ضعف حکومت هر عایده ای را بر ما تطبیق می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۷    ۱۳۹۵/۱۲/۹ کد خبر: 129690 منبع: پرینت

حکومت از انگیزه ای که در برابر پاکستان ایجاد شده است می تواند به خوبی استفاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، حفیظ الله ایوبی استاد اقتصاد در برنامه "همگام"درخصوص شکایت افغانستان به سازمان تجارت جهانی از بسته شدن راه های بازرگانی توسط پاکستان گفت:پاکستان نه تنها در این بخش که در بسیاری از تفاهم نامه ها هم مقررارت و قوانین را زیر پاگذاشته است و که موجب خسارت های مالی برای تجار پاکستانی و افغانستانی شده است.

ایوبی با اشاره به اینکه سازمان تجارت جهانی با هدف تسهیل صادرات و واردات کشورهای عضو ایجاد شد اظهار کرد: اصل عدم تبعیض و عدم سیاست دامپینگ از اصول این سازمان است و هر کشوری که از اصول تعدی کند، کشور متضرر شده حق شکایت دارد.

این استاد اقتصاد، درخصوص ثمره بخش بودن شکایت دولت به سازمان تجارت جهانی می گوید: قطعا شکایت کارساز است اما بهتر است به جای آن، در یک تفاهمی عجالتا راه ها باز شود چرا که پروسه شکایت سه مرحله دارد که از لحاظ زمانی زمان بر است.

وی می افزاید: حکومت از انگیزه ای که در برابر پاکستان ایجاد شده است می تواند به خوبی استفاده کند. حدود 11 بندر تجارتی با سایر کشورها داریم که فقط سپین بولدک و تورخم به پاکستان مربوط می شود و می توان از بنادر دیگر استفاده کرد و همچنین زمینه را برای خودکفایی متاع هایی که در کشور هست فراهم کنیم. در واردات برنج و آرد که بیشترین اقلام وارداتی از پاکستان بوده است، کشورهای قزاقستان و تاجیکستان جایگزین شده اند که به مرور زمان پاکستان را بیشتر از افغانستان متضرر می کند.

ایوبی در خصوص صلاحیت و حیطه اختیارات سازمان تجارت جهانی می گوید: سازمان می تواند سیاست های مقابله به مثل مشابه را برای خود پاکستان ایجاد کند.

وی افزود: طرف دیگر این قضیه به حکومت بر می گردد، کم بودن تولیدات و مشکلات داخلی حکومت زمینه را برای پاکستان مساعد کرده است که هر عایده ای را بر ما تطبیق کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   Ibrahim Warsajee
بلی،درافغانستان ، مدت هاست که نادان ها وجهال بی خبر اززبان وفرهنگ وتاریخ کهن خراسان وآریانای بزرگ، بنام تقویت زبان پشتو، به مبارزه علیه زبان فارسی ادامه می دهند. مبارزه ی که همانند ی با عو عو سگان به سوی مهتاب درشب تاریک را دارد! دراین راستا، روزی به سراغ یکی ازدوستان ظاهرشاه ، یعنی سید ظاهر، وکیل شکردره رفتم وازاو پرسان کردم ؟ شاه که پشتو نمی دانست ! چگونه آموزش پشتو را بزوربالای مامورین حکومت تحمیل کرد؛ وهیچ ماموری هم پشتو دان نه شد؟ سید ظاهربرایم گفت که :" روزی درقصردلکشا درخدمت ظاهرشاه بودم که معلم پشتو برای تدریس پشتو به خود ش بدروازه رسید وافراد حاضرباش اطلاع دادند که پشتو شکونکی رسیدلی دی! ظاهرشاه گفت که خررا رخصت نمائید؟!!! بعد ازمرخص کردن خر یا پشتوشونکی، ظاهرشاه با تاسف گفت که بنام تقویت پشتو، فارسی کوبیده شد، فارسی را ایران گرفت وافغانستان درنادانی فرورفت! بله، خوب است که ظاهرشاه دانسته بود که تضعیف فارسی برابر به فرورفتن افغانستان درنادانی می باشد! اما دراین گفته ظاهرشاه ضعف خودش دیده می شود. یعنی شاه خود ش پشتونمی دانست ومی خواست مردم را بزور پشتو دان کند وپشتو شونکی را خرهم می دانست!!! افسوس که همان خرهای مورد نظر ظاهرشاه تاکنون ندانسته اند که خرهستند. یعنی درافغانستان مبارزه با زبان فارسی جزخرگری چیزی دیگری بوده نمی تواند؟! این هم درزمانیکه ، درکتاب خانه های کابل وولایت هاده کتاب علمی بزبان پشتویافت نمی شود ؛ وهمه کتاب های قابل خواندن درهمه زمینه های علمی بزبان فارسی وتولید ایران می باشد.دراین رابطه، باری دردهلی با محمود بریالی ، برادر ببرک کارمل ، گفت وگوداشتم وازاو پرسان کردن که دروقت توزیع حقیقت انقلاب ثور/ نشریه حزب حاکم،درجنوب،نشریه را به پشتومی خواستند یا به فارسی؟بریاله دومسئله را برایم گفت:نخست،روزی شماره پشتوی حقیقت انقلاب ثوررا به صالح محمد زیری یکی ازرهبران حزب فرستادم، پیام داد که فارسی آن را بیاورید نه پشتو اش را! دوم، دردورترین علاقه داری های هلمند وپکتیکا وپکتیاهم مردم شماره های فارسی نشریه حزب حاکم را می خواستند نه شماره پشتوی آن را. واقعیت این است که ، فارسی ستیزی درافغانستان بزیان همان های هم می باشد که علیه آن مبارزه می کنند. مثلا، آرشیف یا بایگانی ملی دوونیم سده حکومت های نوکرمنش اجانب وبی دستاورد آن ها بزبان فارسی می باشد. یعنی نابودی زبان فارسی که ناممکن می باشد، هویت تاریخ کوتاه وناشاد آ ن هارا نابود می کند. بله، من فارسی زبان باوردارم که باید برای تقویت پشتو کارشود، اما باتوجه بدومسئله زیر:نخست، درماه دلو1394 ، بخش پشتوی بی بی سی اعلام کرد که بخش پشتوی پوهنتون پشاوربخاطرنبود دانشچو تعطیل شده است. وقتیکه پشتوخواهان ازرئیس پوهنتون شکایت کردند، اوبرایشان گفت که 20 شاگرد برایم پیداکنید، بخش پشتورا فعال می کنم که نتوانستند. دوم،ما وارد عصرجهانی سازی فرهنگی- زبانی شده ایم که درآن زبان انگلیسی دیگرزبان ها به خصوص زبان های ضعیف را زیرفشارگرفته است.ازاین رو، مادرافغانستان به یک دیگرپذیری وکثرت گرای واحترام متقابل نیازمبرم داریم. کثرت گرای که درآن پشتوهم می تواند رونق پیدانماید. درغیرآن ، فارسی ستیزان بیشترازفارسی به پشتو زیان می رسانند. پشتوی که درزداگاهش، یعنی درپاکستان ازنظرنویشتاری روبه مرگ دارد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است