معمای مرگ ملاعبدالسلام که برای بار چهارم کشته شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۷    ۱۳۹۵/۱۲/۹ کد خبر: 129688 منبع: پرینت

ملاعبدالسلام از جمله تروریست‌های در بند بود که به لطف و مرحمت حامد کرزی در سال‌های 2011_2013 تحت نام آزادی برای کمک به پروسه صلح، از زندان پلچرخی آزاد و به قندوز فرستاده شد.

او طی سال‌های اخیر با راه اندازی حملات تهاجمی گسترده و تصرف مناطق وسیع در قندوز بحیث والی نام‌نهاد طالبان در قندوز و مسوول نظامی این گروه در ولایات قندوز، تخار، بغلان و بدخشان مسوولیت داشت.

در سال 2015، زمانی که او تصرف قندوز را فرماندهی می کرد، آوازه‌اش در همه جا پیچید و به یکی از مخوف‌ترین چهره‌های طالبان در شمال و شمال‌شرق تبدیل شد. تا حال سه بار خبر کشته شدن وی از سوی نیروهای امنیتی افغانستان پخش شده و بعدا تکذیب گردیده است.

در یک مورد پس از پخش خبر کشته شدن وی، من با او تلفنی صحبت کردم. او از زنده بودن اش اطمینان داد و بر دوام جنگ در قندوز و ساحات تحت مسوولیت‌اش تاکید کرد. تفصیل صحبت من با ملاسلام در سال 2015، در روزنامه جامعه باز منتشر شد.

ملا سلام اوایل ماه دلو آماج یک حمله کننده انتحاری گروه داعش در ولسوالی دشت ارچی قندوز قرار گرفت که شدیدا زخم برداشته بود. دو تن داعشی به بهانه ملاقات و مذاکره با سلام، در یکی از قرارگاه‌های طالبان آمده و قبل از نزدیک شدن به وی، خودش را منفجر ساخته بود. یک داعشی که تبعه پاکستانی بوده است توسط طالبان بازداشت گردیده بود.

ملاسلام اخیرا پس از تداوی زخم‌هایش دوباره در جبهات طالبان در ولسوالی‌های دشت ارچی و چاردره قندوز ظاهر شده و به صف‌آرایی نیروهایش برای حملات بهاری آمادگی داشت.

اکنون نیروهای امنیتی در قندوز با پخش خبرنامه‌ای از کشته شدن وی و شماری از همراهان اش از جمله ملاخالد ولسوال دشت ارچی و داکتر حسین ولسوال خان آباد توسط حمله هوایی نیروهای آیساف خبر داده است. درحالیکه در پی تکذیب‌های مکرر خبر کشته شدن ملا سلام در گذشته باور به این خبر نیز سخت بود اما امروز رییس جمهور غنی نیز در سخنرانی اش در میان نظامیان، تاکید کرد که: «ملا سلام با دار و دسته اش در قندوز محو شده است.»

بدون شک که خبرهای دست اول و تایید شده نخست به دفتر رییس جمهور و بعدا به سایر مقامات و رسانه‌ها می‌رسد. در صورتی که ملاسلام، ملاخالد و داکتر حسین که از مخوف‌ترین چهره‌های نظامی طالبان در قندوز بودند کشته شده باشند، جبهه جنگ طالبان در این ولایت شدیدا دچار ضعف و سردرگمی خواهد شد.

به باور من حمله انتحاری عناصر وابسته به داعش به جان ملا سلام و در پی آن حمله هوایی نیروهای آیساف برای کشته شدن وی، از جمله تلاش‌هایی است که در پی نزدیک شدن فرماندهان ارشد طالبان به روسیه صورت گرفته است. قبلا خبرهایی از انتقال تانک‌های زرهی توسط طالبان به تاجیکستان و همچنان رفتن ملاسلام به تاجیکستان جهت تداوی- پس از حمله انتحاری داعش- پخش شده بود.

امریکایی‌ها و متحدان اش شدیدا نگران تسلط استخباراتی روسیه در شمال افغانستان است و ازین‌رو انتظار می‌ورد، نیروهای آیساف فرماندهان و افراد برجسته‌ طالبان که به نحوی با عناصر روسی بخاطر دریافت اسلحه و حمایت در برابر امریکایی‌ها و دولت افغانستان مذاکره می‌کنند را آماج حملات مرگبار قرار دهند.

مختار وفایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اين افت هاي نقاب ....دارند به نحوي كه به جزاي اعمال شان برسند قدم نيك خواهد بود
كابلي

>>>   وقتیکه مانند والی قندوز انقدر بی خبر باشد که از کشتن یک قوماندان برجسته طالبان ترورست در صحبت اش در باره کشتن ملا سلام بگوید که میگن کشته شده وبا وصف کشته شدن ان که طالبان کشتن انرا تایید کرده اند کشته شدن ملاسلام جنایتکار طالبان در تضعیف روحیه جگی افراد طالبان در مناطق قندوز خیلی اثر گذار است والی منطقه به شک و گمان سخن زند واضح است که والی نمخواهد روحیه افراد طالبان تحت امر ملا سلام تضعیف نگردد ودر حمایت از طالبان است چنانی که قبلا هم قتل و قتال مردم ملکی قندوز را که بدست طالبان ترورست انجام گردیده بود همین والی قندوز اذهان کرده بود کشتن این مردم از جانب الله حکم شده و بنوعی طالبان ترورست بضم خودش بری الذمه خوانده بود در حالیکه کاملا نادرست و غلط گفته بود که انتقادات زیادی از رسانه ها و جامعه مدنی و علمای دینی را در پی داشت در صورت بودن چنین والی طرفدار طالبان مشکلات امنیتی در انولا با وصف کشته شدن ملا سلام و دار ودسته ان کاهش جندانی بنظر نخواهد رسید .

>>>   شما را بخدا برای یک "رئیس جمهور" می زیبد که در "روز نیروهای امنیتی" در بیانه اش یکباره احساساتی شود آواز کر.. خود را "دورگه" سازد و با فریاد مرگ یک جاسوس مزدور چندمین رتبه ای طالبان را باطلاع عامه برساند؟؟؟!!!!

جالب اینست که وقتی این نظر را مینوشتم در تلویزیون کابل نیوز خبرنگاری را نشان داد که با یک سرباز که دو سال قبل در کندهار حین فعالیت محاربوی هر دو پایش را از دست داده بود، مصاحبه داشت. خبرنگار از سرباز پرسید: از رئیس جمهور چی خواهشی دارد؟؟ سرباز در حالیکه زهرخندی میزد، جواب داد: له ولسمشر څخه هیڅ شی نه غواړم!! رئیس جمهور یگان وقت یگان گپ میزنه که گپشه هم آب میبرد!!!

سرباز در جریان مصاحبه خاطره بسیار تلخ خود را قصه کرد و گفت: وقتی زخمی شدم در شفاخانه بودم. یکروز در مورد حقوقم با یک افسر عالیرتبه استدلال میکردم کریان صحبت ما یک کمی جدی شد که ناگهان آن افسر گفت:
تو بد کردی که در اردو آمدی!!!!

>>>   جنبش تحريك طالبان وا بسته به أفراد نيست ، اين جنبش مردميست نه عسكر خارجي دوست دارد و نه مرتد هاي افغاني ، مردن شهادت و غازي زيستن زنده گسيت !
و انشاالله كه سال ٢٠١٧ سال بديست براي ....افغاني ، كه در زير چتر حكومت مريض كابل زنده گي دارند .
عبدالله كابلي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است