ایران حق‌آبه خود را از هیرمند دریافت کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۸    ۱۳۹۵/۱۲/۸ کد خبر: 129592 منبع: پرینت

ایران حق‌آبه خود را از رودخانه هیرمند دریافت کرده است.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در گفتگو با تسنیم اعلام کرد که دولت افغانستان درباره آب‌های مرزی بر اساس اصول و قوانین بین‌المللی مذاکره می‌کند.
وی افزود: ایران حق‌آبه خود را از رودخانه هیرمند دریافت کرده است و این کشور نیز حق افغانستان را درباره آب‌های داخلی به رسمیت بشناسد.
وزیر انرژی و آب افغانستان گفت: افغانستان درباره مدیریت آب‌های داخلی خود نیاز به مذاکره ندارد.

علی احمد عثمانی در پاسخ به این پرسش که آیا در ارتباط با آب‌های مرزی بین ایران و افغانستان، کابل حاضر به مذاکره است نیز اظهار داشت: نیازی به مذاکره برای مدیریت آب‌های داخلی خود با ایران نداریم اما حاضر هستیم که در ارتباط با آب‌های مرزی و طرح‌های خود درباره این منابع، اطلاعات پیرامون را در اختیار همه بگذاریم.

وزیر کابینه اشرفغنی با تأکید بر این که دولت افغانستان در ارتباط با آب‌های مرزی افغانستان بر اساس اصول و قوانین بین‌المللی مذاکره می‌کند نیز تصریح کرد: دولت افغانستان از گذشته تا کنون نشان داده که به اصول بین‌المللی و معاهده‌های انجام شده پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این که در 15 سال گذشته پس از سقوط طالبان در ارتباط با معاهده هیرمند مذاکراتی با ایران از سوی وزارت انرژی و آب افغانستان صورت گرفته، دولت افغانستان و ایران سال گذشته مذاکرات جدی‌تری را در ارتباط با اجرای این معاهده داشتند.
عثمانی ادامه داد: در این مذاکرات دوستان ایرانی ما بطور کتبی اذعان کردند که حق‌آبه از هیرمند را دریافت کرده‌اند.

وزیر انرژی و آب افغانستان اظهار داشت: اجرای معاهده هیرمند نشان دهنده این است که دولت افغانستان به معاهده‌های انجام شده و اصول بین‌المللی متعهد است.
وی در ادامه تأکید کرد: ایران حق افغانستان را در ارتباط با آبهای داخلی این کشور نیز به رسمیت بشناسد.

علی احمد عثمانی همچنین با اشاره به وضعیت بند «سلما» در غرب افغانستان گفت: در حال حاضر ما در منطقه سد سلما مشکلی نداریم اما در چند ماه گذشته نا امنی‌هایی علیه کارمندان وزارت انرژی و آب افغانستان در مسیر این سد بوقوع پیوسته است.

وزیر انرژی و آب افغانستان ادامه داد: در چند ماه گذشته امکانات امنیتی در منطقه بند سلما کافی نبود اما پس از مطرح شدن این موضوع در شورای وزیران، نیروهای امنیتی در این منطقه افزایش یافته است.
بند سلما از جمله سدهای مهم در افغانستان است که در سالیان گذشته توسط شرکت‌های هندی بنا شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایران یکجا با حکومت افغانستان مسیر دریای کلابل ررررا تغیردهند

>>>   دست ناصر الدین شاه بشکنه که باعث جدایی هرات از ایران شد.

>>>   برفرضی که ایران حقابه رادریافت نمی کرد رسانه هاحق نداشتنداین تصمیم سیاسی دولتهاراوسیله ای برای اعمال فشاربرحقوق انسانی مهاجرین وهوچی گیری مهاجرستیزان قراردهندشماشاهدبودید.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   زمستان شده برف و باران اومده بخاطر سیل و شکستن سد اب را باز کردید وگرنه در تابستان چرا میبندید

>>>   پس چرا تالاب هامون ابی ندارد

>>>   برای ایران زبون در میارین . حق شما را پاکستان میده که میزنه تو سرتون.. احترام به شما نیامده

>>>   رفتار افغانستان در برابر مردم مهمانواز ایران که افغانی ها را از خودشان میدانند و به آنان به چشم برادر نگاه میکنند درست نیست! افغانستان با ندادن حق آبه ایران هیرمند را خشکانده است و مردم منطقه ای سیستان و بلوچستان را با مشکل زندگی روبرو کرده است! براداران ما در افغانستان که همیشه برادران فرهنگی و تاریخی و... ما هستند ،گویا اهمیتی به دوستی با مردم ایران نمیدهند و البته شایدم درکی از کنش های دوستانه ایران ندارند و فقط به منافع خود بصورت یک طرفه نگاه میکنند که این کار فرجام خوبی ندارد و این یک جدایی و تفرقه کار شده از طرف بیگانگان برای شکاف در روابط دوستانه دو برادر هم فرهنگ و هم تاریخ است .بنابراین بهتر است افغان ها به حق ابه ایران در وهله اول بخاطر برادری دو میهن و سپس به خاطر جلوگیری از ایجاد تفرقه از طرف بیگانگان و در فرجام بر اساس حقوق بین الملل اقدام کنند.با سپاس

>>>   ایران افغانستان را از ناخن افگار میگیرد.
مسله حق ابه ایران موضوع است که در زمان سلطنت ظاهر شاه اوج گرفت و شاد روان موسی شفیق صدراعظم وقت برای حل این معضله به ایران سفر کرد با در نظر داشت قوانین بین المللی حق ابه ایران تسبیت و توافق نامه به امضا رسید. قابل یاد اوریست که شاد روان موسی شفیق برای تسبیت همسایه داری خوب از جانب افغانستان بر علاوه حق ابه تسبیت شده اجازه جریان سه متر مکعب اب اضافی را برای ایران صدر نمود.
طوری که همه میدانند اقلیم جهان به طرف گرمی است واین خود باعث میشود تا تقلیل در بارندگی برف وباران رو نما گردد که سر انجام باعث کمبودسطح اب در دریا ها میگردد.
کمبود سطح اب برای حق ابه هر دو کشور اثر گذار است در همچو حالت تقاضای ایران برای حق ابه تعین شده ویا دلیل اینکه انکشاف زراعتی در ایران تقاضای اب بیشتر دارد پامال نمودن حق ابه افغانستان است.واین هیچ ربطی به روابط فرهنگی و تاریخی که دوستان از ان یاد اوری کرده اند ندارد. این حکم قبول شده مسایل بین المللی است تقاضای بیشتر بمعنی گرفتن افغانستان از ناخن افگار است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است