالت جامد است که از تکنولوژی دیود نور افشان استفاده می‌کند و به عنوان منبع روشنایی به کار می‌رود. این چراغ ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ سرخ رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر چراغ ها، عمر بسیار بالا و تکنولوژی جدید ساخت به رنگ‌های دیگر توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی دنیا باز کنند.

LED مخفف کلمات Light Emitting Diode است، معنی دیود روشن کننده نور را می‌دهد. دیودهای ساطع کننده نور در واقع جزو خانواده دیودها هستند که دیودها نیز زیر بخش نیمه هادی ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که چراغ های LED را از سایر نیمه‌هادی ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان برق از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

کارشناسان معتقدند که چراغ های معمولی یا همان چراغ های رشته‌ای یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌باشند؛ بنابراین بسیاری از کشورها، به ویژه افغانستان برنامه چند ساله‌ای را برای جایگزینی مدل‌های چراغ های LED کم مصرف به جای چراغهای سابقه تدوین کرده‌اند تا بتوانند در دراز مدت، استفاده از چراغ های معمولی را کمتر ساخته و چراغ های کم مصرف را جایگزین آن سازند. به همین دلیل استفاده از چراغ های کم مصرف LED مرسوم شد و برخی کشورها مردم را ملزم به استفاده از این چراغ ها کرده‌اند.

در افغانستان نیز برنامه ملی ترویج چراغ های کم مصرف به رهبری وزارت انرژی و آب طی دو مرحه، در نخست تبدیل چراغ های تمام ادارات دولتی مرکز و در سطح دوم سایر مراکز مد نظر است.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است